Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:12:00
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180186 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #540 Gepost op: 06 March 2012, 14:25:20 »
Ha Ivo,

Inderdaad, dat was 1 van de dingen die me als eerste op viel! Daarnaast is de voetplaat juist weer kaal, d.w.z. bovenop zitten juist weer geen klinknagels terwijl DJH/Modelloco die weer wel heeft... Verder is alles bij het cilinderblok goed te zien, dus dat is ook erg mooi! Tsja, aanpassen dus ;D

Het boek van de 3900 is besteld, maar moet nog uitgeleverd worden, dus ik ben heel benieuwd (y)
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #541 Gepost op: 06 March 2012, 14:58:03 »
WOW!!!! (y) Wat een mooie en goeie kwaliteit foto's! Bedankt Jan ;D

Maarre, ook weer rotplaatjes >:( Zie zoveel dingen die beter kunnen of aangepast moeten worden :P Denk dat de 3900 nooit af komt :'(

Maarre, top Jan!

Die rij klinknagels midden op de ketel in lengterichting is wel aardig op de 4e foto. Die moet natuurlijk worden nagemaakt. Had ik nog nooit gezien.
mvg,
Ivo

 ;D ach, het houd je uit de kroeg zullen we maar zeggen
gr Jan

De klinknagelrij daar zit bij DJH een naad :(
« Laatst bewerkt op: 06 March 2012, 15:00:51 door roadster36 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #542 Gepost op: 06 March 2012, 16:02:34 »
De klinknagelrij daar zit bij DJH een naad :(

Een naad?? Heb je nog nooit een DJH kit door mij gebouwd gezien. Die naad is zo weg. Schrapen met een tandarts instrument, beetje schuren, glasvezelpotlood en schoon. En dan nu klinknagels erin plakken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #543 Gepost op: 06 March 2012, 20:03:15 »
Tommasso, ik heb genoeg locomotieven gepoetst om te kunnen weten dat er wel een naad op die plaats hoort. Dat is waar de ketelbeplating van een kant samenkomt met die van de andere kant. De ene plaat ligt bovenop en de andere onderop. Wat jullie als klinknagels aanzien zijn bouten die de twee platen vasthouden en het leven van de poetser een beetje moeilijker maken. Ook interessant om te zien is dat de stoomdom ook een opstaand randje heeft waar hij op de ketel aansluit, en de schroeven in de flens.

mvg,
Rick

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #544 Gepost op: 06 March 2012, 20:26:53 »
Ik bedoelde daar mee dat ze er beter een klinknagelrij van hadden kunnen maken ipv een naad ;D
mijn modeloco`s zijn ook naadvrij hoor  (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #545 Gepost op: 06 March 2012, 20:59:50 »
Tommasso, ik heb genoeg locomotieven gepoetst om te kunnen weten dat er wel een naad op die plaats hoort. Dat is waar de ketelbeplating van een kant samenkomt met die van de andere kant. De ene plaat ligt bovenop en de andere onderop. Wat jullie als klinknagels aanzien zijn bouten die de twee platen vasthouden en het leven van de poetser een beetje moeilijker maken. Ook interessant om te zien is dat de stoomdom ook een opstaand randje heeft waar hij op de ketel aansluit, en de schroeven in de flens.

mvg,
Rick
Ik zie het nu ook en dat is logisch. Frappant is wel dat de beplating van de rookkast wel geklonken is, nog wel met een dubbele rij, terwijl de ketelbeplating met bouten vastzit. Ik kan me een dergelijk rij bouten van geen enkele andere lok herinneren. Ik zal de boeken maar weer eens met hernieuwde belangstelling op dit detail naslaan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #546 Gepost op: 06 March 2012, 22:19:05 »
Tommasso, ik heb genoeg locomotieven gepoetst om te kunnen weten dat er wel een naad op die plaats hoort. Dat is waar de ketelbeplating van een kant samenkomt met die van de andere kant. De ene plaat ligt bovenop en de andere onderop. Wat jullie als klinknagels aanzien zijn bouten die de twee platen vasthouden en het leven van de poetser een beetje moeilijker maken. Ook interessant om te zien is dat de stoomdom ook een opstaand randje heeft waar hij op de ketel aansluit, en de schroeven in de flens.

Ik bedoelde daar mee dat ze er beter een klinknagelrij van hadden kunnen maken ipv een naad ;D
mijn modeloco`s zijn ook naadvrij hoor  (y)

Ik zie het nu ook en dat is logisch. Frappant is wel dat de beplating van de rookkast wel geklonken is, nog wel met een dubbele rij, terwijl de ketelbeplating met bouten vastzit. Ik kan me een dergelijk rij bouten van geen enkele andere lok herinneren. Ik zal de boeken maar weer eens met hernieuwde belangstelling op dit detail naslaan.

