BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Streamliner op 06 juni 2010, 08:34:02
-
Zodra de DD-AR in revisie is geweest en als IC-materieel wordt ingezet weet ik wel een nieuwe inzetplek voor de DDM-1. In de spitsdienst als stoptrein Utrecht-Zwolle en andersom.
Ik wil daar geen SLT zien. Dan krijgen we Japanse taferelen: http://www.youtube.com/watch?v=X9nnXw_6WQs
Mvgr Jan Wiebrand
-
Dan krijgen we Japanse taferelen: http://www.youtube.com/watch?v=X9nnXw_6WQs
;D ;D
Gr Bruce
-
Ik zat laatst te denken over de revisie van de DD-AR's. Als dit materieel in de werkplaats staat voor de revisie rijdt dit materieel niet. En het zijn er behoorlijk wat. Dus de DD-AR's zouden tijdelijk een vervanger moeten hebben. Anders is er een tekort aan materieel.
Gr. Iven
-
Denk dat ze dat op kunnen vangen met de instroom van SLT.
-
Dat is nu juist het probleem. SLT biedt echt niet genoeg capaciteit om die van de DD-AR op te vangen. Zoals al in mijn eerdere bericht werd gezegd. Als dat gebeurt krijgen we Japanse taferelen.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Dat zal wel meevallen:
Capaciteit DD-AR met 1700: 606
Capaciteit DD-AR met mDDM: 495
Capaciteit SLT-6: 610
-
Waat? :o Zitplaatsen hebben we het nu over hé? Even voor de duidelijkheid. Hoe is dat nou mogelijk?
Mvgr Jan Wiebrand
-
Nee, capaciteit, dus hoeveel mensen er vervoer kunnen worden.
SLT heeft inderdaad wel minder zitplaatsen, maar meer ruimte voor staanplaatsen.
Maar dat er mensen moeten staan wil nog niet betekenen dat er Japanse taferelen onstaan, misschien wel meer mensen die niet tevreden zijn dat ze moeten staan, maarja, ze hebben een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs (tenzij je 1e klas reist) ;)
-
Goed de Japanse taferelen zet ik dan uit mijn hoofd, maar ik heb er nog altijd mijn bedenkingen bij. Het is natuurlijk een heel andere strategie; meer staanplaatsen. Ik moet het nog zien.
Back on topic, wat gaat er straks gebeuren met de 1700'en? Die zullen straks met de DD-AR revisie ook minder werk krijgen.
Mvgr Jan Wiebrand
-
@ Bruno,
En die mensen die ieder ochtend moeten staan kiezen weer voor een ander manier van transport :P
NS reizigers heeft toch een contract met de overheid wat zitplaats capaciteit betreft ?
Erg veilig is het ook niet, staand vervoert worden :-X
Sommige treinen worden ingezet onder de noemer "intercity" maar stoppen op alle station, bijvoorbeeld de intercity tussen Leiden en Utrecht via Alphen aan de Rijn.
Nu probeert de NS al jaren om voor intercity treinen een toeslag te mogen vragen (wordt regelmatig via enquêtes voorgelegd).
Dus als je DD-AR ombouwt naar intercity materieel en die laat je toch als initercity overal stoppen...
Met de OV-chip kaart merk je als reiziger niet eens dat je dan meer betaald :-X
@Jan
Ik heb maar een nieuwe topic hierover gemaakt, maar je bericht was te snel...sorry.
-
Ben benieuwd hoe het er uit ziet als de deuren van die Japanse trein open gaan ;D
MVG Dave
-
Ze hebben zat ICRm stammen over. Waarom halen ze de VIRM dan niet weg uit de (20)800, en zetten ze er ICRm in.
De VIRM kun je dan ergens anders gebruiken.
-
Zodra de DD-AR in revisie is geweest en als IC-materieel wordt ingezet weet ik wel een nieuwe inzetplek voor de DDM-1. In de spitsdienst als stoptrein Utrecht-Zwolle en andersom.
Ik wil daar geen SLT zien. Dan krijgen we Japanse taferelen: http://www.youtube.com/watch?v=X9nnXw_6WQsMvgr Jan Wiebrand
Volgens mij zag ik iemand als een van de eersten instappen, maar die moest er bij de eerste halte al weer uit. ;D
Haagse deurbel, wat een volk zeg :o
Marco
-
Als dat gebeurt krijgen we Japanse taferelen.
Mvgr Jan Wiebrand
Voor zover mij bekend mag in Nederland een machinist weigeren om een trein te rijden die naar zijn mening niet veilig is voor de passagiers. Wat er van dat recht van de machinist nu nog over is, en wat de consequenties voor m zijn weet ik niet.
Groeten, Alexander
-
Ze hebben zat ICRm stammen over. Waarom halen ze de VIRM dan niet weg uit de (20)800, en zetten ze er ICRm in.
De VIRM kun je dan ergens anders gebruiken.
Omdat je met ICRm lastig kunt combineren en splitsen. Of zou je met 2 (kortere) stammen ICRm gekoppeld kunnen rijden, à la DDAR?
-
Omdat je met ICRm lastig kunt combineren en splitsen. Of zou je met 2 (kortere) stammen ICRm gekoppeld kunnen rijden, à la DDAR?
Waarom ??
Je kan ook gewoon overstappen op Sittard als je naar Heerlen Wilt,
rijdt de trein gewoon verder naar Maastricht. ;)
-
Juist dat is het probleem denk ik.
Als je ICRm gaat inzetten op Amsterdam - Maastricht/Heerlen dan heb je alleen maar tussen Amsterdam en Sittard de halfuurdienst.
En dan zul je vanuit Maastricht of Heerlen of met de Intercity of met de Stoptrein naar Sittard reizen (afhankelijk welk tijdstip je komt)
Dan krijg je de zelfde taferelen als met de getrokken treinen in het verleden.
Jos.
-
Exact. Ik geloof dat men in Zuid-Limburg erg blij is met het feit dat beide steden een halfuurdienst met het noorden hebben, i.p.v. een alternerende uurdienst (het ene half uur naar Maastricht en het andere half uur naar Heerlen), een overstap in Sittard neemt dat voordeel weg.
-
Maar van de andere kant zie ik de ICRm graag terugkomen op die lijn.
Rijdt veel comfortabeler dan een VIRM. (vooral op de wisselstraten, dat waggelt niet zo)
En meer ruimte voor je bagage. ;D
(persoonlijk lever ik dan graag de halfuurdienst hiervoor in ;) )
Jos.
-
Waarom de 3500 niet doortrekken van Eindhoven naar Maastricht, en de 800 naar Heerlen.
Tussen Utrecht en Sittard heb je dan een kwartiersdienst.
-
Waarom de 3500 niet doortrekken van Eindhoven naar Maastricht, en de 800 naar Heerlen.
Tussen Utrecht en Sittard heb je dan een kwartiersdienst.
Waar wil je dan met je stoptrein heen tussen Sittard en Roermond??
Dat gaat waarschijnlijk niet lukken zonder de infrastructuur aan te passen.
Jos.
-
Nu we toch in een nieuw topic zijn verder gegaan. Ik merk de laatste tijd dat tussen Groningen/Leeuwarden en Rotterdam CS/Den-Haag CS niet alleen meer koplopers worden ingezet maar ook VIRM. Zal dat te maken hebben met de verbouwing van de koploper-viertjes?
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik denk dat niet alleen,die VIRM's zouden met name op de ochtend/avond spitsen tussen 07.00u-09.00u & 17.00u-20.00u wat meer moeten rijden.
Het word langzaam aan drukker rond die tijd.
Ook in de weekenden zou het wel eens wat meer mogen.
Vooral de trein van op zaterdag van 08.45u (trein 12530) v Lw-R'dam zit vooral na Heerenveen vol & na Zwolle word het haast Japans proppen!!
Terug reis idem al een paar keer ondervonden.
Dus een inzet van een VIRM is dan wel op zijn plaats!!
