Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 185033 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #345 Gepost op: 10 maart 2013, 14:22:15 »
Wat is uitgloeien en hoe doe je dat? Blijft het dan wel z'n messing kleur behouden?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #346 Gepost op: 10 maart 2013, 14:32:12 »
Heb het al gelezen, op naar het gasfornuis...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #347 Gepost op: 10 maart 2013, 17:00:07 »
Zo, dit was leuk! (y) Heb het messing stripje in het vuur gehouden tot het roodgloeiend was. Daarna heb ik het gebogen met een messing buis op een stukje foam. En eerlijk is eerlijk, dat gaat geweldig! Echt een heel leuk klusje om te doen, voelde me bijna een soort goudsmid ;D

Hier een paar actiefoto's:



Het messing wordt heet:



En ja hoor, roodgloeiend:



De wielkasten zijn nu voorgebogen en de ruwe vorm zit er nu in. Straks meer foto's ;D
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 17:11:33 door guest7823 »
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #348 Gepost op: 10 maart 2013, 17:48:57 »
Jiiiiiiiihaaaaaa WIELKASTEN!!!!   (y)
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #349 Gepost op: 10 maart 2013, 20:43:05 »
Hahaha :D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #350 Gepost op: 10 maart 2013, 21:54:19 »
Bezoek gooit roet in het eten, morgen meer... Heb het gedaan zoals Leen zei, een stukje messing met een ronding aan de bovenkant en een handvat aan de onderkant om het ding goed te kunnen vasthouden. Moet nog even die diskette opsnorren om een stukje aluminium te van het ding af te slopen. Hoe dan ook, het gaat zeker wat worden! Echt zo leuk om het helemaal zelf te maken met minimaal gereedschap! Kan nu al niet meer wachten tot morgen...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #351 Gepost op: 11 maart 2013, 19:41:32 »
Zo, diskette gevonden, maar het materiaal was veel te dun. Wat heb ik gedaan, een stukje messing en daarboven op een stukje aluminium geplakt. Nu even wachten tot het droog is en dan solderen maar! Leuk klusje is dit toch...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #352 Gepost op: 11 maart 2013, 20:03:40 »
Die foto's van het lab zien er professioneel uit.  (y)
Je kunt ook aluminiumfolie gebruiken i.p.v. een diskette.
Ik dacht dat het aluminium van de diskette ongeveer de juiste dikte zou hebben.  :-[

Leen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #353 Gepost op: 11 maart 2013, 22:30:06 »
Hallo alweer,

Ik kom weer even bruut er tussendoor:

Wat kan ik zeggen: VUUR!! D'R IS VUUR!!! Verder heb ik aan één zijde de trappen erop en heb ik het ketelfront verder afgemaakt.

We bouwen dapper verder.

Foto's:



De trappen: de linker valt gelijk met de koppelstang, waardoor die niet zo opvalt.




Front: trede onder de rookkastdeur zit erop en de sluitseinijzers zijn geplaatst. Ook de schoorsteen is definitief vast gezet.




Uitzicht op het binnenwerk. De generator past prima en doet zijn werk vol bravour.




Om even een indruk te krijgen van het kunnen van de generator...

Tom, hoe staat het met de wielkasten?

Grt,

Ger
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 17:13:07 door guest7823 »
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #354 Gepost op: 11 maart 2013, 22:51:28 »
Ha Leen,

Je hebt gelijk hoor, het was misschien genoeg geweest maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb een stukje messing gebruikt van 1 mm dik en daar het stukje aluminium op geplakt. Misschien wat te dik, maar er moet toch nog een flink stuk af van de wielkasten, die zijn zo veel te breed. Ik heb nu dus was extra speelruimte om te knoeien en dus ook om de boel weer recht te trekken. Wat meer marge dus. En straks vijl ik het overtollige stuk rand er gewoon af ;D Zal morgen eens een foto van het apparaat maken, nu ziet het er zo uit:



Ergens tussen die knijpers zit het ding :)

Mooi Ger! Die wielkasten komen er, no problemo. Heb vandaag dus die mal gemaakt waarop ik kan solderen, maar omdat het aluminium er op geplakt zit met 2 componentenlijm voor metaal en dat vandaag pas gemaakt is, moet de lijm eerst nog even goed drogen. Wellicht dat er morgen vorderingen zijn m.b.t. de wielkasten.

Trouwens, wat is dat voor rookgenerator? Er zit echt een enorme kuip onder? Het ziet er wel echt mooi uit, dat wil ik ook wel! Vergeet je trouwens de zandstrooileidingen niet? Zag wel de zandstrooiluiken en reservoirs, maar nergens de uitloop. Anyway, het wordt een schitterende loc!
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 17:13:25 door guest7823 »
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #355 Gepost op: 12 maart 2013, 11:38:08 »
Hoi Tom,

