Ja, ook even geprobeerd en de rolweerstand lijkt me toch ook weer niet het grootste probleem. De tussenrijtuigen rollen eigenlijk vrij goed, de stroomafname op de koprijtuigen is wat problematischer, maar ik denk niet dat een andere lagering heel veel gaat uitmaken.Het probleem is primair de aandrijving zelf.
Momenteel gaat het goed zonder asb.Zonder de motorloze kopbakken ging het prima, maar zodra ik één kopbak aankoppelde schoot de aandrijving tekort. Ik heb nu de stroomafname van die kopbakken verwijderd, telkens op één wielstel na in verband met de detectie. Dat scheelt genoeg rolweerstand om de stellen nu goed door R4 te krijgen. Bij een helling zal de aandrijving wel weer tekort schieten, maar daar doe ik niet aan.De stroomafnemertjes zitten op een kunststof plaatje dat je gemakkelijk in zijn geheel uit het draaistel kan losklikken.
Zoals bekend hebben de Mätrix Koplopers een slim bedachte manier om de gesloten kopdeuren te vervangen door open deuren met balg. Vervolgens kunnen de stellen worden gekoppeld met een meegeleverde koppelboom. Helaas koppelt dat niet echt balg aan balg, staat het een beetje raar en wil de koppelboom gemakkelijk loslaten of breken. Het moest toch mogelijk zijn een kortkoppelmechaniek te plaatsen. Bij de Lima ging dat prima.Het is wat lastiger gebleken, maar wel te doen. De koppelschacht moet door het gat in de baanveger steken en dat bleek alleen te kunnen als de voet van een klein Symoba kortkoppelmechaniek in de bodemplaat werd verzonken. Die bodemplaat is van metaal dus er moet worden gefreesd. Het uit elkaar halen van de Koploper blijkt bijna net zo eenvoudig als bij de Lima. Nou ja. Het is in ieder geval niet erg lastig. Twee tips. Ik heb alleen de stroomafname en de motor van de printplaat losgesoldeerd. De print kun je er dan compleet met stroomvoerende koppeling en lichtprint vanaf halen.Verder moet je het afdekplaatje boven het koppelmechaniek eerst naar achter schuiven. Dan is hij er gemakkelijk uit te lichten. Probeer je dat zonder het plaatje naar achteren te schuiven, dan breekt hij gegarandeerd. Dat kun je bedenken als je het ding goed bekijkt, maar ik bedacht het pas achteraf. Uiteindelijk hou je het metalen chassis over en daarin moet dus worden gefreesd. Ik kan dat niet, maar anderen gelukkig wel.Als je de boel weer in elkaar zet, dan ziet het er zo uit.Het kortkoppelmechaniek past precies op zijn plek. Ik had het liefst de werkende Scharfenbergs van Artitec gebruikt, maar die zijn los (nog) niet leverbaar. Dus maar Pihlotrain koppelingen in de standaard nem-schacht van Symoba gelijmd.De baanschuivers kun je terugplaatsen nadat er een beetje meer ruimte is gemaakt voor de beweging van het staafje van het Symoba-mechaniek.En dan ziet het er uiteindelijk zo uit. De koppeling moet nog worden gezwart en dat gaatje misschien nog eens dichtmaken of wegsnijden. Op deze manier is er genoeg bewegingsruimte voor de schacht in het gat van de baanschuiver om gekoppeld door R4 te rijden. Bij krappere bogen moet de koppelschacht misschien wat dunner worden gevijld. De front- en sluitseinen van de gekoppelde bak moeten apart zijn uit te schakelen. Dat kan vast via de decoder, hoewel het wat ingewikkelder is dan normaal. Het lichtprintje heeft maar twee aansluitdraden en werkt vermoedelijk door ompoling. Ik ga denk ik een klein schakelaartje in de draden naar het lichtprintje zetten. Voor het plaatsen van de geopende deuren moet de bak toch open.
Dat ziet er inderdaad goed uit, alleen moet de koppeling hoger zitten zoals op deze foto van railfaneurope