Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 74089 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #75 Gepost op: 15 August 2010, 12:46:42 »
Dank je! Er komt nog wel een afdekking van een kolenlading overheen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #76 Gepost op: 15 August 2010, 23:58:13 »
Na nog een paar details ligt de oersik nu in de soda om al het vloeimiddel (fosforzuur) en harskern van het soldeerdraad te neutraliseren. Daarna wil ik het nog stralen en dan gaat het in de primer.

Welke details gingen er nog op:



Deze handwielen voor de rangeergangen heb ik gemaakt van 2 etsdelen van de set. Er is een wiel met de 4 spaken en er is een losse cirkel. Als je die erop soldeert ontstaat er al diepgang. Vervolgens heb ik de rand van het wiel op een grote spangtang gelegd en met een dun stukje staf op het midden gedrukt. Daarna heb ik dat nog eens gedaan op een van de ponsjes van een gaatjes tang en dan krijg je toch een handwiel met spaken naar achteren.



Zo zitten ze dan op het model. Ik ben er niet zeker van of de handgreep op het wiel dat nu naar rechtsachter zit er nu wel of niet op hoort. Ik denk het niet, maar het is er wel bewust aan geetst.

Volgende is een soort beschermplaat van de voetrem, die op de treeplank vastzit. Dit is een van de onbepaalde delen van de ets, maar deze past wel precies. De beschermplaat zit niet op elke oersik, maar wel op de 150, die het gaat worden.



Dan zitten er aan de voorkant tussen de voetplaat en de motorhuif nog twee hoekijzers, welke aan de motorhuif zijn geklonken. Dit zijn miniscule onderdelen in de ets, die je dan ook nog haaks moet omzetten. Er zijn nog kleinere dan deze en ik vermoed dat die achterop naast de zandkist moeten, maar die laat ik maar voor wat ze zijn.



Na het solderen van het dak, heb ik ook de zandkist vastgezet.



Ook heb ik de remschoenen nog aan het chassis gemonteerd. Dat is een uiterst precies karwijtje, omdat straks die remschoenen nooit de wielen mogen raken, want dat geeft geheid kortsluiting. De ruimte tussen schoenen, wielen en kap is miniem. Er moet ook nog de remstangen in worden gehangen, maar dat doe ik pas als de hele aandrijving met wielen definitief in elkaar zitten. Ik heb het al geprobeerd en dat blijft gewoon tussen de remschoenen geklemd zitten. Als ik dat nu vastsoldeer, kunnen de wielen niet meer uit het chassis. Dus dat wordt nu eerst gespoten.

De automatische koppelingen komen op de sierbufferplaat, die ik in gespoten toestand op het model ga lijmen  :-X

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #77 Gepost op: 16 August 2010, 02:43:57 »
Gaaf verslag van je Ivo
Ik zou gillend gek worden van dit ding  ;D

gr Jan

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #78 Gepost op: 16 August 2010, 09:27:54 »
Geweldig Ivo, wat kan jij toch priegelen!

Mvg, Mark

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #79 Gepost op: 17 August 2010, 19:55:21 »
Het echte priegelwerk moet nog komen. Dat is het afplakken tussen het groen en het zwart.

Maar na stralen nu eerst in de primer:



Dan zie je meestal nog enkele onvolkomenheden die kunnen worden gecorrigeerd. Ik moet ook nog de afgeronde hoeken in de treeplanken brengen.

Waarschijnlijk is de makkelijkste kleur eerst groen. Ik twijfel nog tussen het boonstoppelgroen of het gewone Philotrain lokgroen. Ik denk dat ik het laatste kies. Ook is niet echt duidelijk wat de kleur van het interieur moet zijn. Ik krijg de indruk dat er na buitendienststelling bij de NS veel fantasiekleuren zijn gebruikt hiervoor.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #80 Gepost op: 17 August 2010, 20:29:05 »
interieurkleur bij de NS was in principe lichtgrijs

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #81 Gepost op: 18 August 2010, 01:00:06 »
wow wat word dat mooi

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #82 Gepost op: 18 August 2010, 12:43:04 »
wow wat word dat mooi

Dat zijn inderdaad van die dingen waarvoor je een slabbetje naast de computer moet leggen.. Prachtig lokje!  :o

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #83 Gepost op: 19 August 2010, 03:49:15 »
Kleur van het interieur: zwart. Men dacht in die tijd bij NS nog aan stoomloccen en die waren vanbinnen ook zwart.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #84 Gepost op: 19 August 2010, 08:09:23 »
Inmiddels groen gespoten wat groen moet zijn:



Interieur zwart maken is het makkelijkst. En op de foto van de 150 lijkt dat ook zo.

Nu weer het groen afplakken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #85 Gepost op: 19 August 2010, 10:56:40 »
Fantastisch gedaan weer, Ivo. Toen je die lampen erop zette werd ineens duidelijk hoe klein dit hele ding is!
Hierbij wat fotos van bij de SGB afgelopen dinsdag (17-8):







revisie van de zuigers


opgeslagen as met tandwiel van de kettingaandrijving

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #86 Gepost op: 19 August 2010, 14:02:14 »
Ja, we maken grote sprongen in Goes...  :-X
Het machinistenhuis is op de 122 gezet vanwege de aanstaande restauratie van de SGB-werkplaats. Helaas zal de 122 voorlopig naar buiten verhuizen. De restauratie van de oersik wordt hiermee overigens niet stilgelegd, maar wel enigszins bemoeilijkt.
De zuigers die je gefotografeerd hebt, zijn niet van de oersik, maar van een motor van een sik serie 200, die op dit moment inderdaad in revisie is.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #87 Gepost op: 20 August 2010, 21:42:35 »
Mooie foto's Jan. Ook interessant om de tandwielen eens te zien op de assen.

Voor de echte kenners van de Oersik zoals Steef heb ik nog wel een paar vragen over o.a. de beschildering.

1. Philotrain maakt de de 2 verticale handrails naast het machinistenhuis en de handgrepen op de schuine delen van het chassis wit. Maar ik vind dat eigenlijk niet logisch in de tijd dat deze zijn gemaakt. In navolging van de stoomloks uit die tijd lijkt me blank staal veel waarschijnlijker.

2. Dan maakt Philotrain de handgrepen voor de automatische koppeling bediening (aan elkaar geschreven een leuk Scrabble woord) en de gashendel rood.

3. Op de 150 (en mijn Werps model) zie ik geen bedieningshendel onder het handwiel voor de verschillende rangeergangen. Philotrain heeft dit wel, maar ik zal deze maar weglaten.

Suggesties voor deze 3 punten?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #88 Gepost op: 20 August 2010, 23:20:07 »
Ivo, het interieur zou ik niet zwart maken. ik heb ooit een foto van internet gehaald van de 105, gemaakt in 1930. Op deze foto is duidelijk te zien dat de binnekant van het machinistenhuis een lichte kleur heeft, hoogstwaarschijnlijk lichtgrijs.

de antwoorden:

1. blank metaal lijkt mij ook veel logischer.
2. ik heb het idee dat die ook wel eens metaalkeurig zouden kunnen zijn.
3. op de foto van de 105 staat wel een bedieningshendel, misschien dat deze later zijn verwijdert?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #89 Gepost op: 21 August 2010, 00:47:16 »
Heren,
Mijn licht op de zaak dan maar.
De handgrepen waren inderdaad altijd blank staal in die tijd, dus er was geen verschil tussen machinistenhuis en frame. Bedieningshandels zie je op modellen vaker rood geschilderd, maar ik heb eigenlijk nooit een aanwijzing gevonden dat dat zo zou moeten zijn. Ik weet niet beter dan dat alle delen die aangepakt moeten worden, blank staal zijn. De volle 100% zekerheid kan ik je echter niet geven.
Over de bediening van de rangeergangen kan ik je wel duidelijkheid geven. Die bediening zat inderdaad slechts aan één kant, namelijk de linkerzijde. Locatie is zo ongeveer recht onder de schakelkast met het handwiel erop, met wat goede wil zichtbaar op de tweede foto van janw. Van het vervallen van die 'snelgang', zoals die ook wel genoemd is, is geen sprake geweest. Hoe handig die bediening aan slechts één zijde is, vraag ik me af, maar dat zal de praktijk wellicht nog eens uit gaan wijzen.
Leuk dat je zo op de details in wil gaan, Ivo!
Groeten,
Steef
« Laatst bewerkt op: 21 August 2010, 00:49:45 door Steef »