Het wisseld ook wel eens lekker af voor de lens ;D
Greetz:Menno
-
Ze hebben zat ICRm stammen over. Waarom halen ze de VIRM dan niet weg uit de (20)800, en zetten ze er ICRm in.
De VIRM kun je dan ergens anders gebruiken.
Als 3 VIRM's IV's bommievol zitten, wil je dat allemaal in ICRm proppen? Bovendien moet je materieel niet teveel door elkaar gooien. In bijv. Alkmaar komt heel veel VIRM (3000+800+deel van de 3400), is heel handig met bijsturen. Als je tig verschillende materieeltypes hebt rijden, gaat het bijsturen veel moeilijker.
-
Waar wil je dan met je stoptrein heen tussen Sittard en Roermond??
Dat gaat waarschijnlijk niet lukken zonder de infrastructuur aan te passen.
Dat moet lukken. Bij Susteren heb je een mogelijk om de stoptrein aan de kant te nemen, en bij Maasbracht.
Dus als er een vertraging is, kun je ze daar alsnog even aan de kant halen.
-
Ooit eens gefotografeerd in Zwolle:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/779.jpg)
Voor het geval dat een VIRM naar Lw of Gn niet genoeg is..... ;D
Greetz:Menno
-
Ik reis elke ochtend van Zoetermeer naar Amsterdam via utrecht,, en weer terug.
maar als ik de trein van ongeveer 18:00 heb richting Utrecht (volgens mij de IC naar nijmegen),, 3x VIRM 4delig,,, die zit altijd weer stampend vol.
ik denk dat je met 3x VIRM 4delig toch wel een beetje op het maximum zit betreft capaciteit toch?
-
Geloof dat je tot 14 bakken mag. Dus VI+IV+IV kan ook nog. Dit komt alleen (bijna) nooit voor.
Als je het allemaal zo leest zou je denken dat er alweer een materieeltekort is.
-
volgende stap,,,
ipv van dubbeldekker,,,, triodekker?
je moet alleen een beetje bukken als je door de gang paden loopt...errr kruipt....
-
Geloof dat je tot 14 bakken mag. Dus VI+IV+IV kan ook nog. Dit komt alleen (bijna) nooit voor.
Als je het allemaal zo leest zou je denken dat er alweer een materieeltekort is.
Nee hoor er is een reizigers 'teveel' aanbod ;D
-
..... ze hebben een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs (tenzij je 1e klas reist) ;)
Maak je maar geen illusies. In de 1e heb je ook niet automatisch recht op een zitplaats.
-
Ooit eens gefotografeerd in Zwolle:
[foto gecombineerde ICM met VIRM]
Voor het geval dat een VIRM naar Lw of Gn niet genoeg is..... ;D
Greetz:Menno
Reizigersdienst:
[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt
:D
Deze samenstelling zie je met enige regelmaat voor overbrengen van mat naar OB Onnen. één van de twee wordt dan gesleept.
-
Back on topic, wat gaat er straks gebeuren met de 1700'en? Die zullen straks met de DD-AR revisie ook minder werk krijgen.
Die zullen dan wel buiten dienst gaan.
Ze hebben zat ICRm stammen over. Waarom halen ze de VIRM dan niet weg uit de (20)800, en zetten ze er ICRm in.
Hoe kom je daarbij? Er gaan binnenkort 13 stuurstandrijtuigen aan de kant omdat de rijtuigen overgaan naar de Beneluxdienst. Meer zijn er niet over.
Of zou je met 2 (kortere) stammen ICRm gekoppeld kunnen rijden, à la DDAR?
Volgens mij was dat niet mogelijk.
NIk merk de laatste tijd dat tussen Groningen/Leeuwarden en Rotterdam CS/Den-Haag CS niet alleen meer koplopers worden ingezet maar ook VIRM. Zal dat te maken hebben met de verbouwing van de koploper-viertjes?
Nee, onderhoud van het IRM in Onnen.
-
Maar van de andere kant zie ik de ICRm graag terugkomen op die lijn.
Rijdt veel comfortabeler dan een VIRM. (vooral op de wisselstraten, dat waggelt niet zo)
En meer ruimte voor je bagage. ;D
(persoonlijk lever ik dan graag de halfuurdienst hiervoor in ;) )
Verder denkend dus, je staat liever in een ICR dan dat je kan zitten in een VIRM ? ;)
-
Nee, hij staat liever in ICR dan dat hij in een VIRM staat (y) ;D.
-
Bingo Wesly, u gaat voor de auto. ;D ;D
Trouwens dat viertje wat altijd naar Maastricht rijd is echt niet zoveel meer capaciteit als 7 ICRm denk ik.
Jos.
-
Als je nu zegt "Denk ik" geef je wel aan dat je je opmerking niet kunt beargumenteren ;)
Daarnaast, zal een VIRM niet alleen wat meer capaciteit hebben dan een stam ICR, als met die VIRM een half uursdienst gereden kan worden, is de capaciteit ook dubbel zoveel....
-
Waarom de 3500 niet doortrekken van Eindhoven naar Maastricht, en de 800 naar Heerlen.
Omdat het aantal reizigers dat simpelweg niet waard is buiten de spits.
Trouwens dat viertje wat altijd naar Maastricht rijd is echt niet zoveel meer capaciteit als 7 ICRm denk ik.
Nee, dat ene viertje naar Maastricht misschien. Gelukkig is het in de spits praktisch altijd een dubbel viertje. En denk eens wat verder dan reserve België, die dubbele of trio viertjes die tussen Sittard en Alkmaar rijden hebben veel meer capaciteit dan dat enkele ICRm 7 baks treinstammetje.
Geloof dat je tot 14 bakken mag. Dus VI+IV+IV kan ook nog. Dit komt alleen (bijna) nooit voor.
Technisch kan je tot 14 bakken, echter is in Nederland de max gesteld aan 12 bakken (m.u.v. Den Haag/Rotterdam - Groningen/Leeuwarden, dan al niet gedeeltelijk). Meer kunnen de perrons simpelweg niet aan.
Omdat je met ICRm lastig kunt combineren en splitsen. Of zou je met 2 (kortere) stammen ICRm gekoppeld kunnen rijden, à la DDAR?
Technisch gezien zou dit vast wel mogelijk moeten zijn, immers heeft een BDs ook stuurstroomkabels aan de voorkant en kan 1700 in Dubbeltractie rijden. Andere optie zou zijn, als het niet mogelijk is, de 1700's in het midden te plaatsen (dus geen drommedaris maar een kameelsamenstelling) of gewoon de ene loc te laten slepen en alleen de UIC kabels, trekwerk en luchtwerk door te koppelen. Dit mag, volgens mij, ook geen problemen geven. Immers deed men met ICL bijna hetzelfde, alleen geen stuurstanden erbij, maar altijd locs aan de buitenkant.
-
Oja, we vergeten een klein detail.
Er is wel sprake van een toekomstige Intercityverbinding Eindhoven - Aachen.
Maar kan de VIRM dan wel op het duitse net?
Het enige wat me bijstaat is dat ze wel gereed gemaakt zouden kunnen worden voor 25kv, en daar heb je in Duitsland niet zoveel aan denk ik.
Dus dan kun je toch niet blijven splitsen in Sittard.
Jos.
-
V-IRM kan nu niet naar Duitsland en zal dat ook niet op eigen kracht mogen, EBA ligt dwars wat dat betrefd. Ze zijn te breed ;)
-
Sommige treinen worden ingezet onder de noemer "intercity" maar stoppen op alle station, bijvoorbeeld de intercity tussen Leiden en Utrecht via Alphen aan de Rijn.
Nu probeert de NS al jaren om voor intercity treinen een toeslag te mogen vragen (wordt regelmatig via enquêtes voorgelegd).
Dus als je DD-AR ombouwt naar intercity materieel en die laat je toch als initercity overal stoppen...
Met de OV-chip kaart merk je als reiziger niet eens dat je dan meer betaald :-X
Deze serie stopt niet overal, maar slaat utrecht terwijde en vleuten over. En dan mag het wel een intercity genoemd worden.
