Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:03:39
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Bert Jolink
Vandaag
om 12:16:06
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
Eric v C
Vandaag
om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:20:45
Einde Koemo ballast ???
door
Rick
Vandaag
om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 09:36:49
Update: baan in de tropen
door
tuurtje
Vandaag
om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 09:15:54
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:05:18
Station Roodeschool
door
Cor--24
Vandaag
om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits
door
1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein (gelezen 5814 keer)
Sikje248
Online
Berichten: 353
BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Gepost op:
25 februari 2014, 17:34:56 »
Na onlangs een aantal Philotrain/Euromodel VAM-wagen kits overgenomen te hebben van een forumgenoot, ben ik begonnen aan mijn vooroorlogse VAM-trein. Het idee is ontstaan na het zien van een foto uit het boek “Vervlogen stoom” (pag. 84) en een foto die ik tegen kwam hier op het forum:
http://www.historiebeilen.nl/fotos/6-dorpen/detail/110-25-vam-trein-025?tmpl=component
Nu ik begonnen ben aan het bouwen van de kits en heb ik een tweetal vragen. Degene waarvan ik de kits overgenomen heb, heeft de kits zo ontvangen en weet het helaas ook niet.
Degene die aan de kits begonnen is heeft een extra twee stukjes draad toegevoegd in het midden van de wagen aan de bovenkant. Deze staan niet in de beschrijving van de kit, zijn deze mogelijk later toegevoegd bij een revisie? Waar dienen deze voor en wanneer zijn deze toegevoegd?
Van foto’s krijg ik niet meer duidelijkheid. Op de foto van de afleverstaat zijn deze toevoegingen niet te zien.
http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/VAM_wagen_type_1931_zps092eab8a.jpg
Maar op deze foto van 1944 is er mogelijk meer te zien.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/160775
En op deze foto is op de middelste wagon, een typ 1 VAM wagen, wel iets te zien:
http://www.rolandrail.net/special/special016.htm
Tweede puntje is een toegevoegde lus aan de hendel aan de koppen. Deze staat ook niet op de foto van de afleverstaat, maar verder heb ik geen foto kunnen vinden van de koppen.
Wie weet er meer en kan me verder helpen? Of mogelijk andere tips voor deze kit? Bedankt!
Mvg. Laurens
«
Laatst bewerkt op: 25 februari 2014, 18:31:01 door Sikje248
»
Gelogd
marco
Offline
Berichten: 583
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Reactie #1 Gepost op:
25 februari 2014, 20:13:33 »
Ik heb wel een tip over de meegeleverde koppelingen, die 'moet' je aan de binnenkant vastplakken volgens de beschrijving. Van een aantal wagens die ik in het verleden heb overgenomen waren er een aantal wagens waarvan de koppelingen is losgeraakt en die liggen nu dus los in de wagen. Dus mijn advies zou zijn om die middels een plaatje extra te fixeren (indien mogelijk) of aan de boven/buitenkant bevestigen als dat mogelijk is met hoogte van de schacht en ruimte mbt het draaistel etc.
Bij de bakken die ik heb ziet het eruit zoals bij jou.
Groet,
Marco
Gelogd
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Reactie #2 Gepost op:
25 februari 2014, 23:45:47 »
Philotrain heeft dat zelf al heel gauw een aantal problemen onderkent en toen andere draaistellen en idd een kunststof over de koppeling meegeleverd cq na geleverd.
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Reactie #3 Gepost op:
26 februari 2014, 00:20:57 »
Vergeet niet als je met deze wagens wilt gaan rijden, binnenin een gewichtje aan te brengen voor je de hele zaak eventueel dichtlijmt. Zonder gewicht ontsporen ze in bogen, zeker tussen zwaardere wagons van bv. Roco. Ik heb de kit indertijd ook gebouwd, toen ik geen baan had, en hier niet aan gedacht. Nu is de enige optie (behalve slopen) een gewicht in de holte bij de schuine bodems aan te brengen, dwz 'onder' maar dus wel 'buiten' de wagen, maar dat is natuurlijk zonde van het onderaanzicht want die bodems zijn juist zo mooi nagebootst.
Of heeft iemand een beter idee?
«
Laatst bewerkt op: 26 februari 2014, 00:24:58 door janw
»
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6141
***
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Reactie #4 Gepost op:
26 februari 2014, 00:29:47 »
gaatje boren en wat vislood erin gooien, dan gaatje dichten met een druppel silicone
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Fons van der Jagt
Offline
Berichten: 52
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Reactie #5 Gepost op:
26 februari 2014, 00:42:05 »
Hallo,
Alle '"appendages'" zitten juist op de kopwand. Ik heb in mijn gebouwde wagens vooraf een plaatje daklood gelegd in omgekeerde v vorm. Ook zitten er de verbeterde draaistellen en koppelinghouders in en op. De genoemde achteraf methode van bolletjes vislood is ook een goed idee. Maar waar die twee buisjes op het dak voor dienen weet ik niet.
