Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 12:45:02
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door Jelmer
Vandaag om 12:44:23
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:38:39
Sikje 225 door DH1-3104
Vandaag om 11:32:09
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 11:22:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:27
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:15:02
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 10:51:59
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180061 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #510 Gepost op: 26 January 2012, 12:30:55 »
@ Ivo,

Had ik dat geweten... Wist natuurlijk wel dat er zuigende werking vanuit ging, maar heb al zoveel moeten nabewerken, ondanks dat ik altijd probeer de minimale hoeveelheid soldeer aan te brengen. Goed, krijg nog genoeg kansen om het anders te doen ;D

@ Gert,

Versmallen wordt lastig omdat het binnenliggende drijfwerk er ook nog tussen moet, dan klopt het daar weer niet. Maar wat het verfwerk betreft heb je dan wel weer gelijk. Dat bevestigen aan de leibanen begrijp ik niet, die zitten toch al heel solide vastgesoldeerd? Die steun is meer voor de versiering en ondersteuning voor de voetplaat lijkt mij... ???

Maar het aanpassen van de steun is wel een goed idee, de vorm aan de bovenkant is namelijk goed, het gaat alleen om het onderste gedeelte. Misschien toch maar even de zaag er in...
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #511 Gepost op: 28 January 2012, 21:42:39 »
Nou ben ik helemaal chagerijning gloeiende gloeiende >:( >:( >:(

Zat net een heel verhaal te typen dat mijn soldeerbout het net begeven heeft en daarnaast nog allerlei extra informatie over de 3900 en de leibanen/voetplaat-/leibaansteun/zandstrooiers etc., wil ik het plaatsen, tekst weg!!! Gloeiende gloeiende >:(

Nou goed, de ellende begon net toen ik de leibaansteun/voetplaatsteun aan het uitsolderen was. Dat lukte allemaal nog wel, maar nadat ik het ding op maat had gemaakt met een speciaal zaagje wilde ik de boel weer aan elkaar solderen. Voordat ik dit had gedaan (steun aanpassen) had ik eerst vanalles opgezocht en uitgeplozen, stonden er 2 computers te draaien met allebei verschillende informatie op het scherm, lag er een ontwerptekening van de 3900 op tafel, had ik speciaal gereedschap opgeduikeld en was ik er eindelijk klaar voor. Begeeft mijn freaking soldeerbout het!

Goed, ding opengeschroefd, vond het handvat ineens zo heet. Wat bleek, krimpkous van de verschillende draden gesmolten, koperdraad verbrand door kortsluiting. Goed, die doet het niet meer. Nu kan ik zo een nieuw boutje bestellen zonder dat ik het hele soldeerstation hoef te vervangen, maar dat duurt weer even voordat je die in huis hebt en het is weer geld wat ik niet wilde besteden aan dit soort fratsen. Nou ja, het is niet anders.

Anyway, ben inmiddels weer een stap verder en het aanpassen van die leibaansteun is op zich een leuk klusje wat niet al te moeilijk is. Sterker nog, het biedt weer ruimte voor extra detailleren zonder dat het grote ingrepen vereist. Ik zal laten zien wat ik bedoel.

Eerst een onbewerkte foto van het cilinderblok en omgeving:

Bron: Waldorp

Nu dezelfde foto met wat highlights omcirkeld:

Wat je hier ziet is het volgende. In de rode cirkels zie je een paar blokjes staal die bevestigd zijn aan zowel de leibaan als aan de steun. Zo zitten de leibanen dus bevestigd aan de steun en niet direct er aan gelast. Dit is heel eenvoudig met stukjes zilverstaal na te bootsen die ik zowel aan de leibaan als aan de steun soldeer. Ze zijn net iets smaller als de leibaan qua hoogte, maar net zo breed dus dat moet precies passen. Dat brengt me meteen op het volgende, de leibaansteun van DJH/Model Loco is er maar voor de helft, het onderste gedeelte ontbreekt. Niet zo heel moeilijk na te maken lijkt me en dan zitten de leibanen ook meteen helemaal goed vast. Goed, leuk klusje om te doen. Nu nog ff een soldeerbout :P

Het blauwe cirkeltje geeft nog zoiets aan op de leibaan, waarvan ik nog niet weet wat het is. Ook weer eenvoudig op dezelfde wijze na te maken, maar dan moet ik wel weten waarvoor het dient, want om er alleen zo'n blokje op te solderen is ook een beetje suf.

Dan wat anders, de cilinderblokken die ik op andere gebouwde modellen zie lijken allemaal best kaal vergeleken met wat er allemaal eigenlijk op en aan zit. Zo ook de zandstrooiers aangegeven met de gele cirkels. Niet al te moeilijk om na te maken, maar al vanaf het begin dat ik deze loc bouwde vond ik het opvallende details en wilde ik ze persé op de loc hebben. Nu is het zover en kan ik dit eindelijk gaan plaatsen. Ik ga dat doen met waarschijnlijk 1 mm dik draad. Het leuke is dat het nergens in de weg zit en net dat grote beetje extra geeft aan het uiterlijk van de loc. Ook is dan het bovenste cilinderdeksel niet zo goed zichtbaar meer, aangezien het zandreservoir net iets uitsteekt en er recht naast zit. Dit ga ik maken van een heel klein stukje messing in de juiste vorm en dan er naast gesoldeerd. Voor een beter overzicht heb ik hier een andere foto:

Bron: Utrechts archief

Die rechte pijp naar beneden zie ik op foto's die eerder gemaakt zijn niet terug komen, dus die laat ik voor wat het is. Al met al denk ik dat het niet al te veel werk is (geen weken), maar dat het resultaat juist heel groot is. Het verhoogd het detail enorm, aangezien ik de loc toch altijd wat kaal vond rond deze plek. Om van de DJH/Model Loco bogie nog maar te zwijgen (klomp witmetaal)... ;D

Oh ja, zag trouwens nog wat anders, het remwerk wat onder de loc zit, daarmee bedoel ik de trekstangen die DJH/Model Loco meegeleverd heeft, zijn niet goed. Deze opengewerkte trekstangen horen onder de tender te zitten, terwijl die volgens DJH/Model Loco helemaal geen remwerk heeft (in ieder geval niet meegeleverd) en onder de loc zit juist weer een heel andere trekstang (die ook redelijk eenvoudig na te maken is, aangezien het uit enkel messing staaf zal bestaan, wel aan beide kanten, maar niet opengewerkt zoals de trekstangen nu). Ik sta dus ook erg in dubio om dat nog even aan te passen. Het is nu toch bijna allemaal kloppend op wat nabewerking na, dus dan misschien toch dit ook maar aanpakken. Kan ik straks lekker remwerk onder de tender maken ;D

Goed, nu even gedwongen pauze dus, maar wel al een paar leuke vooruitzichten.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2012, 11:49:56 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #512 Gepost op: 28 January 2012, 22:09:22 »
Jammer van je bout, je was net zo lekker bezig.  >:(

Als je het draad voor de zandpijpen 1mm maakt, dan is dat in het echt een pijp van 87mm. Die zie ik op de foto niet terug.  ;D Misschien kun je de pijp beter van 0,3mm draad maken.

Leen.

P.S. Je hebt een PM.

« Laatst bewerkt op: 28 January 2012, 22:11:05 door Stoomboy »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #513 Gepost op: 28 January 2012, 22:12:54 »
Ha Leen,

Yep, detailleren tot je er bij neervalt, maar het leuke is dat het eind van het chassis nu in zicht komt ;D

Tsja, 0.3 mm lijkt me echt te weinig, daar heb ik de handvatten van gemaakt en dat is te fijn. Dan eerder 0.5 of 0,8 mm, maar het moet vooral goed overkomen t.o.v. de handgrepen, d.w.z niet zo fijntjes als de handgrepen en het verschil moet zichtbaar zijn. En ja, op zich zou het wel kunnen kloppen 0.3 mm, maar dan zouden de handgrepen in 0.1 mm moeten (bestaat er zulk dun, maar vooral ook stevig draad?).

