Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Treinbotsing Zevenaar  (gelezen 31571 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #75 Gepost op: 12 January 2011, 19:00:13 »
Dank voor je reportages Rutger. Geweldig dat je de elementen hebt willen trotseren!
En die warme choco heb je nu dik verdiend.  (y)

mvg,
Gert

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #76 Gepost op: 12 January 2011, 21:41:18 »
Ondertussen is het hier op de brabantroute al een tijdje feest met heel veel goederentreinen.
Voor grootspoorfoto's zie site

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #77 Gepost op: 12 January 2011, 21:57:02 »
Als je niet hoeft te werken is het inderdaad feest ::)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #78 Gepost op: 12 January 2011, 21:58:17 »
Die blokjes zijn ervoor om te zorgen dat de ICE niet wegrolt, want ik gok zo dat er ook wel iets van het remwerk beschadigd zal zijn ;)
Ik denk dat het meer komt omdat het stel uiteraard hardstikke plat ligt en dusook geen lucht heeft om te remmen en elektra voor bediening parkeer rem ed zal ook wel spanningsloos zijn...

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #79 Gepost op: 12 January 2011, 22:00:49 »
Mooie foto's Rutger, zo is duidelijk de schade en de ''opruiming'' te zien... Had echt veel erger kunnen aflopen.

Gr. Rick

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #80 Gepost op: 12 January 2011, 22:41:00 »
Als je niet hoeft te werken is het inderdaad feest ::)
Gelukkig kun je op de uni je tijd zelf inplannen. Zo konden er toch een heel aantal plaatjes gemaakt worden die ik al lange tijd wilde maken op de brabantroute. Helaas had het weer bijna niet slechter kunnen zijn. Het licht was er eigelijk gewoon weg niet en het regende de hele dag.
Voor grootspoorfoto's zie site

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #81 Gepost op: 12 January 2011, 22:43:08 »
Er zullen ongetwijfeld voorschriften zijn voor de maximale treinlengte. Maar dan nog, niet ieder opstel/inhaalspoor is lang genoeg voor de langst mogelijke trein.

Maximaal toegestane lengte is 700 meter, op de Betuweroute is dat 900 meter, maar dat kan je alleen nog maar op de havenlijn (Maasvlakte-West) kwijt. Tot die eerste lengte (700m) mag een vervoerder volgens mij doen en laten wat die wil, als het maar doorgegeven wordt aan de verkeersleiding (ook ivm de afrekening).

Maar het kan ook zijn dat de laatste wagens van de goederentrein niet gedetecteerd werden. Mogelijke oorzaken: roest op het wissel, of de wagens waren te licht (niet beladen).

Als het een niet-detecterend voertuig is geweest zou het niet zonder meer in de trein mogen zitten (wordt volgens mij bij de toelatingsprocedure getest of een voertuig detecterend is, anders zou in dit geval alleen de loc detecterend zijn geweest, lijkt me toch wat weinig), en leeg wegen deze containerwagens (type Sggmrs=6-assige containerwagen bestaande uit twee delen) ca 36ton per stuk, noem ik niet echt licht. Roest op het wissel lijkt me niet, dit wissel wordt heel veel gebruikt omdat dit de toeleidende wissel is naar het rechterspoor op de Betuweroute. En er is op dat moment nog bijna een volledige trein overheen gegaan, alleen de laatste wagen dan niet helemaal :P.

Voor er verder gespeculeert wordt (daar hebben ze de effectenbeurs voor uitgevonden ;D), laten we eerst maar de resultaten van het onderzoek afwachten.

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #82 Gepost op: 12 January 2011, 23:26:35 »
Als je niet hoeft te werken is het inderdaad feest ::)

Fotografie is (een deel van) m'n werk. Daarom ben ik wat vrijer met het indelen van m'n tijd. Overdag hobbyplaatjes schieten betekent 's avonds langer doorwerken. ;)

Deze had ik hier dacht ik nog niet geplaatst:



Hier zie je goed de wokkel in de spoorstaaf. Daar zijn ze nog wel even zoet mee denk ik.

