Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Treinbotsing Zevenaar  (gelezen 31562 keer)

rene w.

• Offline Offline
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #90 Gepost op: 13 January 2011, 14:22:48 »
Interresant verhaal in dit raport (IVW) over STSpassage bij Harmelen aansluiting en een
niet beveiligde wisselsectie omdat anders maar een andere trein een onterechte
ATB remming zou krijgen tijdens passage van dat wissel.
Bladzijde 14.

Onderzoeksrapport
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 09:12:15 door Bob Rodenburg. Reden: url ingekort »

Rutger

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 13 January 2011, 15:04:00 »
Statusupdate:

- Er rijden inderdaad weer goederentreinen op de betuweroute (maar vanuit Duitsland wel over het "verkeerde" spoor).
- Er rijden nog geen personentreinen.
- Of de gewokkelde spoorstaaf weer recht is gemaakt kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, maar het lijkt er nog niet op. In ieder geval is 'ie (nog) niet vervangen, want de sporen van de ontsporing zijn nog duidelijk zichtbaar.
- De beschadigde dwarsliggers zitten nog op hun plek.
- De ICE staat nog bij Zevenaar; op z'n eigen draaistel.

Groetjes,

Rutger
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Thom

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 13 January 2011, 23:40:07 »
Interresant verhaal in dit raport (IVW) over STSpassage bij Harmelen aansluiting en een
niet beveiligde wisselsectie omdat anders maar een andere trein een onterechte
ATB remming zou krijgen tijdens passage van dat wissel.
Bladzijde 14.

www.ivw.nl/Onderzoeksrapport
Volgens mij klopt je interpretatie niet helemaal.

Als het tussen de beide seinen en het wissel 1 sectie zou zijn, zou er op die sectie ook 1 zelfde ATB signaal uitgezonden worden.

Als de rijweg dan voor trein A doorgaand ingesteld is en ik rij met trein B door de rooie heen, vangt de ATB het ATB signaal op wat bedoeld is voor de rijweg van trein A.

In dit geval zou de ATB van trein B dus na passage van het rode sein zelfs een hogere snelheid gaan tonen als voor trein A een hogere doorgaande snelheid geldt.
Grote kans dat een Mcn die dat rode sein al niet waargenomen heeft [Anders rijdt die er niet voorbij] dan ook nogeens tractie verhoogd...

Een Mcn die al niet doorheeft dat hij een rood sein gepasseerd heeft zou dan wsl gewoon de snelheid verhogen...
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 09:10:04 door Bob Rodenburg. Reden: url ingekort »

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 14 January 2011, 00:03:53 »
Misschien zeg ik wel iets heel doms, maar loopt er bij de verkeersleiding niet een soort 'tracking' mee? En zit er in zo'n moderne trein als de ICE niet een soort 'zwarte doos', waarin geregistreerd is of de trein wel of geen groen sein had? (Tegenwoordig wordt in veel moderne auto's snelheid en dergelijke geregisteerd, wat je dus stevig kan opbreken als je te snel reed en betrokken bent geraakt bij een ongeval.)

mvg,
Gert

PS: Vanochtend in dagblad Trouw het toch wel wat merkwaardige commentaar van de woordvoerder van Rurtalbahn Nederland: "Op het spoor en op de locomotief zijn er allerlei veiligheidssytemen die dit hadden moeten voorkomen. Mogelijk werkten die niet." Of de Rurtalbahn trein te dicht bij de wissel stond, kon hij niet zeggen. "Misschien was dat de trein van de NS wel."

De laatste 25 jaar zit er in alle treinen die op de hoofdbaan zijn toegelaten een black box beter bekend als ARR automatische ritregistratie, op een BR189 heet deze een JRU.

Deze zullen ook zeker worden uitgelezen!

Gr Silvester
« Laatst bewerkt op: 16 January 2011, 22:38:40 door Huub van Ginhoven. Reden: Aangepast. »
Gr. Silvester

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 14 January 2011, 00:25:38 »
@Thom,

Dit is niet correct, als machinist rijdt je altijd naar de code van de ATB toe, mocht er een rijweg zijn ingesteld van A via B naar C en zou je van punt D naar punt B gaan waar je dus een roodsein voorbij bent gereden en dus in de rijweg komt van A naar C zal ten alle tijde het sein die toegang geeft om van A naar C te rijden. afvallen wat ook inhoud dat de ATB code uit het spoor verdwijnt en dus Geel zal geven (max 40 km/u).