Trouwens net nog eens alle foto's nagekeken, zie die rechte pijp naar beneden bij de zandstrooileiding overal terug komen, behalve bij de prototypen. Dit zal dus wel snel aangepast zijn, net zoals het opstapje wat aan de onderste leibaan moet komen...
« Laatst bewerkt op: 28 January 2012, 23:29:02 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #514 Gepost op: 28 January 2012, 23:46:47 »
Als je een stuk draad aan èèn zijde in de bankschroef klemt , en het andere stuk in je boormachientje , laag toerental en lichtjes trekkend , dan wordt je draad steviger , maar ook dunner ( het enige nadeel is dat je een lichte draaiing in de draad kan zien , draad is dus niet helemaal glad meer )

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #515 Gepost op: 29 January 2012, 00:14:46 »
Het blauwe cirkeltje geeft nog zoiets aan op de leibaan, waarvan ik nog niet weet wat het is. Ook weer eenvoudig op dezelfde wijze na te maken, maar dan moet ik wel weten waarvoor het dient, want om er alleen zo'n blokje op te solderen is ook een beetje suf.

Bron: Utrechts archief

Die rechte pijp naar beneden zie ik op foto's die eerder gemaakt zijn niet terug komen, dus die laat ik voor wat het is. Al met al denk ik dat het niet al te veel werk is (geen weken), maar dat het resultaat juist heel groot is. Het verhoogd het detail enorm, aangezien ik de loc toch altijd wat kaal vond rond deze plek. Om van de DJH/Model Loco bogie nog maar te zwijgen (klomp witmetaal)... ;D

Tom,

Je blauwe cirkeltje heb je getrokken om een smeerpot. Daar gaat vet in, door de leibaan zit een gaatje en op deze manier wordt de beweging van de kruiskop  onder de bovenste leibaan gesmeerd. Het is als je van boven kijkt een rond ding.

Volgens mij zie je op de laatste foto de stangen van de bediening van de cylinderkranen onder de cylinders. Dat heeft er volgens mij altijd opgezeten.

mvg,
Ivo

P.S., succes met een nieuwe bout
mvg,
Ivo

*

Beached

• Offline Offline
« Reactie #516 Gepost op: 29 January 2012, 06:48:27 »
Da's inderdaad een smeerpotje, die lijbaan blijft het niet lang doen zonder olie. Zo'n potje is uit brons gegoten, dus kun je het beste een beetje messing draad gebruiken. Ik zie overgens ook een smeerpotje op de laatste foto aan de achterkant van de cylinder, ter hoogte van de kleine ronding in het cylinderblok.

Ik zou niet weten waar de verticale pijp voor is(de pijp voor de cylinderkraan bediening Ivo ;)) Het is in ieder geval te groot voor een smeerleiding.

mvg,
Rick

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #517 Gepost op: 29 January 2012, 11:39:57 »
Ha Ivo,

Da's mooi! Die smeerpot komt er dan ook op! (y)

@ Rick

Hmm, dan moet ik wel een stuk dikke draad gebruiken, aangezein hij net zo breed is als de leibaan. Zal eens zoeken...

Ik bedoelde deze pijp:

Op het prototype zit hij niet, maar als je goed kijkt zie je hem op elke andere foto van een 3900 terug komen. Ik zou hem natuurlijk eenvoudig kunnen bevestigen als ik dan toch bezig ben.

Wat betreft het dunnere draad, is er ook zoiets als 0.1 mm verenstaal (heb al even gegoogled, maar kon zo 1,2,3 niets vinden)? Dat is behoorlijk stevig spul zelfs als het dun is. Dan kan ik eens kijken of ik daar geen handgrepen van kan maken.
Spoor 0 adept

TonM

• Offline Offline
« Reactie #518 Gepost op: 29 January 2012, 11:54:57 »
Wat betreft het dunnere draad, is er ook zoiets als 0.1 mm verenstaal (heb al even gegoogled, maar kon zo 1,2,3 niets vinden)? Dat is behoorlijk stevig spul zelfs als het dun is. Dan kan ik eens kijken of ik daar geen handgrepen van kan maken.

't Is dan wel geen staal, maar misschien is dit fosforbrons draad iets voor je?

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 29 January 2012, 15:21:34 door TonM »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #519 Gepost op: 29 January 2012, 12:00:36 »
Da's mooi! Die smeerpot komt er dan ook op! (y)

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zie ik op de kruiskop zelf op de geleider onderaan aan de voorkant ook zo'n smeerpotje zitten (wel kleiner). Voor de smering van de onderste leibaan?

