Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 12:15:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank 123
Vandaag om 11:57:19
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
  

Auteur Topic: Brennerbahn - HO  (gelezen 44704 keer)

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #105 Gepost op: 10 October 2010, 15:33:32 »
Zo Rinus, dat ziet er goed uit!  (y)
Erg netjes gedaan, zeker met die grijze verf op de ondergrond lijkt het erg mooi.

Grtz Marco.

P.S. de nieuwe bezoeker is erg fraai!
Gr Marco.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5770
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #106 Gepost op: 10 October 2010, 16:46:23 »
Hallo Rinus,

Dat ziet er weer netjes uit. (y)
Mooie aanwinst is die 1012,het is een echte brennerlok.


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #107 Gepost op: 10 October 2010, 18:00:52 »
Mooie aanwinst is die 1012,het is een echte brennerlok.


Gr Chris

Het is zeker een mooie loc, helaas doen ze geen dienst meer op de Brenner.
Tegenwoordig maken ze hun kilometers bij Hectorrail in Zweden.

Gr Marco.
Gr Marco.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
    • MCKmodelbouw
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #108 Gepost op: 10 October 2010, 18:45:11 »
ziet er goed uit hoor.
is je nieuwe aanwinst een roco loc??

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

ice105

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #109 Gepost op: 10 October 2010, 20:26:04 »
Heel strak en netjes (y).
Rijden in een sprinter duurt een eeuw in al die sneeuw.

Rinus Rups

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #110 Gepost op: 10 October 2010, 22:19:51 »
Goedenavond!

De lok is geen Roco maar een Marklin. Mijn eerste sinds jaren. Voor de rest is mijn ÖBB materieel voornamelijk van Roco, dus ik was erg nieuwsgierig hoe dit zou bevallen. Mijn andere marklin loks produceren namelijk nogal wat lawaai. De loc valt zeker niet tegen, alleen de sleper produceert veel meer lawaai dan de Roco's. Maar voor de rest is ze muisstil. Voor Marklin begrippen is deze zelfs best gedetaileerd! De lok was bij MTE in de aanbieding. Gezien de tragische carierre van het prototype bij de ÖBB kon ik het niet laten deze aan te schaffen.

Ik wil er een RoLa trein mee maken. De dit jaar uitgebrachte Rola wagons van Roco passen er mooi achter. Nog een mooie FS couchette verblijfswagen er tussen van ACME en ik zie het al helemaal voor mij!

Groet,

Rinus

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #111 Gepost op: 13 October 2010, 23:25:12 »
Ziet er goed uit Rinus, ook de spiraal van niveau 0 naar -1 hangt daar goed in de lucht ;)

Rinus Rups

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #112 Gepost op: 06 November 2010, 09:56:13 »
Update

Het ontbrekende spoor voor het aanleggen van schaduwstation 2 is inmiddels binnen. We kunnen dus weer aan de slag!  (y)

Ongeloofelijk hoeveel het scheelt als je je spoor via ebay koopt. I.p.v. de voorziene € 980 was ik nu voor minder dan de helft klaar  ;D ;D !

Vanaf dit weekend gaar er dus weer gewerkt worden. Foto's volgen spoedig.

Groet,

Rinus

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #113 Gepost op: 06 November 2010, 10:56:41 »
Is dat dan 2e hands spoor of gewoon nieuw?

Rinus Rups

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #114 Gepost op: 08 November 2010, 13:30:45 »
Deels nieuw deels licht gebruikt. Op de meeste zit het prijskaartje uit lang vervlogen tijden (guldens) nog op. In ieder geval goed genoeg voor een schaduwstation. Alleen uit een partijtje uit Duitsland zit op een paar gevallen lichte roestsporen. Ik denk door houtlijm. Maar goed dat is er met een borsteltje wel af te krijgen.

Afgelopen weken ook druk geweest met het opnieuw verlijmen van de bvl in de spiralen. Alluminium op hout verlijmen met bisonkit houdt dus op langere termijn niet. Gebruik nu maar 2 componenten contactlijm.

Groet,

Rinus

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #115 Gepost op: 08 November 2010, 15:01:00 »
Ja je moet rekening houden met verschillende uitzettings coeffcienten die van hout en die van aluminium.
Dat gaat werken en kan dan op termijn de lijmverbinding loswerken. Misschien toch kleine uithoudertjes op de aluminium strips maken om ze dan vast te kunnen schroeven?

Rinus Rups

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #116 Gepost op: 08 November 2010, 21:26:27 »
Weet iemand trouwens of er in oostenrijk op het spoor nu links of rechts gereden wordt?

Op foto's zie ik dat men in de bocht van St Jodok meestal rechts rijdt, maar op foto's van Bhf Matrei weer links.

Volgens het onderstaande plaatje kan het weer alletwee  ???
http://wapedia.mobi/thumb/2efc497/de/max/1440/1800/Fahrordnung-weltweit_CS4.png?format=jpg%2Cpng%2Cgif&ctf=0?format=jpg,png,gif&loadexternal=1

Wie weet meer?

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #117 Gepost op: 08 November 2010, 21:40:44 »
Over het algemeen wordt er in Oostenrijk links gereden,
maar er zijn uitzonderingen bij bijvoorbeeld sommige
grensbaanvakken met Duitsland..
********

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #118 Gepost op: 08 November 2010, 22:04:33 »
@ Rinus en T.Spat,

De meeste dubbelsporige hoofdlijnen zijn tegenwoordig met het zogenaamde "Gleiswechselbetrieb" uitgerust. Dat wil zeggen dat er zowel links als rechts gereden kan worden. Maar volgens mij is het in de normale gevallen vooral rechtsrijden op de dubbelsporige lijnen. (als ik m´n foto´s zo bekijk van de diverse dubbelsporige hoofdlijnen tenminste...).

Historisch gezien is het allemaal begonnen met rechts rijden, maar in de loop van de geschiedenis is er nogal eens gewisseld van rechts naar links naar rechts en weer terug... Na de Anschluss van Oostenrijk in 1938 is onder de Deutsche Reichsbahn begonnen met het vastleggen van het rechtsrijden op dubbelsporige lijnen, en dat is het in de meeste gevallen na de oorlog ook gebleven. In 1959 is tussen Bockstein en Mallnitz-Obervellach (de Tauerntunnel dus) het eerste baanvak voor Gleiswechselbetrieb geopend. In 1994 was ongeveer 2/3 van het spoorwegnet al zo uitgerust, en ik vermoed dat het overgrote deel van het dubbelsporige net tegenwoordig zowel links als rechts bereden kan worden. Ik kan me het op de Brennerbahn nog wel herinneren: ergens halverwege of eind jaren ´90 van de vorige is men daar volgens mij overgegaan van links naar rechts rijden.  Ik weet wel dat ik nog wel eens gefopt ben bij het fotograferen daar, kwam de trein toch weer over het "verkeerde" spoor...  >:( (Maar daar weet jij als "Brennerbahner" misschien meer van...?)

gegroet, Twinkie

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #119 Gepost op: 08 November 2010, 22:12:09 »
Tjsa... in ons eigen landje wordt ook wel eens tegenspoor gereden
als er bijvoorbeeld ergens gewerkt wordt ;)

Dank voor uitgebreide info, dit wist ik nog niet, dat ze zo vaak
van spoor gewisseld zijn  :D

Mvg,

Tis
********