Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Roco Plan T door marco
Vandaag om 16:14:42
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
  

Auteur Topic: Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen  (gelezen 19647 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #30 Gepost op: 06 June 2010, 15:07:31 »
..... ze hebben een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs (tenzij je 1e klas reist) ;)
Maak je maar geen illusies. In de 1e heb je ook niet automatisch recht op een zitplaats.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

_Jasper_

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
    • RailZminiworld
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #31 Gepost op: 06 June 2010, 15:20:32 »
Ooit eens gefotografeerd in Zwolle:

[foto gecombineerde ICM met VIRM]

Voor het geval dat een VIRM naar Lw of Gn niet genoeg is..... ;D
Greetz:Menno

Reizigersdienst:

[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt
 :D

Deze samenstelling zie je met enige regelmaat voor overbrengen van mat naar OB Onnen. één van de twee wordt dan gesleept.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #32 Gepost op: 06 June 2010, 15:54:11 »
Back on topic, wat gaat er straks gebeuren met de 1700'en? Die zullen straks met de DD-AR revisie ook minder werk krijgen.
Die zullen dan wel buiten dienst gaan.

Ze hebben zat ICRm stammen over. Waarom halen ze de VIRM dan niet weg uit de (20)800, en zetten ze er ICRm in.
Hoe kom je daarbij? Er gaan binnenkort 13 stuurstandrijtuigen aan de kant omdat de rijtuigen overgaan naar de Beneluxdienst. Meer zijn er niet over.

Of zou je met 2 (kortere) stammen ICRm gekoppeld kunnen rijden, à la DDAR?
Volgens mij was dat niet mogelijk.

NIk merk de laatste tijd dat tussen Groningen/Leeuwarden en Rotterdam CS/Den-Haag CS niet alleen meer koplopers worden ingezet maar ook VIRM. Zal dat te maken hebben met de verbouwing van de koploper-viertjes?
Nee, onderhoud van het IRM in Onnen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #33 Gepost op: 06 June 2010, 21:22:58 »
Maar van de andere kant zie ik de ICRm graag terugkomen op die lijn.
Rijdt veel comfortabeler dan een VIRM. (vooral op de wisselstraten, dat waggelt niet zo)
En meer ruimte voor je bagage.  ;D
(persoonlijk lever ik dan graag de halfuurdienst hiervoor in  ;) )
Verder denkend dus, je staat liever in een ICR dan dat je kan zitten in een VIRM ?   ;)

Anoniem

  • Gast
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #34 Gepost op: 06 June 2010, 21:29:37 »
Nee, hij staat liever in ICR dan dat hij in een VIRM staat (y) ;D.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #35 Gepost op: 06 June 2010, 21:31:49 »
Bingo Wesly, u gaat voor de auto.  ;D ;D

Trouwens dat viertje wat altijd naar Maastricht rijd is echt niet zoveel meer capaciteit als 7 ICRm denk ik.
 

Jos.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2010, 21:33:59 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #36 Gepost op: 06 June 2010, 21:38:37 »
Als je nu zegt "Denk ik" geef je wel aan dat je je opmerking niet kunt beargumenteren  ;)

Daarnaast, zal een VIRM niet alleen wat meer capaciteit hebben dan een stam ICR, als met die VIRM een half uursdienst gereden kan worden, is de capaciteit ook dubbel zoveel....

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #37 Gepost op: 06 June 2010, 23:11:06 »
Waarom de 3500 niet doortrekken van Eindhoven naar Maastricht, en de 800 naar Heerlen.
Omdat het aantal reizigers dat simpelweg niet waard is buiten de spits.
Trouwens dat viertje wat altijd naar Maastricht rijd is echt niet zoveel meer capaciteit als 7 ICRm denk ik.
Nee, dat ene viertje naar Maastricht misschien. Gelukkig is het in de spits praktisch altijd een dubbel viertje. En denk eens wat verder dan reserve België, die dubbele of trio viertjes die tussen Sittard en Alkmaar rijden hebben veel meer capaciteit dan dat enkele ICRm 7 baks treinstammetje.
Geloof dat je tot 14 bakken mag. Dus VI+IV+IV kan ook nog. Dit komt alleen (bijna) nooit voor.
Technisch kan je tot 14 bakken, echter is in Nederland de max gesteld aan 12 bakken (m.u.v. Den Haag/Rotterdam - Groningen/Leeuwarden, dan al niet gedeeltelijk). Meer kunnen de perrons simpelweg niet aan.

