Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
3,51° ofzoiets 😉 door Biessendorf
Vandaag om 13:07:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 185029 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #360 Gepost op: 21 maart 2013, 16:58:10 »
Hoi Tom en anderen,

Even een update waarin de tender centraal zal staan. De bouw op zich stelt weinig voor. Grote lappen messing met goede pasvorm buigen en in elkaar bakken. De uitdaging zit 'm in de constructie zodanig aanpassen dat de bovenkant afneembaar is zodat ik aan de Loksound kan komen, als dat nodig is. In het ontwerp is daar natuurlijk geen rekening mee gehouden. Ook heb ik de "houten" opzetrand laten vervallen omdat ik die op geen enkele voor-oorlogse foto kan ontdekken. Ik gok erop dat die rand een "oorlogssouvenir" is die na de oorlog gehandhaafd is. Wat mij overigens opvalt zijn de gigantische hopen kolen die meegevoerd werden, ook op de waterbak. Blijkbaar waren de loc's tot meer in staat dan aanvankelijk de bedoeling was.

Goed, terug naar de bouw.



Hier het front met de eerder genoemde opbouw.



En hier met de zijkanten. Gaat er dus niet opkomen.



De oplossing voor de afneembare afdekplaat. De vulopening heb ik uitgefreesd en vervolgens heb ik er een M1,6 boutje in gesoldeerd.



Dat boutje past natuurlijk in het moertje dat in deze strip gesoldeerd is. De strip is op zijn beurt weer tegen de achterwand gesoldeerd waarna het hoge lantaarnijzer daar weer in gesoldeerd is. Hierdoor is een solide bevestiging tot stand gekomen.



Met het plaatsen van de strip is rekening gehouden met de standaard bij een Loksound 4.0 geleverde 23mm luidspreker. Alleen de klankkast moest iets afgevijld worden om 'm zonder klemmen in de tender te kunnen plaatsten. Tussen strip en klankkast is ongeveer 1 mm speling. Dat past dus mooi.



Hier de achterzijde met de provisorisch geplaatste Philotrain toplantaarn. Het lampje zit al. Deze zal als allerlaatste geplaatst worden. Zo kan de loc dus ook met rangeersein rijden.



Bovenaanzicht van de tender nadat de "houten" opbouw verwijderd is. Het kop- en achterschot zijn simpelweg afgeslepen en daarna precies op hoogte gevijld. Zitten er allebei goed op! In de kolenbunker komt uiteraard de decoder. Deze wordt straks afgedekt door een afneembare berg kolen.



En nog een foto schuin van voor. Op de voetplaat moeten handremspindel en de tussenschotten nog geplaatst worden.

Als volgende is het chassis aan de beurt. Ook daarin gaat het een en ander veranderen. DJH schroeft de zaak vast met witmetalen bussen die binnen in de tender gesoldeerd meoten worden. Doen we dus niet. Ik ga weer met boutjes en moertjes werken. Echter zal de bevestiging zich volledig onder de tender bevinden. Binnen blijft het mooi vlak. Ook komen er stroomafname en verende assen zoals ik in de tender van de 4600 heb toegepast onder. Op die manier doen alle 6 assen mee in de stroomafname. Daarop volgend ga ik de electrische verbinding tussen loc en tender maken. Gaat waarschijnlijk met een gewone NEM652 stekker gebeuren. Lekker stevig en betrouwbaar. En aangezien loc en tender niet van elkaar af hoeven al ze opgeborgen worden is dit een goede oplossing.

We gaan rustig verder. Hoe staat het met de wielkasten, Tom?

« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 17:15:04 door guest7823 »
Met groet,

Ger.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #361 Gepost op: 22 maart 2013, 10:16:03 »
Das een knap stukje knutselwerk  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #362 Gepost op: 24 maart 2013, 12:56:14 »
De wielkasten, wilde er vandaag verder mee gaan, maar moest dan eerst even de nieuwe wielen op de assen monteren zodat ik de juiste pasvorm kan bereiken. Kom ik er achter dat DJH bij deze kit een aangepaste versie heeft van de gebruikelijke Romford assen, normaliter zit er namelijk aan de uiteinden van de assen een vierkantje waar het vierkante gat van het wiel perfect overheen glijdt. Hier dus niet, er is maar 1 kant afgevlakt voor een goede passing van de meegeleverde wielen. Met andere woorden, de nieuwe wielen passen niet op de oude asjes. Meteen nieuwe asjes besteld, samen met wat nieuwe cranckpins, die had ik ook nog niet. Scalelink kennende zal het binnen een paar dagen in huis zijn.