Even weer terug naar het grootbedrijf:

Bij een 3900 is de ketelbeplating te kort om volledig om de ketel heen te kunnen. Bij loc'jes formaat SHM kan je met een plaat de hele ketel omvatten met enkel een naad onderin. Bij loc's met een grotere ketel ontkom je er niet aan om met twee platen te gaan werken. De reden om te bouten (ipv klinken)  is simpel: omdat je anders hopeloos loopt te hannessen wanneer bij (groot) ketelonderhoud de ketelbeplating er af moet. Bij een geboute verbinding hou je twee min of meer handelbare stukken plaat over. Verder kun je er gevoegelijk vanuit gaan de de bovenkant van de ketel (qua poetsen) toch wel enigszins stiefmoederlijk behandeld zal worden. Het bereiken van hoogglans (en zeker voor een langere periode) is een zinloze ambitie. Kortom die boutenverbinding zit daar met een reden.

Bij de rookkast gaat het om een totaal andere zaak. De ketelbeplating is een extra laag om de ketel heen. Deels voor de isolatie, deels voor de sier. De echte ketel ligt dus (3 á 4 cm) onder de zichtbare ketelbeplating. Deze ketelbeplating is van 1/1,5/2 mm staal. De ketel zelf zal richting de 2 á 3 cm (wand)dikte gaan. Bij de rookkast kijk je recht op het daadwerkelijke constructieve staal. In principe wordt de rookkast nooit uit elkaar gehaald (hooguit wordt de rookkast van de ketel losgehaald, maar ook die verbinding is, vanwege de sterkte eisen die  daaraan gesteld worden geklonken)

Hope this helps

Verder is de foto van de bovenkant waarschijnlijk in de oorlog gemaakt. Er zwerven op dezelfde site nog een tweetal foto's van deze loc op zo goed als zeker dezelde plaats (en met de kolen op de tender op precies dezelfde manier liggend) waarbij je op een foto kan zien dat het glas van de loc aan de tender is afgedekt met een kap (zoals in WOII gebeurde)


http://images.memorix.nl/naa/thumb/1280x1280/e42a53a7-479a-4975-befc-9084d2f00660.jpg

Ik had het zelf niet gezien, maar ik had als stoker even een discussie met mijn min of meer "vaste machinist" Jaap Nieweg over de kwaliteit van de te stoken kolen en die zei dat qua kolenkwaliteit deze foto niet helemaal representatief was omdat deze waarschijnlijk in de oorlog was genomen. Had ik niet gezien en hij wel  :-[

voor meer foto's uit de "collectie van der Poll van het Nationaal Archief, de fotocollectie
« Laatst bewerkt op: 06 March 2012, 22:31:39 door guest7823 »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #547 Gepost op: 07 March 2012, 00:08:30 »
Prachtige foto's deze allemaal; ik kende ze nog niet. Maar over die datering: die afgedekte lamp op de tender draag toch niet zo'n typische oorlogsafdekking? Dat was toch een ronde plaat met een streepvormige opening? Hier zie ik volgens mij gewoon een rood glas op de lamp. Dat kwam toch voor de oorlog al voor?
Is de locatie bekend? een groot emplacement met bovenleidingpalen uit de electrificatie van de jaren '20. Amsterdam CS? Foto's genomen vanaf de seinbrug (westzijde, niet ver van het depot)? Of klopt dat niet met de plaats van de draaischijf?

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #548 Gepost op: 07 March 2012, 12:37:08 »
Prachtige foto's deze allemaal; ik kende ze nog niet. Maar over die datering: die afgedekte lamp op de tender draag toch niet zo'n typische oorlogsafdekking? Dat was toch een ronde plaat met een streepvormige opening? Hier zie ik volgens mij gewoon een rood glas op de lamp. Dat kwam toch voor de oorlog al voor?

Tja, gôh, ach, ....... Ik ben het deels wel met je eens. Het kan een rode (voorzet) ruit zijn op de lamp, het kan een (oorlogs)blindering zijn. Dat is het nadeel met sommige foto's, je moet heel voorzichtig zijn met het trekken van conclusies.

