BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: henk op 22 december 2008, 12:42:01

Titel: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 22 december 2008, 12:42:01
Op verzoek van de moderatoren maar een pimpdraadje voor de Koploper gestart. We beginnen met de elektriek.  ;D

Daarnet het schakelrelais overbrugd. Ik wil dat de trein altijd van beide koprijtuigen stroom afneemt, vandaar.

Even de datasheet van het gebruikte relais (http://pewa.panasonic.com/pcsd/product/sign/pdf/mech_eng_tqsmd.pdf) opgezocht en de sheet spreekt eigenlijk al voor zich.
Aan iedere kant van het relais is op de middelste drie soldeerpunten een omschakelcontact aangesloten. Die zullen de stroomafname van beide kopbakken wel afhankelijk van de rijrichting met de decoder verbinden. Nog even nameten of die contacten inderdaad op de stroomafname zijn aangesloten en dat blijkt het geval.
Aan beide zijden van het relais de middelste drie contacten overbruggen en de trein doet wat ik wil.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koploper10.jpg)

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Remco. op 22 december 2008, 13:01:22
Ok netjes, maar je hebt nu het relais volledig buitenspel gezet begrijp ik ?

Gr. Remco.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Husky op 22 december 2008, 13:05:08
Ik begrijp het niet helemaal. Moeten de contacten 2 en 4 aan de ene kant en 7 en 9 aan de andere kant met elkaar verbonden worden?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 22 december 2008, 13:09:49
Dat zou voldoende zijn Husky, want daar zit de stroomafname op aangesloten. Betekent wel dat de stroomafname nog altijd via de relaiscontacten wordt doorgegeven naar 3 respectievelijk 8. Ik heb 2,3,4 en 7,8,9 verbonden. Dan wordt het relais helemaal buitenspel gezet.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: René Huibers op 22 december 2008, 14:11:37
Om in de tussenbakken en motorloze kopbak de interieurverlichting via de zwarte draad te schakelen R11 verwijderen en deze op de plaats voor R12 zetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4678.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4678.jpg)

Er moet daarna in de motorbak nog wel het een en ander veranderd worden.

De interieur verlichting werkt in het bovenstaande geval alleen als de front/sluit verlichting ook aan staat (daar komt nl std de plus vandaan).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: René Huibers op 23 december 2008, 10:43:07
Heb het voor elkaar. Verlichting schakelt met FA3 (op een zimo MX64D).

Op de print van de motorbak de volgende aanpassing gemaakt:
- smd weerstand R22 verplaatst naar R21 (deze heeft waarde 0 ohm dus eigenlijk gewoon een draadbrug)
- kleine diode geplaatst van functie drie naar R18 (zie foto). Eigenlijk zou hier een transistor moeten komen, maar aangezien ik er vanuit ga dat functie FA3 een versterkte uitgang is, zie ik niet in waarom een transistor nodig zou zijn. De diode heb ik geplaatst om de spanning iets te verlagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4702.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4702.jpg)

Voor de tussenbakken en motorloze kopbak:
- de smd weerstand R11 verplaatsen naar R12 (deze heeft waarde 0 ohm dus eigenlijk gewoon een draadbrug). PS: op benedenstaande foto is de wijziging nog niet aangebracht.

Verlichting schakelt met F3 ook als de front/sluitseinen niet aan zijn.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4678_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4678_1.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 23 december 2008, 21:46:22
Dat zijn leuke dingen voor de mensen René.
Bakken maar weer open en aan de slag.  :D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chris op 23 december 2008, 22:02:44
Ik wacht wel tot na de garantie periode.....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: nscargo op 23 december 2008, 22:20:42
Heb je de machinist al in de cabine van de koploper gezet Chris?
Fotootje?
Harm
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chris op 23 december 2008, 22:22:10
Staat ergens in het draadje van de koploper zelf
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 23 december 2008, 22:30:24
Ja, mijn relaiskortsluitverhaal ook. Maar het leek Huibert een goed idee om het gepimp hier maar te concentreren, omdat het in dat andere draadje slecht is terug te vinden. Heb ik dus maar gedaan.

Misschien dat korte verhaaltje op drierailforum hier even plempen?