Nou ja, mooi de tijd om nog even over de tender te brainstormen. Het ding staat scheef en dat komt door het rare frame van de tender, die is namelijk al scheef geëtst. Ook ben ik niet tevreden over hoe de assen in dat frame vallen, ze blijven namelijk op de 1 of andere manier haken, waardoor er geen zijwaartse speling meer is. rollen doen ze wel, maar ook matig. Wil eigenlijk ff een nieuw frame maken met daarin mooie aslagers. Dat hoeft niet zo bijzonder te zijn, maar dan heb ik natuurlijk wel aslagers nodig voor die kleine asjes. Dat wordt dus ook nog even bestellen. Daarnaast wil ik dan even bij Leen langs om met zijn chassis building tool het frame in elkaar te zetten, gegarandeerd haaks en gegarandeerd een goede loop.

Voor wat betreft de opbouw op de tender, volgens mij zat die er voor de oorlog ook al op, maar dat zou ik eens moeten nakijken. Die opbouw is trouwens al net zo scheef als het frame van de tender, heb daar al de nodige hoofdbrekens over gehad. Ik zou het wel leuk vinden als het er op kwam, maar het moet inderdaad wel vooroorlogs zijn, anders gaat het ding er ook af. Hoe dan ook, de rest van de accessoires heb ik al in huis zoals de lantaarnijzers en andere zaken, dus dat kan dan in 1 keer door. Wat betreft sound, daar had ik hetzelfde idee, zou er ook graag sound in hebben, dus kan mooi even de kunst afkijken ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #363 Gepost op: 24 maart 2013, 14:50:19 »
Tom, lageren die asjes met punten in de scheenplaten of zit er onder de tender een frame waar ze in opgehangen zijn? In het eerste geval zijn (punt)aslagers wel zo handig. Zo niet dan kan ik je even niet helpen zonder foto van de onderzijde.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #364 Gepost op: 24 maart 2013, 17:30:50 »
Ha Gert,

Nee, geen puntlagers, de asjes zijn gewoon afgeplat aan de uiteinden. Het frame is gewoon een recht plaatje messing met daarin u vormige uitsparingen waar de assen in vallen, meer is het niet. Loopt voor geen meter. Nou bestaat dat plaatje messing uit 3 delen die je gewoon moet vouwen in de lengte; zijkant, vouw, bovenkant, vouw, andere zijkant. In beide zijkanten zitten dus die u vormige uitsparingen. En blijkbaar zijn die zijkanten ongelijk, want het ding hangt echt scheef terwijl je er niks verkeerds aan kan doen/vouwen. Ik had gedacht er glijlagers in te solderen. Even 1 wiel van de asjes trekken, asje erdoor, wiel er op, klaar. Zoiets...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #365 Gepost op: 24 maart 2013, 19:54:32 »
Hoi Tom,

Ik zou de U vormige uitsparingen handhaven! Ik vandaag het onderstel van de tender gebouwd en aangepast. Helaas nog even geen foto's, maar die houd je tegoed.

Wat heb ik gedaan:

De U vormige asgaten heb ik versmald door er een smaller U vormig stuk fosforbronsdraad aan de binnenkant te solderen. Als vorm heb ik de assen van de wielen gebruikt. (let wel, ik heb andere tenderwielen!) Vervolgens heb ik de middelste en achterste as verend gemaakt door er een schuine U vormig stuk fosforbrons TUSSEN de twee assen te solderen. Die buig je dan zodanig dat ze voldoende veerkracht hebben om de assen af te veren. De eerste as blijft star.
Mijn tender loopt mooi soepel, moet alleen nog de stroomafnemers aanbrengen.

Ik probeer straks nog een paar foto's te maken, anders lukt dat pas woensdag. Morgen en dinsdag naar Amf, LHM.  :P

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #366 Gepost op: 24 maart 2013, 20:19:58 »
Ha Ger,

Ik ben benieuwd naar je oplossing, want ik snap er geen hout van ;D Maarre doe maar rustig aan hoor, doe ik al jaaaaaaren :D

Veel plezier met de LHM!

Tom.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #367 Gepost op: 24 maart 2013, 21:50:54 »
Hallo Tom en anderen,

Dacht ik al dat het niet duidelijk was. Hier komen de foto's.



Tender op z'n kop. Let op de nieuwe bevestiging van het chassis. Op de afdekplaat komen de stroomafnemers.



