Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:12
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:01:23
booster vraag door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:54:47
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:29:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:28:22
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
Vandaag om 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
Vandaag om 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
Vandaag om 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:02:01
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000  (gelezen 26497 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #60 Gepost op: 08 April 2011, 10:47:36 »
Wederom weer op zoek geweest naar de oorzaak van het niet mooi lopende
onderstel, wat blijkt, de middelste as wordt opgetild omdat de voorste en achterste
as iets achterlopen.

De kruk zit van de voorste en achterste as staat dan al een fractie verder naar beneden
dan die van de aangedreven as waardoor deze middels de koppelstang wordt opgetild.

Mooi waardeloos dus, kan ik weer opzoek naar deze oorzaak, daarmee komen we er wel
maar dit houd wel in dat alles weer uitelkaar kan, en dat komt niet ten goede van de
GB-1 tandwielkast, daarvan is van 1 schroefje de draad al overleden.....

Als de tijd het toelaat binnenkort toch maar eens naar Houten langs Gm&S voor een nieuwe.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #61 Gepost op: 08 April 2011, 10:57:39 »
Met al dat messing begint het echt op een 6000 te lijken. Ga je de schoorsteenkroon verkoperen of alleen verven?
Jammer van de aandrijving, Veel geluk met de aanpassingen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #62 Gepost op: 08 April 2011, 12:22:57 »
Ik denk dat je de enige zou zijn als je het in een keer goed zou hebben. Hopenlijk valt er ook wat te leren voor de volgende kit. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #63 Gepost op: 08 April 2011, 12:29:00 »
@ Beached,

Of ik de kroon ga verkoperen of verven, ik denk het laatste tenzij ik de middelen
om te verkoperen redelijk makkelijk kan verkrijgen.
en het resultaat van verkoperen moet natuurlijk wel mooi zijn, met een mooie lik
verf die er strak op zit kom ze er ook wel.

@ Stig,

Nou, het aparte is wel dat het frame en aandrijving van de 5500 wel meteen soepel liep,
goed, dat is dan ook niet de meest ingewikkelde kit maar toch.
Ach, ik blijf nog wel even verder rommelen met de aandrijving, 't komt uiteindelijk wel
in orde denk ik zo.

Zometeen eerst maar weer eens de rollenbank of een stukje recht spoor op.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #64 Gepost op: 08 April 2011, 12:30:51 »
Hoeveel ruimte hebben de assen om te bewegen, anders dan gewoon ronddraaien? Als de middelste teveel ruimte heeft kan de koppeling met de andere ervoor zorgen dat-ie een kant opgaat die jij niet wuilt. En dat steekt knap nauw; de hornblocks van de beide andere assen bleken bij mij ca 0,5 mm speling te hebben met hetzelfde soort bokkige gedrag als jij liet zien. Opsluiten door een strookje van 0,3 mm aan één van de zijden in te solderen leverde een grote verbetering op.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5339
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #65 Gepost op: 08 April 2011, 12:48:14 »
Of ik de kroon ga verkoperen of verven, ik denk het laatste tenzij ik de middelen
om te verkoperen redelijk makkelijk kan verkrijgen.
en het resultaat van verkoperen moet natuurlijk wel mooi zijn, met een mooie lik
verf die er strak op zit kom ze er ook wel.
Ik heb goede ervaringen met koperkleurige Revell verf (nummer moet ik je even schuldig blijven). Niet al te dun aanbrengen, goed laten drogen en daarna met polish goed glad poetsen dan ziet het er zeer fatsoenlijk uit. Wel eerst een proefstukje maken, de ene polish is ietsjes agressiever dan de andere...
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #66 Gepost op: 08 April 2011, 14:18:21 »
@ Gert,

Bedankt voor deze goede tip, ik heb de aandrijving gedmonteerd en daarna de
openingen in het chassis aan de randen vertint, de speling was niet groot genoeg
om er direct maar een stukje messing in de krijgen.

