Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
Vandaag
om 19:55:54
Mijn-bouw Indonesie
door
Hans K
Vandaag
om 19:44:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
Vandaag
om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte
door
william_2
Vandaag
om 19:08:07
Koppelingsmechanisme klemt?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:03:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 19:01:41
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:33:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
Vandaag
om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
44 Roco vs 44 Brawa
door
FransW
Vandaag
om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
13
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500 (gelezen 54437 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #75 Gepost op:
05 February 2010, 12:13:40 »
Mieters wat weer een gesprekken worden er zo gevoerd als je ook maar even niet kijkt.
Overigens, de loc is nog compleet in stukjes, maar alles past nu zo mooi inelkaar dat het
lijkt als of ze al volledig gelijmt/gesoldeerd is.
Op de foto kan je zien dat de rookkastdeur iets naar voren hangt en de brilplaat boven de ketel
iets scheef staat, en dat verraad dat het model zomaar even los inelkaar is gezet.
En ja wat die kogelgaten betreft, dat komt er van als het een naoorlogs locje wordt
En dan komt ik op het puntje dat klopt niet, inderdaad, de verhoogde kolenbunker.
Die komt er niet op, ik heb met en zonder gepast en bekeken en vind de loc net even iets
gestroomlijnder overkomen. Het wordt dus een beetje een vreemde eend, maar dat vind ik
dan wel weer kunnen, zal wel een hoop commentaar op komen maar dat nemen we voor lief.
Rijeigenschappen, gewoon goed, zelfs zonder een vliegwiel, waar overigens best wel een plekje voor
is voor de worm van de aandrijving dus daar wil ik nog naar kijken. (en dan klemmen met een imbus)
Ik ben nu sinds afgelopen zaterdag bezig, het vorderd gestaag en onder het bouwen doe je steeds
meer ontdekkingen en vind je ook dingen om te verbeteren.
Ik ben nu wel in het stadium beland dat ik eigenlijk de opbouw moet gaan vastzetten om verder te kunnen
en ik neig toch wel heel erg naar het lijmen, niet om het makkelijk te maken, maar puur omdat ik dan
ook verder kan met de rest van de loc.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #76 Gepost op:
05 February 2010, 19:22:51 »
Zo vandaag weer verder gegaan met de NS 5500, de opbouw zit grotendeels helemaal vast op de plek
met lijm, en dat werk opzich helemaal niet gek, het heeft alleen wanneer er een beetje overdadig wordt
gelijmt wel droogtijd nodig. Overigens alle onderdelen wel eerst met spiritus vervrij gemaakt, dat werkt wel
zo lekker.
Zodoende heeft het frame nu ook stevigheid en kan het ook niet meer doorzakken.
Nu is helaas wel het schroefdraad voor de bevestiging van de ketel gesneuveld, niet echt een probleem
t.z.t. gewoon vastlijmen op de plek.
Even een plaatje van de vorderingen, ik heb tevens al een paar onderdelen van de gietboom
aangebracht, bij het spuiten even afplakken of daarna gewoon even verven in de gewenste kleur.
Bufferbalken zitten er ook op, de buffers zitten los en klemmen een beetje dus die vallen er
niet uit zodat ik ze vastlijm.
Nu heb ik voor het testen en rijden van de loc nog wel een vraagje, de raduis waar ik deze loc voor geschikt
wil maken is 420 mm, ik ben van plan mijn nieuwe baan met Tillig Elite te gaan bouwen dus daarvan wil
ik een aantal stukken aanschaffen op een testbaan aan te leggen.
Welke wissels kan ik het beste gebruiken, ze hebben een variant van 224mm (85341 15graden) lang
en één van 284mm (85351 12graden).
Tevens wil ik testen op een engelsman van 224mm (85390, dubbele engelsman 15 graden), een langere variant is er niet.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10485
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #77 Gepost op:
05 February 2010, 19:33:30 »
Hoi RJ,
Ik denk dat 42
5
wat krap wordt... ik heb hier de PIKO tegenhanger van 422mm op m'n testbaan liggen. Daar gaat de 6000 ternauwernood door heen ( na aanpassingen ! )
Ik ga op de Atelierbaan voor minimaal 484mm, bijvoorkeur 545.