De binnenkant. Links de starre as (uitgenomen) rechts de geveerde assen. Ook is de nieuwe bevestiging goed te zien. De gaten afgedekt met 0,3 mm messing plaat en daarop twee M2 messing boutjes gesoldeerd. Hierdoor een vlakke vloer aan de binnenkant. Verder heb ik het blok aan de bufferbalk weggefreesd zodat de nieuwe bevestiging goed werkt. De nemschacht komt direct achter de buferbalk. (MK nemschacht)




Detail van de binnenkant. Let op de hoefijzer vormige draadjes aan de binnenkant van de frameplaten. Deze versmallen de U vormige uitsparingen zodat de assen niet teveel speling hebben. (assen die ik nu gebruik zijn 2mm)
Ook de vering van de tweede en derde as is nu duidelijk te zien; de "u" met de uitgebogen pootjes.




Hier de veertjes zonder assen. Gemaakt van 0,5 mm fosforbrons. Door de draadjes te buigen is de veerdruk goed in te stellen. Ook is de tender mooi horizontaal te stellen.




En de tender op zijn pootjes. Altijd alle wielen keurig op het spoor, en mooi horizontaal uitgelijnd.

Wat volgt zijn dus de stroomafnemers die tevens dienst gaan doen om de assen mooi tussen de chassisplaten te centreren. Verder boor ik nog een paar gaatjes t.h.v. de luidspreker zodat deze zijn kabaal goed kan spuien.

Verder nog een punt van aandacht, Tom:

Als je de meegeleverde wielen gaat gebruiken kun je geen puntlagers gebruiken. Je zult kortsluiting krijgen via de puntassen. Die zul je dan moeten delen om dat te voorkomen. Met een kunststof bus in het midden. Of je moet naar wielen met kunststof spaken toe, zoals de mijne. Dan heb je dat probleem niet.

« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 17:16:13 door guest7823 »
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #368 Gepost op: 24 maart 2013, 22:07:28 »
Zucht, even geheel off-topic: als iemand weet hoe ik de plaatjes klikbaar kan maken hoor ik het graag. Ik krijg het niet voor elkaar.
Met groet,

Ger.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #369 Gepost op: 24 maart 2013, 22:10:00 »
mooie oplossing Gerke  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #370 Gepost op: 24 maart 2013, 22:34:24 »
Zucht, even geheel off-topic: als iemand weet hoe ik de plaatjes klikbaar kan maken hoor ik het graag. Ik krijg het niet voor elkaar.
Vraag me niet HOE ik het gedaan heb, maar het is me gelukt. Dankzij een kleine oefening met BNLS plaatjes bij Peter Kleton en "knippen en jatten" vanuit die posting is het me dus ook gelukt met externe plaatjes  :P

Ik weet even niet hoe ik de url / http code hier kan laten zien  :-[

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #371 Gepost op: 24 maart 2013, 22:43:44 »
Paul, bedankt!  (y) (y)
Met groet,

Ger.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #372 Gepost op: 25 maart 2013, 11:07:07 »
Zo dus; [Xurl=xxxxlinkjezelfxxxx.jpg][Ximg width=400 height=300]xxxxlinkjezelfxxxx.jpg[/img][/url]

De vette X-en staan erin omdat de link al gauw werkt en dus onzichtbaar wordt. Toegepast op Gerrie's bericht(X-jes toegevoegd en je ziet t);


[Xurl=http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20130324_200432_zps0c6b3067.jpg][Ximg width=400 height=300]http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20130324_200432_zps0c6b3067.jpg[/img][/url]

Tender op z'n kop. Let op de nieuwe bevestiging van het chassis. Op de afdekplaat komen de stroomafnemers.

Dus als je nogges een klikbaar plaatje wilt maken; kopieer en plak bovenstaande, vul je eigen linkje in, haal de x-en weg en voilá.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #373 Gepost op: 25 maart 2013, 13:48:44 »
[url=xxxxlinkjezelfxxxx.jpg][img]xxxxlinkjezelfxxxx.jpg[/img][/url]

Hier heb je er 1 waar de X-en al uit zijn ;)

De tags zijn bedoeld om ... ahum... Code te laten zien ;) ( alleen kun je er geen Code tags mee laten zien ;) )

Grtzz,

Karst

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #374 Gepost op: 25 maart 2013, 13:56:17 »
dabbedoelik, ik ben dus géén expert maar weet hoe het ongeveer werkt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.