Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:11:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500  (gelezen 53681 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #90 Gepost op: 07 February 2010, 16:33:20 »
Of de loc wat kan trekken, zeker wel want ik kwam er achter dat toen ik test heb gereden
op de baan beide piko coupé rijtuigen aanliepen tegen de perronrand, en dus gewoon zwaar liepen.
Maar de loc kwam er zonder enige problemen mee weg.

Maar ik heb wel een paar goederen/groentewagens die ik wel even er achter kan hangen als proef.
vanavond misschien wel even een filmpje  ;D

[Edit] frontseintje 2 is ook al klaar en functionerend, als je het eenmaal weet is er geen kunst aan  ::)

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2010, 16:35:00 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #91 Gepost op: 07 February 2010, 19:14:16 »
Ivo, ik heb ze met een brede pincet vast gehouden. Ja, het deed pijn aan mijn handen, het heeft me een paar avonden gekost... Dat verhaal heeft hier ook wel eens online gestaan, compleet met gat in mijn duim... Daar kon het rijstkorrellampje zo in... ;D

Trekken doet de 5500 best. De mijne weegt 300gr en trekt een veelvoud ook een hellinkje op.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #92 Gepost op: 07 February 2010, 19:46:12 »
Hier dus:
  ;D



Je moet het doen met de draadjes die er standaard aan zitten, en die zijn bij elkaar bijna dikker dan het lampje. De twee onderste lantaarns hebben 1 draadje direct aan het (witmetalen) frame gesoldeerd, dus ik hoefde nog maar 1 draadje onder de plaat te verstoppen. Die heb ik in de hoek geduwd en zie je straks niet meer. Zie je nu ook niet op de foto.
:P
Gerrit F

Van de draad af....

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #93 Gepost op: 07 February 2010, 20:10:15 »
Ziet er lekker uit, een stuk draad compleet onder je vinger  :-X

Overigens heb ik 2 draden getrokken voor de verlichting, omdat de loc digitaal wordt
is het wel zo makkelijk dat de verlichting ook uit kan  ;)
Nu alleen de nieuwe decoder even afwachten, maar het testen met een
Lopi 3.0 verloopt in ieder geval goed.

De printplaat heb ik ook weer aangepast en compleet gemaakt, nu kan straks alles zo aangesloten worden. (y)


Nu met de aansluitpunten voor de verlichting, inclusief 2x 1K weerstand.


En de achterzijde, lekker rommelig maar het funtioneerd naar behoren  ;D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #94 Gepost op: 07 February 2010, 21:08:01 »
Ziet er goed uit, Robbert Jan. Kun je voor de geïnteresseerden, onder wie ik-zelf, een schemaatje geven van het printplaatje?

Andries

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #95 Gepost op: 07 February 2010, 21:46:17 »
ik heb er ook seuthe rookgenerator ingebouwd
die met smalle pijp en rubber mantel
schoorsteen door boren ,gaatje in de ketel en klaar
ik rij (nog)niet digitaal en heb een klein schakelaartje onder mn loks zitten om ze aan en uit te doen
wel doen voor dat de rookkastdeur vastzit
gr jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #96 Gepost op: 07 February 2010, 21:54:21 »
Dan ben ik wat de rookgenerator betreft al te laat  8)

De rookkast zit dicht sinds vanavond, goed ik had dan ook niet in de planning
om er een rookgenerator in te bouwen.

Ondertussen de frontseinlantaarns klaar (3 stuks voorop waarvan de onderste 2 funtionerend met F0)
Ze zijn nu aan het drogen na een behandeling met Micro Kristal Klear eens kijken of dat morgen
vroeg een beetje helder is geworden, anders ben ik diep teleurgesteld  ::)

Een schema kan ik wel maken, maar wordt bijna net als alle andere schema's.
Ik zal het t.z.t. even hier neerzetten, dat wordt vandaag/morgen denk ik niet meer.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #97 Gepost op: 07 February 2010, 22:09:38 »
jammer ;D

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #98 Gepost op: 07 February 2010, 23:15:44 »
Robbert Jan,

Ik kan je vast verklappen: het gaat prima met Kristal Klear!
Je zult wel zien dat het behoorlijk is ingedroogd, dus je zal het nog een aantal keer moeten opbrengen.

Gr, Bert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #99 Gepost op: 08 February 2010, 16:33:52 »
Rij jij uitsluitend in het donker? In de tijd van de 5500 gebruikte men alleen maar petroleumlantaarns en die branden overdag niet! Dus waarom al die moeite voor iets wat je toch niet gebruikt?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #100 Gepost op: 08 February 2010, 16:45:47 »
Omdat het leuk is om wel verlichting te hebben? Of ben je nu jaloers omdat jij het niet hebt ingebouwd 100 jaar geleden? :-*
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #101 Gepost op: 08 February 2010, 16:54:21 »
Nee ik rij historisch verantwoord! Lantaarns laten branden op klaarlichte was een verspilling van petroleum en het kousje of lont, en daar was de spoorwegdirectie niet blij mee!
Sterker nog, dit kon de Meester en zijn leerling hun premie kosten, en daar hadden ook zij geen zin in.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #102 Gepost op: 08 February 2010, 17:00:35 »
En als we nou wel in het donker rijden, dan is jouw loc in overtreding, dus... Wat is de straf daarvoor? Stokslagen? Oneervol ontslag? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #103 Gepost op: 08 February 2010, 17:28:48 »
Als je toch in het donker wil rijden kan je dat net zo goed op een plankie met wielen doen waarop twee gloeiende spijkers zitten. Je ziet er toch niet van. :P
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #104 Gepost op: 08 February 2010, 18:53:05 »
Tja een beetje verlichting kan geen kwaad, en om eerlijk te wezen, een locje met
een beetje frontsein valt toch al gauw op wanneer ze bijvoorbeeld op een beurs
haar rondjes draaid.

Goed, los daarvan vind ik het gewoon leuk om verlichting op de loccen te hebben en
zo te laten zien wat er zoal mogelijk is, en dat het dan functioneerd en passend is
is alleen maar mooi meegenomen.

Overigens is deze onderlinge strijd wel erg lachwekkend  ;D ;D

Nu even verder over de frontseinen.

Gister alle 3 de lantaarns in de Kristal Klear gezet, dat is nu netjes transparant opgedroogd
en de leds zitten nu gefixeerd.
Nu alles testen of er niet ergens nog een sluiting zit, duimen van niet  ::)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5