Daarna het onderstel weer samengebouwd en tot mijn verbazing, 't loopt lekker  (y)
Ik heb haar even op de rollenbank gehad en daarop lijkt het vele malen erger dan
op de rail, dus ook even een stuk flexrail erbij gepakt en daarop gereden, probleem
opgelost  ;D Super bedankt  (y)

http://youtu.be/s6BIcmdNuTs?hd=1

@ Bessel,

Ik ga wel een proefstukje maken, ik heb wel Brasso, en ook wel een andere soort
koperpoets van de Action, en eventueel ook nog wel van HG.
En anders proberen met Commandant 4 dat werkt ook altijd goed op krasjes etc.

Gr.

Robbert Jan.

« Laatst bewerkt op: 08 April 2011, 15:12:25 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5339
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #67 Gepost op: 08 April 2011, 15:25:56 »
Doe maar commandant, de rest is meer voor echt koper: de verf is er dan zo af...
Wordt wel een prachtige lok trouwens!
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #68 Gepost op: 08 April 2011, 15:26:53 »
Mooi! Reken er wel mee dat na verloop van tijd de zachte soldeer slijt dus dat je dezelfde haperingen opnieuw kunt verwachten.

Dat poetsbare verf, daar had Beached het toch al over? Humbrol Metalliser of Metalcote ofzo. Ben er ook nog naar op zoek. Misschien dat Modelbrouwers in Schoonhoven het heeft, die heeft wel bare metal foil; dun zelfklevend metaalplaat. Aangezien het een vlak stuk is lijkt me een beetje teveel gevraagd om om een schoorsteenkroon te plooien, maar wie weet. En nee, je kunt er niet meer per trein heen  ;) . Wel met de trein (in je binnenzak  ;D).
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #69 Gepost op: 08 April 2011, 16:00:55 »
Ik heb al even gezocht op Humbrol c.q. Revell en bij beide fabrikanten wel wat
gevonden.

Humbrol 12 Copper Mettalic (Metalcote etc.)
Revell 93 Aqua Kupfer

Zouden volgens de experts het zelfde effect moeten geven, een mettalic effect zoals
gewenst. Ik ga deze week nog wel even langs de modelbouwwinkel in Groningen, als het
er niet is kan ik het daar ook wel bestellen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #70 Gepost op: 08 April 2011, 16:16:06 »
Hoi,

Ik heb een galvanisatie badje waarmee je kunt verkoperen. Ik ga een proefje op DJH materiaal voor je proberen.

Grtzz,

Karst

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #71 Gepost op: 08 April 2011, 18:50:36 »
Hoi

je zou natuurlijk ook eens kunnen proberen of je die folie waar ze printplaten mee repareren erop kunt plakken.

bart

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #72 Gepost op: 09 April 2011, 11:48:09 »
@ Karst,

Ik zie je bevindingen graag verschijnen!

@ Lokpaint,

Ik ben al even aan het google'n geweest op deze materie en heb wel gevonden wat je bedoeld.
Op Ebay wordt het spul wel aangeboden op rol, met materiaal dikte's van 0,06mm.
Ik kom ook verscheidene toepassingen tegen in de muziekwereld, met name gitaren.....

Nu denk ik dat dit materiaal niet geschikt is voor het ronde gebogen oppervlak van een schoorsteenkroon.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #73 Gepost op: 10 April 2011, 22:37:39 »
Verkoperen dmv. electrolyse is helemaal niet moeilijk. Je hebt er alleen een gelijkstroom trafo en een beetje kopersulfaat voor nodig.
Hier zie je hoe ik het heb gedaan: http://www.marklin-users.net/forum/default.aspx?g=posts&m=235739#post235739
Hier een artikel hoe het moet: http://www.modelrailroading.nl/Project7005/7005Pages/Verkoperen.pdf

mvg,
Rick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #74 Gepost op: 11 April 2011, 14:35:38 »
Duidelijk verhaal Rick daar kan ik wel wat mee, nu eens kijken waar of ik kopersulfaat
kan krijgen met een beetje mazzel wel in de buurt.

Gisteravond heb ik nog even wat kleine dingetjes aan de loc gezet, o.a. de krikken.
En in de werkplaats de lantaarns uitgefreesd op 3mm zodat er een smd ledje inpast.
Moet ik deze alleen nog wel even ophalen bij de electronicawinkel, we gele zijn weer eens op  ;D
en daarnaast nog een rolletje tin, wikkeldraad voor het aansluiten en weerstandjes.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5