Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 19:17:38
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 19:11:48
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 19:07:24
Raadplaatje door roco
Vandaag om 18:58:00
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 18:19:52
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500  (gelezen 55239 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #90 Gepost op: 07 February 2010, 16:33:20 »
Of de loc wat kan trekken, zeker wel want ik kwam er achter dat toen ik test heb gereden
op de baan beide piko coupé rijtuigen aanliepen tegen de perronrand, en dus gewoon zwaar liepen.
Maar de loc kwam er zonder enige problemen mee weg.

Maar ik heb wel een paar goederen/groentewagens die ik wel even er achter kan hangen als proef.
vanavond misschien wel even een filmpje  ;D

[Edit] frontseintje 2 is ook al klaar en functionerend, als je het eenmaal weet is er geen kunst aan  ::)

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2010, 16:35:00 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #91 Gepost op: 07 February 2010, 19:14:16 »
Ivo, ik heb ze met een brede pincet vast gehouden. Ja, het deed pijn aan mijn handen, het heeft me een paar avonden gekost... Dat verhaal heeft hier ook wel eens online gestaan, compleet met gat in mijn duim... Daar kon het rijstkorrellampje zo in... ;D

Trekken doet de 5500 best. De mijne weegt 300gr en trekt een veelvoud ook een hellinkje op.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #92 Gepost op: 07 February 2010, 19:46:12 »
Hier dus:
  ;D



Je moet het doen met de draadjes die er standaard aan zitten, en die zijn bij elkaar bijna dikker dan het lampje. De twee onderste lantaarns hebben 1 draadje direct aan het (witmetalen) frame gesoldeerd, dus ik hoefde nog maar 1 draadje onder de plaat te verstoppen. Die heb ik in de hoek geduwd en zie je straks niet meer. Zie je nu ook niet op de foto.
:P
Gerrit F

Van de draad af....

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #93 Gepost op: 07 February 2010, 20:10:15 »
Ziet er lekker uit, een stuk draad compleet onder je vinger  :-X

Overigens heb ik 2 draden getrokken voor de verlichting, omdat de loc digitaal wordt
is het wel zo makkelijk dat de verlichting ook uit kan  ;)
Nu alleen de nieuwe decoder even afwachten, maar het testen met een
Lopi 3.0 verloopt in ieder geval goed.

De printplaat heb ik ook weer aangepast en compleet gemaakt, nu kan straks alles zo aangesloten worden. (y)


Nu met de aansluitpunten voor de verlichting, inclusief 2x 1K weerstand.


En de achterzijde, lekker rommelig maar het funtioneerd naar behoren  ;D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #94 Gepost op: 07 February 2010, 21:08:01 »
Ziet er goed uit, Robbert Jan. Kun je voor de geïnteresseerden, onder wie ik-zelf, een schemaatje geven van het printplaatje?

Andries

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #95 Gepost op: 07 February 2010, 21:46:17 »
ik heb er ook seuthe rookgenerator ingebouwd
die met smalle pijp en rubber mantel
schoorsteen door boren ,gaatje in de ketel en klaar
ik rij (nog)niet digitaal en heb een klein schakelaartje onder mn loks zitten om ze aan en uit te doen
wel doen voor dat de rookkastdeur vastzit
gr jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #96 Gepost op: 07 February 2010, 21:54:21 »
Dan ben ik wat de rookgenerator betreft al te laat  8)

De rookkast zit dicht sinds vanavond, goed ik had dan ook niet in de planning
om er een rookgenerator in te bouwen.

Ondertussen de frontseinlantaarns klaar (3 stuks voorop waarvan de onderste 2 funtionerend met F0)
Ze zijn nu aan het drogen na een behandeling met Micro Kristal Klear eens kijken of dat morgen
vroeg een beetje helder is geworden, anders ben ik diep teleurgesteld  ::)

Een schema kan ik wel maken, maar wordt bijna net als alle andere schema's.
Ik zal het t.z.t. even hier neerzetten, dat wordt vandaag/morgen denk ik niet meer.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #97 Gepost op: 07 February 2010, 22:09:38 »
jammer ;D

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #98 Gepost op: 07 February 2010, 23:15:44 »
Robbert Jan,

Ik kan je vast verklappen: het gaat prima met Kristal Klear!
Je zult wel zien dat het behoorlijk is ingedroogd, dus je zal het nog een aantal keer moeten opbrengen.

Gr, Bert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12515
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #99 Gepost op: 08 February 2010, 16:33:52 »
Rij jij uitsluitend in het donker? In de tijd van de 5500 gebruikte men alleen maar petroleumlantaarns en die branden overdag niet! Dus waarom al die moeite voor iets wat je toch niet gebruikt?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #100 Gepost op: 08 February 2010, 16:45:47 »
Omdat het leuk is om wel verlichting te hebben? Of ben je nu jaloers omdat jij het niet hebt ingebouwd 100 jaar geleden? :-*
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12515
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #101 Gepost op: 08 February 2010, 16:54:21 »
Nee ik rij historisch verantwoord! Lantaarns laten branden op klaarlichte was een verspilling van petroleum en het kousje of lont, en daar was de spoorwegdirectie niet blij mee!
Sterker nog, dit kon de Meester en zijn leerling hun premie kosten, en daar hadden ook zij geen zin in.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #102 Gepost op: 08 February 2010, 17:00:35 »
En als we nou wel in het donker rijden, dan is jouw loc in overtreding, dus... Wat is de straf daarvoor? Stokslagen? Oneervol ontslag? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12515
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #103 Gepost op: 08 February 2010, 17:28:48 »
Als je toch in het donker wil rijden kan je dat net zo goed op een plankie met wielen doen waarop twee gloeiende spijkers zitten. Je ziet er toch niet van. :P
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #104 Gepost op: 08 February 2010, 18:53:05 »
Tja een beetje verlichting kan geen kwaad, en om eerlijk te wezen, een locje met
een beetje frontsein valt toch al gauw op wanneer ze bijvoorbeeld op een beurs
haar rondjes draaid.

Goed, los daarvan vind ik het gewoon leuk om verlichting op de loccen te hebben en
zo te laten zien wat er zoal mogelijk is, en dat het dan functioneerd en passend is
is alleen maar mooi meegenomen.

Overigens is deze onderlinge strijd wel erg lachwekkend  ;D ;D

Nu even verder over de frontseinen.

Gister alle 3 de lantaarns in de Kristal Klear gezet, dat is nu netjes transparant opgedroogd
en de leds zitten nu gefixeerd.
Nu alles testen of er niet ergens nog een sluiting zit, duimen van niet  ::)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5