Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000  (gelezen 26720 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #60 Gepost op: 08 April 2011, 10:47:36 »
Wederom weer op zoek geweest naar de oorzaak van het niet mooi lopende
onderstel, wat blijkt, de middelste as wordt opgetild omdat de voorste en achterste
as iets achterlopen.

De kruk zit van de voorste en achterste as staat dan al een fractie verder naar beneden
dan die van de aangedreven as waardoor deze middels de koppelstang wordt opgetild.

Mooi waardeloos dus, kan ik weer opzoek naar deze oorzaak, daarmee komen we er wel
maar dit houd wel in dat alles weer uitelkaar kan, en dat komt niet ten goede van de
GB-1 tandwielkast, daarvan is van 1 schroefje de draad al overleden.....

Als de tijd het toelaat binnenkort toch maar eens naar Houten langs Gm&S voor een nieuwe.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #61 Gepost op: 08 April 2011, 10:57:39 »
Met al dat messing begint het echt op een 6000 te lijken. Ga je de schoorsteenkroon verkoperen of alleen verven?
Jammer van de aandrijving, Veel geluk met de aanpassingen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #62 Gepost op: 08 April 2011, 12:22:57 »
Ik denk dat je de enige zou zijn als je het in een keer goed zou hebben. Hopenlijk valt er ook wat te leren voor de volgende kit. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #63 Gepost op: 08 April 2011, 12:29:00 »
@ Beached,

Of ik de kroon ga verkoperen of verven, ik denk het laatste tenzij ik de middelen
om te verkoperen redelijk makkelijk kan verkrijgen.
en het resultaat van verkoperen moet natuurlijk wel mooi zijn, met een mooie lik
verf die er strak op zit kom ze er ook wel.

@ Stig,

Nou, het aparte is wel dat het frame en aandrijving van de 5500 wel meteen soepel liep,
goed, dat is dan ook niet de meest ingewikkelde kit maar toch.
Ach, ik blijf nog wel even verder rommelen met de aandrijving, 't komt uiteindelijk wel
in orde denk ik zo.

Zometeen eerst maar weer eens de rollenbank of een stukje recht spoor op.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #64 Gepost op: 08 April 2011, 12:30:51 »
Hoeveel ruimte hebben de assen om te bewegen, anders dan gewoon ronddraaien? Als de middelste teveel ruimte heeft kan de koppeling met de andere ervoor zorgen dat-ie een kant opgaat die jij niet wuilt. En dat steekt knap nauw; de hornblocks van de beide andere assen bleken bij mij ca 0,5 mm speling te hebben met hetzelfde soort bokkige gedrag als jij liet zien. Opsluiten door een strookje van 0,3 mm aan één van de zijden in te solderen leverde een grote verbetering op.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #65 Gepost op: 08 April 2011, 12:48:14 »
Of ik de kroon ga verkoperen of verven, ik denk het laatste tenzij ik de middelen
om te verkoperen redelijk makkelijk kan verkrijgen.
en het resultaat van verkoperen moet natuurlijk wel mooi zijn, met een mooie lik
verf die er strak op zit kom ze er ook wel.
Ik heb goede ervaringen met koperkleurige Revell verf (nummer moet ik je even schuldig blijven). Niet al te dun aanbrengen, goed laten drogen en daarna met polish goed glad poetsen dan ziet het er zeer fatsoenlijk uit. Wel eerst een proefstukje maken, de ene polish is ietsjes agressiever dan de andere...
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #66 Gepost op: 08 April 2011, 14:18:21 »
@ Gert,

Bedankt voor deze goede tip, ik heb de aandrijving gedmonteerd en daarna de
openingen in het chassis aan de randen vertint, de speling was niet groot genoeg
om er direct maar een stukje messing in de krijgen.

Daarna het onderstel weer samengebouwd en tot mijn verbazing, 't loopt lekker  (y)
Ik heb haar even op de rollenbank gehad en daarop lijkt het vele malen erger dan
op de rail, dus ook even een stuk flexrail erbij gepakt en daarop gereden, probleem
opgelost  ;D Super bedankt  (y)

http://youtu.be/s6BIcmdNuTs?hd=1

@ Bessel,

Ik ga wel een proefstukje maken, ik heb wel Brasso, en ook wel een andere soort
koperpoets van de Action, en eventueel ook nog wel van HG.
En anders proberen met Commandant 4 dat werkt ook altijd goed op krasjes etc.

