Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180187 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #555 Gepost op: 15 April 2012, 12:15:13 »
Zo, soms heb je een buildersblock en soms heb je een financial block en blijven daarom dingen liggen. Inmiddels bij Markits een paar T-stukken besteld voor het cilinderblok zodat ik eindelijk die zandstrooileidingen kan gaan maken. Vindt het echt heerlijk om zo ver te detailleren bij deze loc en kan niet wachten tot ze binnen zijn. Zag laatst weer een keer een foto van iemand die voor de Railhobby een artikel had geschreven over de bouw van zijn NS 3900. Erg mooi en ook enkele handige tips gekregen door dat artikel, maar op de foto vondt ik de loc toch kaal. Het zijn juist die kleine dingen die de loc af maken en meer smoel geven. Daarnaast weet ik nu wat er allemaal niet klopt aan de kit t.o.v. het origineel en dan ben ik achteraf toch blij dat ik die aanpassingen heb gedaan, ondanks al het extra en soms ook rottige werk. Het is het achteraf allemaal waard. Deze loc hoeft dan ook niet snel af, maar wel zo mooi mogelijk. Ben benieuwd of die T-stukken de goede zijn...
« Laatst bewerkt op: 15 April 2012, 12:19:06 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #556 Gepost op: 26 May 2012, 22:48:19 »
En ja hoor, kreeg van Mark Ascott (van Markits) een mailtje, hij had eens meegedacht en gekeken naar een foto van het origineel van de 3900 en volgens hem had hij de koppelstukken wel in het assortiment. Hij zou ze zo snel mogelijk verzenden, dus zo komt het detailleren weer een stapje verder! Leuk, leuk, leuk!
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #557 Gepost op: 01 August 2012, 14:58:11 »
Goed, heb de spullen van Markits binnen, maar het lijkt helaas niet op wat ik zoek. Heb daarnaast een setje met appendages van Philotrain besteld en dat bestaat voornamelijk uit messing knietjes, maar nog steeds niet wat ik zoek. Dus ga ik me toch eens wenden tot zelfbouw. Ik zal nog eens wat foto's van het grote voorbeeld laten zien met betrekking tot wat ik zoek (overigens staan deze foto's al allemaal met bronvermelding in ditzelfde topic);

En de laatste en duidelijkste

Wat met name opvalt is die enorme moer die er op zit. Nu heb ik al zo'n moer besteld bij Scale Hardware in Amerika, alleen heb ik een te kleine maat, dus die bestel ik nog even opnieuw (echt verbazingwekkend, gisteren besteld, 2 dagen later in huis (y)). Alleen dat koppelstuk blijft lastig te krijgen/na te maken. Iemand nog een idee?
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #558 Gepost op: 04 August 2012, 16:25:40 »
Zo, vandaag maar de stoute schoenen aangetrokken en alvast het reservoir voor de zandstrooileidingen gemaakt. Als eerste 2 stukjes messing van 1 mm dik op elkaar gesoldeerd om daarna eens flink te vijlen. Daarnaast ook mijn boorkolom eens in kunnen zetten, heb namelijk een diep gat (gaatje) geboord aan de onderzijde van 0.5 mm breed om daarin een stuk draad te kunnen solderen waaraan straks het koppelstuk komt. Wat er nu nog moet gebeuren is dat de 2 stukjes van elkaar gehaald worden en dan heb ik 2 identieke zandstrooi reservoirs.

En het origineel, ik moet zeggen dat de vorm aardig goed gelukt is ;D

Ik heb inmiddels ook nagedacht over het koppelstukje, aangezien ik die niet zo kant en klaar ergens kan vinden. Ga een messing knop gebruiken van de handrail. Het piefje wat normaal in bijvoorbeeld de ketel komt te zitten, komt nu in het zandstrooireservoir en het gaatje wat dient om de handrail door te steken, wordt nu dan gebruikt voor de zandstrooileiding. De knop van de handrail ga ik dan aan de zijkant iets platter vijlen en dan komt het geheel aardig overeen. De zandstrooileiding zelf wordt 0.5 mm omdat het niet een hele dikke, maar ook weer geen hele dunne leiding is.

Nou, al met al ben ik aardig tevreden met mezelf ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #559 Gepost op: 05 August 2012, 15:26:41 »
Gisteren nog even verder gegaan. Eerst het piefje van de handrailknop korter gemaakt en ook dunner zodat deze in het gaatje van het zandreservoir past. Daarna het ding(etje) ingesoldeerd, al kostte me dat al met al aardig wat moeite. Uiteindelijk is het zoals ik het hebben wil en het ziet er nu al leuk uit! Sterk uitvergroot ziet het er dan zo uit:

Mooi hè :)

Nu is het een kwestie van afwerken en dat gebeurd door straks een moer over de draad te schuiven die tegen het koppelstukje aankomt. Daarnaast komt er boven het koppelstukje en onder het zandreservoir nog een plat stukje stukje wat de verbinding weergeeft zoals te zien op deze foto:

Het hoeft echt maar heel dun en miniscuul te zijn, maar het zal net een leuk detailleringseffect geven (samen met die moer). Wat betreft de buis die naar beneden loopt, die laat ik achterwege, aangezien deze er pas later op gekomen is. Leuk leuk leuk dat het allemaal zo goed lukt! (y)
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 15:29:53 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #560 Gepost op: 20 August 2012, 22:56:49 »
Vandaag nog eens het boek van de 3900 doorgelezen op zoek naar een betere foto van de koppeling tussen de zandstrooileiding en het zandstrooireservoir. Helaas niks kunnen vinden, maar wel weer wat verder gekomen m.b.t. de ophanging van de leidingen aan het uiteinde. Om de buis zit een miniscuul eh, ringetje en die moet in model nagemaakt worden i.v.m. de stevigheid (zie foto, grote gele cirkel rechts op de foto):

Bron: Waldorp

Ik heb er (natuurlijk weer eens) lang over nagedacht (zoals altijd) en heb besloten om 0.3 mm draad in een ring te maken en deze vast te solderen. Dit wordt meteen de bevestiging voor aan het frame en dan zit het hopelijk stevig genoeg. Ga proberen donderdag de heleboel af te maken. Echt leuk (y)
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #561 Gepost op: 21 August 2012, 08:29:45 »
Qantas never crashed...  ;D

Maar even zonder gekheid, goed te zien dat je er nog steeds lol aan beleeft en dat de boel langzaamaan gereed komt  (y)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #562 Gepost op: 21 August 2012, 09:54:12 »
Ola Rain man ::)

Precies, gaan gewoon door "tot het bittere end" :P

How then also, ik vind het juist steeds leuker worden om alles tot in detail na te maken (en ook om te leren hoe het nu exact zit/zat). Daarnaast zie ik al zoveel dingen die afwijken van de kit (een leiding die anders loopt en die ik ook wil gaan namaken, op foto's is er geen enkele voetplaat te zien met klinknagels bovenop de voetplaat, terwijl dit wel standaard is bij de 3900 kit, etc., etc.), maar ook zoveel wijzigingen die in de loop der jaren zijn doorgevoerd (2 verschillende types zandreservoirs inclussief ander leidingwerk, zandluiken boven op de voetplaat die eerst de handgrepen aan de zijkant hadden, maar die na plaatsing van de windleiplaten aangepast werden door nieuwe zandluiken met handgrepen aan de voorkant te plaatsen, leidingen over de ketel die op 2 verschillende manieren zijn aangebracht en in de loop van de tijd veranderden, handrails op verschillende manieren aangebracht, verschillende handgrepen voor op de voetplaat, d.w.z. 2 grote handgrepen in plaats van 3 kleine handgrepen (dateert van voor 1930), etc., etc.)

Al met al wordt het gewoon een uniek model met lekker veel details. En dat maakt het juist zo leuk ;D

Trouwens, K-Mart sucks... :P
« Laatst bewerkt op: 21 August 2012, 09:59:55 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #563 Gepost op: 27 August 2012, 23:43:23 »
Zo, hele avond geprutst (iets wat ik eigenlijk afgelopen donderdag zou doen), maar eindelijk zit het dan, de zandreservoirs zijn geplaatst! Het was nog een hels karwei om ze A: goed geplaatst te krijgen en B: het toch al zwaar bewerkte cilinderblok niet nog verder te eh verpesten. Verpesten wil zeggen, ik heb graag alles superglad en superstrak, net als een fabriefsmodel, maar er zijn gewoon plaatsen waar je absoluut niet meer bij kan om bijvoorbeeld putjes te repareren of overtollig soldeer goed weg te halen. Nu is er weer opnieuw gesoldeerd, waardoor het blok weer de nodige nabewerking nodig had, maar helemaal strak krijg ik het helaas niet meer. Ben benieuwd wat je daar straks van ziet als het gespoten is. Nou ja, het meeste zit aan de binnenkant van het cilinderblok, d.w.z. onder de voetplaat, daar kijk je toch niet zo gauw :P De buitenkant is gewoon strak en glad.

