Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:21:49
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 07:55:21
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Da's Daz 2 door Ben
Vandaag om 06:49:19
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 00:06:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
12 September 2025, 23:47:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
12 September 2025, 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 September 2025, 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
12 September 2025, 22:41:32
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
12 September 2025, 21:06:52
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
12 September 2025, 20:09:46
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
12 September 2025, 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
12 September 2025, 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
12 September 2025, 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
12 September 2025, 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 September 2025, 18:40:32
  

Auteur Topic: Treinbotsing Zevenaar  (gelezen 31993 keer)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #90 Gepost op: 13 January 2011, 14:22:48 »
Interresant verhaal in dit raport (IVW) over STSpassage bij Harmelen aansluiting en een
niet beveiligde wisselsectie omdat anders maar een andere trein een onterechte
ATB remming zou krijgen tijdens passage van dat wissel.
Bladzijde 14.

Onderzoeksrapport
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 09:12:15 door Bob Rodenburg. Reden: url ingekort »

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #91 Gepost op: 13 January 2011, 15:04:00 »
Statusupdate:

- Er rijden inderdaad weer goederentreinen op de betuweroute (maar vanuit Duitsland wel over het "verkeerde" spoor).
- Er rijden nog geen personentreinen.
- Of de gewokkelde spoorstaaf weer recht is gemaakt kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, maar het lijkt er nog niet op. In ieder geval is 'ie (nog) niet vervangen, want de sporen van de ontsporing zijn nog duidelijk zichtbaar.
- De beschadigde dwarsliggers zitten nog op hun plek.
- De ICE staat nog bij Zevenaar; op z'n eigen draaistel.

Groetjes,

Rutger
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #92 Gepost op: 13 January 2011, 23:40:07 »
Interresant verhaal in dit raport (IVW) over STSpassage bij Harmelen aansluiting en een
niet beveiligde wisselsectie omdat anders maar een andere trein een onterechte
ATB remming zou krijgen tijdens passage van dat wissel.
Bladzijde 14.

www.ivw.nl/Onderzoeksrapport
Volgens mij klopt je interpretatie niet helemaal.

Als het tussen de beide seinen en het wissel 1 sectie zou zijn, zou er op die sectie ook 1 zelfde ATB signaal uitgezonden worden.

Als de rijweg dan voor trein A doorgaand ingesteld is en ik rij met trein B door de rooie heen, vangt de ATB het ATB signaal op wat bedoeld is voor de rijweg van trein A.

In dit geval zou de ATB van trein B dus na passage van het rode sein zelfs een hogere snelheid gaan tonen als voor trein A een hogere doorgaande snelheid geldt.
Grote kans dat een Mcn die dat rode sein al niet waargenomen heeft [Anders rijdt die er niet voorbij] dan ook nogeens tractie verhoogd...

Een Mcn die al niet doorheeft dat hij een rood sein gepasseerd heeft zou dan wsl gewoon de snelheid verhogen...
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 09:10:04 door Bob Rodenburg. Reden: url ingekort »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #93 Gepost op: 14 January 2011, 00:03:53 »
Misschien zeg ik wel iets heel doms, maar loopt er bij de verkeersleiding niet een soort 'tracking' mee? En zit er in zo'n moderne trein als de ICE niet een soort 'zwarte doos', waarin geregistreerd is of de trein wel of geen groen sein had? (Tegenwoordig wordt in veel moderne auto's snelheid en dergelijke geregisteerd, wat je dus stevig kan opbreken als je te snel reed en betrokken bent geraakt bij een ongeval.)

mvg,
Gert


PS: Vanochtend in dagblad Trouw het toch wel wat merkwaardige commentaar van de woordvoerder van Rurtalbahn Nederland: "Op het spoor en op de locomotief zijn er allerlei veiligheidssytemen die dit hadden moeten voorkomen. Mogelijk werkten die niet." Of de Rurtalbahn trein te dicht bij de wissel stond, kon hij niet zeggen. "Misschien was dat de trein van de NS wel."

De laatste 25 jaar zit er in alle treinen die op de hoofdbaan zijn toegelaten een black box beter bekend als ARR automatische ritregistratie, op een BR189 heet deze een JRU.

Deze zullen ook zeker worden uitgelezen!

Gr Silvester
« Laatst bewerkt op: 16 January 2011, 22:38:40 door Huub van Ginhoven. Reden: Aangepast. »
Gr. Silvester

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #94 Gepost op: 14 January 2011, 00:25:38 »
@Thom,

Dit is niet correct, als machinist rijdt je altijd naar de code van de ATB toe, mocht er een rijweg zijn ingesteld van A via B naar C en zou je van punt D naar punt B gaan waar je dus een roodsein voorbij bent gereden en dus in de rijweg komt van A naar C zal ten alle tijde het sein die toegang geeft om van A naar C te rijden. afvallen wat ook inhoud dat de ATB code uit het spoor verdwijnt en dus Geel zal geven (max 40 km/u).