Dus al de NS hier een daar niet op een station stopt, dan hebben we een intercity.
Raymond
-
Ik dacht dat het dan de titel sneltrein kreeg?
InterCITY ::)
-
capaciteit VIRM vs IRM
VIRM IV VIRM VI ICRm
1e klas: 61-63 129-132 59
2e klas: 326-330 438-442 84 (BDs 52)
klapzittingen: 16 26 10/12
staanplaatsen: 186 276 -
bron: wikipedia en spoortechniek
-
Ik dacht dat het dan de titel sneltrein kreeg?
InterCITY ::)
Ik dacht dat de titel sneltrein niet meer bestond?
-
Ik dacht dat de titel sneltrein niet meer bestond?
Sinds een paar jaar bestaat de sneltrein weer. In de reisplanner vond ik een voorbeeld op de route Leiden-Dordrecht.
De sneltrein is een tussenvorm, hij heeft meer stops dan een intercity, maar minder dan een stoptrein.
-
nou, dat is bij mijn weten meer zo'n gallisch dorpje wat het stug volhoudt tussen alle IC's en sprinters, breda-amsterdam is de laatste sneltrein die er nog rondrijdt en blijkbaar een wat te handig ding om vanwege onduidelijk marketinggeneuzel af te schaffen.
-
ondertussen stoppen IC's bijna net zoveel als de oude sneltreinen, maar goed....
Ik vind dit persoonlijk erg jammer.
-
ipv van dubbeldekker,,,, triodekker?
Zoals op deze pagina van Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/index2.html) te zien ;D
Even een stukje naar benenden scrollen.
Gr.
Eric
-
Naar ik heb begrepen worden de DDZ's zesdelig, inclusief een motorwagen. Dat is dus aanzienlijk langer dan nu. Daar gaan alle getrokken rijtuigen aan op. En blijven de locs en stuurstanden over. De 1700'en verdrijven de 1800'en ook naar de sloper.
CKLX
-
Ik zou ook wel mee willen. ::)
Dat lijkt mij ook best wel interessant ;)
Mvg,
Maarten
-
Hoe kun je dan legaal op dat terrein komen? Dat zou geweldig zijn, natuurlijk (y). Stukken beter dan mijn (risicovolle) padvinderactie.
Naar ik heb begrepen worden de DDZ's zesdelig, inclusief een motorwagen. Dat is dus aanzienlijk langer dan nu. Daar gaan alle getrokken rijtuigen aan op. En blijven de locs en stuurstanden over. De 1700'en verdrijven de 1800'en ook naar de sloper.
CKLX
Ik heb ook ergens gelezen (railmagazine? ofzo) dat de ene helft 4delig wordt en de andere 6delig, of klopt dat niet?
Over het lot van DDM1 wordt nog steeds getwijfeld. Als de reizigersaantallen weer aantrekken, kan hun leven nog even gerekt worden. Anders rest voor deze rijtuigen ook niets anders dan sloop. Ze zijn immers al 30 jaar oud.
CKLX
Daar zouden ze dan 1700en voor kunnen gebruiken, want daar zullen ze er toch wel te veel van hebben na het buitendienst stellen van de 7400 series. Een soort ICRm stammen met een extra verdieping, of extra stoptreinen?
-
Ik zou ook wel mee willen. ::)
Dat lijkt mij ook best wel interessant ;)
Mvg,
Maarten
Best wel ja!!!!!!!!!!! ;)
Dat wou ik als klein kind altijd al (y)
Gr Timo
-
1700 en DDM-1 kunnen niet met elkaar overweg. Anders waren die laatste 1800 loc's allang terzijde gegaan. Einde DDM-1 betekend dus eind van serie 1800 en omgekeerd.
-
Na de revisie blijven er iets van 29 stuurstanden DD-AR over en eenzelfde aantal tussenrijtuigen geloof ik, die gaan in eerste instantie terzijde. Er is een mogelijkheid dat deze rijtuigen samen met de tussenrijtuigen DDM-1 alsnog verbouwd worden tot een serie stammen voor achter een aantal 1700'en. De resterende stuurstanden (zowel DDM-1 als DD-AR) gaan sowieso naar de sloop.
-
1700 en DDM-1 kunnen niet met elkaar overweg. Anders waren die laatste 1800 loc's allang terzijde gegaan. Einde DDM-1 betekend dus eind van serie 1800 en omgekeerd.
In eerste instantie wel ja, maar er wordt hier ook gezegd dat er een kleine kans is dat de levensduur van DDM-1 toch wordt opgerekt. In dat geval zullen ze toch worden gereviseerd en kunnen ze gelijk worden voorbereid op de 1700en (of kan dat echt niet?).
Volgens mij zijn er straks toch ook flink wat 1700en over. Er zijn volgens mij nu nog ongeveer 17 1800en in dienst en als er straks 30 1700en vrijkomen en DDM-1 gaat ook buiten dienst dan heb je straks 12 1700en aan de kant staan. Die 12 kunnen ze gebruiken om DDM-1 en het overgebleven DD-AR weer op de baan te krijgen.
Maar wie weet dat zeker? Niemand nog. Volgens mij is het eind van het jaar sowieso einde 1800 :-\
Gr Timo
-
Naar aanleiding van het Somda nieuws van 11 Juni begon ik me wel af te vragen of ik het grootspoor nog wel zo leuk vind.
Ten eerste worden er weer veel SLT's afgeleverd. Ik vind de SLT in z'n soort wel een mooie trein, maar waarom die dingen nou mat'64 en DDM-1 moeten vervangen....
Het verbaast me ook dat er zoveel ICRm's aan de kant gaan (eigenlijk verbaast het vooral mij voorkeur voor getrokken treinen). En vooral veel BDs (Ja, inderdaad, die mooie stuurstanden). Ze hadden toch veel eerder aan kunnen zien komen dat er in verhouding te veel BDs is. En waarom moesten er nou perse binnenlandse ICRm's worden omgebouwd tot Fyra (priocity)? Gevolg: te veel BDs en te veel 1700. En als je langs Watergraafsmeer rijdt zie je de priocity's (de mishandelde versie van de ICR Benelux) bij bosjes stilstaan.
Om mijn klaagzang nog een beetje aan te dikken: er is veel te veel VIRM (vind ik). Maakt niet uit op welk groot station je komt, altijd zie je ze. Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat je over de Rijnbrug in Arnhem zomaar een trein met vier verschillende typen rijtuigen kon zien rijden. Of dat de IC van Zwolle naar Roosendaal nog werd aangevuld met beneluxrijtuigen. En niet te vergeten de tijd dat de 1800en nog met ICK's reden.
Ik feliciteer de NSR van harte dat ze hun zaakjes zo goed op orde hebben met hun blauwe en rode stoeltjes, maar voor de liefhebbers is er over een tijdje alleen nog wat te vinden bij musea's en schroothopen >:(.
Ik wacht dan ook met smart tot de priocityrijtuigen overbodig worden op de HSL en hoop dat de NSR zo vriendelijk zal zijn om ze weer achter de BDs en 1700en te zetten (als ze dan niet weer een nieuw treintype hebben besteld).
Ik hoop dat het aantal reizigers weer stijgt en dat we binnenkort kunnen genieten van gereviseerde DDM-1 en tot ICRm omgebouwde priocity's. Tegen die tijd hebben mat'64 en 1600/1800 (hopelijk) een goed tehuis gevonden, want die mottenballenvloot kan ik niet aanzien :'(
Zo, dat moest ik even kwijt ;)
Gr Timo
-
Ik heb zo'n gevoel dat de NS de 1700'en net zoals de 1800'en op een hoop gooien en er nooit meer naar omkijken. De NS is niet meer zoals vroeger, ze willen van het getrokken materieel af zoals het er nu uitziet. Waarschijnlijk is na de revisie van de DD-AR het enige getrokken materieel met 1700 nog maar ICRm, DB IC, Internationale trein en hier en daar nog wat ritten die niet van tevoren gepland zijn. En héél misschien rijden er hier en daar nog wat 1800'en of de DDM-1 wordt nog iets langer ingezet.