Gr.

Robbert Jan.

« Laatst bewerkt op: 08 April 2011, 15:12:25 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #67 Gepost op: 08 April 2011, 15:25:56 »
Doe maar commandant, de rest is meer voor echt koper: de verf is er dan zo af...
Wordt wel een prachtige lok trouwens!
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #68 Gepost op: 08 April 2011, 15:26:53 »
Mooi! Reken er wel mee dat na verloop van tijd de zachte soldeer slijt dus dat je dezelfde haperingen opnieuw kunt verwachten.

Dat poetsbare verf, daar had Beached het toch al over? Humbrol Metalliser of Metalcote ofzo. Ben er ook nog naar op zoek. Misschien dat Modelbrouwers in Schoonhoven het heeft, die heeft wel bare metal foil; dun zelfklevend metaalplaat. Aangezien het een vlak stuk is lijkt me een beetje teveel gevraagd om om een schoorsteenkroon te plooien, maar wie weet. En nee, je kunt er niet meer per trein heen  ;) . Wel met de trein (in je binnenzak  ;D).
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #69 Gepost op: 08 April 2011, 16:00:55 »
Ik heb al even gezocht op Humbrol c.q. Revell en bij beide fabrikanten wel wat
gevonden.

Humbrol 12 Copper Mettalic (Metalcote etc.)
Revell 93 Aqua Kupfer

Zouden volgens de experts het zelfde effect moeten geven, een mettalic effect zoals
gewenst. Ik ga deze week nog wel even langs de modelbouwwinkel in Groningen, als het
er niet is kan ik het daar ook wel bestellen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #70 Gepost op: 08 April 2011, 16:16:06 »
Hoi,

Ik heb een galvanisatie badje waarmee je kunt verkoperen. Ik ga een proefje op DJH materiaal voor je proberen.

Grtzz,

Karst

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #71 Gepost op: 08 April 2011, 18:50:36 »
Hoi

je zou natuurlijk ook eens kunnen proberen of je die folie waar ze printplaten mee repareren erop kunt plakken.

bart

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #72 Gepost op: 09 April 2011, 11:48:09 »
@ Karst,

Ik zie je bevindingen graag verschijnen!

@ Lokpaint,

Ik ben al even aan het google'n geweest op deze materie en heb wel gevonden wat je bedoeld.
Op Ebay wordt het spul wel aangeboden op rol, met materiaal dikte's van 0,06mm.
Ik kom ook verscheidene toepassingen tegen in de muziekwereld, met name gitaren.....

Nu denk ik dat dit materiaal niet geschikt is voor het ronde gebogen oppervlak van een schoorsteenkroon.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #73 Gepost op: 10 April 2011, 22:37:39 »
Verkoperen dmv. electrolyse is helemaal niet moeilijk. Je hebt er alleen een gelijkstroom trafo en een beetje kopersulfaat voor nodig.
Hier zie je hoe ik het heb gedaan: http://www.marklin-users.net/forum/default.aspx?g=posts&m=235739#post235739
Hier een artikel hoe het moet: http://www.modelrailroading.nl/Project7005/7005Pages/Verkoperen.pdf

mvg,
Rick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #74 Gepost op: 11 April 2011, 14:35:38 »
Duidelijk verhaal Rick daar kan ik wel wat mee, nu eens kijken waar of ik kopersulfaat
kan krijgen met een beetje mazzel wel in de buurt.

Gisteravond heb ik nog even wat kleine dingetjes aan de loc gezet, o.a. de krikken.
En in de werkplaats de lantaarns uitgefreesd op 3mm zodat er een smd ledje inpast.
Moet ik deze alleen nog wel even ophalen bij de electronicawinkel, we gele zijn weer eens op  ;D
en daarnaast nog een rolletje tin, wikkeldraad voor het aansluiten en weerstandjes.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5