@René
Als ik het allemaal zo lees, dan lijkt het wel of die print op van alles en nog wat is voorbereid. Ook op dat apart schakelen van de binnenverlichting. Ben benieuwd of dat in de drierailversie standaard wel apart is geregeld.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chris op 23 december 2008, 22:34:53
ok, is ie

Ook een machinist geven is een klein klusje.

(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/cab1.jpg)
De ramen houden de cabine op hun plek, en die zit vastgelijmd. (de ramen niet de cabine) Dus die dien je voorzichtig te verwijderen.

(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/cab2.jpg)
Dhr Hengel staat reeds goedkeurend naar zijn werkplek te kijken.  :D

(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/cab3.jpg)
Het bevalt em wel. Die nieuwe Koploper van de NS.

Het is net zo simpel als de foto's

Haal de kap van het onderstel (zie bv bespreking op Groterdam) of dadelijk je handleiding (met alle respect, die stelt niet veel voor)

Dan dien je (naar gelang hoeveel lijm er gebruikt is) onder de cabine, aan beide zijde het glas werk te verwijderen

Slechts de twee kleine stukjes net onder de cabine.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/kop6.jpg)

Als die eruit zijn, haal je de cabine zo uit het dak, en kun je de machinist al plaatsen.
Daarna cabine er weer in, ramen erin plaatsen (heb ik niet opnieuw vast gelijmd, worden gewoon vastgehouden door de kap en chassis) en hop, je bent klaar  :P
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: nscargo op 23 december 2008, 22:48:21
Mooi gedaan hoor, staat ook beter
Harm
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: sneek op 24 december 2008, 00:28:52
Sja maar het uniform is wel heel erg 1989 in een trein van (bijna) 2009... ;)
Die pet past ons niet meer allemaal ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chris op 24 december 2008, 00:40:24
De Koploper bestaat natuurlijk al veel langer dan 2008.
Geen idee wanneer de baanschuiver kwam, en verder boeien, er zit een NS machinist in  8)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: sneek op 24 december 2008, 00:42:34
waarvan akte, een echte onvervalste NS'er op de bok!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: René Huibers op 24 december 2008, 00:56:46
- kleine diode geplaatst van functie drie naar R18 (zie foto). Eigenlijk zou hier een transistor moeten komen, maar aangezien ik er vanuit ga dat functie FA3 een versterkte uitgang is, zie ik niet in waarom een transistor nodig zou zijn. De diode heb ik geplaatst om de spanning iets te verlagen.

Misschien dat iemand zich hier eens over kan buigen. Waarom zou matrix deze extra functie via een transistor aansluiten en niet rechtstreeks op de functieuitgang?

Het werkt (tot nu toe) prima bij mij, maar vraag me toch af of het toch niet anders zou moeten. Het is dat ik geen smd transistor bij de hand heb, anders had ik het even geprobeerd.

Een kleine disclaimer misschien wel op zijn plaats: eenieder die dit nadoet, doet dit op eigen risico.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: René Huibers op 24 december 2008, 01:06:20
Als ik het allemaal zo lees, dan lijkt het wel of die print op van alles en nog wat is voorbereid. Ook op dat apart schakelen van de binnenverlichting. Ben benieuwd of dat in de drierailversie standaard wel apart is geregeld.

Dus niet gezien de commentaren op het 3rail forum. De marklin schakelt de interieurverlichting ook gewoon met de front/sluitverlichting.

De print is er idd op voorbereid. Denk dat je zelfs met het verplaatsen van 4 smd weerstanden de boel aan de praat zou kunnen krijgen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: santerdam op 24 december 2008, 01:07:32
Zou het niet handig zijn om eerst aan de hand van de printplaat, de componenten en de bedrading een schema te tekenen.

Sander
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: René Huibers op 24 december 2008, 01:10:22
Zou kunnen, maar daar is de printplaat mij iets te complex voor.

Je kan duidelijk zien dat een aantal componenten is weggelaten. Bij het traceren van de betreffende printbanen en natuurlijk doormeten met een multimeter ben ik tot mijn conclusie gekomen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: IC 2000 op 24 december 2008, 11:33:15
hebben jullie tips om het nummer te wijzigen, ik wil namelijk de 4242 hebben rijden naast de standaard. Nu heb ik al zitten denken aan een postzegel er overheen, maar zijn er misschien ook andere (betere) ideeen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Remco. op 24 december 2008, 13:27:21
In de nieuwe RH jan 2009 staat een artikeltje om twee lima KL's met balg te koppelen, ze gebruiken de GPP balgjes die Chris en Henk al eerder meldden. Misschien met bestudering van die info is het mogelijk om twee Matrix KL's te koppelen met balg ?

