Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 287978 keer)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #510 Gepost op: 16 November 2013, 10:57:27 »
 (y) MOOI Karst!

Nou alleen die machinist nog op herinstructie... ;) 125 km/h door een afbuigende Engelsman...  :-X :o

@Paul: Hihi, ik denk je wel te begrijpen... Volgens mij krijgt hij zelfs die 'kast-op-wielen' die zo prominent in beeld is nog fatsoenlijk aan het rijden op dit testovaal...

In het tramboard hebben we iemand die trams ook zo fraai kan motoriseren: Ik weet inmiddels wél, dat het bouwen van een kap het 'simpelste' is, Fatsoenlijk schilderen/spuiten en van opschriften voorzien is al lastiger; de mate van detaillering is een eigen keuze, maar die aandrijving/stroomafname is een vak apart (en iets waar ik dankbaar ben voor alle hulp die ik maar kan krijgen  :-[ )

@Jeroen: de bakovergangen van DE3 en DE5 zijn toch identiek?

Even iets ánders: Ik vind deze stellen altijd zo "streng" of zelfs "chagrijnig" kijken! Het valt mij nu bij deze nog ongeschilderde modellen weer eens ernstig op... Mat '54, zéker grasgroen-met-zandgele-snor (zoals mijn 750, "geverherbouwd" uit LIMA en Mastica) kijkt veel 'blijer'/tevredener... Meer mensen, die dit zo ervaren?

Frans
« Laatst bewerkt op: 17 November 2013, 01:19:13 door guest7823 »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #511 Gepost op: 16 November 2013, 12:14:39 »
Dat loopt knap zeg!
Aandrijvingen en stroomafname is net als al het andere in t leven, gewoon vaak doen en es wat proberen en je leert t vanzelf... Een beetje gevoel voor techniek helpt wel natuurlijk, zal m ook wel in de opvoeding zitten. (hap prak richting kleutermondje "kijk, daar komt de sleper met 3-pitter-kromhout met een rijnaak van 1200 ton op sleep bij de sluis van sint andries, gauw de deuren open, badadunk, badadunk, badadunk")
In elk geval is aandrijvinkjes frotten lang niet zo'n pestwerk als strak spuiten.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #512 Gepost op: 16 November 2013, 12:22:27 »
Loopt inderdaad erg netjes  (y) Mooi model :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #513 Gepost op: 16 November 2013, 13:05:20 »
Thnx Allemaal ! ;D (y)

Leuk dat jullie het allemaal leerzaam vinden ;) 'Impressed' zijn mag natuurlijkmaar is niet perse noodzakelijk ;)

@paul & frans

Ik denk idd dat je ( bijna ) alle materieel wel goed aan het rijden kunt krijgen... maarrrr... vergeet niet, dat het uitgangsmateriaal wel zodanig moet zijn, dat je er ook wat aan doen kunt. Dat was hier niet zo. De 'originele' aandrijving had dat echt niet in zich, vandaar ook deze rigoreuze verbouwing ;)

Een paar 'truuks' die ik altijd toepas:

• Zorg voor een laag zwaartepunt ( ballastgewicht zo laag mogelijk in het model aanbrengen )
  • Zorg er voor dat alle wieltjes het spoor raken :P en dat blijven doen tijdens het rijden :o
  • Speling weghalen waar het niet hoort.
  • Speling toevoegen waar het nodig is
  • Zorg ervoor dat rijtuigbakken een goed, stabiel, steunpunt hebben om de lengte as, zodat de bakken niet gaan
  • schommelen ( drie-punts oplegging ) maar wel om dat steunpunt moeten kunnen kantelen als het moet !
  • Zorg ervoor dat de opleggingen in de dwarsas ( voor- en achterover ) makkelijk en voldoende kunnen kantelen ( belangrijk voor hellingen, raillassen, puntstukken etc. )
  • Lijn de aandrijving goed uit en zorg ervoor dat deze heel soepel loopt zonder zware punten
  • En als laatste nog 3: Stroomafname, stroomafname en stroomafname ;)

@jeroen

Zeker... de Boo van de DE-V is al meerdere malen door mijn gedachten geschoten tijdens het bekijken van het filmpje ;)

@floris

Heel herkenbaar, alleen werd het bij mij met Olietrein en Blauwe Engels gedaan ;D ;D

@frans

Ja, zit wel wat in. De uitvoeringen zonder snor hebben iets statigs, iets serieus. De snorremansen kijken een stuk vrolijker ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #514 Gepost op: 16 November 2013, 15:35:51 »
Hoi,

Zo... verder met het priegelwerk  ;D

... de Scharffenberg koppelingen. Boven de ingredienten: Klompje resin, 1x2mm styreen staf, 0.5x2mm strip, twee M2 ringetjes.  Eerste het klompje styreen zodanig afvijlen, dat er aan de koppelkop een stompje van 3.5x1mm overblijft. Dan een stukje staf van 1x2x15mm afsnijden, een stripje van 0.5x2x17.5mm op het stukje staf plakken. Geheel met seconden-gel aan de koppelkop lijmen. 1 ringetje op een stukje PE-folie leggen en de boom er aan lijmen. Een klein stukje 1x2mm aan de 'overkant lijmen. En met ruim seconden-gel het tweede ringetje er op lijmen. Activator er op en het gaatje van 2mm weer door de ringetjes boren. Alles netjes glad vijlen en hoppa....

