Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbouwwedstrijd op TV, 'Klein maar fijn' seizoen twee door Marc tramt
Vandaag om 09:26:41
Roco 43673 NS 2246 digitaalstekker door Luc2000
Vandaag om 09:20:37
Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting door Ben
Vandaag om 08:30:41
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 08:25:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 08:16:50
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 08:10:36
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 07:38:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 07:36:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Rob Moerkerken
Vandaag om 07:17:52
Lichtset voor de NS 6400 van Rocky-Rail | Rangeersein door Martijn193
Vandaag om 07:15:56
Raadplaatje door nighttrain1
Vandaag om 06:40:32
Ecos2, Digikeijs, Peco , techniek en keuzes. door ArnoldRG
Vandaag om 05:16:35
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:38:18
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:35:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:29:33
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 01:31:51
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door Martin Hornis
06 december 2021, 23:50:00
DJH NS 5000, de grote verbouwing door prutser
06 december 2021, 23:48:21
LS Models / Models World 2021 door Rob Ellerman
06 december 2021, 22:55:41
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
06 december 2021, 22:41:15
Betrouwbare opkoper? door MOVisser
06 december 2021, 22:31:44
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Marc tramt
06 december 2021, 22:00:46
Modelbouwtekeningen NS stoomlocomotieven H0 door FritsT
06 december 2021, 21:54:14
Rondom Charlois door NS264
06 december 2021, 21:44:17
Philotrain NS 4600, de grote verbouwing door Tomasso
06 december 2021, 21:42:07
Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N) door NS264
06 december 2021, 21:38:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
06 december 2021, 21:28:38
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model door Tomasso
06 december 2021, 21:24:47
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
06 december 2021, 21:20:24
Baanontwerp software, ervaringen? door NS264
06 december 2021, 21:08:12
  

Auteur Topic: DDM-1 afscheid  (gelezen 55862 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3514
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #195 Gepost op: 21 november 2019, 21:02:59 »
Een hele stam bewaren is simpel gedacht maar daar is helemaal geen ruimte voor en dat zou ervoor zorgen dat je straks iets anders niet meer kunt bewaren.

Het idee de museumpendel ermee te rijden is ook wel wat simpel gedacht, maar die dienst word uitgevoerd door NSR, dat zou betekenen dat ze daar een aparte poule machinisten moeten opleiden voor DDM-1 (want dat heeft de standplaats Utrecht nu bijna niet) en met vrijwilligers een stam onderhouden voor de dagelijke dienst is ook geen haalbare optie.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4819
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #196 Gepost op: 21 november 2019, 21:54:26 »
Het grootste probleem van Nederland heden ten dagen... alleen maar in problemen denken.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #197 Gepost op: 22 november 2019, 00:19:08 »
Het rijden van de gehele pendeldienst met museum materiaal is niet mogelijk en ook niet wenselijk. Ik zat eerder te denken aan een pool van zeg 5 museumtreinen waarbij steeds 1 trein gedurende één dagdeel per week een paar pendeldiensten rijdt. Dan geef je de liefhebber de kans om in stijl naar het museum te rijden zonder een (te) grote aanslag op menskracht en materieel te plegen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 7067
  • Spoor N
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #198 Gepost op: 22 november 2019, 07:14:08 »

Het grootste probleem van Nederland heden ten dagen... alleen maar in problemen denken.
Alleen heeft het museum geen onbeperkte hoeveelheid geld en ruimte (al komt de tweede wel goed met het eerste), ander materieel verdient ook aandacht.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2019, 11:33:50 door Bert van Gelder »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20100
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #199 Gepost op: 22 november 2019, 09:15:38 »
Weet iemand eigenlijk wie de financiële lasten van het pendeltreintje draagt? Daarbij ga ik ervan uit dat het treintje geld kost gezien de gemiddelde bezettingsgraad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #200 Gepost op: 22 november 2019, 12:20:09 »
het is een gewone NS-trein

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3680
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #201 Gepost op: 22 november 2019, 14:31:02 »
Het grootste probleem van Nederland heden ten dagen... alleen maar in problemen denken.

In dit geval is het niet realistisch. Heeft niets met in problemen denken te maken.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3514
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #202 Gepost op: 22 november 2019, 21:35:29 »
Het grootste probleem van Nederland heden ten dagen... alleen maar in problemen denken.
Nee, dat is geen dooddoener...

Ik schets je puur wat realistisch gezien niet mogelijk is en financieel niet haalbaar is.

Nu voert men die dienst gewoon uit met een willekeurig voor handen zijnd treinstel en elke machinist heeft daar bekendheid op, dat is simpelweg de goedkoopste oplossing voor iets waar sowieso inderdaad al geld bij moet en dus sponsoring van NS is.

Vreestrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Net weer begonnen...
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #203 Gepost op: 22 november 2019, 22:24:11 »
Zou dat ook niet een klein beetje met elkaar samen kunnen hangen? Kan me zo inbeelden dat een slag met een museumtreinstel wel een maximale bezetting op kan leveren in tegenstelling tot een ritje in bv. een SLT. Als je dat dan beperkt tot een of twee slagen per weekend/dag lijkt het me allemaal niet onmogelijk om uit te voeren.

Geeft ook weer de nodige publiciteit voor het museum.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #204 Gepost op: 23 november 2019, 01:05:34 »
Het is heel makkelijk gedacht allemaal.
Je zit alleen met een paar problemen als je dit bv met ddm1 wilt doen .

1 machinisten in utrecht hebben (op 2 a 3 man na) geen bevoegdheid op ddm1, heel de standplaats opleiding en herinstructie geven is kostbaar voor die paar slagen per dag. En dan nog niet eens te denken aan monteurs en onderdelen die je moet opleiden en bewaren voor 1 stam.

Is de stam van t museum zelf moet ie weer onder Chartertrains gereden worden, en kost t helemaal veel aangezien die machinist en hc dan maar 2 a 3 slagen per dag maken (vroege en late dienst)

2 bij museum ritten van t spoorwegmuseum dient er altijd een technische begeleider aanwezig te zijn (als t om hun mat gaat) vind die maar eens voor 7 dagen per week.

3 officeel mag je niet met een ddar/ddm naar utm dit ivm het uitstappen (plan matig) op een plaats waar hier voor geen voorzieningen zijn loop pad etc. Je zou dan door moeten rijden naar amf. Althans zo is ons in utrecht (ms standplaats) eens uitgelegd.

Voor t overige museum.mat geld alleen punt 1 en 2 en is het dus gewoon een centen en logistieke kwestie.

Marc

Bind me niet vast op punt 2 maar dat is mij eens uitgelegd
« Laatst bewerkt op: 23 november 2019, 01:12:10 door gtw6016 »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #205 Gepost op: 23 november 2019, 01:15:36 »
3 officeel mag je niet met een ddar/ddm naar utm dit ivm het uitstappen (plan matig) op een plaats waar hier voor geen voorzieningen zijn loop pad etc. Je zou dan door moeten rijden naar amf. Althans zo is ons in utrecht (ms standplaats) eens uitgelegd.
Hoe deed je dat dan als je met 2 stellen moest keren op Hfdm (Hoofddorp midden) ? Tot voor kort waren daar ook geen voorzieningen.
Groeten Joop, machinist Lls

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #206 Gepost op: 23 november 2019, 09:29:07 »
Daar lag een pad en op baluwkappel is niets aanwezig alleen een bordes wasr de tussencabines uitkomen met 2 stellen.. ik vind t onsin maar ik verzin de regels niet ;)

Marc

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20100
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #207 Gepost op: 23 november 2019, 09:31:31 »
Nu voert men die dienst gewoon uit met een willekeurig voor handen zijnd treinstel en elke machinist heeft daar bekendheid op, dat is simpelweg de goedkoopste oplossing voor iets waar sowieso inderdaad al geld bij moet en dus sponsoring van NS is.

Ah ja, dus NS doet zijn ding met eigen materieel en mensen en trekt daar ieder jaar wat geld voor uit. Helder en eenvoudig. Pendelen met museummaterieel is natuurlijk leuk, maar flink ingewikkelder en duurder. Misschien iets voor hoogtijdagen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #208 Gepost op: 23 november 2019, 09:59:47 »
Laten we dus blij zijn dat de NS dit doet en je netjes met de trein naar de Maliebaan kunt, ongeacht welk materieel rijdt.
En ook top dat ze nog een afscheidsrit houden met de dubbeldekkers.
Groet, Frank

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7146
Re: DDM-1 afscheid
« Reactie #209 Gepost op: 23 november 2019, 12:21:37 »
Zou dat ook niet een klein beetje met elkaar samen kunnen hangen? Kan me zo inbeelden dat een slag met een museumtreinstel wel een maximale bezetting op kan leveren in tegenstelling tot een ritje in bv. een SLT. Als je dat dan beperkt tot een of twee slagen per weekend/dag lijkt het me allemaal niet onmogelijk om uit te voeren.

Geeft ook weer de nodige publiciteit voor het museum.
Beetje simpel gedacht, vindt je ook niet.
Het gros van de reizigers gaat naar het NSM en vindt het handig dat er dan een trein rijdt direct het museum in.
Op de paar hobbyisten na zal het niet veel bezoekers interesseren welke trein er rijdt.
Je zal dan al ruim van te voren moeten publiceren wanneer de DDM stam rijdt en op welke tijd.
Dus die nodige publiciteit voor het NSM zal niet veel opleveren.
Gr.
Eric