Ik ben gelukkig niet zoals de NS, op mijn modelbaan gaat helemaal NIETS terzijde.
Gr. Iven
-
Zo is dat
-
Je hebt helemaal gelijk. Jij denkt precies zoals Ik denk :D. Ik ben ooit begonnen met de treinenhobby toen de 16/17/1800'en de alleenheerser waren over de Intercitydiensten. Het is daarom mijn favoriete locomotief geworden. Ik denk dat de NS meer geld uitgeeft dan wat nodig is en ze bestellen dan ook nog eens materieel waar een groot aantal mensen niet tevreden mee zijn.
Ik vindt het zelfs onzin om nieuw materieel aan te schaffen als het oude materieel het gewoon nog doet. Alle 16, 17 en 1800'en zijn nog in topconditie op een paar na. Het deel wat in slechte staat is, is alleen maar in slechte staat gekomen omdat het terzijde is gezet.
Ik hoop net zoals jou op een betere toekomst voor het oudere materieel wat op een aantal punten veel beter is dan het nieuwe materieel. Ik bedoel maar, welk materieel houdt het nog vol om bijna 50 jaar rond te rijden?
Gr. Iven
-
Ik feliciteer de NSR van harte dat ze hun zaakjes zo goed op orde hebben met hun blauwe en rode stoeltjes, maar voor de liefhebbers is er over een tijdje alleen nog wat te vinden bij musea's en schroothopen >:(.
NSR moet het dan ook niet hebben van liefhebbers. Ik blijf het een raar idee vinden dat liefhebbers denken dat ze ook maar iets in te brengen hebben.
Eelco
-
Als we nu in de jaren 80 hadden gezeten zouden de 1800en een grote opknapbeurt krijgen
-
Ik ben laatst met een lenetourkaartje door 't hele land gereisd met de trein en ik heb maar één keer in een VIRM gezeten. Het kan nog :) En als je niet in een VIRM zit kunnen de foto's nooit mislukken ;D
(http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/14/1276525962-120.jpg)
DDM-1 Met Loc 1844 in volle glorie. :D
Gr. Iven
-
Sja, maar bij NSR wegen nu eenmaal andere belangen dan die van ons liefhebbers.
De serie 1600 is inmiddels ook al weer 30 jaar oud. Nu reviseren van de 1600 kost heel veel geld en er staan al 1700'en werkeloos... de vraag naar eloks is gewoon flink minder dan 10-20 jaar geleden, vooral ook door de cargo/reizigers splitsing en de (logische) voorkeur bij NSR voor treinstellen.
Daarnaast is deze mogelijk minder degelijk gebouwd dan de eloks uit de jaren '50 die wel allen circa 50 jaar hebben dienstgedaan. Het is mij oa in Frankrijk ook opgevallen dat oude series als de BB9300 daar nog piekfijn waren, maar de redelijk moderne Sybic's doorroesten alsof het Talbot Horizons zijn :D
-
ik vind het zonde, dat er een einde gaat komen aan getrokken matrieel, het nederlandse spoorcultuur was vooral gebaseerd op getrokken matrieel en enkele treinstellen. Ik vind dat NS een verkeerde weg is ingeslagen om straks voor de IC alleen maar VIRM en ICMm rond te laten rijden, dat word erg saai. Idereen kent de grote poster nog wel met alle matrieel erop, dat was mooi, met alles erop en eraan. Ze kunnen nog terug om de 6 delige DDZ een loc voor te zetten ipv motorwagen
-
ik vind het zonde, dat er een einde gaat komen aan getrokken matrieel, het nederlandse spoorcultuur was vooral gebaseerd op getrokken matrieel en enkele treinstellen. Ik vind dat NS een verkeerde weg is ingeslagen om straks voor de IC alleen maar VIRM en ICMm rond te laten rijden, dat word erg saai. Idereen kent de grote poster nog wel met alle matrieel erop, dat was mooi, met alles erop en eraan. Ze kunnen nog terug om de 6 delige DDZ een loc voor te zetten ipv motorwagen
Vreemd he, dat voor een bedrijf economische belangen voor esthetische belangen gaan.
Eelco
-
het nederlandse spoorcultuur was vooral gebaseerd op getrokken matrieel en enkele treinstellen.
De nederlandse spoorcultuur was helemaal niet vooral gebaseerd op getrokken materieel en enkele treinstellen. Vroeger had je inderdaad plan D, E, K, N en plan W, maar ook al mat '34-'40, '46 en '54. Qua rijtuigen werd het op een gegeven moment alleen ICR en plan W, terwijl er aan treinstellen toen mat '54, '64, sprinters en koplopers rondreden. Treinstellen hebben al heel lang de overhand in Nederland. Dit in tegenstelling tot Duitsland waar de cultuur daadwerkelijk op rijtuigen gebaseerd was (zowel lange afstand als regionaal verkeer), al is dat nu aan het veranderen.
Ernst-Jan
-
Inderdaad, en vergeet ook vooral de blokkendozen niet...
Eelco
-
doorroesten alsof het Talbot Horizons zijn :D
Ooooeh, jeugdherinneringen! GT-03-SF bracht ons helemaal naar Spanje en terug.
-
En is zeker net als die eigenwijze NS doet met zijn treinen, vervangen door een modernere auto >:( ;D ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DDM_1__1844.jpg)
DDM-1 Met Loc 1844 in volle glorie. :D
Gr. Iven
Ooh, de 1844. Das mijn lieveling. Die is twee keer betrokken geweest bij een aanrijding, dat schept een band ;D
Was de naam van dit topic al in gebruik? ik dacht dat ik hem had verzonnen totdat ik de boel berichtjes hiervoor zag :)
-
De 1700 gaat er op zijn laatst rond 2022 uit. Dan is het ook einde oefening voor het ICRm. Aldus de plannen van vorig jaar of 2 jaar geleden.
-
JeIk vindt het zelfs onzin om nieuw materieel aan te schaffen als het oude materieel het gewoon nog doet. Alle 16, 17 en 1800'en zijn nog in topconditie op een paar na. Het deel wat in slechte staat is, is alleen maar in slechte staat gekomen omdat het terzijde is gezet.
Dus jij totaal op de hoogte van het staat van onderhoud van de locs? Daarom is destijds ook de 1852 aan de kant gezet, omdat hij zo in topconditie was... ::) En nu is er niets van die loc over. De 1851, nog zo'n succes story. Staat ook aan de kant met een aantal defecten. Kortom, ga niet zomaar wat lopen roepen over de staat van het onderhoud. De eerste locs vieren volgend jaar hun 30e verjaardag (1601-1621) immers.
-
Ik dacht dat een groot deel van die loc's alleen maar terzijde was gegaan I.V.M. materieel overschot. Dat was tenminste wel zo toen de ICK terzijde ging. Maar blijkbaar zijn er ook loc's terzijde gegaan omdat de NS ze niet meer wou repareren.
Gr. Iven
-
combinatie van factoren
-
Ik dacht dat een groot deel van die loc's alleen maar terzijde was gegaan I.V.M. materieel overschot. Dat was tenminste wel zo toen de ICK terzijde ging. Maar blijkbaar zijn er ook loc's terzijde gegaan omdat de NS ze niet meer wou repareren.
Op gegeven moment is nieuwbouw veel goedkoper dan het blijven onderhouden van locs, want je locos hebben nieuwere technieken waardoor je zuiniger kan rijden, worden onderhoudsvriendelijker, voldoen aan meer arbo eisen. Een trein, hoe jammer ook, is op gegeven moment gewoon op. Als jij natuurlijk locomotieven hebt die tegen het einde van hun inzetperiode aan gaan lopen en geen materieel meer hebt om ze voor in te zetten, dan is de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt. Op is gewoon op, kijk naar de 1200's, oerdegelijk, maar tegenwoordig passen ze er echt niet meer tussen. De 1200's hadden een beperkt vermogen en vroegen veel onderhoud. Een 189 bijvoorbeeld is waarschijnlijk veel makkelijker in onderhoud, is door de computersturing veel makkelijker te gebruiken (immers heb je geen kans meer dat je de rijdraad doorbrand) en kan je in dubbeltractie gebruiken.
