Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:50:27
Toon hier je (model)treinfoto's door puntenglijder
Vandaag om 21:38:32
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180678 keer)

Weerd

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #270 Gepost op: 13 April 2010, 23:57:36 »
Bij de oudere modellen van DJH bij de 3700 en 3900 waren de leibanen van nieuwzilver stafmateriaal.
Bij de nieuwere modellen (tenminste bij de 3700'en) bestaan ze uit geëtst nieuwzilver. En dat kan een stuk scherper overkomen dan het oude stafmateriaal, en het lijkt mij ook wat minder robuust overkomen.
De zuigerstangen zijn nu wel beter dan bij de oude kits, die waren toen nog van witmetaal, met alle breukkansen tijdens proefritten. Nu bestaat dat uit gegoten messing.

Gerard

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #271 Gepost op: 14 April 2010, 00:02:02 »
Heb nog gechecked, maar is echt messing. Alles wat er aan staafjes en leidingen in de kit zit is van messing...
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #272 Gepost op: 14 April 2010, 00:02:41 »
yep ,heb m ff opgezocht
bij mij ook nieuwzilver ,ook oude 1e  versie

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #273 Gepost op: 14 April 2010, 00:04:34 »
Raar dat ze dat nu met messing doen. Dat is dan weer een stapje terug... Nou ja, te laat voor mij en bijzonder van Modelloco :-\
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #274 Gepost op: 14 April 2010, 17:55:14 »
Vandaag gevijld en geschuurd en ben er uit, geen Tamiya Putty for plastic gebruiken! Het heeft een soort gumstructuur en zelfs als het uitgehard is blijft het een beetje 'gum'achtig. Gebruik liever een soort plamuur of pasta die hard opdroogt en die heel fijn te polijsten is...

Al met al zal ik het er nu mee moeten doen, hoopte dat het harder zou worden, maar het zit er nu goed op en ik heb even geen zin meer om van voren af aan te beginnen :P Op de foto's (close ups) zie je nog wel enige oneffenheden, maar die zijn in normaal licht (dus geen flitslicht etc.) niet echt waarneembaar. Qua indruk ziet het er prima en strak uit en waarschijnlijk als het eenmaal zwart is zie je alleen maar mooie gladde oppervlakken. Daarnaast komt de voetplaat er nog bovenop geschroefd en die drukt ook de kleine kieren bovenaan helemaal dicht. Ik moet zeggen, ik ben niet geheel ontevreden (voor nu).

De foto's

Het randje wat je op de laatste foto ziet is nog even bijgewerkt en is nu helemaal glad (d.w.z. na deze fotosessie). Ik heb meteen even aangeduid bij de volgende foto wat mijn probleem met de lijbaan is

Het is niet veel, maar je ziet het... Eerlijk gezegd ben ik momenteel wel echt klaar met het cilinderblok en alle oneffenheden en kieren zijn er niet als de voetplaat goed stevig bevestigd is (dat is dan het enige voordeel van die Putty, het veert in, dus sluit naadloos aan). Tevens wordt nu een hoop veroorzaakt door lichtval op metaal etc. en lijkt het heel dramatisch. In het echt ziet het er allemaal glad en strak uit.

Voor nu is het voldoende zo en ga ik me richten op het volgende project; het in orde maken van de voetplaat met de leiding die vanaf het machinistenhuis komt. Heb daarvoor een strookje messing die ik er op ga solderen...
« Laatst bewerkt op: 14 April 2010, 18:12:18 door Tomasso »
Spoor 0 adept

stig

• Offline Offline
« Reactie #275 Gepost op: 14 April 2010, 18:17:56 »
Ik zou het lekker zo laten als het is. Functioneel zal het niet in de weg zitten en da's het belangrijkste.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #276 Gepost op: 14 April 2010, 18:36:30 »
Je ketel staat scheef, maar dat had je vast zelf al gezien.

Nog even de leibaan (of lijbaan?). Ik zou het denk ik met een drupje vloeimiddel en soldeer dichtsolderen en glad vijlen en daarna met een glasvezelpotlood polijsten. Ik denk dat ik dan de hele onderkant zou spuiten met messinglak, dan zie je er niets meer van en omdat je de hele strook hebt gespoten lijkt het alsof het zo hoort. De hele leibaan spuiten zou ik niet doen, want dat slijt geheid (gehijd  ;)  ) af bij de inzet op de modelbaan.

Ik heb overigens de leiding aan de linkerkant van de ketel naar de injecteur eraf gevijld. Een losse leiding oogt veel beter. De smeerleidingen aan de onderkant aan de rechterkant van de ketel heb ik wel laten zitten.

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #277 Gepost op: 14 April 2010, 20:07:45 »
Ei of ij ;D De zuigerstang heeft er in ieder geval niks onder te leiden :P Wat is messinglak precies? En je bedoeld de onderkant van de leileilijglijbaan?

En idd, de ketel staat scheef, maar hei zit dan ook nog niet vast (kwestie van goed aandraaien en hei zit gehijd recht). Wat betreft die lijding, die wil ik er inderdaad ook los op hebben. Hoe zit dat trouwens, spuit je eerst de loc en leim je daarna de lijdingen er op, of breng je die al aan en plak je die dan af teidens het spuiten?

Ik heb geprobeerd zoveel mogeleik eien te gebruiken ;D
« Laatst bewerkt op: 14 April 2010, 20:12:48 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #278 Gepost op: 14 April 2010, 20:24:38 »
Tomasso,

Maak je ook nog rugschotten in je 3900?

