Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 19:30:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door Eenerspoor
Vandaag om 18:58:26
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000  (gelezen 26281 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #75 Gepost op: 11 April 2011, 19:05:16 »
Vanmiddag even lekker aan het ruimte maken geweest, ik wil alles zo veel mogelijk uit het
zicht wegwerken, de motor daar heb ik geen oplossing voor maar de decoder en printplaat
daar kan ik wel wat mee.

Daarvoor moest echter wel de achterwand van het machinistenhuis aangepast worden.



De gehele onderzijde is er uitgehaald, maar er volgt nog een stuk om nog meer ruimte te maken.



Zodoende past alles er gewoon zonder proppen in en kan de decoder ook zijn warmte kwijt wat onder
witmetaal iets belangrijker is dan messing, 't zal geen problemen geven maar beter nu goed dan
achteraf......
En zodoende kan ik ook makkelijk overal bij en de decoder uitwisselen met bijvoorbeeld een brugstekker.


En dan krijg je zoiets, alles netjes onder 1 dak, althans zo moet het gaan worden.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #76 Gepost op: 12 April 2011, 00:16:03 »
He, ik wist niet dat de motor bij de 6000 niet eens helemaal in de ketel zat. Vergeleken met dit heb je in een 5500 een zee van ruimte.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #77 Gepost op: 12 April 2011, 00:23:51 »
Ja,

en dan zit nog niet eens het vliegwiel op de motoras...  :'(

Maarrr... onder het dak past de decoder ook prima, Raamje openlaten en ventilatie voldoende. Achteraf had ik ook wel de kolenbak open willen zagen. 'k zag dat voor het eerst bij Gert op OnTraXS  (y)

Grtzz,

Karst

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #78 Gepost op: 12 April 2011, 08:51:55 »
Met dat verschil dat het deksel op de kolenbunker bij de Philo versie een los plaatje messing is, dus relatief makkelijk aan te passen. Bij de DJH zal het wel uitdraaien op het met veel moeite openboren / openzagen van een grote klont witmetaal. En dan een plaatje messing op maat maken om erin te leggen. Da's allemaal veel lastiger...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #79 Gepost op: 12 April 2011, 09:55:29 »
Nou heb ik het vliegwiel. even gepast, zit uiteraard de decoderaansluiting in de weg.
Naja, die verplaats ik dan wel weer naar een andere plek, de decoder zelf komt dan onder
het dak want daar zit deze inderdaad geheel uit het zicht weggewerkt.
Als de bedrading aldaar iets begeleid wordt zie je er zo goed als niks van.

@ Gert,
Dat was voor mij ook de reden om de gehele kolenbunker een los onderdeel te maken.
Dan kan ik zonder al te veel moeite wel een decoder uitwisselen of de brugstekker zetten
voor analoog gebruik.

Eerst maar weer eens verder met de electronica.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #80 Gepost op: 17 April 2011, 10:22:20 »
En dan is er zo weer een werkweek voorbij.

Onderhand tijd gezien om een printplaatje te fabriceren voor in de loc, met stekkerverbindingen
voor de motor, stroomafname en de verlichting.





De onderzijde, het werkt allemaal naar behoren  ;D
En dan is het een beetje proppen maar het past allemaal netjes onder de kap.



Ze heeft ondertussen haar eerste digitale metertjes gemaakt, en daar kwam dan weer een volgend
euvel aan het licht, waarschijnlijk gerelateerd aan de decoder.
Wanneer de loc bijna stilstaat is het net of er even volle spanning op de motor komt en de loc
schiet dan een centimeter of wat naar voren.
Het is ook een oudere ESU die al wat heeft meegemaakt zeg maar dus ik ga opzoek naar een nieuwe
decoder voor deze loc.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #81 Gepost op: 04 May 2011, 12:44:02 »
En maar eens verder met de loc gegaan, ik heb weer eens de tijd om er
voor te gaan zitten. Foto's maak ik vanmiddag nog wel even daar is het nog niet van
gekomen.

Allereerst heb ik alle messing handgreepjes geplaatst, op de achterzijde van de loc t.h.v. de
kolenbak, onder de buffers de rangeerhandgrepen en bij de trapjes op de voorzijde
van de loc ook een 4 tal grepen, en niet te vergeten onder de rookkastdeur.
Een hele toer maar dat moest nog even gebeuren.

Daarnaast de Dom en Veiligheid voozien van een boutje m2 zodat ik deze
achteraf gemakkelijk op de loc kan zetten, wat dan rest is het aandraaien van
een moertje vanaf de binnenzijde. Kan ik deze onderdelen lekker gaan poetsen  ;D

Zoals gezegt, foto's volgen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #82 Gepost op: 04 May 2011, 15:45:23 »
De plaatjes, eventjes buiten geschoten omdat het licht dezer dagen zo mooi
is kan ik de foto's mooi op de hoogste diafragmastand maken.


