Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:07:52
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 73773 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #195 Gepost op: 03 February 2011, 00:14:55 »
Wacht maar af tot ik de Werps 'gewone' Sik bouw. Die heeft nog veel meer onzichtbare onderdelen en heeft echt een spiegel nodig.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #196 Gepost op: 05 February 2011, 23:35:50 »
Chassis heeft de gewenste laklagen gekregen, dus nu verder met de eindmontage. Het is nog een aardig klusje, want het is nogal priegelen:



De assen moeten worden geborgd met dunne draadjes.



Het tandwiel op de aangedreven as moet nog iets worden verschoven en dat is inmiddels gebeurd. De tussen as wil ik nog zijdelings borgen, want nu loopt het eigenlijk alleen tussen het sleufje voorin en dat is te hakerig. Dus ik ga busjes en ringen op de as maken.

Het middelste tandwiel is het wormwiel, waarbovenop een worm moet komen.

Eerst maar de stukjes printplaat gezaagd, die nodig zijn voor de stroomafnemers.



En op zijn plaats gelijmd boven naast de wielen.



De gaatjes naast deze plaatjes in het frame zijn voor de stroomdraden naar de motor.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #197 Gepost op: 08 February 2011, 00:43:50 »
Weer verder met de opbouw van het chassis:



Het hele chassis, op de remslangen en bedrading na zitten hier in de kap. De gewichtjes zitten hier op zijn plek en een ESU lokpilot micro is er van onderen in te schuiven, waarmee deze in de kast achterin het machinistenhuis verdwijnt. Het geheel weegt zo 45 gram. Dat is niet echt veel, maar behalve in de hoeken van de motorkap kan ik nergens meer een plek voor extra gewicht vinden.


Paar plaatjes van het kale chassis met de aandrijving. De motor ligt onderin, met een snaarwiel wordt het grotere snaarwiel aangedreven met op dezelfde as een worm. Daaronder zit een tussen as met wormwiel en tandwiel, welke laatste weer grijpt in het tandwiel op de aangedreven as.







Achterkant is inmiddels ook van de bufferbalk met buffers voorzien.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #198 Gepost op: 08 February 2011, 01:07:42 »
Ziet er allemaal zeer netjes uit Ivo,  (y)

Citaat van: Ivo tB
De motor ligt onderin, met een snaarwiel wordt het grotere snaarwiel aangedreven

...ligt de motor er onder een hoek in ? of toch parallel met het frame ?


Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #199 Gepost op: 08 February 2011, 01:25:33 »
Fraai bouw werk Ivo, en een knappe kit van Erwin, mag ook gezegd worden!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #200 Gepost op: 08 February 2011, 09:09:40 »
...ligt de motor er onder een hoek in ? of toch parallel met het frame ?
Dat is nog een puzzel. De motor zit niet vast en wordt door de snaar in de pulley op de uitgaande as schuin naar boven getrokken. Er is verder geen motor bevestiging. Ik denk dat een stukje dubbelzijdig tape aan de bovenkant voldoende is, welke dan in de 2 halfronde ribben in het frame komen te zitten. Door de stangen van de rembediening komt het ook vast te zitten, maar dat lijkt me niet stevig genoeg. Volgende stap is eerst het solderen van de stroomafnemers, draadjes trekken en kijken hoe het loopt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #201 Gepost op: 09 February 2011, 00:45:25 »
Even wat geklusd aan de aandrijving. Stroomafnemers gesoldeerd, draadjes getrokken en de motor vastgezet. Er zat een tip van de ontwerper in mijn mailbox: gewoon vastlijmen de motor. Ik vind dat altijd wat eng. Ik wil altijd alles los kunnen maken. Net zo eng is de pulley vastlijmen op de uitgaande as van de motor: geen lijm in de motorlagers?

Maar het loopt en het loopt goed. De aandrijving rammelde nog wat, maar met wat siiconenvet op de tandwielen en olie in alle lagers begint het te lopen als een zonnetje. Vervolgens de stroomafnemers op de motor aangesloten en het chassis rijdt zonder verder gewicht. Kap erop en die past dan ineens niet meer. Zoeken, draadjes weer anders leggen, past beter maar nog niet helemaal. De reden is eenvoudig. Door het vastlijmen van de motor in het frame, buigt dat lichtjes uit elkaar en loopt dan ineens tegen uitsteeksels in de kap, die eerst niet in de weg zaten. Dus dat wordt frezen. Maar kap erop om proef te rijden. Gaat ook goed achteruit, maar vooruit zit er te weinig gewicht op de aangedreven vooras, dus dat gaat nu slippend. Dat moet beter worden. Ook viel me op dat de loopas niet licht genoeg loopt. Dus dat wordt nog even afstellen voordat het allemaal goed is. Decoder heb ik er nog even uitgelaten, want ik wilde eerste weten of het zaakje voldoende loopt. Dat is in elk geval afdoende, dus binnenkort kan de decoder er ook in.



Met gemonteerde stroomafnemers en deels aangesloten bedrading (en motor recht!)




Op dit spoortje worden de eerste centimeters afgelegd. Kruipen gaat aardig, maar wordt met decoder beter verwacht ik, want de beginsnelheid met een gewone trafo is iets te hoog.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 16:35:22 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #202 Gepost op: 31 August 2014, 16:25:53 »
In de nieuwste Railmagazine zag ik de aankondiging van een boek over de Oersik van Paul Henken Martin van Oostrom. Dat wordt vast een boek, dat heel handig is bij de bouw van een Oersik. Voor deze zal het niet veel meer uitmaken, maar er staat er nog een op stapel.

Een dergelijk boek geeft mij hoop dat er ook nog eens een boek gaat verschijnen over de Sik en over de 2200.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 31 August 2014, 17:09:31 door Ivo tB. Reden: foutje: schrijver boek oersik is Martin van Oostrom en niet Paul Henken »
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #203 Gepost op: 31 August 2014, 16:29:25 »
Over de sik gaat ook nog wel wat komen. 2200 lijkt me sterk gezien het boekwerk van Beumer en Dierdorp, maar je weet natuurlijk nooit  ;)

Eelco

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #204 Gepost op: 31 August 2014, 16:33:37 »
Beetje off topic: voor het 2200 / 2400 boek van Sicco en Davy was voldoende belangstelling, terwijl er al een uitgebreid Uquilair boek van de 2400 was uitgebracht. Een 2200 boek in de gebruikelijke stijl van Uquilair lijkt me absoluut een aanvulling op het 2200 / 2400 boek. Gelijktijdig uit brengen met de Philotrain 2200  ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #205 Gepost op: 31 August 2014, 17:10:27 »
P.S., wel leuk dat op de voorplaat van het aangekondigde Oersik boek mijn 150 staat  ;) ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*