Gr, Silvester

Gr. Silvester

Thom

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 14 January 2011, 01:45:15 »
Euhm, zo lees ik dat toch echt in het door Rene genoemde verslag en ook volgens mij weten werkt het zo ;)

Wat jij zegt, dat sein wat toegang heeft van A naar B zal afvallen omdat de sectie (met daarin het wissel) achter het sein naar blok B bezet wordt, waardoor het sein wat toegang geeft voor blok B komend vanaf blok A af zal vallen en de ATB in dat blok voor dat sein max 40 zal tonen.

Echter ziet de beveiliging niet of jij afkomstig bent vanuit blok A of komt vanuit blok D, feit is dat blok B bezet gemeld wordt.
Blok C blijft vrij, dus dat sein dat daartoe toegang geeft zal niet afvallen en in dat blok voor dat sein van blok C zal de ATB de frequentie uitzenden die bij dat sein hoort...

De trein voor de ingestelde rijweg zal dus met de ATB op max 40 voor de rode lopen, echter zal de trein die dóór de rode rijdt de ATB code van het vrij zijnde blok C krijgen en grote kans dat die codevermeerdering krijgt en nietsvermoedend opschakeld...

Zoals dat rapport ook zegt:
Citaat
Indien het gebied één sectie is pikt een trein, die ten onrechte voorbij stoptonend sein rijdt,
de ATB-code op uit die sectie. Dit is een code die bestemd kan zijn voor het nevenspoor en
een verbetering (lees: hogere snelheid) van de ATB-cabinesignaal kan geven. Een machinist
die niet waarneemt dat hij een rood sein passeert, wordt dan niet meer gedwongen te
remmen en de trein kan ongehinderd verder rijden. 
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 01:46:46 door Thom »

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #96 Gepost op: 14 January 2011, 09:42:29 »
Sylvester en Thom, volgens mij bedoelen jullie hetzelfde, maar formuleren jullie het net ff anders. Alleen gaat jullie verhaal naar mijn idee alleen op als beide treinen vanaf twee verschillende sporen in dezelfde richting naar een verderop gelegen blok rijden. Hier was echter, voorzover ik heb begrepen, sprake van een kruisende treinbeweging, waarbij mogelijk de staart van de goederentrein niet gedetecteerd werd op de wisselsectie en de ICE dus ten onrechte een veilig sein kon krijgen. Andere mogelijkheid is natuurlijk dat de detectie prima heeft gewerkt, maar dat de mcn van de ICE, mogelijk op basis van een verwachtingspatroon dat hij kon doorrijden, een rood sein heeft gemist/doorgegleden is. Mocht het waar zijn dat er ter plekke sprake was van koperdiefstal uit de beveiliging, dan wordt het natuurlijk vanuit beveiligingsoogpunt gezien helemaal interessant. Ik wacht met interesse het onderzoeksrapport van IVW af.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 14 January 2011, 10:01:07 »
oke zo lezen in bovenstaande zit het iets ingewikkelder inelkaar...

wat lezen we in het rapport,
======================================
Er zijn redenen om er niet één sectie van te maken:  
Het gebied kan te groot worden voor één sectie om het seintechnisch nog goed te kunnen
afstellen. Het gebied bij Harmelen aansluiting met het hoge snelheidswissel 1015 in
combinatie met de lange doorschietlengten van 200 meter voorbij seinen is daar een
voorbeeld van.

Indien het gebied één sectie is pikt een trein, die ten onrechte voorbij stoptonend sein rijdt,
de ATB-code op uit die sectie. Dit is een code die bestemd kan zijn voor het nevenspoor en
een verbetering (lees: hogere snelheid) van de ATB-cabinesignaal kan geven. Een machinist
die niet waarneemt dat hij een rood sein passeert, wordt dan niet meer gedwongen te
remmen en de trein kan ongehinderd verder rijden.

====================================================
Voor de duidelijkheid moeten we het misschien niet lezen als STS verhaal maar gewoon een goederentrein die op een verkeerde
plek namelijk een verkeerde aangesloten/zwevende sectie die in een STSpassage ook te laat zou reageert (13sec na passage rood sein conclusie rapport iets verderop).

