Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Overstap naar HTM door Wim1969
Vandaag om 18:26:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 18:25:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:23:10
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:11:34
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
  

Auteur Topic: Treinbotsing Zevenaar  (gelezen 31856 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3616
    • Flickr
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #60 Gepost op: 12 January 2011, 13:32:35 »
Pas op he, meer dan een feit dat er koper is gestolen en het feit dat een relatie onderzocht wordt is het niet.
Maar het is inderdaad een groot probleem, al die schade (wat dacht je dat een normale verstoring al kost...) voor die paar tientjes aan koper. In ben voor ons liefhebbers bang dat dit zal gaan leiden tot een veel grotere paranoia, dus meer hekken, meer problemen met politie als je langs de lijn staat en meer camera's (en wie zal dat weer betalen...)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #61 Gepost op: 12 January 2011, 13:35:36 »
Of meer glasvezel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #62 Gepost op: 12 January 2011, 13:50:29 »
Glasvezel zal niet helpen vrees ik.
Het zijn meestal de kabels van de railtrafo's die ze jatten, daar kan je het makkelijkst bij en zijn niet door glasvezel te vervangen.

Maar ik kan de heren wel een tip geven over een lokatie in België waar wat overtollige meters van zulke kabel liggen:

;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #63 Gepost op: 12 January 2011, 14:07:08 »
De koperdieven:

bron: NRC.nl
groetjes,
Michel

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #64 Gepost op: 12 January 2011, 14:19:38 »
Ik heb gisteren van 21:30 tot 1:00 uur op het viaduct gestaan om foto's te maken. Het was koud, vooral vanwege de harde wind. Heel erg veel is er in die tijd niet gebeurd; de reden volgt hieronder.

De trein was met vijzels wat rechter gezet. Hierdoor was het ook makkelijker om de hijsband er onder door te krijgen.



De hele tijd werd er druk overlegd en steeds bezorgder gekeken. Het viel me op dat de koppeling open was gezet. 's Middags stonden de luikjes nog dicht.



Delen die in de weg zaten voor het hijsen werden "verzocht aan de kant te gaan".



Eerst werd de ontspoorde goederenwagon een stukje aan de kant gezet. Deze kwam met een goeie klap los, waarna hij even bleef bungelen alsof 'ie maar 15 gram weegt.



De hijsband moet precies geplaatst worden om meer schade te voorkomen.





Om half één hing de trein dan eindelijk in de takels.



Er werd besloten de trein 30cm dichter bij het spoor weer neer te zetten op de vijzels. Het draaistel bleek zwaarder gehavend te zijn dan verwacht. Het was ook goed te zien (op de foto's kun je het zelfs een beetje zien) dat de wielen niet meer in lijn zaten. Vooral aan de linker kant van de trein zat er nogal een hoek tussen...



Zorgelijke blikken en veel overleg...



Hier is goed te zien dat de wielen niet meer in lijn staan.



Rond 1:00 uur werd de trein weer neergelaten op de vijzels.



Er worden nog wat dingen losgeslepen:



Daarna ben ik naar huis gegaan om te ontdooien. Hoe laat de trein uiteindelijk weer op de rails is gezet weet ik dus niet, maar hij schijnt nu bij station Zevenaar te staan. Als ik tijd heb zal ik zo nog even gaan kijken.

Groetjes,

Rutger
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #65 Gepost op: 12 January 2011, 14:31:36 »
Klasse Rutger! Klasse dat je het zo lang in de kou hebt volgehouden, en klasse dat je de foto's hier neerzet  (y)

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #66 Gepost op: 12 January 2011, 14:40:14 »
Ha! een fotograaf met een lange onderbroek! Super platen. Valt op dat veel hulpverleners hun zaakje vasthouden in de broek, is dat vanwege de kou, of de verveling  ;D

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #67 Gepost op: 12 January 2011, 15:16:54 »
 ;D @wibi: al eens zes man één snijbrander zien vasthouden ???
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #68 Gepost op: 12 January 2011, 15:18:34 »
http://www.youtube.com/watch?v=M1UkJGic8sI
filmpje vanuit de pech trein. Toevallig filmt iemand alles over de schouder van de machinist.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #69 Gepost op: 12 January 2011, 15:45:09 »
Hij filmt helaas niet alles.
Tussen 2:30 en 2:55 zie je dat de ICE een geel sein passeert.
Een paar seconden later is de crash al gebeurd, maar de eigenlijke crash en het laatste sein daarvoor is niet te zien.
Hij heeft blijkbaar niet continu gefilmd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #70 Gepost op: 12 January 2011, 15:46:57 »
Ha! een fotograaf met een lange onderbroek!

Was het maar zo'n feest! Ik heb toen ik thuis kwam een half uur tegen de verwarming gestaan voordat ik m'n tenen weer voelde. ;D
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #71 Gepost op: 12 January 2011, 16:51:04 »
Laatste setje foto's van mijn kant. Ik heb het nu wel gehad met de kou en de regen.  ;D

De ICE is inmiddels aan de kant; het middelste en voorste draaistel van de containerwagon staan nog naast de rails. Het achterste (vooraan op de foto) is net teruggezet.



De ketting wordt vastgemaakt.



Geen lullig kraantje trouwens...



Het middenstuk komt langzaam omhoog.





Met een ketting wordt het draaistel boven de rails gepositioneerd.



En die staat weer. Als het gisteren met de ICE ook zo snel was gegaan had ik om 23:00 uur al aan de warme choco gezeten. :lol:



De ICE zelf stond nog bij station Zevenaar. Er was vannacht sprake van dat deze naar Arnhem gereden zou worden, maar kennelijk is het plan gewijzigd (of klopte de info niet).



Op dit wiel van het voorste draaistel aan de linkerkant is goed de schade te zien.



Het gat van de ontbrekende deur aan de rechter kant is dichtgevuilniszakt.



De kop ziet er beroerd uit. Er zijn blokjes bij de wielen gezet. Kennelijk zit alles niet meer zo heel erg goed vast?



Ook hier de duidelijke schade:







Ook van voren is te zien wat me vannacht al opviel: de cabine staat niet meer recht boven het draaistel. Misschien dat de trein daarom nog hier staat, omdat 'ie niet meer in het profiel past? Maar goed, dat is slechts gissen.



Al die tijd rijdt de Syntus nog wel.  :o





Zo, dat was het. Nu blijf ik even binnen (waar het warm en vooral droog is).  (y)

Groetjes,

Rutger
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #72 Gepost op: 12 January 2011, 17:00:50 »
Rutger,

Bedankt voor je reportage. Mooie foto's, duidelijke uitleg.

Groetjes,
Michel

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #73 Gepost op: 12 January 2011, 17:41:45 »
Die blokjes zijn ervoor om te zorgen dat de ICE niet wegrolt, want ik gok zo dat er ook wel iets van het remwerk beschadigd zal zijn ;)

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #74 Gepost op: 12 January 2011, 18:05:11 »
Ja, ramp! Dat staat morgen vast op de voorpagina van de Telegrof...

of op zijn minst: 7aar ontsnapt aan grote treinramp...


Niks nada noppers.., 'Kleinere cel is beter', 'Chemie pak zat fout' en al dat soort gezeur.

Pas ergens achterin......

Bron@ Telegrof lezer.

Groet Bruce
Passat driver:)