Overigens zijn alle wissels die je noemde 484 of ruimer
Grtzz,
Karst
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #78 Gepost op:
05 February 2010, 19:40:08 »
Dan ga ik voor een totale radius van 484, daar moet ze dan wel doorheen willen komen.
Ik heb ook nog een 6000 liggen en die moet toch wel mooie bochten hebben om
te kunnen rijden.
Bedankt voor de tips!
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #79 Gepost op:
07 February 2010, 10:56:57 »
Gister de loc digitaal gemaakt, een printplaatje voor in de loc gefabriceerd
met een decoderaansluiting en een aansluiting voor de stroomafname en motor.
Hier een filmpje van het testen op de decoder:
http://www.youtube.com/watch?v=rRNwVt6OW3I
En nog een filmpje van het rijden met 2 rijtuigen, en dat verloopt soepeltjes.
Geen problemen wat trekkracht betreft en ook rechtdoor over een
Flm wissel wil aardig, geen bogen voorlopig omdat dan de achterste loopas
tegen de gereedschapskist aankomt en dus kortsluiting maakt op het frame.
http://www.youtube.com/watch?v=zE1qm93YorU
Vanmiddag meer over de printplaat en decoderaansluiting (gezien in een draadje met een '46)
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Mark Verheulen
Offline
Berichten: 639
Staatsspoor "Kikker"
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #80 Gepost op:
07 February 2010, 10:58:17 »
nice
jij gaat als een speer.
Mvg, Mark
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #81 Gepost op:
07 February 2010, 12:06:09 »
Het loopt zo allemaal lekker door, testen en daar weer aanpassen om weer te gaan testen.
Ik ben er al wel achter dat een LoPi V3.0 gewoon nergens past, zonder in het zicht te zitten.
Ik heb een Kuehn No25 met 8p stekker besteld, die past als het meezit in een waterbak en anders wel
achterin de kolenbunker, lekker uit het zicht
Ik wil de doorkijk van de voetplaat wel houden, dat is wel zo netjes.
Verder een pakketje rails besteld, Tillig Elite code 83 H0 rails, diverse wissels en een aantal
recht - en bocht stukken om een testbaan uit te kunnen leggen.
Tevens ga ik deze railzen op termijn ook gebruiken voor mijn nieuwe modulebaan dus dan kan'
ik de aanschaf van materiaal ook mooi spreiden.
Gr.
Robbert Jan
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #82 Gepost op:
07 February 2010, 13:56:53 »
Jammerlijk weer, mijn bericht klaar en dan net de server down
Goed, de printplaat in de loc is ook zover af dat er nu digitaal en analoog mee gereden kan worden.
Past allemaal precies
De stekkers boven en onder zijn voor de railspanning en de motor, zo is het mogelijk de bovenbouw
te scheiden van het onderstel zonder solderen, slechts 2 schroefjes zijn nu een vaste verbinding.
Het printplaatje, met Nem connector en de twee stopcontactjes voor de railspanning en motor.
De Nem connector is naar het voorbeeld van de Mat '46 van Karst Drenth, gezien in een topic.
Het is een IC voet, doormidden geknipt en daarna met de buitenzijde tegenelkaar op de print gezet.
En de achterzijde met de verbindingen, motor en railspanning zijn aangesloten, verlichting e.d.
moet nog, maar daarvoor moet ik eerst eens gaan bedenken hoe ik een frontsein ga versieren.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #83 Gepost op:
07 February 2010, 14:11:35 »
Die moet je niet versieren, maar uitboren... en rijstkorrellampjes in doen...
Komt ie weer met die foto. Ja, sorry.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #84 Gepost op:
07 February 2010, 14:24:13 »
Blijft leuk die foto. Als je nu ook nog vertelt hoe je de lantaarns vasthoudt als je die van onderen doorboort. Bij mij gaan altijd mijn vingers heel erg zeer doen, ook al omdat dat messing niet echt lekker boort. En in de bankschroef klemmen gaat wel, maar dan druk je allerlei details plat. Ik zag trouwens deze zomer in het Spoorwegmuseum dat de voorste rand waar het glas in is gevat van koper is en niet van messing. Dus je kunt de hele lantaarn gewoon zwart spuiten en daarna van binnen zilver maken met een koperen rand.