Voor de treinfans is het misschien leuk, zo'n plan V in de stoptrein, maar de forens heeft een schurft eraan hoor. En inderdaad, ze voldoen prima voor het reizigersgebruik waarvoor ze ontworpen zijn. Helaas voor de fans is dat veranderd, waardoor je nu gewoon andere treinen nodig hebt. ;)
-
Je hebt gelijk, Materieel gaat natuurlijk niet voor altijd mee. Maar bij de 16/1800'en lijkt het zo snel te gaan. Er is zeker een kans dat er een moment komt dat de 189 ook veroudert raakt. Zo gaat dat nu eenmaal. Ergens vind ik het weer mooi dat er nieuw materieel, want er komt weer iets nieuws, maar aan de andere kant is het ook erg zonde want ze vervangen wel eens materieel wat je erg mooi vond, voor iets wat jouw absoluut niet aanstaat. Maar daar kun je toch niets aan doen.
Gr. Iven
-
Tja, de 189 is inderdaad een aardige locomotief, maar het begint een beetje (te) veel een eenheid te worden in Europa.
Jos.
-
Voor de treinfans is het misschien leuk, zo'n plan V in de stoptrein, maar de forens heeft een schurft eraan hoor.
Ja maar dat is met een Spurt precies het zelfde, alleen zijn die dingen afschuwelijk lelijk. ;D
wat is vind van de 1600/1700/1800 ? Gewoon een klein aantal( dwz 3 a 5) bewaren en de rest slopen of verkopen...
Tja, de 189 is inderdaad een aardige locomotief, maar het begint een beetje (te) veel een eenheid te worden in Europa.
Jos.
Trouwens hoeveel zullen er daarvan wel niet bewaard worden later?? of van de class 66 ??
-
of van de class 66 ??
Die stinkbakken mogen ze wat mij betreft gelijk van de rails af sleuren. ;D
Jos.
-
Tja, de 189 is inderdaad een aardige locomotief, maar het begint een beetje (te) veel een eenheid te worden in Europa.
Valt an sich wel mee, er zijn er nu zo'n 200 van gebouwd. Traxx 2E MS (dus alleen de meerstromenvariant!) zijn er ook al ca. 200 van. Bedenk dat TRAXX vele meer op elkaar lijkt dan de verschillende Eurosprinters (alhoewel U2 en U4 ook praktisch gelijk is) en van de TRAXX 1 bij DB alleen al 200 stuks zijn. ;)
Uniformiteit is een sleutelwoord. Hoe meer van hetzelfde materieel er zijn, des te lager de kosten per stuk uiteindelijk komen te liggen. Bijsturen wordt makkelijker, onderhoud is minder gericht op 1 type per werkplaats, dus specifiek dat werkplaats 1 type x doet en werkplaats 2 type y. ;)
-
Ach, en hoeveel exemplaren zijn er vroeger bij de DB niet van eenheidslocomotieven gebouwd (serie 110,112,113,114,139,140,141)? Waren er ook ruim 1700. Dus dan zijn 200 stuks nog niet zoveel. Ze zijn nu wel grensoverschrijdend, en in verhouding zijn 200 locs nu meer dan 200 locs vroeger, maar dat is de tijdsgeest.
-
Voor de treinfans is het misschien leuk, zo'n plan V in de stoptrein, maar de forens heeft een schurft eraan hoor.
>:(
Nee dus! Liever plan V/T dan dubbeldekkers!
En wat betreft 16/17/1800: één in rijdende staat bewaren lijkt me voldoende.
-
Ik ben anders godsgruwelijk blij dat er geen plan V meer in de 3400 zit. Eindelijk geen Japanse taferelen meer! (y)
-
En reken er maar op dat DDM-1 en alle 1800'en dit jaar aan de kant gaan (september, of misschien ietsje later voor de locs)
-
Dat heeft dan meer met het aantal rijtuigen en zitplaatsen dan met de kwaliteit van het materieel te maken. Hier vervangt NSR 6 of 8 bakken plan V/T door één stammetje DDM... Dat levert juist Japanse taferelen op ::)
-
"vroeger was alles beter" uhu, de oude locs zijn niet zolang gebruikt omdat ze zo goed waren, maar omdat NS zuinig met middelen moest omgaan en dus niet zo snel tot afvoer kon overgaan.
Al vanaf de jaren '20 zijn treinstellen/stammen efficienter, en daar is men meer en meer op overgegaan. Met het steeds meer verdwijnen van de internationale diensten, en het drukker worden van de binnenlandse routes, is het bestaansrecht wel zo'n beetje verdwenen. Dus krijgen ze geen dure levensduurverlengende revisies meer.
-
In eerste instantie wel ja, maar er wordt hier ook gezegd dat er een kleine kans is dat de levensduur van DDM-1 toch wordt opgerekt. In dat geval zullen ze toch worden gereviseerd en kunnen ze gelijk worden voorbereid op de 1700en (of kan dat echt niet?).
Gr Timo
Alles is mogelijk, echter het is de vraag hoeveel heeft de NS voor die paar bakken over. Er zitten nogal wat (grote) verschillen tussen. Alleen al het feit dat DDM 2/3 EP kan remmen en DDM-1 niet, vereist al een flinke ingreep in je remsysteem en bedrading/sturing. Om van de stuurstand van de Bvk nog maar te zwijgen.... ::) Maar die zou evt. nog achterwege gelaten kunnen worden door het vrijkomen van Bvk's.
@Timtrein: Uit welke betrouwbare bron heb jij dat? Eerste bericht was dat DDM-1 in februari al terzijde zou gaan. Plan T zou ook al meerdere malen terzijde gegaan zijn. En SLT had twee jaar terug al moeten rond rijden.. ;) Dus het kan nog alle kanten op.
Groeten Jasper
-
De NS maakt in de materieelbestellingen een duidelijke keuze denk ik.
Loc's en rijtuigen eruit, vervangen door treinstellen. Ook het aantal verschillende materieelsoorten wordt kleiner. Economisch gezien gewoon een goede keuze, denk eens aan het aantal verschillende reserve onderdelen die op voorraad moeten worden gehouden. Ook voor de dienstuitvoering heeft het voordelen weinig verschillend materieel te hebben. (denk aan koppelbaarheid bijvoorbeeld)
Is dit voor de treinenfreak beter, nee. maar een bedrijf dat moet concurreren in een steeds vrijer wordende spoormarkt is dit beter om kosten te drukken.
Nou even een simpele vraag, begin jaren '90, wie stond er te springen langs de spoorlijn als er een Plan V of een 1600 met "ïets" erachter voor de lens kwam? Was veel te gewoontjes. Asbest hondekoppen liepen op het eind, dat was interessant, 1100, 1200, 1300 was interessant. Dit blijf je houden, over 25 á 30 jaar heb je weer deze discussie als de VIRM's op hun laatste wielen lopen en de ze vervangen worden door misschien wel weer een grotere eenheidsworst.
Dus eigenlijk niets nieuws onder de zon.
Groeten, Yuri
-
De geschiedenis herhaald zich ;D
Was er ook niet iets in 1937 met het privatisering van een niet nader te noemen bedrijf, omdat concurrentie in die sector niet helemaal bleek te werken. Ook iets met geschiedenis die zich herhaald........ ::)
-
...omdat concurrentie in die sector niet helemaal bleek te werken. Ook iets met geschiedenis die zich herhaalt........ ::)
Met de acute dreiging van oorlog was dat ook geen onverstandige beslissing nee... waar is de oorlogsdreiging nu? ::)
-
Nou even een simpele vraag, begin jaren '90, wie stond er te springen langs de spoorlijn als er een Plan V of een 1600 met "ïets" erachter voor de lens kwam? Was veel te gewoontjes. Asbest hondekoppen liepen op het eind, dat was interessant, 1100, 1200, 1300 was interessant. Dit blijf je houden, over 25 á 30 jaar heb je weer deze discussie als de VIRM's op hun laatste wielen lopen en de ze vervangen worden door misschien wel weer een grotere eenheidsworst.