Gr. Remco.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 02 januari 2009, 11:50:16
Ik heb  31 december vorig jaar de ICM 4 van Trix aangeschaft.
Ik kwam er langs in de winkel en mn handen bleven er gewoon aan plakken, ik kon hem gewoonweg niet laten staan.

Ik heb natuurlijk wat wijzigingen doorgevoerd voor dat het de baan op ging.

Ik heb zoals hogerop in dit draadje omschreven een paar weizigingen aan de technische kant doorgevoerd:
-Loskoppelen binnenverlichting van front/sluitseinen.
-Relais buitenspel gezet.

Verder heb ik vanuit 1 draaistel van de stuurstand de stroomafname verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICM4_wijziging_stroomafname.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICM4_wijziging_stroomafname.jpg)


En ik heb de schijfremmen van de motorbak, en het motordraaistel van de 2e klas bak zichtbaarder gemaakt door de omliggende stukken roestbruin te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICM4_Schijfremmen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICM4_Schijfremmen.jpg)

Verder is het stel zo gebleven als dat het was.




Jos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chiel op 02 januari 2009, 12:00:40
Ik heb hem nu ook eindelijk :)
zijn er meer mensen waarbij er een vrij hoge piep van het treinstel af komt als je de stuurstand voorop laat rijden?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Remco. op 02 januari 2009, 12:03:04
Je bedoelt de motorbak voorop ? Ja klinkt bekend.

Gr. Remco.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 02 januari 2009, 12:04:20
Ik heb er nog niks van die hoge piep gemerkt.

Zal wel aan mn oren liggen denk ik ;)


Jos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chiel op 02 januari 2009, 12:06:13
Je bedoelt de motorbak voorop ? Ja klinkt bekend.

Gr. Remco.
Nee, de motor-loze-bak voorop ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Remco. op 02 januari 2009, 12:06:53
Hm vaag, nee dat niet :D Maar er was iemand op het buurforum wie dat ook had met de motorbak vandaar.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: rard op 02 januari 2009, 12:07:48
@Chris:

is die ns machinist zelf overgeschilderd of zijn deze ergens zo te koop?  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chiel op 02 januari 2009, 12:08:57
ooh wacht. ik ben nog wat vergeten erbij te zeggen.
Het piepende geluid komt uit de motorbak. Maar dat geluid komt er alleen uit als ik de motor-loze-bak voorop laat rijden.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Remco. op 02 januari 2009, 12:10:24
Ok ja op die manier, ja dat heb ik dus al eerder gehoord, ik zelf trouwens ook.

@Chris:

is die ns machinist zelf overgeschilderd of zijn deze ergens zo te koop?  ;D

Komt uit een Preiser NS setje geloof ik. Is wel ergens vermeldt dacht maar waar weet ik ook niet meer precies.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chiel op 02 januari 2009, 12:32:53
En weet jij of daar iets aan te doen is?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Northlander1983 op 02 januari 2009, 15:32:54
Machinist komt uit Preiser set Nederlandse Spoorwegen personeel cat. nr. 10213 uitgebracht ter gelegenheid van 150 jaar NS in 1989.

Set bestaat uit 6 spoorweg figuren en zijn nog wel op beurzen te vinden.

Succes .... ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: rard op 02 januari 2009, 15:44:23
ook nieuw nog wel: http://www.depsite.eu/epages/61760057.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61760057/Products/%22Preiser%2010213%22  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Machinist Johan op 03 januari 2009, 17:10:48
hoi,
gaat iemand proberen om het koppelmechanisme tussen 2 treinstellen van de motorbak naar de motorlozebak te plaatsen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Floris Dilz op 03 januari 2009, 17:18:35
waarom zou je dat willen dan? het idee om alleen motorbakken aan elkaar te koppelen is dat je dan de twee zware motorbakken aan elkaar hebt zitten, wat beter rijdt. Een paar lichte tussenbakken tussen 2 zware motorbakken kunnen nog weleens uit de rails getrokken of geduwd worden als een van de motorbakken even geen stroom krijgt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chiel op 03 januari 2009, 17:29:46
omdat je nu maar maximaal 2 treinstellen kunt koppelen mischien?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Floris Dilz op 03 januari 2009, 17:40:56
is dat niet genoeg dan?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chiel op 03 januari 2009, 17:59:32
voor mij wel :P maar voor anderen mischien niet?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 03 januari 2009, 18:16:04
Hoe groot is jou baan dan?
Bij mij is meestal de maximale treinlengte 6 tot 8 bakken.