Mijn primaire reden voor het waarderen van deze foto was de bagger die in de tender ligt. Een goed voorbeeld van het feit dat ze niet alleen maar met mooie kolen de lijn opgingen. Voor de rest..... daar ontbreekt waarschijnlijk een deel van de informatie om het met zekerheid te zeggen. Jaap Nieweg had het over "rond de oorlog" (en toen was kolen sowieso een issue) ik neig naar "na de oorlog" wegens geschilderde dom en het ontbreken van de witte ringen op de buffers.

De waarheid ..........?


Is de locatie bekend? een groot emplacement met bovenleidingpalen uit de electrificatie van de jaren '20. Amsterdam CS? Foto's genomen vanaf de seinbrug (westzijde, niet ver van het depot)? Of klopt dat niet met de plaats van de draaischijf?

Mijn persoonlijke gok zou zijn Amsterdam CS, maar dan moet ik eens wat meer plaatjes daarvan bekijken. Er staat me bij dat er bij Adm CS een zandtoren op het depot stond, het zou me niet verbazen als de foto daarvandaan genomen is.

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #549 Gepost op: 07 March 2012, 16:02:58 »
...
Is de locatie bekend? een groot emplacement met bovenleidingpalen uit de electrificatie van de jaren '20. Amsterdam CS? Foto's genomen vanaf de seinbrug (westzijde, niet ver van het depot)? Of klopt dat niet met de plaats van de draaischijf?

Bij de gegevens van de foto (zie hier) staat "Locatie Amsterdam" en o.a. "centraal station" , dus het zal inderdaad Amsterdam CS zijn,

Dick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #550 Gepost op: 07 March 2012, 17:25:19 »
[OT]

Tja, maar bij deze loc hebben ze het over Bello terwijl ik toch zeker weet dat het niet de NS 7742 maar de WSM 23 is  :-[



[/OT]

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #551 Gepost op: 07 March 2012, 18:04:50 »
Jaap Nieweg had het over "rond de oorlog" (en toen was kolen sowieso een issue) ik neig naar "na de oorlog" wegens geschilderde dom en het ontbreken van de witte ringen op de buffers.

Ik hou het op vóór de oorlog. De geschilderde dom is niet echt duidelijk, kan lichtval zijn. Inderdaad, de witte belijning van bufferplaten en bufferbalk ontbreken. Wat mij opvalt is dat de opstaande rand langs de tender ontbreekt. Die werd in de jaren '30 aangebracht om het water op te vangen dat bij het remmen door de vulopening naar buiten klotste.

Grtz,
Ton

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #552 Gepost op: 07 March 2012, 18:30:47 »
Wat mij opvalt is dat de opstaande rand langs de tender ontbreekt. Die werd in de jaren '30 aangebracht om het water op te vangen dat bij het remmen door de vulopening naar buiten klotste.

Kijk, dat is er eentje die hout snijdt  (y).

Geloof je direct, maar wacht toch nog even met juichen totdat ik het 3900 boek in m'n handen heb. Twijfel niet aan de kennis en ervaring van JN, maar af en toe hem een plaagstootje geven is "half the fun" (enkel te doen bij voldoende druk en water, anders past slechts nederigheid  :-[) Had ik namelijk toch gelijk over het feit dat het lang niet altijd rozengeur en manenschijn was qua kolen bij NS loc's



http://images.memorix.nl/naa/thumb/1280x1280/964565d7-2a56-48ab-95d2-a97fe026ecc4.jpg
« Laatst bewerkt op: 07 March 2012, 18:33:09 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #553 Gepost op: 07 March 2012, 23:47:31 »
[OT]

Tja, maar bij deze loc hebben ze het over Bello terwijl ik toch zeker weet dat het niet de NS 7742 maar de WSM 23 is  :-[



[/OT]
Ik had een soortgelijke ervaring met dit archief. Er staat een wagenvoerder in een stuurstand in, welke overduidelijk een ZHESM stuurstand in. Als onderschrift staat daarbij dat dit een trein is van Amsterdam naar Rotterdam in 1924. Is absoluut onmogelijk, want de getoonde ZHESM is nog met Jugendstil beschildering en dus in wisselstroom uitvoering en zo is er alleen gereden tussen Rotterdam Hofplein - Den Haag HS - Scheveningen. Dus die onderschriften geloof ik niet meer. Dit geldt trouwens ook regelmatig voor boeken, waar herkenbaar foute onderschriften onder staan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #554 Gepost op: 08 March 2012, 09:00:32 »
Ik meen ook twee haardunne lijntjes horizontaal over het glas voor de bewuste lantaren op de tender te kunnen ontwaren, zijn dat beschermingsstangen of is dat een vroege manier om een (rode) voorzetruit op z'n plek te houden?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.