Die leiding lijkt mij op een soort stoomuitlaatpijp. Er loopt ook een leiding naar/van binnen naar toe.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #520 Gepost op: 29 January 2012, 12:18:19 »
De verticale pijp lijkt heel erg dun door de lichtval, maar als je op de foto goed onderaan die pijp kijkt, dan is hij helemaal niet zo dun, hoor. Ik zou zeggen dat hij wel een cm of 4, 5 dik is. Dan zou je daarvoor een draadje van 0,5mm kunnen nemen.

Als je 0,1mm draad gebruikt voor je handgrepen, dan zijn ze op het prototype 9mm dik, is dat niet een beetje erg dun?

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #521 Gepost op: 29 January 2012, 12:55:47 »
Ha Leen,

Als je deze foto bekijkt en je vergelijkt dan de handgreepjes met de zandstrooileidingen, dan is het een aardig verschil in dikte. Wat betreft de handgreepjes, die zijn bij het grote voorbeeld ook al erg fijn:

Bron: Utrechts Archief

Ik heb geen idee welke dikte ze zijn, maar ten opzichte van de zandstrooileidingen een behoorlijk stuk dunner/fijner. Als ik ze dan allebei uit 0.3 mm draad maak dan klopt het optisch niet (en voor mijn gevoel zit het dan ook niet lekker). Dus ik ben een beetje de kluts kwijt. Moeten de handgreepjes nu fijner, of moet de zandstrooileiding nu dikker?

Links in beeld zie je nog net de handgreepjes zitten en rechts de zandstrooileiding:

@ Ton

Bedankt (y) Had Eileen al lang in mijn favorieten staan, maar heb inmiddels zoveel site's met bouwmaterialen dat ik het overzicht begin te verliezen (ook gebruik ik het te weinig om er direct aan te denken :P).

@ Ivo

Ja, dat dacht ik ook al! Maar goed, of ik dat mooi nagemaakt krijg in model...
« Laatst bewerkt op: 29 January 2012, 13:01:23 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #522 Gepost op: 29 January 2012, 15:14:50 »
ik los dit soort dingen altijd simpel op, ik gebruik 3 diktes draad, namelijk 0,25 0,4 en 0,8 mm. Handgrepen standaard 0,4. Zit er naast een handgreep iets dunners dan wordt dan 0,25 en is het duidelijk dikker 0,8. Zo precies hoeft t allemaal niet, zie je toch niet.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #523 Gepost op: 29 January 2012, 15:31:33 »
Ik zou uit het blote hoofd zeggen dat de handgrepen 2 - 2,5cm dik zijn en de zandpijpen ca. 2,5 - 3 cm. De juiste dikte van de handgrepen is lastig te bepalen vanwege de lichtval.
Het zou mooi zijn als je ze van draad van 0,25mm resp. 0,35 of 0,4mm kon maken, maar ik vraag me af of het opvalt als je ze beide van 0,3mm maakt. Ik heb mijn zandpijpen op de J10 van 0,3mm gemaakt en ik denk dat het mooi staat. De handrail langs de ketel is van 0,45mm en misschien te dik, maar ik had toen nog geen 0,4mm draad.
Eileen's heeft het allebei.  (y) Piet Peetoom heeft ook 0,3mm fosforbrons draad op een rolletje.

Als je een stuk draad op de juiste plaats tegen het chassis aanplakt, bijv. met wat van dat kauwgomspul, en er daarna een foto van maakt, dan zie je meedogenloos of het te dik of te dun is.
Overigens kun je op Ronald zijn manier proberen om een 0,3mm draadje een fractie dunner te maken en dat kun je ook met een 0,45mm draadje doen. Als je een 0,3mm draadje vertind, dan is hij ook dikker.

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #524 Gepost op: 29 January 2012, 16:20:57 »
@ Floris

Ik zie het :P

@ Leen

Ga wel eens wat proberen. Heb een hele rol 0.3 mm fosforbrons draad liggen dus kan allicht eens kijken hoe het zich verhoud. Neig zelf naar 0.5 mm, maar goed, eerst maar eens zien (ben behoorlijk eigenwijs, je ziet het :P ;D). Die zandstrooileidingen va je J10 had ik idd gezien, die zien er prachtig uit. Gek eigenlijk dat zulke kleine dingen toch zo'n verschil kunnen maken... Goed, eerst maar eens proberen...
Spoor 0 adept