Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 17:34:15
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
  

Auteur Topic: Treinbotsing Zevenaar  (gelezen 31965 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #75 Gepost op: 12 January 2011, 19:00:13 »
Dank voor je reportages Rutger. Geweldig dat je de elementen hebt willen trotseren!
En die warme choco heb je nu dik verdiend.  (y)

mvg,
Gert

rail4marcel

  • Online Online
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #76 Gepost op: 12 January 2011, 21:41:18 »
Ondertussen is het hier op de brabantroute al een tijdje feest met heel veel goederentreinen.
Voor grootspoorfoto's zie site

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #77 Gepost op: 12 January 2011, 21:57:02 »
Als je niet hoeft te werken is het inderdaad feest ::)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #78 Gepost op: 12 January 2011, 21:58:17 »
Die blokjes zijn ervoor om te zorgen dat de ICE niet wegrolt, want ik gok zo dat er ook wel iets van het remwerk beschadigd zal zijn ;)
Ik denk dat het meer komt omdat het stel uiteraard hardstikke plat ligt en dusook geen lucht heeft om te remmen en elektra voor bediening parkeer rem ed zal ook wel spanningsloos zijn...

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #79 Gepost op: 12 January 2011, 22:00:49 »
Mooie foto's Rutger, zo is duidelijk de schade en de ''opruiming'' te zien... Had echt veel erger kunnen aflopen.

Gr. Rick

rail4marcel

  • Online Online
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #80 Gepost op: 12 January 2011, 22:41:00 »
Als je niet hoeft te werken is het inderdaad feest ::)
Gelukkig kun je op de uni je tijd zelf inplannen. Zo konden er toch een heel aantal plaatjes gemaakt worden die ik al lange tijd wilde maken op de brabantroute. Helaas had het weer bijna niet slechter kunnen zijn. Het licht was er eigelijk gewoon weg niet en het regende de hele dag.
Voor grootspoorfoto's zie site

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #81 Gepost op: 12 January 2011, 22:43:08 »
Er zullen ongetwijfeld voorschriften zijn voor de maximale treinlengte. Maar dan nog, niet ieder opstel/inhaalspoor is lang genoeg voor de langst mogelijke trein.

Maximaal toegestane lengte is 700 meter, op de Betuweroute is dat 900 meter, maar dat kan je alleen nog maar op de havenlijn (Maasvlakte-West) kwijt. Tot die eerste lengte (700m) mag een vervoerder volgens mij doen en laten wat die wil, als het maar doorgegeven wordt aan de verkeersleiding (ook ivm de afrekening).

Maar het kan ook zijn dat de laatste wagens van de goederentrein niet gedetecteerd werden. Mogelijke oorzaken: roest op het wissel, of de wagens waren te licht (niet beladen).

Als het een niet-detecterend voertuig is geweest zou het niet zonder meer in de trein mogen zitten (wordt volgens mij bij de toelatingsprocedure getest of een voertuig detecterend is, anders zou in dit geval alleen de loc detecterend zijn geweest, lijkt me toch wat weinig), en leeg wegen deze containerwagens (type Sggmrs=6-assige containerwagen bestaande uit twee delen) ca 36ton per stuk, noem ik niet echt licht. Roest op het wissel lijkt me niet, dit wissel wordt heel veel gebruikt omdat dit de toeleidende wissel is naar het rechterspoor op de Betuweroute. En er is op dat moment nog bijna een volledige trein overheen gegaan, alleen de laatste wagen dan niet helemaal :P.

Voor er verder gespeculeert wordt (daar hebben ze de effectenbeurs voor uitgevonden ;D), laten we eerst maar de resultaten van het onderzoek afwachten.

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #82 Gepost op: 12 January 2011, 23:26:35 »
Als je niet hoeft te werken is het inderdaad feest ::)

Fotografie is (een deel van) m'n werk. Daarom ben ik wat vrijer met het indelen van m'n tijd. Overdag hobbyplaatjes schieten betekent 's avonds langer doorwerken. ;)

Deze had ik hier dacht ik nog niet geplaatst:



Hier zie je goed de wokkel in de spoorstaaf. Daar zijn ze nog wel even zoet mee denk ik.