Omdat je met ICRm lastig kunt combineren en splitsen. Of zou je met 2 (kortere) stammen ICRm gekoppeld kunnen rijden, à la DDAR?
Technisch gezien zou dit vast wel mogelijk moeten zijn, immers heeft een BDs ook stuurstroomkabels aan de voorkant en kan 1700 in Dubbeltractie rijden. Andere optie zou zijn, als het niet mogelijk is, de 1700's in het midden te plaatsen (dus geen drommedaris maar een kameelsamenstelling) of gewoon de ene loc te laten slepen en alleen de UIC kabels, trekwerk en luchtwerk door te koppelen. Dit mag, volgens mij, ook geen problemen geven. Immers deed men met ICL bijna hetzelfde, alleen geen stuurstanden erbij, maar altijd locs aan de buitenkant.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #38 Gepost op: 07 June 2010, 00:19:26 »
Oja, we vergeten een klein detail.
Er is wel sprake van een toekomstige Intercityverbinding Eindhoven - Aachen.
Maar kan de VIRM dan wel op het duitse net?
Het enige wat me bijstaat is dat ze wel gereed gemaakt zouden kunnen worden voor 25kv, en daar heb je in Duitsland niet zoveel aan denk ik.
Dus dan kun je toch niet blijven splitsen in Sittard.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #39 Gepost op: 07 June 2010, 08:27:47 »
V-IRM kan nu niet naar Duitsland en zal dat ook niet op eigen kracht mogen, EBA ligt dwars wat dat betrefd. Ze zijn te breed ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #40 Gepost op: 07 June 2010, 09:00:54 »

Sommige treinen worden ingezet onder de noemer  "intercity" maar stoppen op alle station, bijvoorbeeld de intercity tussen Leiden en Utrecht via Alphen aan de Rijn.
Nu probeert de NS al jaren om voor intercity treinen een toeslag te mogen vragen (wordt regelmatig via enquêtes voorgelegd).
Dus als je DD-AR ombouwt naar intercity materieel en die laat je toch als initercity overal stoppen...
Met de OV-chip kaart merk je als reiziger niet eens dat je dan meer betaald :-X
Deze serie stopt niet overal, maar slaat utrecht terwijde en vleuten over. En dan mag het wel een intercity genoemd worden.
Dus al de NS hier een daar niet op een station stopt, dan hebben we een intercity.
Raymond

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #41 Gepost op: 07 June 2010, 09:15:38 »
Ik dacht dat het dan de titel sneltrein kreeg?
InterCITY  ::)
Vr. groeten,
Bob

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #42 Gepost op: 07 June 2010, 10:00:39 »
capaciteit VIRM vs IRM

                     VIRM IV                  VIRM VI          ICRm
1e klas:           61-63                    129-132          59
2e klas:           326-330                 438-442          84 (BDs 52)
klapzittingen:    16                          26               10/12
staanplaatsen: 186                        276                -

bron: wikipedia en spoortechniek

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #43 Gepost op: 07 June 2010, 10:18:23 »
Ik dacht dat het dan de titel sneltrein kreeg?
InterCITY  ::)

Ik dacht dat de titel sneltrein niet meer bestond?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #44 Gepost op: 07 June 2010, 10:31:48 »
Ik dacht dat de titel sneltrein niet meer bestond?
Sinds een paar jaar bestaat de sneltrein weer. In de reisplanner vond ik een voorbeeld op de route Leiden-Dordrecht.
De sneltrein is een tussenvorm, hij heeft meer stops dan een intercity, maar minder dan een stoptrein.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.