Dat is zeker weer waar, over een tijdje kunnen we weer om de SGMm gaan treuren etc.
Het is natuurlijk ook logisch wat de NSR doet, maar toch is het jammer om al die mooie (inmiddels minder mooie) plan V aan de kant te zien staan en dat de net gereviseerde ICRm BDs'en nu ook al bij bosjes aan de kant staan.
Gr Timo
-
@Timtrein: Uit welke betrouwbare bron heb jij dat? Eerste bericht was dat DDM-1 in februari al terzijde zou gaan. Plan T zou ook al meerdere malen terzijde gegaan zijn. En SLT had twee jaar terug al moeten rond rijden.. ;) Dus het kan nog alle kanten op.
Gelukkig maar ;)
-
Dat de BDs-en aan de kant gaan, is een gevolg van het fiasco van de V250.
-
De geschiedenis herhaald zich ;D
Was er ook niet iets in 1937 met het privatisering van een niet nader te noemen bedrijf, omdat concurrentie in die sector niet helemaal bleek te werken. Ook iets met geschiedenis die zich herhaald........ ::)
Dichtbij, maar geen sigaar. 1937 kent de oprichting van de NV Nederlandsche Spoorwegen, de samenvoeging tot één groot staatsbedrijf van SS en HIJSM (die echter al 20 jaar eerder begonnen was). En dat is geen privatisering. Privatisering is wat in de jaren '90 het toverwoord was, namelijk het verzelfstandigen van staatsbedrijven....
Eelco
-
Dat de BDs-en aan de kant gaan, is een gevolg van het fiasco van de V250.
Bedoel je niet de Benelux stuurstand? Wat heefs de BDs anders te maken met de V250?
Gr. Iven
-
En ook je moet niet alleen kijken naar de levensduur, en daardoor een dure levensduurverlenging instellen.
Maar je moet ook kijken naar het uiterlijk, want de consument stapt nou eenmaal liefer in een model trein wat er modern en nieuwe uitziet(denk aan SLT of VIRM) dan een oude Mat'64 omdat die dinger er uiterlijk veel ouder uit zien.
Dit is het zelfde fenomeen als je een nieuwe bank koopt, dan kun je wel weer dezelfde bank kopen omdat die goed was en lekker zat.
Maar vaaks koop je graag een andere nieuwere moderner uitziende bank, die mischien kwalitatief hetzelfde is, maar anders is en daardoor anders aandoet.
Zo is het in het spoorvervoer ook, een goederen vervoerder komt ook liefer bij de klant aan met mordern materiaal dan met oud materiaal.
En zo ook de NS, want de consument heeft het voor het zeggen. want als klant zit je liefer in een nieuw moderne trein dan in een oude trein van 50 jaar oud, die ook al in je kinder jaren kunt herrinderen.
MVG Fridzie
-
Ik denk dat de onderhoudskosten en energieverbruik een stuk zwaarder wegen.
-
@Fridzie
Sorry hoor maar dat vindt ik toch een beetje b******t. Wat de klant wil daar heeft NS niet zoveel boodschap aan. Die willen mensen vervoeren op een voor hen zo goedkoop mogelijke manier (lees met zo weinig mogelijke kosten voor personeel, materieel, onderhoud etc.).
Dat het uiterlijk van de trein dan niet voor iedereen even gewaardeerd wordt, jammer dan. Zoveel emnsen zoveel smaken.
En kiezen? Meestal heb je niet zoveel te kiezen. Als er op jouw traject alleen maar Mat 64 en VIRM rijdt kan je natuurlijk moord en brand schreeuwen maar daar kom je niet zover mee.
En ook in het goederenverkeer is uiterlijk niet alles bepalend. Ook daar willen de vervoerders zo goed mogelijk hun diensten aanbieden. Als dat met oud spul zou kunnen zou het best gedaan worden. Kijk maar eens naar ACTS.
Gr.
Eric
-
Die willen mensen vervoeren op een voor hen zo goedkoop mogelijke manier (lees met zo weinig mogelijke kosten voor personeel, materieel, onderhoud etc.).
Dat het uiterlijk van de trein dan niet voor iedereen even gewaardeerd wordt, jammer dan. Zoveel mensen zoveel smaken.
En kiezen? Meestal heb je niet zoveel te kiezen. Als er op jouw traject alleen maar Mat 64 en VIRM rijdt kan je natuurlijk moord en brand schreeuwen ...
... of de auto nemen, of een bus of in sommige gevallen de fiets. En dan ben je als spoorwegmaatschappij toch je "vervoersgevallen" kwijt. Misschien moet je dan toch maar enigszins letten op wat die "vervoersgevallen" willen, misschien zijn het stiekem eigenlijk toch wel klanten. Wel heb je gelijk dat geldt "zoveel mensen, zoveel smaken", je kunt niet iedereen tevreden houden. Maar een bepaald minimumniveau van comfort en reiskwaliteit is vereist.
-
Bedoel je niet de Benelux stuurstand? Wat heefs de BDs anders te maken met de V250?
Gr. Iven
Nee, die bedoel ik niet. Doordat de V250 er nog niet is, moeten er ICRm stammen gevormd worden voor de HSL. Die rijtuigen worden deels gehaald uit binnenlandse diensten en deels uit de benelux, maar die rijdt ook nog gewoon over de oude lijn. Dus levert de binnelandse dienst iets in. Zo houdt je BDs-en over.
-
Hoe houd je een BDs over als een rijtuigstam ingekort wordt dan?
-
Nou als je te korte stammen hebt, worden die weer verdeeld, zodat je weer stammen van 11/7 bakken krijgt en dan houdt je BDs over.
+ dat er al jaren een overtal is aan BDs
-
Hoe houd je een BDs over als een rijtuigstam ingekort wordt dan?
Pluk de zes tussenrijtuigen uit een stam van 7 rijtuigen?
Vreemde vraag. ;)
-
......En zo ook de NS, want de consument heeft het voor het zeggen. want als klant zit je liefer in een nieuw moderne trein dan in een oude trein van 50 jaar oud, die ook al in je kinder jaren kunt herrinderen.
En daarom is de SM90 op de lijn Emmen - Zwolle al jaren geleden gesloopt en rijdt er nu sinds die tijd alleen maar sloopmaterieel. De NS wil hier geen mensen vervoeren.... ;D
Gelukkig gaat deze lijn over aan Die Bahn (Arriva)
Allie
-
Op www.somda.nl lopen diverse topics over het materieel, zoals DDM-1, Mat'64, DM'90, locs serie 1700 en 1800 waar nieuws in wordt medegedeeld. Deze berichten worden doorgaans geplaatst door mensen die dicht bij het vuur zitten.
-
SM'90 was een kleine serie, net zoals ICM-0 dat was. De treinstellen 2101-2109 hadden een revisie nodig om nog langer mee te kunnen gaan. Toen is er gewoon gekeken of het rendabel was om de stellen te reviseren of om ze te laten slopen. SM'90 heeft tot bijna einde levensduur problemen gekend, met onder andere de wielbanden en assen en de vermogenselektronica.
-
Hoi allemaal,
Ik kan er niet bij dat er zoveel dubbeldeks materieel aan de kant moet. Waarmee wil de NS dat materieel dan gaan vervangen ? Voorlopig rijden er ook nog steeds plan V´s rond en ik denk dat met de SLT niet alles vervangen kan worden wat hier besproken wordt voor sloop. Heb het idee dat er veeeel meer materieel op de lijst staat om gesloopt of verkocht te worden dan dat er aan nieuw materieel bijkomt. Maar het kan ook aan mij liggen.
Groeten Ruud.
