Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 14:51:09
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 12:58:15
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
booster vraag
door
1200blauw
Vandaag
om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
14
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw (gelezen 74129 keer)
Ivo tB
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
«
Reactie #90 Gepost op:
23 August 2010, 21:54:29 »
Steef,
Dat is mooi van die snelgang. Je verhaal klopt volledig met alle foto's die ik van een oersik heb. Grappig is dat Werps deze er niet bij heeft gedaan, terwijl Philotrain ze aan beide kanten heeft zitten.
De bouw loopt op dit moment enige vertraging op, omdat ik na de laklagen niet tevreden ben over de bevestiging van het dak. Het beste is overdoen, maar ik ben nu moed aan het verzamelen om het model in een pot met thinner te laten zakken.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Overlast
Wij vragen u begrip voor de overlast
«
Reactie #91 Gepost op:
24 August 2010, 22:13:14 »
En? Al voldoende moed verzameld?
Over de handgreep aan de handwielen: op een aantal foto´s zijn deze te zien. Ik vermoed dat ze in de loop van de tijd zijn verwijderd.
Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
poging tot Steentje bijdragen.
«
Reactie #92 Gepost op:
24 August 2010, 22:23:53 »
Zulks een Sik vind ik een aardig locje.
Jammer dat ik niet NS rijdt.
Heb er al aardig wat in het echt gezien.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Steef
«
Reactie #93 Gepost op:
24 August 2010, 23:13:34 »
Jammer dat je niet meteen tevreden bent, Ivo, maar dat krijg je als je kritisch aangelegd bent. In 1:1 zijn we bij restauraties ook wel eens niet helemaal tevreden en dan doen we 't ook over.
Over dat handwiel dan. De opmerking van Maarten herinnerde me eraan, maar dat is inderdaad nóg een verschil tussen de 103-130 en 133-152: die laatste hadden die extra handgreep en een verdikking aan het handwiel en daarnaast iets lompere spaken. Het is grappig om te merken dat er een aantal subtiele wijzigingen in het ontwerp van de oersikken plaatsgevonden hebben, zoals ook die bolling van het dak. Blijkbaar is wel degelijk gekeken naar de ervaringen uit de praktijk en zijn daarbij wat marginale veranderingen doorgevoerd. Waarschijnlijk gebeurt dat bij meer materieelsoorten wel zo, maar bij de oersik is het zo zichtbaar, met name omdat er zo weinig op en aan zit.
Met die verdikking van het handwiel hebben we, denk ik, écht alle zichtbare verschillen wel gehad. Overigens blijkt dat Werps z'n huiswerk keurig heeft gedaan (of goed gegokt heeft, dat kan ook natuurlijk) en dat vind ik toch wel lovenswaardig.
Groeten, Steef
Ivo tB
«
Reactie #94 Gepost op:
24 August 2010, 23:48:20 »
Citaat van: Overlast op 24 August 2010, 22:13:14
En? Al voldoende moed verzameld?
Nog niet, maar ook geen tijd. Grootste twijfelpunt zijn de fijne details. Een beetje schrobben om alle lak weg te halen is wel nodig en er zitten een paar echt filigrane details aan en die beschadig je dan makkelijk.
@Steef,
Probleem is dat je weet dat het beter kan. Je ziet het alleen als je onder de kap kijkt. Van boven en van voren zie je er niets van, dus op de baan is het ook onzichtbaar. Maar de rest is wel goed..........
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Tram&Trein NL- H0
«
Reactie #95 Gepost op:
25 August 2010, 00:05:33 »
Is weerstandsolderen geen optie ?? , dan blijft de lak misschien intact (tenzij het dak er geheel af moet , dan natuurlijk niet)
Misschien tijd voor een testje ?
Tja , als jij het niet verteld had , hadden wij het niet geweten . ( die preisertjes zeggen toch niks)
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
stig
«
Reactie #96 Gepost op:
25 August 2010, 00:31:09 »
Ivo, als je alles zonder primer met philotrainlakken hebt gespoten, kan het prima in de thinner. Het zal helemaal oplossen en zeer weinig poetswerk opleveren.
Ik heb enkel een keer veel moeite gehad met het zwarte frame van een 7700. Dat leek wel gepoedercoat...
En op de vorige pagina zie ik dat je aan het primeren bent gegaan...
«
Laatst bewerkt op: 25 August 2010, 00:33:01 door stig
»
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Overlord
«
Reactie #97 Gepost op:
25 August 2010, 00:33:31 »
En gebruik in de lastige hoekjes gewoon een pijpenragger dan krijg je het in combinatie met thinner prima schoon
*
Bouw Osteckingen
Ivo tB
«
Reactie #98 Gepost op:
29 August 2010, 16:12:48 »
Na enkele aanmoediging gisteren in Houten gisteravond in een pot met thinner gedompeld.
Vanmiddag gaf de tandenborstel en pijpenragger niet het gewenste resultaat, dus heb ik hem gewoon gestraald en daarmee verdwenen alle lakresten als sneeuw voor de zon:
Vanavond maar eens het dak eraf solderen en misschien meteen goed er weer op.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Overlord
«
Reactie #99 Gepost op:
29 August 2010, 20:27:24 »
Ziet er na het stralen toch prima uit, dus dat gaat ook goed
jammer dat het met de thinner niet werkte.
*
Bouw Osteckingen
Ivo tB
«
Reactie #100 Gepost op:
29 August 2010, 20:40:22 »
Het is een combinatie. Zonder thinner zou het ook veel moeilijker zijn geweest. Wat ik bedoelde is dat als ik een model in de thinner heb gehad dan moet ik meestal daarna de resten uit hoeken en gaten wegboenen. Met een pijpenragger is wel een idee, maar er zit nogal wat uiterst teer etswerk aan deze oersik, die je dan geheid beschadigd. Dus met thinner heb je de lak los en hangt deze in schilfers aan allerlei scherpe hoeken en gaten en dat spuit je met een straalpistool zo weg zonder het fijne etswerk te beschadigen zoals de gashendel, het rempedaal en de bedieningen van de automatische koppeling ( schatting 0,15mm dik nieuwzilver.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
stig
«
Reactie #101 Gepost op:
29 August 2010, 21:16:30 »
Ik snap niet dat je dit eerst primert Ivo, het ziet er werkelijk *top* uit.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ivo tB
«
Reactie #102 Gepost op:
30 August 2010, 00:22:15 »
Volgens mij lukt dat alleen met de 'nieuwe' Phildie lak. Ik heb nog oudere en ik wil graag 100% zeker weten dat ik de kap nog meerdere keren kan afplakken zonder dat er lak meekomt.
Maar goed, het dak moest er dus eerst af, dus dan moet deze alsnog weer in de soda en daarna weer gestraald.
Meer eerst het dak eraf:
En bij nadere beschouwing bleek het probleem te zitten in het feit dat een van de zijwandjes een fractie boven de achterwand uitstak, waardoor er een knikje aan de achterkant in het dak kwam te zitten. Dus even een vijltje eroverheen, de zaak weer goed schoonmaken en vervolgens het dak er weer op solderen:
Het knikje zat boven de linkerwand en is nu dus weg. Het sluitseinijzer rechts moet er nog in en ook is er bij het afsolderen van het dak een van de 4 dakhijsogen verdwenen. Volgens mij liggen er in mijn voorraaddozen nog wel ergens Philotrain exemplaren, die volgens mij hetzelfde zijn.
Dat is overigens nog wel een tip: voor het mooi rond solderen van het dak op de kop- en achterwand is het waarschijnlijk beter de dakhijsogen pas na het solderen van het dak met een beetje soldeerverf erop te solderen. De dakhijsogen vormen anders een star stukje dak, dat niet meer mooi meebuigt met de wanden.
Nog een laatste plaatje:
Ik zit erover te denken nog een of meer van de miniscule ringen die aan de etsfret zitten achter de handwielen van de rangeergang te solderen. Dan komen ze iets meer los te staan en dat lijkt me beter. Ook zie ik een klinknagelrand zitten tussen de motorkap en de kopwand op de foto van de 150. Daar zit ook nog wel wat reserve klinknagelrand aan de etsfret.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Overlord
«
Reactie #103 Gepost op:
30 August 2010, 16:40:43 »
Ik snap het Ivo
*
Bouw Osteckingen
Ivo tB
«
Reactie #104 Gepost op:
31 August 2010, 22:51:22 »
De buffers moeten ook nog.
Het is een gietboompje met de bufferschalen met bufferstelen en de bufferhulzen apart. Er zijn ook nog 4 veertjes geleverd. Nu kunnen de verende bufferstelen niet doorstoten, want deze komen precies middenop het chassis terecht. Dus er moet van achteren een ruimte worden geboord, waarin de buffersteel kan schuiven.
Maar eerst moeten de bufferhulzen worden doorboord met 1mm om de bufferstelen te kunnen plaatsen. Dit is het makkelijkst als de bufferhulzen nog aan de gietboom zitten, want die is goed in een bankschroef te klemmen. Dan adviseert Erwin een 2mm messing pijpje met binnenafmeting van 1mm te gebruiken als centreerhulp bij het boren. Dus je plaatst een stukje pijp in de bufferhuls en daardoorheen boor je met 1mm een gat in de bufferhuls:
Hier het boortje met het centreerhulpje eroverheen.
Na boren en afzagen van de bufferhulzen van het gietboompje zijn er nu 3 goed:
De 4e is niet goed en ik moet Erwin gaan vragen of hij er misschien nog een heeft. Ik weet niet of jullie ervaring hebben met messing gietwerk, maar dit is vaak keihard. Dus met het boren zijn er 2 boortjes gebroken, waarbij de punt van het boortje muurvast in het gat blijft zitten. De ene was al ver genoeg, waardoor na het afzagen het boortje er van de andere kant uitgetikt kon worden. De andere helaas niet, dus tikken helpt niet en vervormt alleen maar de bufferhuls.
Dus 3 goed en nog 1 te gaan. Nu moet ik de exacte lengte van de bufferstelen nog bepalen en die is feitelijk zo lang, dat wanneer deze volledig ingedrukt is, het aan de achterkant niet meer mag uitsteken. Maar eerst de bufferstelen aan de achterkant zover afvijlen dat deze goed passen op de bufferplaat. Daarna met een 2mm boor aan de achterkant een kleine ruimte boren, waarin de buffersteel kan bewegen. Deze wordt geborgd door een spleetje te zagen in de buffersteel en deze na plaatsing een beetje uit te buigen.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5