Dit plaatje heb ik uit ik deze YouTube video gehaald. Leuke film om even te bekijken.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 14 April 2010, 20:39:50 door Weerd »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #279 Gepost op: 14 April 2010, 20:44:17 »
Rugschotten? Is dat de achterkant van het machinistenhuis? Als je dat bedoeld is dat wel de bedoeling ja, ziet er anders zo kaal uit...

Maarre, echt top dat filmpje, heel leuk en vooral die stroomlijnloc! (y)
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #280 Gepost op: 14 April 2010, 21:03:28 »
en die 3300

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #281 Gepost op: 14 April 2010, 21:08:08 »
Precies! De 3306 heb ik me laten vertellen door Ivo! Echt mooi hoor!
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #282 Gepost op: 14 April 2010, 23:11:50 »
De lijdingen?

Het hangt ervan af. Als er een leiding messing, koper of staal moet blijven dan monteer ik die bij voorkeur achteraf. Wat ik wel doe is alle leidingen pas maken voordat ik aan het spuiten van de lok begin. Als het kan soldeer ik de leidingen wel vast aan de injecteurs en pompen en daarmee ontstaan dan zogenaamde sub-assemblies. De stalen handrail zet ik nooit vast, maar wel de handrailhouders. Dat ik die meespuit neem ik op de koop toe, want die maak ik zonodig later wel weer voorzichtig blank met een wattestaafje met een beetje thinner, met de nadruk op een beetje. Maar ze zitten dan op de goede plaats en later steek je die handrails er zo in. Ik doe dit al jaren zo en was uiterst verbaasd toen ik mijn eerste (en enige) kant en klare stoomlok kocht van Philotrain: een 1700. Daar zijn de leidingen geschilderd en dus in vergelijking foeilelijk. Verder overigens een perfect model, maar dit vond ik echt een afknapper.

Sinds kort ben ik er trouwens achter dat de messing lantaarns van Philotrain toch helemaal geschilderd moeten worden. Deze zijn in het echt gewoon zwart, maar met een koperen vatting voor het glas ervoor. Omdat dat koper is en geen messing moet je dat dus ook schilderen. En van binnen in een zo blinkend mogelijk zilver.

Verschrikkelijk leuk filmpje trouwens en er staat nog veel meer moois in de buurt. Ik meen overigens geen 3300 te zien maar een 3200 (mogelijk volgend jaar of jaren later  ;)  bij Werps in messing).

Foto van leidingwerk:

Hier zijn overigens de lantaarns wel weer van blank messing, want dit is de museumvariant van de 3737 en die heeft ongeschilderde messing lantaarns, wat tijdens de in dienststelling van de serie 3700 volgens mij niet voorkwam.

Je ziet hier de meegespoten handrailhouders en de later ingeschoven stalen handrail en verschillende messing leidingen. De 8 leidingen van de smeerpers op de voetplaat zijn allemaal eerst op maat gemaakt en gebogen en na het spuiten definitief geplaatst.

Voor deze geldt hetzelfde verhaal. Hier zijn de handrailhouders later wel schoongemaakt. De handrail is eerst helemaal voorgebogen over de rookkastdeur en daarna recht gemaakt en haaks omgezet, zodat je een een soort stalen draad in U vorm krijgt. Bij de 3900 moet je dat 2 keer doen, omdat de handrails aan de voorkant naar beneden zijn gebogen en een stukje terug lopen. Overigens heb ik de indruk van foto's dat de loop van deze handrails op de 3900 verschillend is uitgevoerd. De eerdere nummers lijken anders dan de latere.

Dan nog de messinglak: ik bedoel de potjes van Revell of Humbrol of Modelmaster. Het is even zoeken naar een potje met fijn pigment, want daar zitten enorme verschillen tussen, ook bij hetzelfde nummer van een merk. En dat moet je dan wel spuiten, want het resultaat als je die lak spuit is enorm veel beter dan met een kwastje. Ik heb er niet op gelet, maar misschien is er ook metaliser voor messing. Dat is een speciaal soort lak, die je met kwast of spuit kunt aanbrengen en na een half uur voorzichtig kunt oppoetsen voor een glimmend en egaal resultaat. Dat heeft Humbrol en Modelmaster in elk geval, maar ik weet niet of dat ook voor messing geldt.

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Online Online
    • belse roestkraam
« Reactie #283 Gepost op: 14 April 2010, 23:43:35 »
in dat filmpje zat een 3200 (kijk maar naar de smalle tender), daarbij was de dichte dom minder exclusief.  ;)
dat er een 3700 met drieas-kuiptender in zit is ook gaaf, net zo exclusief als een stroomlijnloc ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #284 Gepost op: 15 April 2010, 17:52:02 »
@ Floris

Heb mijn smart-ass commentaar op jijbuist al verwijderd ;D

@ Ivo

Als ik die leibanen dan met messing spul doe dan zijn ze nog steeds messingkleurig toch?
Zou je ook strookjes staal hebben van 1 millimeter in doorsnee, dan is het meteen goed en dan haal ik die messing leibanen er uit. En anders ga ik het toch van nieuwzilver doen...

Wat betreft die leidingen en handrails, ik denk dat ik de handrailhouders ook soldeer idd. en het dan hezelfde doe als jij. De messing draad die in de kit zit wil ik ook niet gebruiken, aangezien je vertelde dat alle leidingen van koper waren. Dit wordt dus gewoon echt koperdraad (snap niet dat Philotrain dit niet gedaan heeft...).

Met Leen heb ik het inmiddels ook over de wielen van de bogie gehad, deze hebben teveel spaken, dus die worden ook vervangen door andere. De lampen worden inderdaad zoals jij ze beschrijft, zwart met een zilveren binnenkant en een koperen ring...
Spoor 0 adept