Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits
door
1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader
door
defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen
door
defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel
door
orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60
door
rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933
door
Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Volgende
- [
1
]
2
3
...
61
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners (gelezen 163686 keer)
Tomasso
Offline
Berichten: 5920
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Gepost op:
21 februari 2010, 16:35:21 »
Naar aanleiding van mijn topic over de bouw van de NS 3300 van DJH heb ik toch de beslissing genomen om niet die maar juist deze loc als eerste te gaan bouwen. Waarom? Hier zijn nog replacements parts voor te verkrijgen, mocht ik het verknoeien (en bij mij is die kans aanwezig
). Voor de NS 3300 geldt dat niet meer, dus ik wil daar eerst wat ervaring voor opgedaan hebben.
Als ik de kit open zie ik daarin alles keurig verpakt aanwezig. Net zoals velen heb ik eerst de handleiding aandachtig doorgenomen en alle onderdeeltjes er eens bij gezocht. Ik heb ze (nog) niet genummerd, maar dat komt nog. Dit werkt voor mij het prettigst.
Wat handig is, als je aan zo'n kit begint, is het aanleggen van een goede gereedschapsvoorraad. Mijn motto is; goed gereedschap is het halve werk. Na tips en instructies van medebouwers op dit forum heb ik hier de volgende volgorde (fouten en onvolkomenheden voorbehouden).
De lijst:
- Een goede soldeerbout, het liefst één die regelbaar is. Vanaf minimum 100/150 graden Celcius is voldoende voor zowel witmetaal
als messing. Het minimum mag niet hoger liggen dan 150 graden, anders smelt het witmetaal.
- Soldeertin, waarvan 2 verschillende; 1 speciaal voor witmetaal en de ander geschikt voor messing.
- Vloeimiddel in de vorm van fosforzuur. Geen S39, dat is te agressief!
- Een kniptang met een volledig vlakke bek (aan de buitenkant), dus niet de kniptang met een inkeping bij het knipgedeelte.
- Een vlakbektang.
- Een set kleine schroevendraaiertjes.
- Een speciale 'kitschroevendraaier', deze is om de wielen te monteren en die dien je zelf te maken uit een klein
schroevendraaiertje.
- Een stevig scherp mes om de metalen delen uit hun frame te snijden. Hier moet je wel enige kracht op kunnen uitoefenen, dus
simpele afbreekmesjes zijn minder geschikt.
- Een goede set zoetvijltjes.
- Een snijmat kan handig zijn (meestal noodzakelijk zelfs, wil je niet alles onder de krassen etc. hebben zitten).
- Een stukje MDF afvalhout, meestal wel gratis te krijgen bij de bouwmarkt, handig om op te solderen.
- Boortjes in allerlei maten. 0,5 mm is veelgebruikt net zoals een aantal andere maten. Koop hier een aantal van aangezien ze snel
afbreken.
- Een handboortjeshouder ofwel pin-vice.
- Een '3e handje' om je spullen vast te houden zodat jij andere dingen kan doen.
- Een loep.
- Een glasvezelpotlood. Koop die bij voorkeur niet in de winkel, daar betaal je veel te veel, maar bijvoorbeeld op een beurs.
- Zeer fijn schuurpapier om de dingen die je soldeert van te voren op te ruwen en schoon te schuren. Daarnaast ook voor
polijsten.
- Een schuifmaat.
- Een (kleine) winkelhaak voor het loodrecht op elkaar plaatsen van diverse onderdelen.
- Diverse afbreekmesjes, handig om braampjes te verwijderen.
- Een goede bankschroef speciaal voor modelbouw.
- Eventueel een Dremel/Proxon of iets soortgelijks. Waarbij opgelet moet worden op het toerental. Het liefst één die ook een heel
laag toerental kan draaien (rond de 3000 rpm tot...).
- Een schaar.
- Klemmetjes om iets samengeknepen te houden tijdens het solderen (heb ik begrepen. Een tip was om knipjes voor in je haar bij
de Hema of een soortgelijke winkel te kopen. Geen plastic frutsels natuurlijk, maar die metalen haarknipjes).
- Een tandenborstel om je kit mee schoon te maken in een sopje. Eventueel CIF of iets vergelijkbaars.
