Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 74111 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #90 Gepost op: 23 August 2010, 21:54:29 »
Steef,

Dat is mooi van die snelgang. Je verhaal klopt volledig met alle foto's die ik van een oersik heb. Grappig is dat Werps deze er niet bij heeft gedaan, terwijl Philotrain ze aan beide kanten heeft zitten.

De bouw loopt op dit moment enige vertraging op, omdat ik na de laklagen niet tevreden ben over de bevestiging van het dak. Het beste is overdoen, maar ik ben nu moed aan het verzamelen om het model in een pot met thinner te laten zakken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #91 Gepost op: 24 August 2010, 22:13:14 »
En? Al voldoende moed verzameld?
Over de handgreep aan de handwielen: op een aantal foto´s zijn deze te zien. Ik vermoed dat ze in de loop van de tijd zijn verwijderd.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #92 Gepost op: 24 August 2010, 22:23:53 »
Zulks een Sik vind ik een aardig locje.
Jammer dat ik niet NS rijdt.
Heb er al aardig wat in het echt gezien.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #93 Gepost op: 24 August 2010, 23:13:34 »
Jammer dat je niet meteen tevreden bent, Ivo, maar dat krijg je als je kritisch aangelegd bent. In 1:1 zijn we bij restauraties ook wel eens niet helemaal tevreden en dan doen we 't ook over.
Over dat handwiel dan. De opmerking van Maarten herinnerde me eraan, maar dat is inderdaad nóg een verschil tussen de 103-130 en 133-152: die laatste hadden die extra handgreep en een verdikking aan het handwiel en daarnaast iets lompere spaken. Het is grappig om te merken dat er een aantal subtiele wijzigingen in het ontwerp van de oersikken plaatsgevonden hebben, zoals ook die bolling van het dak. Blijkbaar is wel degelijk gekeken naar de ervaringen uit de praktijk en zijn daarbij wat marginale veranderingen doorgevoerd. Waarschijnlijk gebeurt dat bij meer materieelsoorten wel zo, maar bij de oersik is het zo zichtbaar, met name omdat er zo weinig op en aan zit.
Met die verdikking van het handwiel hebben we, denk ik, écht alle zichtbare verschillen wel gehad. Overigens blijkt dat Werps z'n huiswerk keurig heeft gedaan (of goed gegokt heeft, dat kan ook natuurlijk) en dat vind ik toch wel lovenswaardig.
Groeten, Steef

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #94 Gepost op: 24 August 2010, 23:48:20 »
En? Al voldoende moed verzameld?

Nog niet, maar ook geen tijd. Grootste twijfelpunt zijn de fijne details. Een beetje schrobben om alle lak weg te halen is wel nodig en er zitten een paar echt filigrane details aan en die beschadig je dan makkelijk.

@Steef,
Probleem is dat je weet dat het beter kan. Je ziet het alleen als je onder de kap kijkt. Van boven en van voren zie je er niets van, dus op de baan is het ook onzichtbaar. Maar de rest is wel goed..........

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #95 Gepost op: 25 August 2010, 00:05:33 »
Is weerstandsolderen geen optie ?? , dan blijft de lak misschien intact (tenzij het dak er geheel af moet , dan natuurlijk niet)

Misschien tijd voor een testje ?

Tja , als jij het niet verteld had , hadden wij het niet geweten . ( die preisertjes zeggen toch niks) ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #96 Gepost op: 25 August 2010, 00:31:09 »
Ivo, als je alles zonder primer met philotrainlakken hebt gespoten, kan het prima in de thinner. Het zal helemaal oplossen en zeer weinig poetswerk opleveren.

Ik heb enkel een keer veel moeite gehad met het zwarte frame van een 7700. Dat leek wel gepoedercoat...

En op de vorige pagina zie ik dat je aan het primeren bent gegaan...  ::) ;D
« Laatst bewerkt op: 25 August 2010, 00:33:01 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #97 Gepost op: 25 August 2010, 00:33:31 »
En gebruik in de lastige hoekjes gewoon een pijpenragger dan krijg je het in combinatie met thinner prima schoon ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #98 Gepost op: 29 August 2010, 16:12:48 »
Na enkele aanmoediging gisteren in Houten gisteravond in een pot met thinner gedompeld.