Dus meer dan 2 koplopers koppelen zit er voor mij niet in, en voor de meeste anderen ook niet.




Jos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Esperopt op 03 januari 2009, 18:30:51
Tja, langste die ik hier tussen Heerenveen/Zwolle tegen kom is 2x3 + 1x4 =10 bakken. En dat is erg lang op de modelbaan, ondanks de 1:93.

Gerard.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chiel op 03 januari 2009, 19:25:17
Hoe groot is jou baan dan?
Bij mij is meestal de maximale treinlengte 6 tot 8 bakken.

Dus meer dan 2 koplopers koppelen zit er voor mij niet in, en voor de meeste anderen ook niet.




Jos.
Mijn baan is veel te klein voor 2 koplopers. Maar ik heb ook aangegeven dat maximaal 2 genoeg is voor mij  ;)
Maar stel Mätrix komt met een drietje. Dan kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die 3 drietjes willen koppelen. En dat gaat nu niet.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chris2412 op 03 januari 2009, 19:56:07
Dag luitjes

wat is eigenlijk de minimum boogstraal voor de koploper?
Ik heb op de clubbaan R2/R3 liggen van Roco en had last dat de 3e bak { 1e klas} ontspoorde in de R2 bochten.
Het was alsof de bak uit de rails werd getild.

Heeft iemand dezelfde problemen?

groetjes Chris
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 03 januari 2009, 20:01:18
Je hebt P.M. Chris.




Jos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: IC 2000 op 03 januari 2009, 20:06:37
het idee om alleen motorbakken aan elkaar te koppelen is dat je dan de twee zware motorbakken aan elkaar hebt zitten, wat beter rijdt. Een paar lichte tussenbakken tussen 2 zware motorbakken kunnen nog weleens uit de rails getrokken of geduwd worden als een van de motorbakken even geen stroom krijgt.
dit is wel een probleem waar ik bekend mee ben. zo lukt het bijvoorbeeld niet om bij een oude re460-set van märklin (1 met motor en 1 dummy) aan bijde kanten met een locomotief te rijden.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chiel op 03 januari 2009, 20:10:12
Dag luitjes

wat is eigenlijk de minimum boogstraal voor de koploper?
Ik heb op de clubbaan R2/R3 liggen van Roco en had last dat de 3e bak { 1e klas} ontspoorde in de R2 bochten.
Het was alsof de bak uit de rails werd getild.

Heeft iemand dezelfde problemen?

groetjes Chris
Als ik mijn koploper hard laat rijden heb ik zelfs problemen met Roco R3. Volgens mij haken dan de trapjes die aan de draaistellen hangen vast aan de koppeling.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chris2412 op 03 januari 2009, 20:14:15
hard rijden doe ik niet.
Bij R3 waren er geen problemen.

zal donderdag eens de set goed aan de tand voelen.

chris
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 03 januari 2009, 20:20:28
Het enige probleem wat ik met mijn Koploper heb is dat op de motorwagen het hoge frontsein het niet doet.

dat kwam toen ik de decoder in had gebouwd, bij het terugplaatsen van de kap is toen de lichtgeleider afgebroken.



Ik zal maandag eens met Keuterman bellen denk ik.
Vragen of dat lichtgeleidertje nog leverbaar is.



Jos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chiel op 03 januari 2009, 20:22:58
oeh das niet zo mooi
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Rolf op 03 januari 2009, 21:12:08
Tja, langste die ik hier tussen Heerenveen/Zwolle tegen kom is 2x3 + 1x4 =10 bakken. En dat is erg lang op de modelbaan, ondanks de 1:93.

Gerard.

S ochtens Groningen-Den Haag 3x n4tje  ;) 3 stellen aan elkaar is best wel mooi ;D Mischien toch nog maar even 30 cm bij t perron dr bij, en aan de sBFk maar n pennetje maken waar je die staaf indrukt. En de doorloopkoppen zijn toch buitendienst.  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: **Jelle** op 04 januari 2009, 00:09:52
Vanmorgen ben ik gewekt door TNT die met een pakket voor de deur stonden, de koploper!