-
Hoi allemaal,
Ik kan er niet bij dat er zoveel dubbeldeks materieel aan de kant moet. Waarmee wil de NS dat materieel dan gaan vervangen ? Voorlopig rijden er ook nog steeds plan V´s rond en ik denk dat met de SLT niet alles vervangen kan worden wat hier besproken wordt voor sloop. Heb het idee dat er veeeel meer materieel op de lijst staat om gesloopt of verkocht te worden dan dat er aan nieuw materieel bijkomt. Maar het kan ook aan mij liggen.
Groeten Ruud.
Dat denk ik nou ook steeds. NSR kan wel zeggen dat ze ruim in het materieel zitten, maar dat is toch vooral korte termijn: ICK, ICL, Plan V, Plan T, DM 90', etc. De ICRm rijtuigen gooien ze voor een groot deel naar de beneluxdienst, omdat ze daar zo nodig 13 stammen willen hebben. De enige twee nieuwe treinen zijn VIRM-4 en SLT. Die eerste is al ingestroomd en SLT moet Plan V en T vervangen. En wat doen ze straks als er een reizigersgroei komt? Het enige wat rest, is die DDM's te reviseren. Dat is zo'n beetje het enige wat ze snel kunnen doen, omdat ze dat project toch al hebben opgestart (DDZ).
Maar we zullen het allemaal zien. Ik moet nog zien of DDM-1 er straks echt helemaal uitgaat.
Het kan natuurlijk ook zijn dat NSR achter de schermen al bezig is met de bestelling van een nieuw type, maar dat lijkt me sterk. Maar wat kan ik er ook van weten ;)
Op www.somda.nl lopen diverse topics over het materieel, zoals DDM-1, Mat'64, DM'90, locs serie 1700 en 1800 waar nieuws in wordt medegedeeld. Deze berichten worden doorgaans geplaatst door mensen die dicht bij het vuur zitten.
Thanks voor de tip. Ik ga er eens kijken.
Gr Timo
-
Het is al een aantal keer genoemd, maar SLT biedt net zoveel capaciteit als DD-AR d.m.v. staanplaatsen.
-
Tja,op die manier begint het steeds meer veevervoer te worden he Daan.
De gemiddelde veewagen wat achter een tractor hangt is soms nog comfortabeler.
Jos.
-
Ben ik eens een keer niet de enige die het zegt. Maar daar is een ander draadje voor. Zoals ook al is aangegeven is staan onveiliger bij een aanrijding.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik bedoel dat de er in de BNL met 13 stammen gereden gaat worden. Hiervoor moeten er gewone ICRm's uit het binnenlandse bestand worden gehaald. Hierdoor blijven er BDs'en over en zoals Daan al zegt waren er al te veel.
De NSR heeft -toen ze al heel ver waren met de revisie van ICR- besloten om enkele al gereviseerde rijtuigen om te bouwen tot BDs. Dit moest omdat ze trek-trek stammen (ICRm stammen ingeklemd tussen een 1800 en 1700, of anders) eruit wilden halen. Deze extra BDs'en kregen de nummers 023 t/m 032. Dit was een vervolgserie op de eerdere 001 t/m 022 die wel braaf waren gebouwd uit oude ICR's. Volgens mij zijn deze omgebouwde BDs'en vanbinnen te herkennen aan de vloer die helemaal grijs is, in plaats van geel en grijs.
In dit overzicht staan de ICRm rijtuigen die later nog omgebouwd zijn tot BDs:
Orgineel ICR N.R. + Type } Ombouw ICRm N.R. + Type }Tweede Ombouw (BDs)
812 B } 210 B } 025
823 B } 219 B } 023
825 B } 221 B } 030
826 B } 222 B } 027
827 B } 223 B } 032
841 B } 233 B } 028
842 B } 234 B } 026
855 B } 245 B } 024
856 B } 246 B } 031
867 B } 255 B } 029
Toch bleek deze vervolgserie -die nu voor een groot deel aan de kant staat- een beetje te ruim genomen te zijn en is nu bij de minste rek (rijtuigen verdwijnen naar de BNL) overbodig.
Op mijn eerste foto's van dit topic staat trouwens de 1779 met twee ICRm's erachter (niet zichtbaar). Ik verbaasde me dat ze geen schade hadden, maar waarschijnlijk worden deze twee klaargestoomd voor de BNL-dienst.
Gr Timo
-
SM'90 heeft tot bijna einde levensduur problemen gekend, met onder andere de wielbanden en assen en de vermogenselektronica.
Is dat zo? Ik dacht dat ze juist op het einde wel betrouwbaar(der) waren.
Over het ICRm: ik denk dat de ICR rijtuigen die nu in de Benelux en Fyradienst rijden later niet meer in de binnenlandse dienst terug komen. In de IC-dienst worden ze nu al vervangen door het IRM en straks ook door de DDZ (die vrijkomen door de SLT). Mocht er een grote reizigersgroei komen dan kan het wel anders lopen.
-
Het kan natuurlijk ook zijn dat NSR achter de schermen al bezig is met de bestelling van een nieuw type, maar dat lijkt me sterk. Maar wat kan ik er ook van weten ;)
Dat zal uitbreiding van het SLT zijn, tot nu toe zijn er 62 zesjes en 69 viertjes besteld, met nog 2 opties tot uitbreiding.
-
Tsjonge, ik dacht dat ze pas op 100 stuks zaten.
Ik ben geschokt :'(
-
ik vind persoonlijk dat NS enorm veel met geld smijt, ICRm zijn net gerevasieerd (als je zo schijft) en nu ga ze al terzijde, dit is wanbeleid 1e klas, ik weet wat de revisie heeft gekost, maar is niet te geloven. ICRm kan je nog op vele ritten inzetten in zowel het noord, zuiden, oosten, nu rijd de ICRm nog op de lijn Zwolle - Roosendaal, rijd ie verder nog ergens. Ze smijten met geld of het water is, terwijl de NS nog voor klein gedeelte een staatsbedrijf is.
De NS maakt er een zootje van.
-
En dat alles omdat er 13 rijtuigen niet gebruikt worden. ::)
-
Het is natuurlijk allemaal koffiedik kijken. Als we er vanuit gaan dat we met SLT en DDZ dezelfde dienstregeling draaien dan zullen de huidige prio-stammen overbodig zijn in binnelandse dienst. Vergeet niet dat er plannen zijn om eens in de 10 minuten een trein te laten rijden. Het spoorverkeer wordt steeds intensiever. Dan is er nog de mogelijkheid de huidige 7-stammen te verlengen.
Zaanstreekrail: het is gereviseerd.
-
Tja,op die manier begint het steeds meer veevervoer te worden he Daan.
De gemiddelde veewagen wat achter een tractor hangt is soms nog comfortabeler.
In het België waar jij woont zul je het waarschijnlijk moeten doen met SGM en VIRM, dus dat duurt nog wel even. Ik had ook liever ruime dubbeldekkers gezien, maarja het is niet anders. Je kan hier gaan lopen zeuren, maar dat heeft niet zoveel zin. Wil je echt aandacht dan moet je de media opzoeken en niet mij.
-
Ik vind het aardig dat je het opneemt voor de NS, maar dat neemt niet weg dat het toekomstig spoorvervoer steeds meer begint te versoberen op deze manier.
En mensen willen niet staan in de trein, dan nemen ze nog liever de auto.
Dus zal dit averechts gaan werken vrees ik.
En dat je in de spits moet staan in de trein dat ontken ik niet, maar op deze manier zullen ook mensen buiten de spits moeten gaan staan, die anders een zitplaats hadden kunnen hebben.
Waar jij woont zul je het waarschijnlijk moeten doen met SGM en VIRM.
Die SGMm is nog altijd beter dan de SLT.
Jos.
-
Ik neem het niet op voor de NS, maar vanuit hun oogpunt is het logisch dat ze dit doen. Daar kan je heel lang over zeuren, maar dan zeur je hier tegen een muur aan. Voor de hele ontwikkeling is de overheid ook schuldig aan door het verplicht stellen van een gelijkvloerse instap en de hele privatisatie. Bovendien wordt niet meer samengewerkt om de automobilist uit de auto te krijgen. Het uit de auto krijgen van de forens gaat toch slecht werken denk ik, maar dat is een andere discussie.