Hierdoor zijn die laatste paar goederenwagens terrecht gekomen in een soort bermuda driehoek en ze uit de beveiling verdwenen zijn in een situatie die de ontwerpers nooit hadden bedacht.
Zeker gezien de stand van de wissels welke goed liggen voor de ICE.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 10:04:10 door rene w. »

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #98 Gepost op: 14 January 2011, 10:18:04 »
Dat van die wissels is een goede observatie, Rene! Als ze inderdaad in de goede stand lagen, dan is er vrijwel zeker sprake van een detectieprobleem. Als de goederentrein op het wissel gedetecteerd zou zijn geweest, dan zou zo'n wissel niet omgelegd moeten kunnen worden. Wilde gedachte van mijn kant; is de detectiesectie van het wissel zo klein dat die juist zou passen tussen twee draaistellen van zo'n containerdraagwagen? M.a.w. zou zo'n wagen toevallig precies zó op het wissel kunnen staan dat er niks gedetecteerd wordt en het wissel dus vrijgegeven en zelfs onder de wagen omgelegd wordt?
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 10:20:05 door Dpc Fo »

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #99 Gepost op: 14 January 2011, 11:03:00 »
Dat lijkt me niet, want een standaard wissel 1:9 is al ruim 30m lang. Dat kan geen enkel voertuig met zijn draaistellen overbruggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 14 January 2011, 11:07:36 »
stukje uit het filmpje...
Sorry voor de bibberkwaliteit.  :-[

Maar duidelijk waarneembaar is de stand van het beweegbare puntstuk ligt goed voor de ICE en dat had het niet gelegen
als de ICE STS had gereden of de laatste paar goederenwagons waren gedecteerd.

Denk dat IVW heel snel met tussenmaatregelen gaat komen ten aanzien van detectie van die goederenwagons of als
er iets fout zit met die detectie rond die hogesnelheidswissels LHE borden.

Observeren van wisselstanden is een tweede natuur van mcnen  ;)

« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 11:10:52 door rene w. »

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #101 Gepost op: 14 January 2011, 11:29:10 »
Dat kan ik me voorstellen, meester ;)

@Klaas; dat weet ik, maar misschien is zo'n wissel onderverdeeld in meerdere secties en kan het laatste draaistel net op een ten onrechte niet functionerende sectie staan. Andere, nog wildere gedachte; was het laatste deel van de goederentrein niet al ontspoord (en werd hij mogelijk niet gedetecteerd daardoor) toen hij aangereden werd door de ICE?
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 11:31:56 door Dpc Fo. Reden: spellingfout verbeterd »

Groeten, Carlo

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 14 January 2011, 11:59:46 »
Nee denk het niet want de schade aan het spoor is nihiel en alleen rond de aanrijdingsplek waarneembaar.

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 14 January 2011, 12:27:50 »
Euhm, zo lees ik dat toch echt in het door Rene genoemde verslag en ook volgens mij weten werkt het zo ;)

Wat jij zegt, dat sein wat toegang heeft van A naar B zal afvallen omdat de sectie (met daarin het wissel) achter het sein naar blok B bezet wordt, waardoor het sein wat toegang geeft voor blok B komend vanaf blok A af zal vallen en de ATB in dat blok voor dat sein max 40 zal tonen.

Echter ziet de beveiliging niet of jij afkomstig bent vanuit blok A of komt vanuit blok D, feit is dat blok B bezet gemeld wordt.
Blok C blijft vrij, dus dat sein dat daartoe toegang geeft zal niet afvallen en in dat blok voor dat sein van blok C zal de ATB de frequentie uitzenden die bij dat sein hoort...

De trein voor de ingestelde rijweg zal dus met de ATB op max 40 voor de rode lopen, echter zal de trein die dóór de rode rijdt de ATB code van het vrij zijnde blok C krijgen en grote kans dat die codevermeerdering krijgt en nietsvermoedend opschakeld...

Zoals dat rapport ook zegt:

Thom, ik denk dat jij bedoeld wanneer de rijrichting voor beide treinen gelijk is, ik bedoel dat de treinen naar elkaar toe rijden. in alle gevallen zal wanneer een rijweg word in gereden (STS) valt het sein af voor de rijweg die is ingelegd en zal ook de ATB terug vallen naar "geel". Het is dus niet mogelijk als je een STS rijdt je code verhoging gaat krijgen dit is simpelwag onmogelijk doordat je een spoor waar geen rijweg inzit gaat bezetten.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 13:49:18 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 14 January 2011, 12:29:28 »
stukje uit het filmpje...
Sorry voor de bibberkwaliteit.  :-[

Maar duidelijk waarneembaar is de stand van het beweegbare puntstuk ligt goed voor de ICE en dat had het niet gelegen
als de ICE STS had gereden of de laatste paar goederenwagons waren gedecteerd.

Denk dat IVW heel snel met tussenmaatregelen gaat komen ten aanzien van detectie van die goederenwagons of als
er iets fout zit met die detectie rond die hogesnelheidswissels LHE borden.

Observeren van wisselstanden is een tweede natuur van mcnen  ;)

Jij hebt helemaal gelijk, wat betreft die wisselstanden! ;-)
Gr. Silvester