In de bovenste lantaarn hoeft geen lampje, want deze brandde niet bij het rijden.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #85 Gepost op:
07 February 2010, 14:30:36 »
Dan heb ik echt een leuke uitdaging, de bijgeleverde lantaarns zijn namelijk ook van witmetaal en niet
zoals de andere kit van de NS 6000 uit messing.
Die rijstekorrel lampjes, waar zijn die te verkrijgen?
Ik kan er wel een aantal gebruiken t.z.t.
Zojuist de stroomafname nog even verder afgewerkt, ook de bogie neemt nu stroom af
en is ook middels een stekkerverbinding aangesloten op de printplaat.
Daarna heb ik de ketel en het dak van het machinistenhuis er even weer opgezet.
Geen draadje te zien en een strakke vrije doorkijk
En het rijdt ook nog eens voortreffelijk, ben echt zeer tevreden over het resultaat tot nu toe.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
AB 7216
Offline
Berichten: 1636
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #86 Gepost op:
07 February 2010, 14:41:05 »
@RobbertJan,
Je kunt ook gewoon smd leds gebruiken.
Ik gebruik gele smd leds, bij conrad is de gele smd type 805 met draad te bestellen. (conrad 156614)
Deze is 1x2 mm dus klein genoeg om in de olielamp te krijgen.
Het voordeel, deze is kleiner dan een rijstkorrellampje en word ook niet warm.
volgens mij waren de olielampen ook gelig van kleur en niet wit.
Wel een weerstand van 1000-1500 Ohm in serie opnemen, anders werkt het heel kort.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #87 Gepost op:
07 February 2010, 14:51:39 »
Ja uiteraard wel een weerstandje van 1 of 1,2K ervoor
Ik zal eens kijken want volgens mij heb ik nog wel SMD ledjes liggen.
Jawel, nog ongeveer 40 stuks van deze jongens dus daarmee moet het wel lukken.
En inderdaad, het past ook nog, nu eens een stukje lakdraad er aan versieren en de
loclantaarns uitboren, wat nog het leukste klusje wordt.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #88 Gepost op:
07 February 2010, 15:59:14 »
En na een hoop boorwerk met steeds in diameter groter wordende boren een
lantaarn uitgeboord, daarna maar eens een paar gaatjes voor de stroom
geboord.
Ik had nog lakdraad, en ja dat is iets dunner dan 0,5 mm dus dat past precies door
de gaatjes onder in de voet van de lantaarn.
SMD ledje er aan solderen en daarna even doormeten of er geen spanning op het witmetaal
staat, dat zou weer een probleem betekenen bij het installeren op de loc.
Resultaat:
Een werkend frontsein, met een 2x1,5 mm SMD ledje en 2 stukjes lakdraad (verschillende kleuren, lekker makkelijk).
Nu nummer 2 en dan eens kijken of het ook op de loc wil passen.
[edit] het vastzetten van de ledjes, kan dat ook met kristal klear? dan heb ik een glaasje en bevestiging in 1.
Gr.
Robbert Jan.
«
Laatst bewerkt op: 07 February 2010, 16:13:36 door RobbertJan
»
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Streamliner
Offline
Berichten: 911
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
«
Reactie #89 Gepost op:
07 February 2010, 16:28:05 »
Slik
Ik begin nu een beetje de tel kwijt te raken. Met de bouw snap ik het nog wel maar het digitaal maken met de printplaat enzo? Er zijn toch ook decoders leverbaar zonder stekkers waar je toch ook dan draadjes aan kan solderen voor stroomafname en dergelijke?
Ik ben een leek in digitaal en ik moet eerst maar eens uitvinden hoe mijn multimaus werkt die ik pas gekocht heb.
Maar het ziet er verder goed uit Robbert Jan. Petje af
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Kan de loc eigenlijk ook flink wat goederenwagens trekken? Ik bedoel zeg maar iets van een stuk of 8 groentewagens?
Ik hou je topic in de gaten.
Mvgr Jan Wiebrand
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
13
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500