... een mooie slanke koppelboom met mooie filigrane koppelkop, die met een M2 schroef in de bodem van de cabine kan worden geschroefd !  8) ;D

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 16 November 2013, 15:38:11 door Karst Drenth »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #515 Gepost op: 16 November 2013, 17:30:50 »
Kijk eens, de verfijning begint. Nou wordt het extra mooi!!!!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #516 Gepost op: 16 November 2013, 17:50:09 »
3-pitter-kromhout

@Floris:
Ongetwijfeld OT, maar klinkt dat vergelijkbaar met de vijfpits snelloper van hun? (Dat is geloof ik een licentiebouw van de  Gardner LW5), die ook wel in bussen is gebruikt, bijvoorbeeld GVBA bus 157 (zie de film 'Ciske de Rat', waarin zij duidelijk iets toevoegt): dat geluid is toch wel errug mooi...

Nu weer 'ter zake':
Ik ga met jou niet in discussie over strak schilder- of spuitwerk: dat win je tóch wel  ;D met al die 'hokken en lorren' die je hier regelmatig showt... Da's net zoiets als tegen "Lokpaint" brullen, dat je die 'schaakbord-1600' in model niet kunt nabootsen... Ik kén en erken mijn 'meerderen'...
De basis kan ik spuiten, iets in twee kleuren óók nog wel, maar biezen, sierlijnen enzo spuit ik niet... Daarvoor heb ik penseeltjes of transfers...  ;D :-[ (Ik ken mensen die hun voertuigen uit het handje belijnen, zélfs met de meest ingewikkelde 'krullen & frutsels' en die roepen ook allemaal "gewoon doen, is niet moeilijk"!  :'( :'( :-X

Moet ik mij zorgen maken als ik één van de cassières bij 'mijn' Grootgrutvestiging moed zie verzamelen om mij aan te spreken op de haar kennelijk opvallende hoeveelheid Ovenreiniger die ik aanschaf?  :-\

@Karst:
Dank je voor de checklist: eigenlijk niets nieuws, maar wél prettig om weer eens bij elkaar te hebben! Ik heb een printje gemaakt en die boven mijn werkblad gehangen.  ;D
Ik ga dus eerst maar die 'draaisteltrams' leren lopen, want een Amsterdamse Union of een Berlijnse TM33 betrouwbaar rijdend en DCC-pratend krijgen is dus overduidelijk 'voor gevorderden'... (en dan heb ik het bij die Berlijner nog niet eens over die trolleystang ::))

Gelukkig schijnt de winter lang en streng te worden: dan kan ik tóch niet verder naar buiten dan het winkelcentrum om de hoek (als die tenminste wordt bevoorraad)... ;) of iets binnen het HTM-tramgebied. Dankzij onze pekeltrams zal dát immers wel rijden, maar verder? ???  ;) Voorlopig weer uitdagingen genoeg...

Frans
« Laatst bewerkt op: 17 November 2013, 01:20:28 door guest7823 »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #517 Gepost op: 16 November 2013, 23:38:17 »
Hoi,

@Frans

Graag gedaan. En ik ga helemaal met Floris mee... een bak strak spuiten kost heel wat meer billennaadzweet dan dit soort werk ;)

Anyway, vlijtig doorgewerkt met Helene Fischer op de achtergrond... :P

... 7x3mm busjes gedraaid ( uit 3mm buis ), moertje op de bekende manier in de bodem gezet en...

... met een M2 schroefje de koppelboompjes vastgezet. Heb ze hier al wat opgedikt. ( was in het echt ook zo volgens de Werkspoor tekening ;) )

... twee schattige kopjes naast elkaar, gelijk een ander gezicht zo :D 8)

... meer op de snoet. Ook zo lijken de proporties wel aardig.

... echt koppelen kan natuurlijk niet met deze koppelingen....

... zo zou de afstand tussen kop en kop dan geweet zijn. Misschien dat de koppelingen 0.5mm te ver van de kop staan... ze staan iig even ver van de kop af als de Unirop's op de WS tekeningen.

Nu nog de slangen er aan en dat karweitje is ook weer gepiept ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 17 November 2013, 00:35:44 door Karst Drenth »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #518 Gepost op: 17 November 2013, 10:07:12 »
Allereerst bewondering voor het gefreubel wat je hier laat zien  (y)
Maar ik heb als ik t volgende zo lees: ... echt koppelen kan natuurlijk niet met deze koppelingen....
Dat je dat tzt miss zelfs ook nog voor mekaar wilt gaan maken  ;D
En ik zou er niet eens verbaast van zijn als t je nog lukt in een kort tijdsbestek ook,als ik de rest hier zo bekijk  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #519 Gepost op: 17 November 2013, 23:20:23 »
Hoi,

@Floris

In principe helemaal niet moeilijk... mits... Artitec hun mooie DE-1/2/(3) koppelingen los zouden verkopen... ;)

Maar de gisteren gemaakte koppelingen liggen nu mooi te zijn ;) Wachtend op de slangen en leidingen. Had ik geen zin in vandaag :P

Ooit moet er ook binnen- en seinverlichting in... dus me daar maar eens druk om gemaakt vandaag. Meer denk- dan doewerk... ;)

... eerste uitdaging was een stekerverbinding te maken die binnen het vouwbalghuisje blijft. Zo opgelost: stripjes IC-voet. Van 5 stuks de isolatie weggeknipt, gaatjes in de print opgeboord tot 1.5mm. Van een volgend stripje van 5 een stekkertje gemaakt...