Vanmiddag met het stel aan de gang gegaan, dekoder erin gezet (ZIMO MX64D) en de het relais overbrugd. Ook de binnenverlichting schakelbaar gemaakt met F3 zoals eerder in dit draadje beschreven.

En als klap op de vuurpijl in één cabine verlichting ingebouwd (Digirail cabineverlichting). Een van de aansluitingen naar de spoel van het relais heb ik weggesloopt (toch niet meer nodig) en hierop de cabineverlichting aangesloten.

Aangezien ik ook problemen ondervond met de trekkracht in het aangedreven draaistel beide assen gewisseld zodat het asje met slipbandjes aan het uiteinde zit. Het bleek dat op sommige plaatsen (aan het begin van een helling) dit draaistel niet meer netjes op het spoor blijft staan , de binnenste wielen met bandjes zweven dan een heel klein beetje boven het spoor met alle vervelende gevolgen van dien. Het is nu wel iets verbeterd maar nog niet goed. Het stel staat dus nu op een opstelspoor weggezet :'(.
Heeft iemand al eens zo'n as met asb los besteld (Trix nummer is 135742)?

Ik vind het stel er werkelijk fantastisch netjes uitzien, wat mij opviel was dat de frontlichten niet erg fel zijn (in vergelijking met andere loks die LED verlichting hebben).

Jelle.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: René Huibers op 04 januari 2009, 00:15:36
Het enige probleem wat ik met mijn Koploper heb is dat op de motorwagen het hoge frontsein het niet doet.

dat kwam toen ik de decoder in had gebouwd, bij het terugplaatsen van de kap is toen de lichtgeleider afgebroken.



Ik zal maandag eens met Keuterman bellen denk ik.
Vragen of dat lichtgeleidertje nog leverbaar is.



Jos.

Jos,

Dat had ik ook (zie eerder bericht ergens). Weet niet of het al los zat bij aankoop. Zag het pas toen de boel met decoder op de rails stond. Heb het afgebroken stukje weer terug-gelijmd en het derde frontsein doet het weer prima.

Dus ik zou zeggen, gewoon weer teruglijmen, vervangen kun je altijd nog.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 04 januari 2009, 00:17:10
Ik kan dat losse stukje niet meer vinden, dus teruglijmen gaat lastig.



Jos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Remco. op 04 januari 2009, 00:18:07
[offtopic]Je hebt een 1144 gesloopt, die heeft een topsein, misschien kun je daarvan de lichtgeleider misbruiken.[/offtopic]
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 04 januari 2009, 00:20:08
Dat was geen slecht gedacht, mijn gedacht.

Jij hebt best wel eens goeie ideën Remco.
Is dat trouwens de zelfde maat?



Jos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Remco. op 04 januari 2009, 00:21:45
Soms wel ja.....

Of de maat gelijk is weet ik niet, maar je kan allicht wat verzagen en lijmen...

Jij hebt hem staan dus even checken denk ik...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 04 januari 2009, 00:25:08
gecheckt.

Komt bij toeval precies overeen.

Jos.

Morgen even een stukkie schuin afzagen en er in zetten.

Kwestie van een minuut of 10 schat ik


Jos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Remco. op 04 januari 2009, 00:40:08
Nou handy dus, fixxen die hap, morgen scherpe foto's ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 04 januari 2009, 01:01:46
Foto's kun je wel krijgen, maar Scherp??
Ik betwijfel het. ;D ;D ;D ;D


Jos. ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Esperopt op 04 januari 2009, 01:08:55
S ochtens Groningen-Den Haag 3x n4tje  ;) 3 stellen aan elkaar is best wel mooi ;D Mischien toch nog maar even 30 cm bij t perron dr bij, en aan de sBFk maar n pennetje maken waar je die staaf indrukt. En de doorloopkoppen zijn toch buitendienst.  ;D

Tuurlijk is 3 stellen mooi. Maar wat kost dat wel niet  ;D.

De doorloopkoppen zijn (helaas) buitendienst. Vind de Mätrix oplossing met loszwevende koppelingen een beetje eng. Gelukkig is dit in het echt nooit het geval geweest  ;D. Maar in model is er nog geen oplossing voor koppelen zonder doorloopkop. Met de koppelingen tegen elkaar aan bedoel ik dan natuurlijk.

