Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:25:18
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180129 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #525 Gepost op: 29 January 2012, 22:12:33 »
0,5mm is 43,5mm op het prototype.  :-\

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #526 Gepost op: 03 February 2012, 23:44:00 »
Jaja, vandaag de aangepaste leibaansteun ingesoldeerd en meteen de bevestigingen aangebracht op de leibanen! Ben helemaal trots op mezelf :P ;D

De steun was te breed en opnieuw uit styreen maken was een optie. Gert zei echter, als je het ding gespoten hebt en het bevalt niet gooi je hem daarna niet zomaar in de aceton, want dan lost die steun ook op. Dus, ding uitgesoldeerd en met speciale zaagjes uit de goud-/zilversmedenwereld een stukje uit de steun gezaagd. Nou gebruik ik die zaagjes eigenlijk nooit, want het is net niks zo fijn is het en daarnaast kosten ze me een euro per stuk. Die dingen breken zo gauw je er naar kijkt, daarom laat ik ze meestal links liggen. Maar hier dus niet en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Het was zo gepiept en het ging als een mes door de boter.

Hier een foto van de steun zoals ie was:

Ik heb de steun grotendeels zo gelaten als ie was, alleen heb ik dit er tussenuit gehaald:

De foto klopt niet helemaal omdat het ding scheef gefotografeerd is, maar het gaat er om dat die rooie stukjes verwijderd zijn. De zijkanten waren daardoor losgekomen (die boogjes zullen we maar zeggen) en dat was precies de bedoeling. Deze heb ik naderhand naar binnen geplaatst en vastgesoldeerd. Daarna de steun vastgesoldeerd in het frame en viola, fits like a glove! Het fijne aan deze manier is dat niet de hele steun opnieuw gemaakt moest worden en dat de rest daardoor nog steeds klopt. Al met al in een uurtje gepiept.

Nu is dat hartstikke leuk, maar nog niet af. De bovenste leibanen moesten nog bevestigd worden aan de steun. Heb een stukje van hetzelfde materiaal als de leibaan gepakt, de bovenkant iets afgevijld om het materiaal iets lager te maken en daarna in hele kleine blokjes geknipt. Toen in de bankschroef nabewerkt en als laatste op de leibanen gelegd.

Dat lijkt zo gepiept zoals ik het hier opschrijf, maar niets is minder waar. De kleine rotdingen sprongen alle kanten op, wilden natuurlijk nooit goed op de leibanen blijven liggen, etc., etc. Hoe dan? De oplossing was simpel, gewoon een grote druppel flux op de leibaan kwakken, het miniscule blokje er op leggen en door de adhesie blijft het prima liggen. Daarna even tegen de leibaansteun aanduwen met de punt van een scherp mesje, de bout pakken en met wat soldeer tegen de bovenkant van de leibaan aanduwen. Door al dat flux vloeide het direct onder het blokje en tegen de leibaansteun. Blokje vast, leibaan vast, steun vast, alles vast! Even nabewerken met het glasvezelpotlood en het zat keurig en onzichtbaar vast :)

Optisch is het echt een hele leuke aanvulling. Op de foto's zie je het niet zo goed, omdat nu alles nog zo glimt en het frame nog niet effen zwart is. Straks als alles gespoten is en de leibaan en het blokje zo glimmen t.o.v. het zwarte frame valt het heel erg op (in de praktijk nu al).

Ben achteraf heel blij dat ik het gedaan heb. Het ziet er puik uit maar ondertussen zit die leibaan ook echt lekker stevig vast. Dat zat 'ie al, maar nu dus nog beter. Hierbij 2 foto's:

Nu amper te zien, maar straks een heel leuk detail! Ja, ben er blij mee (y)
« Laatst bewerkt op: 03 February 2012, 23:51:55 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #527 Gepost op: 04 February 2012, 11:36:12 »
Als je die zaagjes in de Zilverstad koopt, dan zijn ze goedkoper dan €1,00 per stuk.  ;D
Als je voor het zagen af en toe een beetje kaarsvet op het zaagje doet en verder gewoon voorzichtig doet - de zaag het werk laten doen zonder hard te duwen - dan breken ze minder gauw.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2012, 11:38:37 door Stoomboy »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #528 Gepost op: 16 February 2012, 10:33:32 »
Wil nu de zandstrooileiding gaan maken, maar zit met iets waar ik niet zo snel uit kom. De plek waar deze aan het cilinderblok bevestigd zit, zit een soortement van koppelstuk. Wil dat graag in het klein hebben, maar is zoiets te bestellen?

