Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)treinfoto's door puntenglijder
Vandaag om 21:38:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:37:31
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 21:26:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180661 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #300 Gepost op: 25 April 2010, 19:52:32 »
Er is niks gebeurd lijkt het en toch is er veel gebeurd. Inmiddels is de Tamiya putty helemaal opgedroogd op de cilinders en waarvan ik eerst dacht dat het droog en gum-achtig was, is het nu keihard. Ik was dus weer eens te overhaast met mijn conclusies :-X

In de tussentijd heb ik me sufgekeken en gezocht naar foto's waar je goed de rechterkant van de loc kan zien en dan met name de bovenkant van de voetplaat. Daar is te zien dat er een soort van (eh, het lijkt wel) een kabelgoot loopt. Ik kan echter geen goede opname vinden en ik heb nu wel een idee van de lengte, maar veel minder van de breedte. Daarnaast speelt er nog iets anders mee. De omkeerstang werd volgens DJH/Modelloco ergens aan de binnenkant van de voetplaat geduwd. Echter, in het echt zat er een sleuf in de voetplaat, waar de stang doorheen stak. Nu is dat eenvoudig na te maken en dat heb ik dus ook gedaan (net zoals in het echt). Dat ziet er meteen een stuk mooier uit! Door eerst even de positie te bepalen van de omkeerstang en waar deze door de voetplaat moet en dan gaatjes te boren (in dit geval van 0,8 mm) kan je heel snel een sleuf maken. De sleuf even uitgevijld et viola, klaar. Op de foto lijkt de sleuf scheef geplaatst, maar dat komt door wat oppervlakkige beschadigingetjes in het witmetaal, hij zit namelijk keurig recht.

Het probleem is dan dat de kabelgoot, of wat het ook moge zijn, een knik om de sleuf van de omkeerstang moet maken, ook weer net zoals in het echt. Alleen, hoe groot was die knik? Hoe dik was de kabelgoot? En was die knik net zo dik als de rest van de kabelgoot? Of was de kabelgoot op die plaats juist smaller?

Goed, hier een artist impression zoals ik denk dat het er uit moet komen te zien. Wel moet er nog een stukje van het messing in de knik afgevijld worden, deze is nu nog te groot

Het leuke van gisteren was dat het heerlijk weer was, dus wat heb ik gedaan? Ik heb mijn kleine bureautje naar buiten versleept en ben lekker in het zonnetje gaan klussen! Dat moet ik vaker doen (y) Heb daar heerlijk zitten slijpen en vijlen aan het staafje messing wat ik had gekocht om die goot te imiteren...

Die lamp was niet echt nodig in de brandende zon, maarja, het ding zat nu eenmaal vast aan mijn bureau :P

Ik dacht dat het stripje messing goed was qua dikte en andere zaken, maar ten eerste was dat ding veel te breed, dus moet er een stuk afgeslepen worden. Dat heeft me de nodige slijpschijfjes gekost, want het ding was veel te dik, dus de slijpschijfjes braken bij het leven. In Lunteren zullen er diverse mensen naar de hemel gekeken hebben waar toch die dunne stukjes ineens vandaan kwamen, aangezien ze met de snelheid van het licht het luchruim ingeslingerd werden ;D

Het andere euvel was dat het stripje veel te dik was. Dit was 1 en al ellende, want nu moest er ineens fiks gevijld worden. Na het nodige zuchten en steunen en de inmiddels openliggende blaren is het me toch gelukt. Het vijlwerk voor dit stukje messing heeft anderhalf uur achter elkaar vijlen in beslag genomen. Ik had natuurlijk ook een dunner stripje kunnen kopen, maar ons benne zuunig. Wat een rotklus :P

Nou ja, grotendeels klaar dus nu. Nu de maten nog en de afwerking...
« Laatst bewerkt op: 25 April 2010, 22:58:40 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #301 Gepost op: 26 April 2010, 09:04:47 »
die "kabelgoot" was waarcshijnlijk de doorvoer van de smeerleidingen, de smeerpers van die late ns-locs stond vaak in het machinistenhuis.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #302 Gepost op: 26 April 2010, 10:15:30 »
Kijk, dacht al iets in die richting... Maarre, jij weet toch altijd alles? ;D Heb je misschien foto's of afmetingen of weetjes of wat dan ook van deze goot?
Spoor 0 adept