Desalniettemin vindt ik het, met een nog los geplaatste leiding, nu al een hele verbetering. Het is conform de werkelijkheid en de rechte lijnen van het frame zijn nu gebroken door een nieuwe schuine lijn. Ik vind het een stuk sierlijker en het lijkt wel alsof de loc daardoor langgerekter en slanker wordt. (y)

Nu nog even de leidinkjes goed buigen en op maat maken en daarna bevestigen. Heb voor de onderkant van 0.3 mm draad ook al een ophanging gemaakt zodat ze ook aan de onderkant geborgd zitten (net zoals in het echt). Ja, echt superleuk! Hierbij een foto van het eerste resultaat:

Lekker kromme voetplaat trouwens, zal die nog ff rechtbuigen ;D

Ja, ben blij en trots op het resultaat... ;D
« Laatst bewerkt op: 28 August 2012, 00:23:20 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #564 Gepost op: 28 August 2012, 08:59:44 »
 (y)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #565 Gepost op: 28 August 2012, 09:08:15 »
Ziet er echt goed uit Tomasso, ben je er al uit met die opstapjes? Ik moet even teruglezen hoever je nu bent met het hele gebakkie, ik mis op dit moment het overzicht.

Als-tie klaar is, mag ik dan ook es rijden? I'm an excellent driver...
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #566 Gepost op: 28 August 2012, 09:36:24 »
De vraag dringt zich natuurlijk wel op wanneer je, na deze 1:87 oefening, gaat beginnen aan de 1:1 versie. het is immers zonde al jouw vergaarde kennis te laten liggen...  ;D

guest7823

• Gast
« Reactie #567 Gepost op: 28 August 2012, 09:51:49 »
De vraag dringt zich natuurlijk wel op wanneer je, na deze 1:87 oefening, gaat beginnen aan de 1:1 versie. het is immers zonde al jouw vergaarde kennis te laten liggen...  ;D
Liever niet  >:(
  • niet het meest briljante NS ontwerp (to put it mildly)
  • zou het derde (normaalspoor) herbouw project in Nederland worden
  • HSM 814
  • NBDS 32

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #568 Gepost op: 28 August 2012, 09:55:11 »
 ;D
Dat de 3900 nou niet bepaald een vernieuwend ontwerp was, werd me wel duidelijk uit het gelijknamige boek. Doe mij maar een 1700, hoewel die nou ook niet bepaald vernieuwend waren...

Zwaar off topic, ik weet het, maar wat zou je voorstellen als niet-normaalsporige replica?

Eelco

guest7823

• Gast
« Reactie #569 Gepost op: 28 August 2012, 11:36:08 »
Was er nog eentje vergeten:

• niet het meest briljante NS ontwerp (to put it mildly)
  • zou het derde (normaalspoor) herbouw project in Nederland worden
  • HSM 814
  • NBDS 32
  • NS 6000 bij de SGB

Zeker die laatste is in mijn ogen een goede kandidaat. Helemaal wanneer je daarin een aantal modernismes meeneemt die je aan de buitenkant toch niet ziet en eigenlijk al in de NS tijd hadden moeten gebeuren, maar niet gedaan zijn omdat de draadkarren de overhand kregen.

Maar je had het over malspoor (gemakshalve sluit ik breedspoor maar even uit, hoewel dat wel in je vraagstelling zat).
Daar hebben we natuurlijk in ieder geval het Backertje van de RTM. Verder helpt het, niet vergeten dat ik te lang in Boston Lodge heb rondgelopen, dus daarmee een wat vertekend beeld heb over smalspoor herbouwsels  :-\

Als ik replica mag uitleggen als herbouw: wat dacht je van de SAR/SAS class 26. 'Kweet alleen niet of het spoor in de Brouwersdam daar tegen kan. Verder zou ik dan toch meer verder gaan in de lijn Porta - Wardale - Waller ed. In smalspoor kan je wat makkelijker dat soort ideeëen in de praktijk brengen en uitbouwen

En ehhhh, wat betreft dat "off-topic":  ik ben bang dat voordat je bij de eigenaar van dit draadje hierin het begrip "off-topic" hebt bereikt, zo goed als zeker 95% van de forumgebruikers al heeft afgemaakt. Zoals ze bij de buren zeggen:"We have history"  ;D