-
de NS nog voor klein gedeelte een staatsbedrijf is.
De NS is een NV waarvan alle aandelen in handen van de rijksoverheid zijn.
En gaat er ICRm aan de kant? ???
-
och, t borrelt weer es wat in de zaanstreek he... wat moerasgas uit t veen ofzo. soms, vooral bij volle maan, hoor je weleens een ijselijk gejammer over waarom roco niet een ander nummertje op zn locs plakt...
-
;D Je hebt gelijk Floris. Ik :-X verder...
-
Er komen hele vrachten SLT, de vervoervraag loopt terug, en er is al een massa VIRM-IV gekomen...
Zie ook de diverse bladen: DDM-1 gaat in september aan de kant.
De tussenbakken DDM-1 aanpassen is wel haalbaar, immers ze krijgen toch een grote revisie. Je kan ook draaistellen van de circa 20 af te voeren stuurstanden DD-AR gebruiken/aanpassen (als die identiek zijn, denk het wel?). Scheelt al een stuk. Maar dan moeten er wel meer reizigers komen...
-
De crisis loopt wel op zijn eind....
-
De tussenbakken DDM-1 aanpassen is wel haalbaar, immers ze krijgen toch een grote revisie. Je kan ook draaistellen van de circa 20 af te voeren stuurstanden DD-AR gebruiken/aanpassen (als die identiek zijn, denk het wel?). Scheelt al een stuk. Maar dan moeten er wel meer reizigers komen...
Tuurlijk....
-
Het valt an sich wel mee wat er aan de kant moet. Een zooitje stuurstandrijtuigen en wat overtijdse apenkoppen! Houd er rekening mee dat NS niet meer speelt op zitplaatsen, maar met SLT ook mikt op meer staanplaatsen op het korte afstandsvervoer. ;)
-
och, t borrelt weer es wat in de zaanstreek he... wat moerasgas uit t veen ofzo. soms, vooral bij volle maan, hoor je weleens een ijselijk gejammer over waarom roco niet een ander nummertje op zn locs plakt...
mij hoor je toch niet? ;)
of zal dat komen omdat Krommenie niet aan de Zaan ligt ;D
mvg,
Robin
-
Zo is 't wel weer genoeg! >:( Jongens hou toch op! Het gaat hier over het treinbestand van NSR en we gaan geen andere personen kleineren. Mag iemand niet gewoon zijn mening geven?
Kunnen we nou weer gewoon on-topic gaan?
Mvgr Jan Wiebrand
P.S. Moderators, verwijder ajb deze berichten.
-
Het valt an sich wel mee wat er aan de kant moet. Een zooitje stuurstandrijtuigen en wat overtijdse apenkoppen! Houd er rekening mee dat NS niet meer speelt op zitplaatsen, maar met SLT ook mikt op meer staanplaatsen op het korte afstandsvervoer. ;)
Ik snap het, maar ik denk dat de gemiddelde NSR reiziger (waar ik er ook een van ben) liever wil zitten in de trein. Ik ben niet zo dat ik met de auto ga als ik elke dag zou moeten staan in de trein, maar volgens mij zijn er genoeg mensen die hier wel toe in staat zijn.
Gr Timo
-
Droom lekker verder. Paar uur stilstaan in de file zeker! ;)
-
Beetje erg overtrokken reactie!
-
Niet iedereen staat standaard in de file naar z'n werk hoor.
-
Kunnen we nou weer gewoon on-topic gaan?
Inderdaad gewoon weer verder over de materieel inzet van de NS en niet Roco erbij betrekken.
Die zijn al genoeg onder vuur komen te liggen ;)
(maar nogmaals, hier is Meld dit bericht aan de moderator voor....)
-
Gemiddelde weg binnen de randstad (is ook het inzetgebied van SLT) in spitsrichting staat toch wel aardig vast/langzaam rijdend hoor... Hoe vaak hoor je de A1, A2, A4, A8, A9 of A10, om maar wat te noemen, niet langskomen in de fileberichten?
-
Wie zegt dat dat uren zijn. Dan moet je echt beter naar de verkeersinformatie luisteren. Zoveel sneller is de trein niet, omdat je vaak nog een stuk moet hobbelen om bij je definitieve eindbestemming te komen en de trein niet op tijden rijdt, die jij zou willen.
-
Is dat zo? Ik dacht dat ze juist op het einde wel betrouwbaar(der) waren.
Daarnaast was SM´90 toe aan een revisie.
Echter zouden daarbij componenten vervangen moeten worden die inmiddels niet gangbaar meer zijn, en dus vervangen zouden moeten worden door een alternatief.
Dat is nou eenmaal ook een nadeel van een proto serie, dat deze uitgerust zijn met techniek in ontwikkeling, en dat kan soms al snel achterhaald zijn weer.
Daarnaast zijn prototypes zowieso al een kortere levensduur toebehouden, zie zo bijvoorbeeld ook ICM-0...
-
Daarnaast was SM´90 toe aan een revisie.
Echter zouden daarbij componenten vervangen moeten worden die inmiddels niet gangbaar meer zijn, en dus vervangen zouden moeten worden door een alternatief.
Dat is nou eenmaal ook een nadeel van een proto serie, dat deze uitgerust zijn met techniek in ontwikkeling, en dat kan soms al snel achterhaald zijn weer.
Daarnaast zijn prototypes zowieso al een kortere levensduur toebehouden, zie zo bijvoorbeeld ook ICM-0...
Dit klopt.
SM'90 had wielassen die speciaal ontwikkeld waren als proef.
O.a. met gelijmde binnenwielen.
Dit heeft bij het rebandageren van de wielen altijd al problemen opgeleverd.
Er zouden dus compleet nieuwe wielassen gemaakt moeten worden, inclusief tandwielkasten en aandrijving.
Voeg daarbij nog aanpassingen aan het draaistel en dan de kosten vergelijken met kompleet nieuwe draaistellen.
Kortom, hoge revisiekosten, afvoer leek logischer.
Ook de ICM-0 treinstellen zijn mede door hun afwijkende Wegmann draaistellen vroegtijdig afgevoerd.
Het enige treinstel ICM-0 wat ooit voor draaistellen omgebouwd is naar ICM-1 draaistellen (de 4007) leeft als middenbak van de 4044 nog voort.
Henk Boshuyzen
-
Daarnaast zijn prototypes zowieso al een kortere levensduur toebehouden, zie zo bijvoorbeeld ook ICM-0...
De ICM-0 serie heeft anders toch ruim 25 jaar dienst gedaan (in dienst gesteld in 1977, uit dienst 2003) Bij een normale levensduur van 30 jaar is dat denk ik helemaal geen slechte score voor een proto-serie.
-
Zou bij deze protoserie het gevaarlijke arbo onverantwoorde trapje achter de machinistenstoel ook hebben meegeteld bij de afvoer?
-
ICM-0 is naast de machinistenstoel, ICM-1/2/3/4 is achter de machinistenstoel
Henk
-
Voor meer info over ICM-0 moet je eens op spionkop.nl kijken, heel mooie foto's enzo
Gr Timo
-
Gemiddelde weg binnen de randstad (is ook het inzetgebied van SLT) in spitsrichting staat toch wel aardig vast/langzaam rijdend hoor... Hoe vaak hoor je de A1, A2, A4, A8, A9 of A10, om maar wat te noemen, niet langskomen in de fileberichten?
Ik zeg motor :P
-
Ik zeg gratis parkeerplek voor de Randstad en met de trein de Randstad in. Geen last van file en milieuvriendelijk! ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik zeg in de buurt van een behoorlijk station gaan wonen en werken.
Hier vier intercities per uur zo'n beetje van deur tot deur. SLT zie ik alleen op opstelterreinen staan en een enkele keer voorbij komen.