Gr, Silvester

Gr. Silvester

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #95 Gepost op: 14 January 2011, 01:45:15 »
Euhm, zo lees ik dat toch echt in het door Rene genoemde verslag en ook volgens mij weten werkt het zo ;)

Wat jij zegt, dat sein wat toegang heeft van A naar B zal afvallen omdat de sectie (met daarin het wissel) achter het sein naar blok B bezet wordt, waardoor het sein wat toegang geeft voor blok B komend vanaf blok A af zal vallen en de ATB in dat blok voor dat sein max 40 zal tonen.

Echter ziet de beveiliging niet of jij afkomstig bent vanuit blok A of komt vanuit blok D, feit is dat blok B bezet gemeld wordt.
Blok C blijft vrij, dus dat sein dat daartoe toegang geeft zal niet afvallen en in dat blok voor dat sein van blok C zal de ATB de frequentie uitzenden die bij dat sein hoort...

De trein voor de ingestelde rijweg zal dus met de ATB op max 40 voor de rode lopen, echter zal de trein die dóór de rode rijdt de ATB code van het vrij zijnde blok C krijgen en grote kans dat die codevermeerdering krijgt en nietsvermoedend opschakeld...

Zoals dat rapport ook zegt:
Citaat
Indien het gebied één sectie is pikt een trein, die ten onrechte voorbij stoptonend sein rijdt,
de ATB-code op uit die sectie. Dit is een code die bestemd kan zijn voor het nevenspoor en
een verbetering (lees: hogere snelheid) van de ATB-cabinesignaal kan geven. Een machinist
die niet waarneemt dat hij een rood sein passeert, wordt dan niet meer gedwongen te
remmen en de trein kan ongehinderd verder rijden. 
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 01:46:46 door Thom »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #96 Gepost op: 14 January 2011, 09:42:29 »
Sylvester en Thom, volgens mij bedoelen jullie hetzelfde, maar formuleren jullie het net ff anders. Alleen gaat jullie verhaal naar mijn idee alleen op als beide treinen vanaf twee verschillende sporen in dezelfde richting naar een verderop gelegen blok rijden. Hier was echter, voorzover ik heb begrepen, sprake van een kruisende treinbeweging, waarbij mogelijk de staart van de goederentrein niet gedetecteerd werd op de wisselsectie en de ICE dus ten onrechte een veilig sein kon krijgen. Andere mogelijkheid is natuurlijk dat de detectie prima heeft gewerkt, maar dat de mcn van de ICE, mogelijk op basis van een verwachtingspatroon dat hij kon doorrijden, een rood sein heeft gemist/doorgegleden is. Mocht het waar zijn dat er ter plekke sprake was van koperdiefstal uit de beveiliging, dan wordt het natuurlijk vanuit beveiligingsoogpunt gezien helemaal interessant. Ik wacht met interesse het onderzoeksrapport van IVW af.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #97 Gepost op: 14 January 2011, 10:01:07 »
oke zo lezen in bovenstaande zit het iets ingewikkelder inelkaar...

wat lezen we in het rapport,
======================================
Er zijn redenen om er niet één sectie van te maken:  
Het gebied kan te groot worden voor één sectie om het seintechnisch nog goed te kunnen
afstellen. Het gebied bij Harmelen aansluiting met het hoge snelheidswissel 1015 in
combinatie met de lange doorschietlengten van 200 meter voorbij seinen is daar een
voorbeeld van.
 
 Indien het gebied één sectie is pikt een trein, die ten onrechte voorbij stoptonend sein rijdt,
de ATB-code op uit die sectie. Dit is een code die bestemd kan zijn voor het nevenspoor en
een verbetering (lees: hogere snelheid) van de ATB-cabinesignaal kan geven. Een machinist
die niet waarneemt dat hij een rood sein passeert, wordt dan niet meer gedwongen te
remmen en de trein kan ongehinderd verder rijden.

====================================================
Voor de duidelijkheid moeten we het misschien niet lezen als STS verhaal maar gewoon een goederentrein die op een verkeerde
plek namelijk een verkeerde aangesloten/zwevende sectie die in een STSpassage ook te laat zou reageert (13sec na passage rood sein conclusie rapport iets verderop).

Hierdoor zijn die laatste paar goederenwagens terrecht gekomen in een soort bermuda driehoek en ze uit de beveiling verdwenen zijn in een situatie die de ontwerpers nooit hadden bedacht.
Zeker gezien de stand van de wissels welke goed liggen voor de ICE.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 10:04:10 door rene w. »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #98 Gepost op: 14 January 2011, 10:18:04 »
Dat van die wissels is een goede observatie, Rene! Als ze inderdaad in de goede stand lagen, dan is er vrijwel zeker sprake van een detectieprobleem. Als de goederentrein op het wissel gedetecteerd zou zijn geweest, dan zou zo'n wissel niet omgelegd moeten kunnen worden. Wilde gedachte van mijn kant; is de detectiesectie van het wissel zo klein dat die juist zou passen tussen twee draaistellen van zo'n containerdraagwagen? M.a.w. zou zo'n wagen toevallig precies zó op het wissel kunnen staan dat er niks gedetecteerd wordt en het wissel dus vrijgegeven en zelfs onder de wagen omgelegd wordt?
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 10:20:05 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #99 Gepost op: 14 January 2011, 11:03:00 »
Dat lijkt me niet, want een standaard wissel 1:9 is al ruim 30m lang. Dat kan geen enkel voertuig met zijn draaistellen overbruggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #100 Gepost op: 14 January 2011, 11:07:36 »
stukje uit het filmpje...
Sorry voor de bibberkwaliteit.  :-[



Maar duidelijk waarneembaar is de stand van het beweegbare puntstuk ligt goed voor de ICE en dat had het niet gelegen
als de ICE STS had gereden of de laatste paar goederenwagons waren gedecteerd.

Denk dat IVW heel snel met tussenmaatregelen gaat komen ten aanzien van detectie van die goederenwagons of als
er iets fout zit met die detectie rond die hogesnelheidswissels LHE borden.

Observeren van wisselstanden is een tweede natuur van mcnen  ;)

« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 11:10:52 door rene w. »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #101 Gepost op: 14 January 2011, 11:29:10 »
Dat kan ik me voorstellen, meester ;)

@Klaas; dat weet ik, maar misschien is zo'n wissel onderverdeeld in meerdere secties en kan het laatste draaistel net op een ten onrechte niet functionerende sectie staan. Andere, nog wildere gedachte; was het laatste deel van de goederentrein niet al ontspoord (en werd hij mogelijk niet gedetecteerd daardoor) toen hij aangereden werd door de ICE?
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 11:31:56 door Dpc Fo. Reden: spellingfout verbeterd »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #102 Gepost op: 14 January 2011, 11:59:46 »
Nee denk het niet want de schade aan het spoor is nihiel en alleen rond de aanrijdingsplek waarneembaar.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #103 Gepost op: 14 January 2011, 12:27:50 »
Euhm, zo lees ik dat toch echt in het door Rene genoemde verslag en ook volgens mij weten werkt het zo ;)

Wat jij zegt, dat sein wat toegang heeft van A naar B zal afvallen omdat de sectie (met daarin het wissel) achter het sein naar blok B bezet wordt, waardoor het sein wat toegang geeft voor blok B komend vanaf blok A af zal vallen en de ATB in dat blok voor dat sein max 40 zal tonen.

Echter ziet de beveiliging niet of jij afkomstig bent vanuit blok A of komt vanuit blok D, feit is dat blok B bezet gemeld wordt.
Blok C blijft vrij, dus dat sein dat daartoe toegang geeft zal niet afvallen en in dat blok voor dat sein van blok C zal de ATB de frequentie uitzenden die bij dat sein hoort...

De trein voor de ingestelde rijweg zal dus met de ATB op max 40 voor de rode lopen, echter zal de trein die dóór de rode rijdt de ATB code van het vrij zijnde blok C krijgen en grote kans dat die codevermeerdering krijgt en nietsvermoedend opschakeld...

Zoals dat rapport ook zegt:

Thom, ik denk dat jij bedoeld wanneer de rijrichting voor beide treinen gelijk is, ik bedoel dat de treinen naar elkaar toe rijden. in alle gevallen zal wanneer een rijweg word in gereden (STS) valt het sein af voor de rijweg die is ingelegd en zal ook de ATB terug vallen naar "geel". Het is dus niet mogelijk als je een STS rijdt je code verhoging gaat krijgen dit is simpelwag onmogelijk doordat je een spoor waar geen rijweg inzit gaat bezetten.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 13:49:18 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #104 Gepost op: 14 January 2011, 12:29:28 »
stukje uit het filmpje...
Sorry voor de bibberkwaliteit.  :-[



Maar duidelijk waarneembaar is de stand van het beweegbare puntstuk ligt goed voor de ICE en dat had het niet gelegen
als de ICE STS had gereden of de laatste paar goederenwagons waren gedecteerd.

Denk dat IVW heel snel met tussenmaatregelen gaat komen ten aanzien van detectie van die goederenwagons of als
er iets fout zit met die detectie rond die hogesnelheidswissels LHE borden.

Observeren van wisselstanden is een tweede natuur van mcnen  ;)


Jij hebt helemaal gelijk, wat betreft die wisselstanden! ;-)
Gr. Silvester