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #303 Gepost op: 26 April 2010, 10:22:20 »
nee, helaas. 3900 heeft nooit zo mn belangstelling gehad... bij de 6300 zaten die leidingen trouwens door een buis die aan de ketel zat, net iets boven de voetplaat.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #304 Gepost op: 26 April 2010, 10:28:27 »
hmmm, jammer :P Nou ja, wie weet is er nog iemand anders die me kan helpen...
Spoor 0 adept

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #305 Gepost op: 26 April 2010, 10:47:17 »
joh, maak t lekker n beetje op t oog, doe ik ook altijd, k hoor dr niet vaak iemand over.  ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #306 Gepost op: 26 April 2010, 10:48:50 »
Jij was toch van proto zus en h0 zo? ;D
Spoor 0 adept

stig

• Offline Offline
« Reactie #307 Gepost op: 26 April 2010, 12:05:55 »
protoflo ja... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #308 Gepost op: 26 April 2010, 12:34:16 »
ik? proto? ga je mond spoelen.  :-X

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #309 Gepost op: 26 April 2010, 13:17:28 »
Tom,

Naar aanleiding van je zoektocht over de leiding / beschermkap op de voetplaat rechts nog eens een paar foto's gezocht en bekeken. De bundel leidingen voor de smeerpers loopt net als bij de 6300 in een aparte pijp langs de ketel. Op de voetplaat ligt een soort beschermconstructie van een dikkere leiding. Althans ik krijg de indruk dat er een dikkere leiding als een soort drukleiding van het machinistenhuis naar voren loopt. Deze lijkt op de voetplaat onder de smeerpers tussen de rookkastvoet en de windleiplaat te eindigen. De bundel losse smeerpersleidingen komt aan de bovenkant van het smeertoestel uit. Ik weet niet hoe het werkt, maar ik kan me voorstellen dat via de smeerpersleidingen het vet of smeerolie wordt toegevoerd en dat via de dikkere leiding stoomdruk kan worden gedoseerd. Dat is slechts een ter plekke bedachte theorie. De loop van dit soort leidingen zie je het beste op foto's zonder windleiplaten.
Volgens mij is er nog wel ergens een foto van de binnenkant van het machinistenhuis en misschien is er dan te zien wat er van binnen naar buiten loopt.

Ik denk wel dat de beschermkap op de voetplaat een halfronde vorm heeft met de platte kant op de voetplaat. Je ziet dat deze inderdaad om de omkeerhandel heen wordt geleid doordat er 2 stukjes kap vrij schuin en in verstek aangebracht naar voren lopen om vervolgens met een recht stuk langs de omkeerhandel te lopen. Nu maar zoeken naar een foto met een beetje een bovenaanzicht. Ik heb de verschillende boeken er nog niet op nageslagen. Deze wijsheid haal ik van foto's van het Internet. Op foto 151492 kun je de loop van de leiding rond het omkeerhandel goed zien en ook dat het een grote pijp is vanuit het machinistenhuis en niet een bundel leidingen. Ik zou de beschermkap overigens net zo hoog maken als breed, dus niet zo breed als jij nu laat zien. Waarop baseer je het feit dat deze kap van messing is? Zou deze niet gewoon zwart zijn gespoten?

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 26 April 2010, 13:24:14 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #310 Gepost op: 26 April 2010, 15:22:49 »
Halen jullie nu niet wasluiken en waspluggen door elkaar?
Dat zijn volgens mij toch echt verschillende dingen.

Grtz,
Ton

Ik ben maar even gaan kijken in het "Hoorns-archief" en daar even de volgende foto's gemaakt (voor de ketelkeuring waren uit de GS 18 (Leeghwater)en HTM 8 (Ooievaar) alle waspluggen en luiken losgehaald):

Wasplug:

Hier dus het (tapse) gat waar de plug in gaat. In dit geval van loc 18 van de Gooische Stoomtram

Dit is dus een lastige want hier heb je twee soorten:
- de tapse (bronzen) plug met draad (rechts op de foto), die dus in het gat van bovenstaande foto gaat
- het luikje (links op de foto) dat dus binnen in de ketel wordt geplaatst in een gat zoals op onderstaande foto

Wasluik (intern)

Ook GS 18

Compleet

Maar dan op de SHM 16

Het grote voordeel dat een intern wasluik heeft is dat de keteldruk helpt het wasluik dicht te drukken.