Handig is om een aantal boekjes na te lezen zoals het boekje Solderologie en Locomotive chassis construction. Hierin zijn een aantal zaken goed en helder uitgelegd, wat het werken met metaal en het bouwen alleen maar vergemakkelijkt. Zo'n beetje alle gereedschappen die je niet zo in de bouwmarkt haalt, alsmede deze boekjes zijn te krijgen bij GM&S (Piet Peetoom).
Aanvullingen zijn natuurlijk welkom. Dit is mijn lijst natuurlijk, anderen zullen het anders doen, maar nogmaals, je kan het maar beter hebben, dan dat je er telkens om verlegen zit (ik spreek inmiddels uit ervaring).
Veel leesplezier en ik zie graag opbouwende kritiek tegemoet.
Tom.
«
Laatst bewerkt op: 21 februari 2010, 16:44:21 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #1 Gepost op:
21 februari 2010, 17:54:49 »
Volgens de bouwbeschrijving moet je eerst ergens anders mee beginnen, maar ik ben om 2 redenen met de gearbox begonnen. Ten eerste, iedereen raad een andere aandrijving aan, mocht dit mis gaan is er dus geen man overboord. Ten tweede, zo krijg je als eerste een heel klein beetje feeling met het werken met metaal. De gearbox is dan ook keurig afgebraamt en netjes geschuurd en gepolijst. Dit moet een goede loop garanderen.
Meteen bij het uitsnijden van de nieuwzilveren onderdelen merk je dat je inderdaad een goed mes nodig hebt. Daarnaast zie je bij het afbramen dat als je een te klein boortje gebruikt, je het gat groter maakt en als je een relatief grote boor gebruikt je veel 'ondieper' gaat waardoor je daadwerkelijk aan de oppervlakte aan het afbramen bent. Kleine details, maar het kan een groot verschil betekenen. Braam goed af, dit garandeerd een soepele loop!
Dan het solderen. Op de verpakking van het tin staat dat de bout max 235 graden celsius mag zijn. Ik dat dus keurig netjes ingesteld om de lagers in de gearbox te solderen. Dat lukt natuurlijk voor geen meter, waardoor je uiteindelijk veel te veel vloeimiddel en erger nog, veel te veel soldeer wil gaan gebruiken. Nergens voor nodig. De andere kant van de gearbox hetzelfde lager gesoldeerd, alleen de bout op 350 graden gezet. Het soldeer vloeit netjes over de messing lagers en als je dan het lager op het nieuwzilveren ondereel legt en de bout er tegenaan houd, smelt het keurig aan elkaar zonder al dat overtollige tin. Handig man, zo'n gearbox
Hier de benodigde onderdelen:
De zijkanten met de lagers
Gesoldeerd en wel en alvast een as er in 'geklikt'
Op de as een kunsstof tandwiel met nieuwzilveren afstandsring. Op de voorgrond een as (voor de wielen) met daarop een messing afstandsring
Op de as een messing tandwiel geschoven. Dit tandwiel nog niet vastgezet, dit komt pas veel later aan de orde
De andere zijkant er op 'geklikt'
Het motortje met daarop al een bevestiging om de motor aan de gearbox te schroeven. Hier zijn 2 verschillende voor, 1 nieuwzilveren die er al op geschroeft zit, speciaal voor dit motortje en een andere bevestiging voor andere typen motoren. Één daarvan zal je dus niet gebruiken.
Dan moet op het asje van de motor het wormtandwiel geschoven worden. Doe dit met beleid, dit is kunsstof en makkelijk kapot te maken, maar moeilijk te bevestigen. Ik heb mijn bankschroef ter grote van het asje geopend, het tandwiel op de bankschroef gezet en daarna heb ik heel langzaam het asje in het wormtandwiel geduwd. Doe dit met beleid, je mag niet het tandwiel kapot maken, maar je mag het asje ook niet krombuigen. Teken af op het asje tot hoever het tandwiel moet komen.
Bevestig de motor aan de gearbox d.m.v. de juiste afstandsbusjes en schroefjes
Et viola! Klaar!