Vriendelijke groet,
Fons van der Jagt
(de maker van de plaat op Roland Rail Net)
Gelogd
Noud
Offline
Berichten: 247
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Reactie #6 Gepost op:
26 februari 2014, 13:36:12 »
Ik ben de vorige eigenaar en bouwer van de wagen die je nu hebt.
De kopwand is uitgevoerd in de afleverstaat van de wagens. Later zijn er kappen overheen gezet.
De haakjes onder de luiken heb ik er extra bijgemaakt. Eea nav foto's in het boek "VAM een grondige zaak"
Er zit al een extra beugel over het kortkoppelgedeelte in de wagen.
Ik had de wagen ook al voorzien van plakken lood op de schuine delen van de bodem.
In totaal had ik 5 of 6 van die wagens. De gebouwde exemplaren hadde allemaal de plakjes lood en de beugels over de kk mechanieken. Dit was de enige wagen die was afgebouwd met de messing onderdeeltjes.
Arnoud
«
Laatst bewerkt op: 26 februari 2014, 13:43:05 door Noud. Reden: Toevoeging
»
Gelogd
Sikje248
Online
Berichten: 353
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Reactie #7 Gepost op:
27 februari 2014, 20:18:40 »
Bedankt voor alle reacties!
@janw: Ben zeker van plan om een plakje daklood in de wagens te leggen, het is inderdaad de bedoeling om met de wagens te gaan rijden.
@Marco: bij de wagons die ik overgenomen heb zijn deze al gefixeerd.
@Arnoud: Inmiddels het boek van de VAM besteld, hopelijk komt het morgen binnen. Ben benieuwd!
Daarnaast ben ik van plan om de verf van phildie te bestellen voor deze wagens, kan deze er zo opgespoten worden zonder kunststof primer?
Ook ben ik op zoek naar een bagagewagen die meegereden heeft in deze trein, maar eerst maar eens verder met de bouw van deze wagens en in de tussentijd maar eens wat foto's bestuderen.
Mvg. Laurens
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Reactie #8 Gepost op:
27 februari 2014, 22:46:47 »
in dunne laagjes kan hij er zo op
Gelogd
Sikje248
Online
Berichten: 353
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Reactie #9 Gepost op:
05 maart 2014, 23:21:53 »
Bedankt!
Inmiddels iets verder met mijn zoektocht naar het jaar van het aanbrengen van de haakjes bovenop de wagen.
Haakjes er nog niet op: foto met loc 4620 uit 1935
http://www.archiefeemland.nl/collectie/fotos/detail?id=3a6a0ebc-dc46-11df-a9e7-7590f0316edd
Haakjes er op: film van NS 100 jaar uit 1939, op 16:59 min. de haakjes goed te zien bij laadstation van Den Haag.
http://www.vpro.nl/speel.program.11306120.html
Nog een duidelijke foto van de haakjes, maar datum is niet correct denk ik.
http://www.geheugenvannederland.nl/?/indonesie_onafhankelijk_-_fotos_1947-1953/items/SPOOR01:KB-FOTO-491/&p=1&i=14&t=40&st=vam&sc=%28vam%29/&wst=vam
Ook een betere foto van de kopwand gevonden:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/indonesie_onafhankelijk_-_fotos_1947-1953/items/SPOOR01:KB-FOTO-1165/&p=2&i=11&t=40&st=VAM&sc=%28VAM%29/&wst=VAM
Nu nog even bedenken of ik de haakjes weg haal of op alle wagens zet. Hopelijk binnenkort wat foto's van de bouw.
Mvg. Laurens
Gelogd
Sikje248
Online
Berichten: 353
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Reactie #10 Gepost op:
05 mei 2014, 22:13:18 »
Inmiddels al weer wat verder met de wagens: 4 zijn gereed om te spuiten, 5 stuks moeten nog worden voorzien van kopwanden en details. Na het spuiten worden de wagens voorzien van philotrain buffers, mogelijk zet ik die ook op 3 afgebouwde wagens.
Begint er al steeds meer op te lijken
Mvg. Laurens
Gelogd
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4847
Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
«
Reactie #11 Gepost op:
09 februari 2020, 12:56:23 »
Ff wat stof afblazen...……. deze vooroorlogse wagens hebben ergens in de jaren 60 volgens mij nog een overstap-bordes/-plaat gehad, die bovenaan de kopwanden zat, net als bij de latere series.
- Heeft iemand enig idee wanneer die dingen zijn aangebracht?
- Konden de vooroorlogse (in model zoals hierboven in deze draad) - en naoorlogse exemplaren van de 2e serie (zoals Roco deze een jaar of 8 geleden heeft uitgebracht in groen en grijs) samen in één trein gereden en zo ja: konden dan ze door elkaar in zo'n trein geplaatst rijden of moesten ze 'en block' in zo trein, dus soort bij soort?
Groeten,
Rob
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein