Volgens de politie en Prorail hebben de dieven het detectiesysteem weten te omzeilen en daarmee dus ook de fail-safe. Die gasten wisten dondersgoed waar ze mee bezig waren. Ik weet niet wat 300 meter koper oplevert, maar ik weet vrij zeker dat het niet in verhouding staat tot de kosten die gemaakt zijn bij en na het ongeval. Om nog maar te zijgen over wat er had kunnen gebeuren...
Door het ontstane "gat" te overbruggen met iets anders of zo? Hoe werkt dat?
Als dat zo is, dan wisten ze donders goed hoe het systeem werkte en dan komt naar mijn idee voorwaardelijk opzet in beeld. Ze wisten wat het risico was en hebben dat desondanks genomen. Het speciale artikel voor gevaarzetting voor het spoorverkeer is dan zeker van toepassing, lijkt me.
En dat omzeilen zou wel eens extra makkelijk kunnen zijn gemaakt door een fout ontwerp.......
Thom, ik denk dat jij bedoeld wanneer de rijrichting voor beide treinen gelijk is, ik bedoel dat de treinen naar elkaar toe rijden. in alle gevallen zal wanneer een rijweg word in gereden (STS) valt het sein af voor de rijweg die is ingelegd en zal ook de ATB terug vallen naar "geel". Het is dus niet mogelijk als je een STS rijdt je code verhoging gaat krijgen dit is simpelwag onmogelijk doordat je een spoor waar geen rijweg inzit gaat bezetten.
Daarnaast het systeem is fail-safe ontworpen in normaal bedrijf, maar kun je het systeem nog zo ontwerpen dat het ook bestand is tegen sabotage door deskundige ?Ik denk dat je dan in heel andere gradatie's gaat spreken...