Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 02:42:59
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Joost O
Vandaag om 02:29:47
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Dave.......
Vandaag om 01:32:36
Da's Daz 2 door ex44
Vandaag om 00:31:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
09 December 2025, 23:30:44
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
09 December 2025, 23:21:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 December 2025, 22:56:26
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
09 December 2025, 22:10:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
09 December 2025, 22:06:37
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
09 December 2025, 21:48:12
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
09 December 2025, 21:40:50
ratelende 1300 van Electrotren door GMA70
09 December 2025, 21:35:10
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
09 December 2025, 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S door Priegelman
09 December 2025, 21:00:10
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
09 December 2025, 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
09 December 2025, 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
09 December 2025, 19:55:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
09 December 2025, 19:44:23
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
09 December 2025, 19:44:05
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
09 December 2025, 19:33:09
US diorama in H0 door Wim Vink
09 December 2025, 19:04:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
09 December 2025, 18:38:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
09 December 2025, 18:25:01
Roco 2025 door IJmc
09 December 2025, 18:02:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 December 2025, 17:46:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
09 December 2025, 17:17:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
09 December 2025, 17:04:01
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500  (gelezen 55926 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Gepost op: 01 February 2010, 10:23:42 »
Vandaag begonnen met de bouw van een Model Loco NS 5500.



Gisteravond alle onderdelen uitgezocht op nummer en alle gesealde zakjes van
een stickertje voorzien, dat werkt lekker makkelijk.
Tevens de handleiding gescand en opnieuw afgedrukt zodat alle vouwen er uit zijn
en er geen dubbelzijdige ellende aanwezig is.

Als eerste ga ik het frame assembleren, om zo de bovenbouw netjes passend te
kunnen maken als ik daar aan ga beginnen.
Ik zal hier waarschijnlijk nog wel een hoop vragen neerleggen, het is mijn eerste kit en
eigenlijk wil je dan wel het zekere voor het onzekere, wat betreft boren/lijmen/solderen.

Alvast een impressie van het gedane werk:



Meer volgt uiteraard vandaag.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2010, 10:32:46 »
Leuk!

hoop dat jij hem wel afbouwd,
een tijd terug zijn meerdere mensen met een Model Loco begonnen,
maar tot nu toe heeft niemand hem ( zover ik weet ) hem afgebouwd.

Dus uit met die computer en doorbouwen!  ;D

Succes

MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2010, 10:41:35 »
De Pc moet wel aan blijven staan, een beetje muziek onder het bouwen is echt een must  ;D

En zo kan ik ook alle tips en trucs terplekke blijven volgen, daarvan is zojuist één geleverd,
afbouwen!


Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2010, 10:56:53 »
Je zult bij deze kit niet snel in de problemen komen voor wat betreft de passing tussen onder en bovenbouw, want die is gewoon goed te noemen.

Een belangrijke tip is het verwijderen van extra materiaal van de witmetalenbodemplaat bij de drijfwielen. De krukken kunnen de plaat raken, dus daar moet nog iets weg. Maar je hebt al zo weinig vlees daar, dus voorzichtigheid is geboden.

Ga je het witmetaal lijmen of solderen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
  • Eschburg
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2010, 10:57:15 »
hoop dat jij hem wel afbouwd,
een tijd terug zijn meerdere mensen met een Model Loco begonnen,
maar tot nu toe heeft niemand hem ( zover ik weet ) hem afgebouwd.

Zie https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_5555_2.jpg

Heb ik jaren geleden al gebouwd.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2010, 10:58:18 »
Ja er lopen hier heel wat draadjes over zelfbouw/bouwdoos stoomloks
die je helaas  nooit afziet
ik vind het het leukste om hier over te lezen
mooiste bouwwerk vind ik de de 7100 van eenop87
ben er zelf ook schuldig aan
heb hier nog een 5000 en 6000 modelloko en een philo 7700 liggen die nog af moeten
de 3300 ,3700 ,3900,6100,6300 heb ik wel af en 9500 bijna af
al moet de 3300 weer in de thinner ivm beroerde rijeigenschappen
gr jan
« Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 00:01:53 door roadster36 »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2010, 11:05:49 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2010, 11:09:57 »
Goed afgebouwd of niet, een project heeft soms tijd nodig, en iedereen
heeft wel eens een periode van "nu even niet" (van die reclame  8) )

De bedoeling is om de witmetalen onderdelen en wat daar aan wordt bevestigd
te verlijmen (welke soort, ik las bison "automatic pen"),
gezien het solderen mij toch een extra hindernis zal bezorgen.
Het frame daarintegen wil ik wel solderen, met name de dwarsverbindingen en
de veerophanging voor de achterste as.

Goed om te vernemen dat de passingen goed zijn, dat scheeld een hoop kopzorgen

Ook wel handig om te vermelden, het wordt een NS versie, heeft deze ook zonder
de verhoogde kolenbak gereden? Met de verhoging vind ik de loc namelijk niet
veel mooier.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2010, 11:11:08 »
Ik vind 't prachtig en geniet van de bouwverslagen.

Maar dan hoor je niks meer....

Dus kom op de laatste 0.5 % ook nog  ;D

MVG DAve
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen


Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2010, 11:19:19 »
Volgens Waldorp "Onze Nederlandse Locomotieven in woord en beeld", 7e druk 1986, blz. 28; "In 1932 werd de kolenbak achter het machinistenhuis verhoogd, waardoor de kolenruimte juist twee maal zo groot werd, nl. 4 ton i.p.v. 2 ton."
Gerrit F

Van de draad af....

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2010, 11:22:40 »
Dan valt er dus weinig te kiezen als ik de machine in de late jaren '40 en begin '50 wil inzetten.

Nu kan ik er natuurlijk wel een vreemde eend van maken, maar dat is dan niet meer volgens voorbeeld.
Ik ben nog niet zover dat ik met de opbouw aan de slag ga, dus ik ga er over nadenken.

Bedankt voor de handige link en het citaat.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2010, 11:29:20 »
Vreemde eend?echt wel!
Uit het zelfde boek en van de dezelfde pagina; "De watervoorraad bleef echter gelijk. Deze bleek voor sommige diensten te gering te zijn zodat tijdens de Duitse bezetting enkele locomotieven een losse ''tender" kregen in de vorm van een NS-waterwagen, die met een waterslang verbonden was met het waterreservoir van de locomotief".
Gerrit F

Van de draad af....

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #13 Gepost op: 01 February 2010, 11:31:03 »
Ik ga de boekenkast van Pa eens plunderen op zoek naar het genoemde boek, daar moet ik
meer van weten!  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #14 Gepost op: 01 February 2010, 11:32:02 »
Bouw anders een 5700 ervan. Dus ketel verhogen en dan issie beter in balans met z'n kontje.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)