Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:22
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door saskia
Vandaag om 12:41:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:34:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:42
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:33:30
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:24:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 12:13:49
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:49:24
Slugs & Andere Rariteiten door V200-G2000
Vandaag om 11:41:12
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MacArthur
Vandaag om 11:37:08
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door henk
Vandaag om 11:34:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 11:16:35
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
bouwtekening amsterdamse tram door R1954
Vandaag om 11:00:18
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:51:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
  

Auteur Topic: Treinbotsing Zevenaar  (gelezen 32557 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #75 Gepost op: 12 January 2011, 19:00:13 »
Dank voor je reportages Rutger. Geweldig dat je de elementen hebt willen trotseren!
En die warme choco heb je nu dik verdiend.  (y)

mvg,
Gert

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5282
    • grootspoorfoto's
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #76 Gepost op: 12 January 2011, 21:41:18 »
Ondertussen is het hier op de brabantroute al een tijdje feest met heel veel goederentreinen.
Voor grootspoorfoto's zie site

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #77 Gepost op: 12 January 2011, 21:57:02 »
Als je niet hoeft te werken is het inderdaad feest ::)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #78 Gepost op: 12 January 2011, 21:58:17 »
Die blokjes zijn ervoor om te zorgen dat de ICE niet wegrolt, want ik gok zo dat er ook wel iets van het remwerk beschadigd zal zijn ;)
Ik denk dat het meer komt omdat het stel uiteraard hardstikke plat ligt en dusook geen lucht heeft om te remmen en elektra voor bediening parkeer rem ed zal ook wel spanningsloos zijn...

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #79 Gepost op: 12 January 2011, 22:00:49 »
Mooie foto's Rutger, zo is duidelijk de schade en de ''opruiming'' te zien... Had echt veel erger kunnen aflopen.

Gr. Rick

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5282
    • grootspoorfoto's
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #80 Gepost op: 12 January 2011, 22:41:00 »
Als je niet hoeft te werken is het inderdaad feest ::)
Gelukkig kun je op de uni je tijd zelf inplannen. Zo konden er toch een heel aantal plaatjes gemaakt worden die ik al lange tijd wilde maken op de brabantroute. Helaas had het weer bijna niet slechter kunnen zijn. Het licht was er eigelijk gewoon weg niet en het regende de hele dag.
Voor grootspoorfoto's zie site

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #81 Gepost op: 12 January 2011, 22:43:08 »
Er zullen ongetwijfeld voorschriften zijn voor de maximale treinlengte. Maar dan nog, niet ieder opstel/inhaalspoor is lang genoeg voor de langst mogelijke trein.

Maximaal toegestane lengte is 700 meter, op de Betuweroute is dat 900 meter, maar dat kan je alleen nog maar op de havenlijn (Maasvlakte-West) kwijt. Tot die eerste lengte (700m) mag een vervoerder volgens mij doen en laten wat die wil, als het maar doorgegeven wordt aan de verkeersleiding (ook ivm de afrekening).

Maar het kan ook zijn dat de laatste wagens van de goederentrein niet gedetecteerd werden. Mogelijke oorzaken: roest op het wissel, of de wagens waren te licht (niet beladen).

Als het een niet-detecterend voertuig is geweest zou het niet zonder meer in de trein mogen zitten (wordt volgens mij bij de toelatingsprocedure getest of een voertuig detecterend is, anders zou in dit geval alleen de loc detecterend zijn geweest, lijkt me toch wat weinig), en leeg wegen deze containerwagens (type Sggmrs=6-assige containerwagen bestaande uit twee delen) ca 36ton per stuk, noem ik niet echt licht. Roest op het wissel lijkt me niet, dit wissel wordt heel veel gebruikt omdat dit de toeleidende wissel is naar het rechterspoor op de Betuweroute. En er is op dat moment nog bijna een volledige trein overheen gegaan, alleen de laatste wagen dan niet helemaal :P.

Voor er verder gespeculeert wordt (daar hebben ze de effectenbeurs voor uitgevonden ;D), laten we eerst maar de resultaten van het onderzoek afwachten.

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #82 Gepost op: 12 January 2011, 23:26:35 »
Als je niet hoeft te werken is het inderdaad feest ::)

Fotografie is (een deel van) m'n werk. Daarom ben ik wat vrijer met het indelen van m'n tijd. Overdag hobbyplaatjes schieten betekent 's avonds langer doorwerken. ;)

Deze had ik hier dacht ik nog niet geplaatst:



Hier zie je goed de wokkel in de spoorstaaf. Daar zijn ze nog wel even zoet mee denk ik.