Ook denk ik te weten waarom ze er zo lang over deden om de ICE terug op de rails te zetten. Op de foto's van vannacht is goed te zien dat de wielen niet meer in lijn zitten. Waarschijnlijk hebben ze ter plekke de tweede as terug op z'n plek gezet. Kijk maar eens naar het volgende:



Links (vannacht) zie je dat het gietstuk waar het aslager aan zit nog met alle moeren vast zit. Rechts (vanmiddag) zitten er nog maar 2 moeren losjes op en liggen de wielen weer in lijn.

Groetjes,

Rutger
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #83 Gepost op: 13 January 2011, 00:08:57 »
Euhm, als dat draaistel krom is door de klap, kun je boutjes los en vastdraaien wat je wilt maar dat krijg je ter plekke never nooit meer niet recht hoor...  ::)

Daarnaast, dat gietstuk wat je bedoeld is alleen maar een bevestigingarm voor een demper tussen bak en draaistel voor zijdelingse bewegingen van die laatste.
Een asrollager zit gewoon opgesloten in een aspotarm die zwenkend aan het draaistel vast zit en met schroefveren boven op de aspotten voor de afvering.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 00:14:59 door Thom »

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #84 Gepost op: 13 January 2011, 00:26:33 »
Klopt dat de wielen niet meer in lijn zitten...
ze stonden naast de spoorlijn  ::)

trouwens cabine is ook niet buiten profiel maar staat gewoon in een bocht zodat het lijkt of hij uitsteekt.  ;)

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #85 Gepost op: 13 January 2011, 10:41:55 »
In één draaistel moeten de wielen toch in lijn zitten (op de rails of niet)? Dat was in ieder geval niet meer zo voordat ze 'm hebben weggesleept.
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #86 Gepost op: 13 January 2011, 11:25:11 »
Hier zie je goed de wokkel in de spoorstaaf. Daar zijn ze nog wel even zoet mee denk ik.
Even met een grote stopmachine erlangs en het ligt al weer aardig op lijn,
belangrijker is dat men er even met ultrasoonapparatuur langs gaat of er geen
verborgen gebreken zijn ontstaan in de spoorstaven.

Groet Peter,

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #87 Gepost op: 13 January 2011, 11:32:10 »
Kennelijk is dat allemaal al gebeurd, want: http://www.nu.nl/binnenland/2421833/treinverkeer-bij-zevenaar-weer-gang.html

mvg,
Gert

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #88 Gepost op: 13 January 2011, 11:36:46 »


Links (vannacht) zie je dat het gietstuk waar het aslager aan zit nog met alle moeren vast zit. Rechts (vanmiddag) zitten er nog maar 2 moeren losjes op en liggen de wielen weer in lijn.


Allereerst bedankt voor de foto's.

Dat gietstuk was het bevestigingspunt voor de slingerdempers (het dubbele set dempers dat naast een draaistel evenwijdig aan het spoor zit). Ik neem aan dat het weggehaald is, omdat het bij het hersporen in de weg zat en weer bevestigd is omdat je het anders kwijt raakt.

Het zou mij verbazen als het draaistel na zo'n relatief eenvoudige ontsporing zo ver verbogen is dat afslepen niet meer mogelijk is. Zeker omdat de assen blijkbaar nog recht genoeg zijn om de trein ermee af te slepen (dus zonder asbreukwagentje).

Als ik deze foto van Rutger bekijk:

dan vermoed ik dat de uitdaging zat in het weer onder de bak krijgen van het draaistel. Zo te zien zijn de bevestigingspunten van het draaistel aan de bak behoorlijk beschadigd (zie de luchtveer en omgeving).

En dat ze dan wat tijd nemen om gevolgschade te voorkomen, lijkt mij gelet op de vervangingskosten verstandig.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 11:46:40 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #89 Gepost op: 13 January 2011, 11:47:29 »
Als het een niet-detecterend voertuig is geweest zou het niet zonder meer in de trein mogen zitten
Elk voertuig is in principe detecterend, want geïsoleerde wielen komen volgens mij in de echte wereld niet voor.
Maar door viezigheid of roest kan het contact wel eens wegvallen. Denk aan de sikken, die gingen vroeger wel eens de grote baan op, maar moesten altijd minstens 1 wagen meenemen om voldoende contact te garanderen.

Maar je hebt wel gelijk dat het in dit geval wat vergezocht is, omdat de hele trein er al over is gereden en er dus weinig kans op roest is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.