Een tip, werk rustig en secuur, dan gaat het vanzelf goed. Maak je een foutje, geen man overboord, even uitsolderen/openschroeven en alles nalopen en het dan gewoon nog een keer proberen. Ben je niet tevreden? Dan liever overnieuw dan achteraf spijt.
Goed, de eerste kleine vingeroefening, op naar meer.
Gelogd
Spoor 0 adept
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #2 Gepost op:
21 februari 2010, 19:48:05 »
Dat ziet er al mooier uit dan de oude aandrijving...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12328
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #3 Gepost op:
21 februari 2010, 20:08:27 »
Als jij dat nu doet, blijft de foto scherp en komt het onderwerp veel beter tot zijn recht.
SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Tomasso
Offline
Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #4 Gepost op:
21 februari 2010, 21:15:38 »
@ Stig
Ken de oude aandrijving niet, maar denk eerlijk gezegd dat dit best soepel kan lopen
@ Sobat
Eh, vond het al een heel gepiel om van elke stap een foto te maken en daarna dat uploaden, mensenkinderen wat duurt dat toch lang. En dan zou ik ze ook nog eerst moeten bewerken... Ay... Nou ja, zal kijken wat ik doen kan...
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #5 Gepost op:
23 februari 2010, 12:13:47 »
Wat ik nog vergeten was, al die wijsheid van hierboven komt niet van mezelf, maar heb ik van andere forumleden, waarvoor hartelijk dank!
De bouw gaat verder zodra ik het flesje forforzuur en de rest van de onderdelen in huis heb.
Gelogd
Spoor 0 adept
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #6 Gepost op:
23 februari 2010, 15:01:47 »
Komend weekend op Ontraxs bij Piet halen?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Tomasso
Offline
Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #7 Gepost op:
23 februari 2010, 23:03:14 »
@ Stig
Helaas niet, maarre, bestellen werkt net zo snel!
@ Sobat
Ja hoor, ik kan het ook! Op uwer verzoek de foto's bijgesneden!
Vanavond alvast wat voorbereidend werk gedaan. Eerst wat onderdelen van de tender bij elkaar gezocht. Dit is voor het overgrote deel witmetaal en als je het al vast hebt, merk je hoe zacht het spul is. Daarnaast zitten er overal gietresten en braampjes aan, die verwijderd moeten worden. Dit kan gewoon met een heel scherp mesje gebeuren.
Om even aan te geven hoe zacht het spul is, als je een pak roomboter in de koelkast hebt liggen en je snijdt daar met een mes een stuk vanaf, heb je precies hetzelfde gevoel. Oppassen dus!
Meteen eens even met een stukje afval getest hoe het werkt als ik met mijn soldeerbout er tegen aan kom. Mijn bout kan minimaal op 150 graden gezet worden en ik merk dat de bout dan toch richting de 160 graden gaat (waarom dat is, is mij een raadsel, zal wel een bepaalde marge in zitten). Het metaal smelt net niet, maar wordt wel behoorlijk zacht. Eigenlijk niet geschikt dus. Balen! Nou ja, dan later maar eens verder kijken voor een nieuwe bout en deze in de verkoop. Voor nu verzin ik wel wat anders.
De passing van de onderdelen is niet optimaal, dus pas alles voordat je het uberhaupt gaat solderen. Hoe mooier de passing, hoe beter de soldering/hechting straks.
Dit zijn de mesjes die ik gebruikt heb. Zeer scherp en fijn
Hier zijn de onderdelen die ik voor nu nodig heb. Dit betreft de ruwbouw van de tender
De rotzooi die er achterblijft. Zo zie je dat het toch echt wel nodig is om te ontbramen
Wat me opviel aan de tender was dat, toen ik de wielen plaatste en het afdekplaatje er op schroefde, de wielen muurvast zaten. Toch stond er nergens in de bouwbeschrijving dat er vulringetjes tussen moesten o.i.d. Toen ik alles los draaide kon ik de tender vooruit blazen. Toch hoort dat niet. Nou ja, daar valt ook wel weer een mouw aan te passen.
Klaar voor het soldeerwerk!
«
Laatst bewerkt op: 24 februari 2010, 00:20:18 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #8 Gepost op:
23 februari 2010, 23:33:49 »
Oh, zijn daar al die ringetjes voor...