Het lijkt een enorme kuip, maar de pijp is smal. Ik heb nr 22 erin zitten. Die gaat tot 16V. Er is ook een versie tot 22 V, maar ik waag te betwijfelen of die het goed zal doen. Ik heb goede ervaringen met de 21, de ongeïsoleerde versie van de mijne. Die zit in een BR 80 met lokpilot 4.0. Ik heb 'm voor een mede clublid omgebouwd. Feit is dat ze roken als een uhh, laat ik zeggen schoorsteen.  8)  In de lokpilot 4.0 zit een mooi programmeer speeltje speciaal voor een Seuthe rookgenerator. Deze is gekoppeld aan de rijstappen. Staat de loc stil weinig rook, bij de hoogste stap "alles d'r op". Stappen zijn in te stellen van 1-31. Ik stel ze als volgt in: 18-22-26. Dan komt er een mooie hoveelheid rook uit. Staat de loc stil heb je een mooi dun rookwolkje. Er blijven dus 5 stappen over. Ga je aan de gang met de 16-22V versie ben ik bang dat je minder mooi met de hoveelheid rook kunt experimenteren. Ook al omdat Esu waarschuwt voor vrij ruime productie tolleranties bij Seuthe. Als indicatie: de trafo waar de rookgenerator nu mee gevoed wordt levert ruim 14V. (Gaugemaster) De overzichtsfoto van de pluim is gemaakt met 11V voedingsspanning, gemeten aan de krokodillenklemmen.
Als extra heeft de rookgenerator instelling ook nog een timerfunctie, waardoor de generator automatisch na een bepaalde tijd uitschakelt. Bovendien hoef je niet al te snel bij te vullen als de generator geknepen is.  Ook geen onbelangrijk voordeel!  (y)
Ik heb overigens voor de gïsoleerde versie gekozen omdat ik niet wist hoe heet die pijp zou worden als het ding aan staat. Niet dat ik bang was dat de schoorsteen zou smelten, maar wel de 70 graden soldeer waar deze mee op de ketel vast staat. Achteraf lijkt dit allemaal zwaar mee te vallen.

Als je ook een rokende versie wilt zul je wel de schoorsteen moeten uitboren. Die is namelijk massief gegoten. Bij mij mat deze 5,6 mm buitenwerks, om de 22 passend te krijgen moet je 4,5 mm binnenwerks uitboren. Doe dat aub met een GOEDE kolomboor en zorg dat alles mooi RECHT staat. Ik ben met 2 mm begonnen en steeds met 0,5 mm omhoog gegaan. Boren gesmeerd met snij-olie en vooral LANGZAAM naar beneden boren. Je wilt absoluut niet dat de boor vast slaat, als dat gebeurt zal de voet van de schoorsteen naar de galemiezen gaan. En als het je gebeurt met de 4,5 mm boor heb je kans dat de schoorsteenpijp op zich in een wokkeltje veranderd... Je houd uiteindelijk maar een goeie 0,5 mm wanddikte over, en dat is niet al te veel bij witmetaal. EN dan ga ik er voor het gemak vanuit dat ik helemaal recht geboord heb, wat niet heel realistisch is. Overigens heb ik de isolatie van de rookgenerator voor de zekerheid met de mini boormachine wat dunner gemaakt om de pijp er zonder frictie overheen te plaatsen. En ja, dat de boren scherp moeten zijn lijkt me een overbodige mededeling...  ::)
Ik moet je bekennen dat ik het uitboren met klamme handjes gedaan heb, en waarschijnlijk heb ik meer geluk dan vaderlandsliefde gehad. Er is immers geen "ersatzt" meer te krijgen en Philotrain heeft bij mijn weten ook geen lijkend exemplaar.

Wat de zandstooileidingen betreft: die komen er pas op als de loc helemaal klaar is. Die dingen sneuvelen toch. Ze gaan dan gewoon met een drupje secondenlijm in de zandkist.

Tot zover!
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2013, 15:20:30 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #356 Gepost op: 12 maart 2013, 21:44:45 »
Zo de tepelklemmen zijn er vanaf ;D Als eerste, de provisorische mal die boven verwachting voldoet (y) Soms moet je ook eens geluk hebben met al dat amateuristische gepruts van mij ;D

Hierbij de foto:





Het ziet er kansloos uit natuurlijk, maar het idee is dat het ding maar een paar keer gebruikt wordt en dan eventueel de prullenbak in verdwijnt. Het aluminium steekt wat uit, waardoor het ding niet vastgesoldeerd kan worden. Ben ook blij dat ik het ding vrij dik heb gemaakt, heb toch genoeg ruimte en de marge om fouten te herstellen bij het assembleren van de wielkast is daardoor groter. Hoe dan ook, het ding werkt perfect en wordt eigenlijk niet eens warm. Het geheim heeft Leen al verteld, even op 2 plaatsten met een beetje soldeer vast "taggen" (2 x 1 seconde werk) en daarna kan het ding al van de mal. Daarna afwerken met de soldeerbout en stukje voor stukje laten vloeien. Zo verschuift er niks en kan het mooi afgewerkt worden. En dat ziet er dan zo uit:



Die punt is het gedeelte waar ik hem vast kan houden, ideaal. Het is aan de ondekant niet echt afgewerkt, maar dat is ook niet nodig, aangezien dit gedeelte alleen maar gebruikt gaat worden:



Het wiel past perfect! Klein beetje speling aan alle kanten, genoeg om lekker vrij te kunnen draaien maar klein genoeg om mooi aan te sluiten.

Goed, wilde ze allemaal maken vanavond, maar heb barstende koppijn, dus moet toch even blijven liggen. 1 is er al aan elkaar gesoldeerd, 5 te gaan. Toch leuk :)
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 17:13:53 door guest7823 »
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #357 Gepost op: 12 maart 2013, 21:47:28 »
Top! Dat gaan mooie wielkasten worden!  (y) (y)
Met groet,

Ger.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #358 Gepost op: 12 maart 2013, 22:06:51 »
Welke diameter heeft de vlakke plaat?
dus zonder de rand?

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #359 Gepost op: 12 maart 2013, 22:52:11 »
Ha Jan,

Is 20,5 mm. De wielen zijn 19,5 mm, dus dat is 0,5 mm speling aan beide kanten...
Spoor 0 adept