Gerard.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 04 januari 2009, 10:51:24
Koppelen kan uiteindelijk geen probleem zijn. Er is ruimte genoeg voor een kortkoppelmechaniek. Te zijner tijd (lees als Mätrix met een drietje komt) ga ik denk ik kleine symoba's plaatsen. (Ont)koppelt gemakkelijker en met een mechaniek kunnen de balgen echt aansluitend worden gemaakt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Dennis84 op 07 januari 2009, 00:11:45
Tuurlijk is 3 stellen mooi. Maar wat kost dat wel niet  ;D.
Het kan nog leuker. ;)
Tussen Zwolle en amersfoort rijden ze wel met 15 bakken.
En met een maximum van 5 stellen 3tjes wel te verstaan.

Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Albert.H0 op 07 januari 2009, 00:19:53
Zelf gezien, moet ergens jaren '90 geweest zijn, tussen Amersfoort en Deventer: paar keer 16 bakken (4x 3-tje en 1x 4-tje) en het record: zelfs 1x 17 bakken (3x 3-tje en 2x 4-tje).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: jumboy op 07 januari 2009, 00:22:23
Zelfs begin 2008... vanaf deventer richting Amersfoort met 16 bakken reden ze.. 5 treinstellen max toen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Peter Landsweers op 10 januari 2009, 11:46:04
Beste forum leden,

Ook ik heb mijn Trix koploper aangepast:
Het resultaat is een zeer goed rijdende Koploper, ook op mijn 3% hellingen + R3 bocht, zowel voor- als achteruit :D

Maar......
De bezetmeldingen zijn onbetrouwbaar geworden ???

Met Koploper software is de Koploper trein "zoek".
Iemand een idee?

Ik rij met IB + viesmann 5233 bezetmelders.

Alvast bedankt
Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 10 januari 2009, 11:54:37
Ja, wielen met asb nemen nauwelijks stroom af en zijn dus niet erg betrouwbaar bij stroomdetectie.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: nederbelg op 10 januari 2009, 12:24:19
Citaat

Maar......
De bezetmeldingen zijn onbetrouwbaar geworden ???

Met Koploper software is de Koploper trein "zoek".
Iemand een idee?


beste,

Is dit in beide richtingen of alleen bij de motorzijde achteraan.
Ik heb met mijn Piko hondekoppen en eigenlijk het zelfde soortgelijk probleem gehad en heb toen een functiedecoder in de motorloze bak geplaatst.

dave
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Remco. op 10 januari 2009, 13:12:47
Maar......
De bezetmeldingen zijn onbetrouwbaar geworden ???

Met Koploper software is de Koploper trein "zoek".
Iemand een idee?

Ik rij met IB + viesmann 5233 bezetmelders.

Alvast bedankt
Peter


Had je voor je ingrepen wel goede bezetmelding ? Want mijn KL wordt zonder al die 'elektronische' ingrepen uiterst betrouwbaar gedetecteerd zowel voor als achteruit.

Gr. Remco
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Karst Drenth op 10 januari 2009, 13:21:48
Citaat van: Remco
...uiterst betrouwbaar gedetecteerd zowel voor als achteruit...

Maar... jij hebt dan ook wel hele goede bezetmelders natuurlijk he  :P ;D ;D ;D ;D


Nee, zonder gekheid ;) Ik denk dat je assen-wisseltruuk het probleem is. Of... een teveel aan olie op de stroomafnemers van het aangedreven draaistel.

Mogelijk ook nog een probleem: gebruik je wel de bekende diode schakeling die in de handleiding van de 5233 staat ??

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 10 januari 2009, 13:56:34
Ja, dat laatste kan ook heel goed als je de stroomafname door de hele trein hebt doorgekoppeld. Heb je stukken baan waarop geen detectie is aangesloten?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Remco. op 10 januari 2009, 13:59:19
Maar... jij hebt dan ook wel hele goede bezetmelders natuurlijk he  :P ;D ;D ;D ;D

Hahaha ja dat is zo ;)

Maar ja even wachten op Peters reacties maar.