Vanmiddag gaf de tandenborstel en pijpenragger niet het gewenste resultaat, dus heb ik hem gewoon gestraald en daarmee verdwenen alle lakresten als sneeuw voor de zon:



Vanavond maar eens het dak eraf solderen en misschien meteen goed er weer op.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #99 Gepost op: 29 August 2010, 20:27:24 »
Ziet er na het stralen toch prima uit, dus dat gaat ook goed :) jammer dat het met de thinner niet werkte.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #100 Gepost op: 29 August 2010, 20:40:22 »
Het is een combinatie. Zonder thinner zou het ook veel moeilijker zijn geweest. Wat ik bedoelde is dat als ik een model in de thinner heb gehad dan moet ik meestal daarna de resten uit hoeken en gaten wegboenen. Met een pijpenragger is wel een idee, maar er zit nogal wat uiterst teer etswerk aan deze oersik, die je dan geheid beschadigd. Dus met thinner heb je de lak los en hangt deze in schilfers aan allerlei scherpe hoeken en gaten en dat spuit je met een straalpistool zo weg zonder het fijne etswerk te beschadigen zoals de gashendel, het rempedaal en de bedieningen van de automatische koppeling ( schatting 0,15mm dik nieuwzilver.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #101 Gepost op: 29 August 2010, 21:16:30 »
Ik snap niet dat je dit eerst primert Ivo, het ziet er werkelijk *top* uit.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #102 Gepost op: 30 August 2010, 00:22:15 »
Volgens mij lukt dat alleen met de 'nieuwe' Phildie lak. Ik heb nog oudere en ik wil graag 100% zeker weten dat ik de kap nog meerdere keren kan afplakken zonder dat er lak meekomt.

Maar goed, het dak moest er dus eerst af, dus dan moet deze alsnog weer in de soda en daarna weer gestraald.

Meer eerst het dak eraf:



En bij nadere beschouwing bleek het probleem te zitten in het feit dat een van de zijwandjes een fractie boven de achterwand uitstak, waardoor er een knikje aan de achterkant in het dak kwam te zitten. Dus even een vijltje eroverheen, de zaak weer goed schoonmaken en vervolgens het dak er weer op solderen:



Het knikje zat boven de linkerwand en is nu dus weg. Het sluitseinijzer rechts moet er nog in en ook is er bij het afsolderen van het dak een van de 4 dakhijsogen verdwenen. Volgens mij liggen er in mijn voorraaddozen nog wel ergens Philotrain exemplaren, die volgens mij hetzelfde zijn.

Dat is overigens nog wel een tip: voor het mooi rond solderen van het dak op de kop- en achterwand is het waarschijnlijk beter de dakhijsogen pas na het solderen van het dak met een beetje soldeerverf erop te solderen. De dakhijsogen vormen anders een star stukje dak, dat niet meer mooi meebuigt met de wanden.

Nog een laatste plaatje:



Ik zit erover te denken nog een of meer van de miniscule ringen die aan de etsfret zitten achter de handwielen van de rangeergang te solderen. Dan komen ze iets meer los te staan en dat lijkt me beter. Ook zie ik een klinknagelrand zitten tussen de motorkap en de kopwand op de foto van de 150. Daar zit ook nog wel wat reserve klinknagelrand aan de etsfret.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #103 Gepost op: 30 August 2010, 16:40:43 »
Ik snap het Ivo ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #104 Gepost op: 31 August 2010, 22:51:22 »
De  buffers moeten ook nog.

Het is een gietboompje met de bufferschalen met bufferstelen en de bufferhulzen apart. Er zijn ook nog 4 veertjes geleverd. Nu kunnen de verende bufferstelen niet doorstoten, want deze komen precies middenop het chassis terecht. Dus er moet van achteren een ruimte worden geboord, waarin de buffersteel kan schuiven.



Maar eerst moeten de bufferhulzen worden doorboord met 1mm om de bufferstelen te kunnen plaatsen. Dit is het makkelijkst als de bufferhulzen nog aan de gietboom zitten, want die is goed in een bankschroef te klemmen. Dan adviseert Erwin een 2mm messing pijpje met binnenafmeting van 1mm te gebruiken als centreerhulp bij het boren. Dus je plaatst een stukje pijp in de bufferhuls en daardoorheen boor je met 1mm een gat in de bufferhuls:



Hier het boortje met het centreerhulpje eroverheen.

Na boren en afzagen van de bufferhulzen van het gietboompje zijn er nu 3 goed:



De 4e is niet goed en ik moet Erwin gaan vragen of hij er misschien nog een heeft. Ik weet niet of jullie ervaring hebben met messing gietwerk, maar dit is vaak keihard. Dus met het boren zijn er 2 boortjes gebroken, waarbij de punt van het boortje muurvast in het gat blijft zitten. De ene was al ver genoeg, waardoor na het afzagen het boortje er van de andere kant uitgetikt kon worden. De andere helaas niet, dus tikken helpt niet en vervormt alleen maar de bufferhuls.

Dus 3 goed en nog 1 te gaan. Nu moet ik de exacte lengte van de bufferstelen nog bepalen en die is feitelijk zo lang, dat wanneer deze volledig ingedrukt is, het aan de achterkant niet meer mag uitsteken. Maar eerst de bufferstelen aan de achterkant zover afvijlen dat deze goed passen op de bufferplaat. Daarna met een 2mm boor aan de achterkant een kleine ruimte boren, waarin de buffersteel kan bewegen. Deze wordt geborgd door een spleetje te zagen in de buffersteel en deze na plaatsing een beetje uit te buigen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*