Ik had precies hetzelfde...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Tomasso
Offline
Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #9 Gepost op:
23 februari 2010, 23:53:32 »
Welke 'al die (Aldi?) ringetjes'?
Gelogd
Spoor 0 adept
Ivo tB
Offline
Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #10 Gepost op:
23 februari 2010, 23:56:12 »
Tomasso,
Dat zijn nu precies de dingen die gebeuren bij het bouwen van een kit. Kan niet schelen van welk fabrikaat. Je moet bouwen, kijken en snappen tegelijk, want de bouwbeschrijving schiet eigenlijk altijd tekort. Beter eerst goed kijken hoe het in elkaar zit en zonodig bedenken van verbeteringen. Daar barst het van in de verhalen op dit forum.
Maar zo gaat het goed. De aandrijving die je hebt hoort bij de nieuwe 3900 en die is gewoon goed. De oude aandrijving had een worm wormwiel overbrenging die niet zat geborgd in een frame. En dat gaat maar zelden goed, want dat geeft een flexibele wormaandrijving en dat is vragen om moeilijkheden. Alle oude DJH kits hadden deze bijzondere constructie.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Tomasso
Offline
Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #11 Gepost op:
24 februari 2010, 00:29:10 »
@ Ivo
Precies, daar was ik ook al achter idd. Veel passen en meten en die handleiding is ook niet je van het... Ach, doe het extreem voorzichtig en rustig aan, voor een eerste keer is me dat snel genoeg...
Nou had ik meteen nog een andere vraag, ik zag dat de dom al meegegoten was met de ketel. Ik zou graag een eerste versie maken en ik ben gek op koperwerk. Alleen lukt dat nooit zo mooi met zo'n witmetalen dom. Is er een mogelijkheid om er een echte messing dom op te maken zonder dat ik het hele model naar de Filistijnen help? Hetzelfde geldt natuurlijk voor de roodkoperen krans van de schoorsteen. Tsja, ben gewoon gek op blingbling
En zo ja, waar kan je dat krijgen?
Gelogd
Spoor 0 adept
Ivo tB
Offline
Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #12 Gepost op:
24 februari 2010, 06:57:51 »
Tomasso,
Helaas is dat nergens los te krijgen voor een 3900. In Railhobby staan 2 artikelen (de auteur weet ik niet meer uit mijn hoofd) van iemand die ze zelf uit messing heeft gedraaid. De schoorsteenkrans zou je uit koper moeten draaien.
Toch heb ik wel een oplossing als next best. Als je de witmetalen dom heel glad maakt en vervolgens een paar keer in de spuitplamuur zet dan krijg je wel een goed glad oppervlak. Dan kun je de dom spuiten. Met Humbrol/Revell wordt het dan nog niet echt goed, maar het resultaat zal je verrassen in vergelijking met geschilderd messing. Ik weet niet of er ook messing metaliser is, maar als je dat goed opbrengt, kun je dat later poetsen met een doekje en dan gaat het ook goed glimmen. Ook hoor ik veel over Alclad, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Een nog andere oplossing is om de dom te laten gieten in messing. Ik heb verschillende gegoten doms van Werps en MK en dat lijkt misschien niets, maar met langdurig poetsen kun je jezelf uiteindelijk erin spiegelen. De witmetalen dom kun je waarschijnlijk gebruiken als mal om een contamal van te maken.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #13 Gepost op:
24 februari 2010, 07:49:18 »
schoorstenen en dommen zijn er gewoon kant en klaar van philotrain
de dom is hol en zoals je zelf al zegd is het witmetaal zacht
iets er van af vijlen of schuren en hij past er zo overheen
gr jan
Gelogd
sander1985
Offline
Berichten: 1866
Team Mitropa *
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
«
Reactie #14 Gepost op:
24 februari 2010, 07:59:50 »
Er zijn geen losse dommen voor een 3900, schoorsteen ook niet ben ik bang. Philotrain heeft zat mooie onderdelen voor bijvoorbeeld de 3700, maar die wijken toch echt een hoop af van de onderdelen voor de 3900.
Sander
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Volgende
- [
1
]
2
3
...
61
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners