Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Piko NS1100, materieelbespreking door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 14:40:48
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 73781 keer)

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #60 Gepost op: 11 August 2010, 12:12:36 »
@Overlast: de lantaarnhouders op dit model zijn inderdaad niet van het type waarmee de oersikken werden afgeleverd. Het betreft een constructiewijziging uit 1934 waarbij tegelijkertijd de sluitseinhouders aan de achterwand van het machinistenhuis werden aangebracht. Aangezien Ivo die op dit model ook heeft geplaatst, zijn deze lantaarnhouders van het correcte type.

@Ivo: spijtig dat het juiste type automatische koppeling ontbreekt. Je geeft zelf al wat verschillen aan tussen de koppelingen van de beide sikken, maar de voornaamste is wat mij betreft dat de koppeling van de oersik geen normale trekhaak had en die van de sikken wel. De automatische koppeling van de sikken was immers opklapbaar. Verder wil ik je toch echt complimenteren met je bouwkunsten en je bouwsnelheid: erg goed!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #61 Gepost op: 11 August 2010, 12:23:08 »
Ivo, de lantaarns worden natuurlijk ook wel echt verlicht?

Het valt mij trouwens op dat de lantaarnijzers van een te modern type zijn. Kijk maar eens goed naar de foto van de echte 150 (eventueel op de site van het Utrechts Archief): Het zouden vierkante houders moeten zijn i.p.v. de platte, modernere die je nu hebt geplaatst.

Toch wordt het wel een heel mooi model. Een flink verschil met de locomotor die ik als 14-jarige in elkaar gebakken heb:


Maarten
wanneer heb je het dingen afmaken nou precies verleerd? :-*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #62 Gepost op: 11 August 2010, 12:48:24 »
Niet, kijk maar hier:

Een omgekat en van aandrijving voorzien Fl*-model

Lima dieplader:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4057.0.html
Roco 1600:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5735.0.html

Ik kan het wel, alleen komt het niet zo vaak voor.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #63 Gepost op: 11 August 2010, 13:37:47 »
Maarten,

Dat is toch wel een heel mooi sikje dat je daar laat zien. Ik neem aan dat die in de vitrine staat.

De lantaarns ga ik niet verlichten en wel om 2 redenen. Ten eerste zit er nu een namaak olielampglas in de lantaarn en die moet je vernielen als je er van onderen een lampje in zet. En daarnaast raak ik er steeds meer van overtuigd dat de olielantaarns overdag sowiezo niet brandden, dus om nu alleen voor de modelbaan tijdens de nacht de lampjes erin te maken vind ik teveel moeite.

De koppeling gaat wel goed komen. Ik ben ervan overtuigd dat ik zelf of samen met Erwin er een oplossing voor verzin.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #64 Gepost op: 11 August 2010, 23:24:00 »
Meneer vind het teveel moeite.. Sjonge jonge...  ;D Is er nog plek voor een decoder?

Mooi om de vorming van het model te zien zo Ivo!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #65 Gepost op: 12 August 2010, 01:01:23 »
Hee Maarten, die sik komt me bekend voor....hebben we daar niet eens de locplaat voor uitgezocht op de beurs.....lang geleden...

Groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #66 Gepost op: 12 August 2010, 01:18:57 »
Meneer vind het teveel moeite.. Sjonge jonge...  ;D Is er nog plek voor een decoder?

Tsja, ik rij niet 's nachts met mijn modellen. Dan moeten ze gebouwd worden  ;)

Ik denk dat er wel een N decoder past achterin in de ruimte achter de kleine deurtjes achter in het machinistenhuis. Daar komt in elk geval geen enkel onderdeel van de aandrijving en dan zit de decoder heel dicht op de motor.

Een paar dingen nog aan de kap gebouwd: de rem en de gashendel



Het handwiel voor de wals voor de rangeergangen moet er nog op. Ik heb 2 uitvoeringen: een met 4 en een met 5 spaken. Volgens mij moet die met 4 spaken erop. Er is een ring bij om de omtrek iets dikker te maken. Ik zit nog te puzzelen aan een hulpstukje om het handwiel nog natuurgetrouwer te maken. Nu is het handwiel plat, maar de spaken van het handwiel steken naar achteren.

Ook de hijsogen op het dak zitten erop en dat heb ik nog even nauwkeurig gerold voor de juiste dakkromming.