Ook denk ik te weten waarom ze er zo lang over deden om de ICE terug op de rails te zetten. Op de foto's van vannacht is goed te zien dat de wielen niet meer in lijn zitten. Waarschijnlijk hebben ze ter plekke de tweede as terug op z'n plek gezet. Kijk maar eens naar het volgende:



Links (vannacht) zie je dat het gietstuk waar het aslager aan zit nog met alle moeren vast zit. Rechts (vanmiddag) zitten er nog maar 2 moeren losjes op en liggen de wielen weer in lijn.

Groetjes,

Rutger
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #83 Gepost op: 13 January 2011, 00:08:57 »
Euhm, als dat draaistel krom is door de klap, kun je boutjes los en vastdraaien wat je wilt maar dat krijg je ter plekke never nooit meer niet recht hoor...  ::)

Daarnaast, dat gietstuk wat je bedoeld is alleen maar een bevestigingarm voor een demper tussen bak en draaistel voor zijdelingse bewegingen van die laatste.
Een asrollager zit gewoon opgesloten in een aspotarm die zwenkend aan het draaistel vast zit en met schroefveren boven op de aspotten voor de afvering.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 00:14:59 door Thom »

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #84 Gepost op: 13 January 2011, 00:26:33 »
Klopt dat de wielen niet meer in lijn zitten...
ze stonden naast de spoorlijn  ::)

trouwens cabine is ook niet buiten profiel maar staat gewoon in een bocht zodat het lijkt of hij uitsteekt.  ;)

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #85 Gepost op: 13 January 2011, 10:41:55 »
In één draaistel moeten de wielen toch in lijn zitten (op de rails of niet)? Dat was in ieder geval niet meer zo voordat ze 'm hebben weggesleept.
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #86 Gepost op: 13 January 2011, 11:25:11 »
Hier zie je goed de wokkel in de spoorstaaf. Daar zijn ze nog wel even zoet mee denk ik.
Even met een grote stopmachine erlangs en het ligt al weer aardig op lijn,
belangrijker is dat men er even met ultrasoonapparatuur langs gaat of er geen
verborgen gebreken zijn ontstaan in de spoorstaven.

Groet Peter,

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #87 Gepost op: 13 January 2011, 11:32:10 »
Kennelijk is dat allemaal al gebeurd, want: http://www.nu.nl/binnenland/2421833/treinverkeer-bij-zevenaar-weer-gang.html

mvg,
Gert

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #88 Gepost op: 13 January 2011, 11:36:46 »


Links (vannacht) zie je dat het gietstuk waar het aslager aan zit nog met alle moeren vast zit. Rechts (vanmiddag) zitten er nog maar 2 moeren losjes op en liggen de wielen weer in lijn.


Allereerst bedankt voor de foto's.

Dat gietstuk was het bevestigingspunt voor de slingerdempers (het dubbele set dempers dat naast een draaistel evenwijdig aan het spoor zit). Ik neem aan dat het weggehaald is, omdat het bij het hersporen in de weg zat en weer bevestigd is omdat je het anders kwijt raakt.

Het zou mij verbazen als het draaistel na zo'n relatief eenvoudige ontsporing zo ver verbogen is dat afslepen niet meer mogelijk is. Zeker omdat de assen blijkbaar nog recht genoeg zijn om de trein ermee af te slepen (dus zonder asbreukwagentje).

Als ik deze foto van Rutger bekijk:

dan vermoed ik dat de uitdaging zat in het weer onder de bak krijgen van het draaistel. Zo te zien zijn de bevestigingspunten van het draaistel aan de bak behoorlijk beschadigd (zie de luchtveer en omgeving).

En dat ze dan wat tijd nemen om gevolgschade te voorkomen, lijkt mij gelet op de vervangingskosten verstandig.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 11:46:40 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #89 Gepost op: 13 January 2011, 11:47:29 »
Als het een niet-detecterend voertuig is geweest zou het niet zonder meer in de trein mogen zitten
Elk voertuig is in principe detecterend, want geïsoleerde wielen komen volgens mij in de echte wereld niet voor.
Maar door viezigheid of roest kan het contact wel eens wegvallen. Denk aan de sikken, die gingen vroeger wel eens de grote baan op, maar moesten altijd minstens 1 wagen meenemen om voldoende contact te garanderen.

Maar je hebt wel gelijk dat het in dit geval wat vergezocht is, omdat de hele trein er al over is gereden en er dus weinig kans op roest is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.