Ook denk ik te weten waarom ze er zo lang over deden om de ICE terug op de rails te zetten. Op de foto's van vannacht is goed te zien dat de wielen niet meer in lijn zitten. Waarschijnlijk hebben ze ter plekke de tweede as terug op z'n plek gezet. Kijk maar eens naar het volgende:



Links (vannacht) zie je dat het gietstuk waar het aslager aan zit nog met alle moeren vast zit. Rechts (vanmiddag) zitten er nog maar 2 moeren losjes op en liggen de wielen weer in lijn.

Groetjes,

Rutger
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #83 Gepost op: 13 January 2011, 00:08:57 »
Euhm, als dat draaistel krom is door de klap, kun je boutjes los en vastdraaien wat je wilt maar dat krijg je ter plekke never nooit meer niet recht hoor...  ::)

Daarnaast, dat gietstuk wat je bedoeld is alleen maar een bevestigingarm voor een demper tussen bak en draaistel voor zijdelingse bewegingen van die laatste.
Een asrollager zit gewoon opgesloten in een aspotarm die zwenkend aan het draaistel vast zit en met schroefveren boven op de aspotten voor de afvering.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 00:14:59 door Thom »

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #84 Gepost op: 13 January 2011, 00:26:33 »
Klopt dat de wielen niet meer in lijn zitten...
ze stonden naast de spoorlijn  ::)

trouwens cabine is ook niet buiten profiel maar staat gewoon in een bocht zodat het lijkt of hij uitsteekt.  ;)

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #85 Gepost op: 13 January 2011, 10:41:55 »
In één draaistel moeten de wielen toch in lijn zitten (op de rails of niet)? Dat was in ieder geval niet meer zo voordat ze 'm hebben weggesleept.
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #86 Gepost op: 13 January 2011, 11:25:11 »
Hier zie je goed de wokkel in de spoorstaaf. Daar zijn ze nog wel even zoet mee denk ik.
Even met een grote stopmachine erlangs en het ligt al weer aardig op lijn,
belangrijker is dat men er even met ultrasoonapparatuur langs gaat of er geen
verborgen gebreken zijn ontstaan in de spoorstaven.

Groet Peter,

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #87 Gepost op: 13 January 2011, 11:32:10 »
Kennelijk is dat allemaal al gebeurd, want: http://www.nu.nl/binnenland/2421833/treinverkeer-bij-zevenaar-weer-gang.html

mvg,
Gert

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #88 Gepost op: 13 January 2011, 11:36:46 »


Links (vannacht) zie je dat het gietstuk waar het aslager aan zit nog met alle moeren vast zit. Rechts (vanmiddag) zitten er nog maar 2 moeren losjes op en liggen de wielen weer in lijn.


Allereerst bedankt voor de foto's.

Dat gietstuk was het bevestigingspunt voor de slingerdempers (het dubbele set dempers dat naast een draaistel evenwijdig aan het spoor zit). Ik neem aan dat het weggehaald is, omdat het bij het hersporen in de weg zat en weer bevestigd is omdat je het anders kwijt raakt.

Het zou mij verbazen als het draaistel na zo'n relatief eenvoudige ontsporing zo ver verbogen is dat afslepen niet meer mogelijk is. Zeker omdat de assen blijkbaar nog recht genoeg zijn om de trein ermee af te slepen (dus zonder asbreukwagentje).

Als ik deze foto van Rutger bekijk:

dan vermoed ik dat de uitdaging zat in het weer onder de bak krijgen van het draaistel. Zo te zien zijn de bevestigingspunten van het draaistel aan de bak behoorlijk beschadigd (zie de luchtveer en omgeving).

En dat ze dan wat tijd nemen om gevolgschade te voorkomen, lijkt mij gelet op de vervangingskosten verstandig.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 11:46:40 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #89 Gepost op: 13 January 2011, 11:47:29 »
Als het een niet-detecterend voertuig is geweest zou het niet zonder meer in de trein mogen zitten
Elk voertuig is in principe detecterend, want geïsoleerde wielen komen volgens mij in de echte wereld niet voor.
Maar door viezigheid of roest kan het contact wel eens wegvallen. Denk aan de sikken, die gingen vroeger wel eens de grote baan op, maar moesten altijd minstens 1 wagen meenemen om voldoende contact te garanderen.

Maar je hebt wel gelijk dat het in dit geval wat vergezocht is, omdat de hele trein er al over is gereden en er dus weinig kans op roest is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.