... dat er aan de onderzijde in gaat. Mooi compact dus. Dat was dan de eerste opgave ;)

... Omdat ik niet zo hou van rondslingerende decoders in een messing model houd, maar een mooi bakkie voor het ding gemaakt. De achterwand is gelijk de ontbrekende scheidingswand tussen bagage- en motorruimte. Twee vliegen in 1 klap. Verder zie je hier al wat kabelkanaaltjes, want...

... omdat ik de bodem natuurlijk netjes heb dichtgemaakt, kan daar geen draad meer door... Maarrr... over de gehele lengte van het stel aan weerszijden, vlak onder het interieur een sleufje gefreesd en er Evergreen 'Channel 2mm' in gelijmd. Daaar kunnen de draadjes mooi in liggen, zonder tussen de kap en de bodem bekneld te komen ;)

Heb ook besloten, dat de frontseinen op de kopbodem komen. Dan hoef ik minder verbindingen naar boven in de kappen te maken ;)

Grtzz,

Karst

P.S. Ja... ook ik kan wazige foto's maken ( de laatste ;) ) :-[

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #520 Gepost op: 18 November 2013, 03:07:22 »
Netjes Karst! Wel een vraag voor mij als digitaalrijder-beet. Kan zo'n decoder in zo'n behuizing wel goed zijn warmte kwijt ( ik neem tenminste aan dat zo'n ding warm wordt... ) ?

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #521 Gepost op: 18 November 2013, 08:01:17 »
Hoi Arjen,

Ja hoor, geen probleem. Hij moet natuurlijk niet aan alle kanten ingepakt worden.
De twee grotere zwarte blokjes die je ziet in het midden ( 8 pootjes ) zijn de eindtrappen van de motorsturing. Daar komt de meeste warmte vandaan. Dus als die 'aan de lucht' liggen is het goed ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #522 Gepost op: 18 November 2013, 23:18:14 »
Hoi,

Vaak komt van het 1 het ander... zo ook hier... en... het tempo ligt laag. Toch vervelend dat werk naast de hobby :P :P ;D

... bij het plaatsen van de kabelgootjes zag ik ineens hoe ik de interieurtjes boven de koppelingen moest gaan maken ;)  8) (y) Plateautjes, met 4 pootjes, 2 van die pootjes vallen in de kokertjes van de koppeling. dat past mooi strak en is toch demonteerbaar ;) Paar rugleuningen er op en hoppa ! En dat wandje van de vouwbalg komt ook mooi van pas. Daar de laatste rugleuningen tegenaan gezet.

... past mooi op de bodem zo. De koppeling behoudt zijn vrije ruimte om te kunnen bewegen !  (y)

... van bovenaf gezien, zie je natuurlijk de verhoogde vloer...

... maar op 130cm BS wordt het al een stuk fraaier. Zeker als ik de verhoogde vloertjes straks zwart verf en er een zittinkje op schilder ;)

... aan de andere kant van de bak bevonden zich twee WC's, een dienstruimte ( conducteur ) en een postafdeling. Dus ook daar een klein knutseltje gemaakt met wat wandjes. Het plateau is gelijk aan dat van de andere kant.

... inkijk in de WC ( links ) is nog mogelijk, wordt later een witte ruit. Rechts de conducteursruimte. De postafdeling bevindt zich daar tegenover aan de andere kant van de bak.

Zo, two down, two to go ;)

Grtzz,

Karst

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #523 Gepost op: 18 November 2013, 23:34:41 »
Hallo Karst,

Het wordt misschien een beetje eentonig maar ik weet ook niet hoe ik het anders zeggen moet: een perfect stukje werk, wederom mijn complimenten  (y)  (y)  (y)

En dan zit ik de hele avond naar (en in) een minitrix VT54/VT98 te kijken of en hoe ik hem kan digitaliseren, en aan het eind van de avond ben ik geen stap verder....  ;)

Groetjes,
Bert

jakop

• Gast
« Reactie #524 Gepost op: 19 November 2013, 06:20:45 »
Toch vervelend dat werk naast de hobby :P :P ;D

Er gaat ook zoveel vrije tijd in zitten  ;D

Wat me opvalt bij deze foto is de ruimte tussen de rugleuningen en het vloertje.  Is die ruimte nodig om het vloertje te plaatsen of is dit typisch het effect van een close-up en valt het in werkelijkheid niet op?

Jakop