Vergeet ik alleen om het achterste loopstel goed in het spoor te zetten  >:(







Alle onderdelen zitten er nu vast op afgezien van de loclantaarns waarvoor
ik nog geen ledjes heb gehaald  ::) en uiteraard de Dom en Veiligheid.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #83 Gepost op: 04 May 2011, 15:55:22 »
Hoi,

Netjes en strak loodgieterswerk RJ  (y)

Alleen denk ik dat je van de reeds bevestigde handrails spijt gaat krijgen bij het spuiten ...  :-\

Grtzz & suc6

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #84 Gepost op: 04 May 2011, 17:30:50 »
Doorknippen en lossolderen die dingen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #85 Gepost op: 04 May 2011, 17:49:13 »
Ik haal ze er wel weer van af, tenslotte zijn het toch messing handrailtjes
welke vervangen moeten worden door stalen exemplaren, dat staafje vond ik
nog in de doos, tevens 0,4mm.

Tijdens het tikken van dit berichtje is alles er al af gehaald, de houders even nabewerkt
zodat nieuwe handrailtjes er wel makkelijk in willen, gaatjes open gemaakt en ontdaan
van soldeerrestjes.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #86 Gepost op: 04 May 2011, 17:50:16 »
 (y) (y) ;D

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #87 Gepost op: 04 May 2011, 19:12:01 »
Citaat
Wanneer de loc bijna stilstaat is het net of er even volle spanning op de motor komt en de loc
schiet dan een centimeter of wat naar voren.
Dit ligt aan de 'I' parameter van je decoder. Bij de Lokpilot (2? , 3 en 4) is dit CV 55. Een lagere waarde kan helpen

Vertaald uit de handleiding van de Lokpilot

Parameter 'I' geeft de decoder informatie over hoeveel inertie de motor heeft. Stel deze waarde (CV 55) bij indien
de lokomotief bij lagere snelheden of vlak voor het stoppen sprongen maakt.

Als de lok meer inertie heeft (groot vliegwiel), dan moet CV55 omhoog
Als de lok wenig inertie heeft (klein/geen vliegwiel), moet CV55 omlaag


Enkele loks waarmee ik dit probleem heb

Fleischmann 64 (stom, had ik eerder moeten bedenken)
Lima/Rivarossi V20 en V36
« Laatst bewerkt op: 04 May 2011, 19:13:52 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #88 Gepost op: 04 May 2011, 19:26:23 »
Bedankt! Sander, ik ga het even proberen tenslotte staat de loc nog op zijn pootjes.
En ondertussen de Cv 55 omlaag gezet, eerst maar naar 0 en dat was direct probleem
opgelost, dus nu ga ik per stapje zoeken naar het evenwicht wel/niet.

Ik was van plan deze vanavond nog even zwemles te geven in een bakje
met Sodawater om zo het fosforzuur allemaal kwijt te raken, hier en daar is het
wat hardnekkig.

In ieder geval zijn alle handrailtjes er weer af, de houders uitgeboord met 0,4mm en klaar
om na het spuiten nieuwe handrailtjes te krijgen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #89 Gepost op: 07 December 2014, 19:37:59 »
Eens even afstoffen!

Afgelopen weekend het project weer opgepakt, nieuwe inzichten en nieuwe ideeën
opgedaan om de loc af te kunnen bouwen, dus maar eens aan de slag gegaan.

NS 6000 frame by Lauwersmeer, on Flickr

Allereerst het frame gefatsoeneerd en gespoten, mat zwart gewoon uit een busje tamiya,
uiteraard voorafgegaan door een laagje primer.
Tevens de wielen gedaan, direct met zwart om niet te veel verf op de loopvlakken te krijgen.
Daarnaast heb ik de aandrijving nog even doorgelopen en de aslagers op je juiste plek
gezet, de aandrijving stond er lichtelijk scheef in, nu niet meer.

Daarna verder gegaan met een idee waarmee ik al langer heb gespeeld, een Hall sensor
aan de decoder om zo een realistische uitlaatslag te verkrijgen, middels kleine neodyn
magneetjes en een Hall sensor het nu voor elkaar gekregen, ze geeft nu een nette
uitlaatslag om elke 90 graden.

Dit is overigens een decoder voor een 3700 van ATT, heb de decoder even geleend van
één van de vitrine loccen die toch momenteel stil staan.


Uiteraard krijgen ook de kleine frutsels de aandacht;

NS 6000 lantaarn, uit! by Lauwersmeer, on Flickr

Een loclantaarn, 1 van de 4 die op de loc zullen komen.

NS 6000 lantaarn, aan! by Lauwersmeer, on Flickr

Uiteraard verlicht, een kleine 0603 smd led er onder in gefixeerd met kristal klear en daarna
een kort stukje fiberoptic draad er op gefixeerd, eveneens met kristal klear.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5