Verder heb je dus ook nog externe wasluiken:

Deze zijn dus wat makkelijker aan te brengen (dat is met interne wasluiken altijd wat gepiel) maar hebben als nadeel dat de stoomdruk de neiging heeft het wasluik weg te drukken
« Laatst bewerkt op: 26 April 2010, 15:24:50 door guest7823 »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #311 Gepost op: 26 April 2010, 16:18:21 »
@ Ivo

Heb de strip van messing omdat deze makkelijk te solderen is, maar hij wordt natuurlijk zwart. Qua breedte heb ik hem inderdaad nog verder aangepast, het oogde toch allemaal te dik. De breedte kan ik overigens redelijk inschatten heb ik bedacht, door te kijken naar hetgeen wat aangesloten zit op het machinistenhuis.

Bron: Utrechts Archief

De lengte kan ik hier vanaf halen

En dit is de beste foto die ik er van heb

Het is inderdaad geen hele brede 'goot' maar ook weer niet zo'n hele smalle...

@ Floris/Ewout

Yo, protoflo mojo? Klinkt goed, is dat een nieuwe standaard? :P Maarre, weet het al, was in de war met Lokwerkstatt DRG...

@ Paul

Dat zijn mooie foto's Paul, dat is inderdaad het volgende wat ik ga/moet aanpassen. Wel mooi om even goed te zien...
« Laatst bewerkt op: 26 April 2010, 16:27:36 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #312 Gepost op: 26 April 2010, 16:42:15 »
laat het m maar niet horen... die laffe kitjesbakkert.  ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #313 Gepost op: 26 April 2010, 17:03:16 »
Heb me toch nog eens even suf zitten staren en zie dat die goot toch smaller is dan ik in eerste instantie dacht (waarvoor dank Ivo ;D)...  Het probleem is dat ik nu weer aan de voetplaat moet vijlen (waar eerst die 'keg' zat en die nu al half gemolesteerd is), maar dan aan de buitenkant van de keg, die moet namelijk smaller worden. Nu maar eens even kijken hoe ik dat doe zonder de voetplaat te molesteren...
« Laatst bewerkt op: 26 April 2010, 23:04:37 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #314 Gepost op: 26 April 2010, 21:12:12 »
Keg voorzichtig wegfrezen?

Ik heb nog 2 behoorlijke foto's gevonden die het nog iets verduidelijken in het boek Meester van Hans Kaas en wel op blz 51. Daar kun je een paar dingen zien. De goot lijkt geen goot, maar een in een haakse hoek gebogen plaat, die even hoog als breed is. De schuine verbinding naar het machinistenhuis is geen pijp, maar een taps vanaf het machninistenhuis naar de goot toelopend in een hoek gebogen stuk staal. Je kunt inmiddels ook zien dat rondom het omkeerhendel de goot eerst 45 graden naar buiten loopt, dan weer recht en vervolgens weer 45 graden naar binnen. Wat erin ligt blijft een raadsel, want voor de rookkast houdt de goot al op en er lijkt dan niets uit te komen. Overigens liggen de leidingen voor de smeerpers aan beide kanten van de ketel op dezelfde hoogte in een pijp. Onder de leibaan zit trouwens nog een opstapje gemaakt. Kun je misschien namaken, waardoor je beschadiging van de leibaan onzichtbaar wordt.

Ik zie trouwens nog iets wat ik niet helemaal snap. Er loopt een zandstrooileiding schuin naar de voorkant onder het voorste drijfwiel en die leiding komt achter de leibanen en daarmee tussen deze leibanen en het draaistel vandaan, buigt vervolgens boven de bovenste leibaan af naar buiten en komt daar op een soort ventiel uit aan de achterkant bovenaan de cylinder. Het zandreservoir is niet zichtbaar, maar lijkt bovenaan in de cylinderbehuizing te zitten, Misschien heeft de goot iets met de bediening van de zandstrooiers te maken? Puur gokwerk.

Kortom blijf zoeken naar goede foto's. Er zijn er vast nog wel meer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*