En van de achterkant:



Die moer zit daar om het chassis mee te bevestigen. Voor degenen die bang zijn om een moer vast te solderen nog een tip. Schroef deze moer met een boutje gewoon vast, nadat je het schroefdraad van het boutje een druppeltje olie hebt gegeven. Beetje vloeimiddel bij de moer en je bout met tin ertegen. De moer soldeert mooi vast, maar niet waar de olie zit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #67 Gepost op: 12 August 2010, 09:53:20 »
Marc, ja dat klopt! Was jaren geleden en nog in de tijd dat er sigaren gerookt mochten worden op de beurs ;).

Ivo, je moet inderdaad het handwiel met 4 spaken hebben. Als je er diepte in wil; gewoon zelf zo'n wiel van messingdraad in elkaar solderen. Heb ik ook voor de locomotor van Floris gedaan. (helaas zijn zijn foto's in het andere draadje niet meer zichtbaar).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #68 Gepost op: 13 August 2010, 01:04:08 »
Het chassis is het volgende onderdeel dat nog in elkaar moet worden gezet. Pas als je dat doet zie je hoe het precies bedoeld is. De motor komt tussen de frameplaten te liggen, feitelijk onder het machinistenhuis en drijft via een kleine pully met een rubber r=band een grotere pully aan, die aan een liggende as in de lengterichting van de lok zit in de motorhuif. Op dezelfde as zit een worm, die een eronderliggend wormwiel aandrijft en die as drijft dan de wielen aan.

De niet aangedreven as wordt gecompenseerd opgehangen en rust op een hefboompje dat scharniert tussen de achterste 2 dwarsverbindingen.

Dit zijn de belangrijkste onderdelen:



Eerst moet er in het chassis nog 4 1mm messing staafjes worden gesoldeerd, waar later de remmen aan komen te hangen:



Hier zijn alle tussenschotten geplaatst:



En nog een plaatje met de motor (Maxon) ervoor en de kap erachter



Hieronder heb ik provisorisch een remschoen op de 1mm as geschoven. Dit onderdeel is een 4 keer opgevouwen onderdeel uit de etsplaat. Aan de onderkant komt de bediening van de remmen, maar als ik die erin hang, kunnen de assen er niet meer uit en dat moet nog kunnen totdat het chassis gespoten is.



In het chassis zit verder een rond wiel meegeetst dat in de oersik de aandrijfas is. Deze drijft via kettingen de wielassen aan. Het onderste deel van de ketting wordt nagebootst in het etsdeel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #69 Gepost op: 13 August 2010, 15:11:53 »
Ivo,

Is het niet mooier om dat etsdeel te vervangen voor een echte ketting?
Of zijn die toch nog te grof?

Er staat mij iets bij dat jij laatst uit Duitsland(ik meen Bavaria) een erg fijne ketting hebt gehaald.

Verder erg fraai, en ongelooflijk snel (y)

Grtn,
Dennis

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #70 Gepost op: 13 August 2010, 15:43:20 »
Niet iedere ketting is gelijk. Er is een groot verschil tussen een aandrijfketting en/of hijs-sjorkettingen. Vergelijk je fietsketting maar eens met bv een halsketting. Zie je gelijk wat ik bedoel.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #71 Gepost op: 13 August 2010, 15:49:28 »
Daar heb je helemaal gelijk in.
Niet aan gedacht.

Grts,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #72 Gepost op: 13 August 2010, 22:10:09 »
Ik vind de etsketting wel mooi zo. Het is als Sobat zegt natuurlijk een aandrijfketting, dus aan de zijkant ziet dat er dicht uit. Daarnaast kun je met de beste wil van de wereld ook dit etsdeel, als de oersik gemonteerd op de rails staat niet zien. Het is meer een uiting van de perfectiedrang van Erwin om dit ook in model na te bootsen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #73 Gepost op: 13 August 2010, 22:13:57 »
Het is meer een uiting van de perfectiedrang van Erwin om dit ook in model na te bootsen.

Dat is een hele goeie eigenschap (y)

Grtn,
Dennis

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #74 Gepost op: 13 August 2010, 22:35:17 »
Niet, kijk maar hier:

Een omgekat en van aandrijving voorzien Fl*-model

Geisterwagen !! gaaf gemaakt !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.