Bron: Utrechts Archief
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #529 Gepost op: 16 February 2012, 11:02:13 »
Bedoel je die pijpen op de foto? Zijn dat eigenlijk wel zandpijpen?
Ik denk dat je dat zelf moet maken. Voorzichtig met de pin vice een klein gaatje boren vooraan in het cylinderblok. Een haaks stukje 0,3 of 0,45mm messing/fosforbrons waaraan je die 2 pijpen vastsoldeert.

Trouwens, is de bogie van de 3900 geremd? Het lijken wel remmen die daar onderaan zitten, een aardige klus.   :o

Leen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #530 Gepost op: 16 February 2012, 13:18:13 »
ja, bogie is geremd, en dat koppelstuk wordt op schaal 0,5mm dus hoeveel moeite wil je daar in steken?

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #531 Gepost op: 16 February 2012, 14:45:25 »
Dit gedeelte bedoelde ik:

Bron: Utrechts Archief

En het is de zandstrooileiding idd (heb het nagekeken op de fabriekstekening van de 3900). Ik denk dat het wel zichtbaar is, aangezien ik ook andere gietstukken heb met zulk soort verbindingen in messing. Dat geeft nou net de sjeu er aan...

Tsja die beremde bogie. Een groot gedeelte is nog wel na te maken, behalve de verbinding die richting voetplaat loopt, want dat verhinderd het goed bewegen van de bogie. Als je echter de gietdelen van witmetaal bekijkt, dan is het 1 groot blok, terwijl het eigenlijk heel verfijnd is en bijna helemaal opengewerkt. Het mooie van de bogie is wel dat ik die desnoods helemaal als laatste kan detailleren, dus dat wilde ik ook maar zo laten ;D First things first...
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #532 Gepost op: 16 February 2012, 17:50:56 »
Ik snap de zandstrooileiding op basis van de foto eigenlijk niet. Een zandstrooileiding komt altijd uit vlak boven het spoor voor een wiel. Maar dat zie ik hier zo niet. Is het bakje bovenaan tegen de cylinder dan een zandreservoir??

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #533 Gepost op: 16 February 2012, 17:58:54 »
Nee, ik begreep het ook al niet. Misschien is het de stoomaanvoerpijp t.b.v. de zandleiding.

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #534 Gepost op: 16 February 2012, 18:57:09 »
Ja, dat bakje loopt door de voetplaat naar boven alwaar zich het deksel bevind. Wat jullie zien is een gedeelte van de zandstrooileiding, namelijk de pijp die naar rechts toe afbuigt en die helemaal tot voor de eerste drijfwielen komt. Die grote pijp naar beneden weet ik niet precies waar die voor dient, maar Leen zou wel eens gelijk kunnen hebben...

Hier nog even het totaal:

Bron: Waldorp
« Laatst bewerkt op: 16 February 2012, 18:59:30 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #535 Gepost op: 16 February 2012, 19:52:56 »
Tom,

Nu ontbreekt op deze foto weer de leiding met het open eind naar beneden. De verticale leiding die je ziet is de stang voor de bediening van de cylinderkranen.

Maar je ziet wel duidelijk de zandleiding lopen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #536 Gepost op: 17 February 2012, 13:00:24 »
Dat klopt Ivo, die pijp zat er bij de eerste modellen nog niet op. Maar ik zie op het Utrechts archief bijna geen foto's van loc's zonder, dus het zal vrij snel ingevoerd zijn. Desalniettemin wil ik nog steeds zo'n koppelstuk ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #538 Gepost op: 06 March 2012, 09:53:07 »
WOW!!!! (y) Wat een mooie en goeie kwaliteit foto's! Bedankt Jan ;D

Maarre, ook weer rotplaatjes >:( Zie zoveel dingen die beter kunnen of aangepast moeten worden :P Denk dat de 3900 nooit af komt :'(

Maarre, top Jan!
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #539 Gepost op: 06 March 2012, 13:08:03 »
Die rij klinknagels midden op de ketel in lengterichting is wel aardig op de 4e foto. Die moet natuurlijk worden nagemaakt. Had ik nog nooit gezien.

Tom, heb je het 3900 boek al? Berg je dan waarschijnlijk maar voor de extra details ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*