Gr. Remco.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Peter Landsweers op 10 januari 2009, 18:12:48
Beste heren,

een hoop reacties, bedankt.
Antwoorden in volgorde van binnenkomst:

Denk dat ik eerst de relais schakeling verwijder, anders de diode ga toepassen (heb er nog een paar liggen).

Hou jullie op de hoogte.

Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 10 januari 2009, 18:43:13
Bedacht later dat dat spel met de asb'tjes eigenlijk niet uit zou moeten maken. Het motordraaistel heeft nog steeds aan iedere kant één stroomafnamend wiel en daar gaat het maar om.

Dan heeft het hoogstwaarschijnlijk te maken met de niet gedetecteerde stukken spoor in relatie tot het doorverbinden van de stroomafname van de twee kopbakken.
Rijdt één kopbak in een gedetecteerde sectie en één kopbak in een niet gedetecteerde sectie, dan zal de stroomafname helemaal via de bak in de niet gedetecteerde sectie gaan lopen. In dit geval betekent het dat de Koploper niet wordt gedetecteerd als hij de stopsectie binnenrijdt, omdat de stroomafname dan via de achterste bak loopt.
Dat los je op door niet gedetecteerde secties via zo'n diodeschakeling aan te sluiten of door het doorverbinden van de stroomafname weer teniet te doen. Het eerste is het beste. De kans is groot dat je vroeg of laat weer tegen een treinstel of een lange loc aanloopt die niet tijdig stopt. Als het goed is moet je nu ook merken dat een loc past stopt als het tweede draaistel de stopsectie binnen rijdt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Remco. op 10 januari 2009, 19:11:13
Wat Henk zegt klinkt inderdaad heel plausibel ja. Als er geen verbruikers zijn op de baan ( Dus geen enkel treintje op de baan staat ) kan je even meten hoeveel volt er op een gedetecteerd en niet-gedetecteerd stuk staat.

Als dit niet gelijk is kan je het effect krijgen wat Henk bedoelt, de stroom neemt de weg van de minste weerstand.

Maar ik heb wel 1 vraagje, waarom de relais doorgesoldeerd als het treinstel goed werkt op dat moment ? Of had je problemen met stroomafname ?

Gr. Remco.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Peter Landsweers op 11 januari 2009, 21:18:47
Beste forumleden,

Ik heb  inmiddels de doorverbindingen verwijderd van het relais.
Rij-eigenschappen zijn nog steeds redelijk/goed, maar lijkt wel of de Koploper willekeurig stroom afneemt. Relais hoor ik regelmatig. Heb zelfs geprobeert om het relais permanent "aan" te houden, met F4. Ik heb een Zimo MX64D decoder. Begrijp er niets van. Iemand een tip?

Groeten,
Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 11 januari 2009, 21:46:50
Relais hoor ik regelmatig. Heb zelfs geprobeert om het relais permanent "aan" te houden, met F4.

Als het goed is moet je het relais alleen horen bij wisseling van de rijrichting. Maar dat is anders begrijp ik?
Waarom zou je het relais permanent aan willen houden? Dan neemt het model altijd van dezelfde kopbak stroom af. Weet je zeker dat het model in één rijrichting niet op tijd wordt gedetecteerd.

Mijn tip. Relais overbruggen en de middensecties van je blokken via een diodebrug aansluiten. Probeer het anders eens met een blok. Kijken of het dan wel goed gaat.

Ik heb me overigens niet verdiept in de vraag hoe het relais eigenlijk met de rijrichting zou moeten wisselen. Digitaal kan ik dat nog snappen (gewoon op een lichtuitgang aansluiten), maar hoe dat analoog zou moeten werken?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Northlander1983 op 17 januari 2009, 23:03:49
Vele jaren brengt Marklin de IC rijtuigen en nu de koploper op de markt.

Waarom maken ze het interieur niet ORANJE zoals in werkelijkheid ???
Zelfs de IC+ is rood, naar mijn weten zou BLAUW een betere keuze zijn geweest!!!

Tijd voor de airbrush ... ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 17 januari 2009, 23:46:34
Tja, ik doe altijd voor dat mijn rijtuigen de baan opgaan eerst het rijtuige altijd even open, en als ik zie dat er iets aan het kleurtje van het interieur moet veranderen, dan doe ik dat gewoon.



Jos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Northlander1983 op 18 januari 2009, 17:49:40
Weet iemand waarom bij de Marklin variant van de Koploper de grote weerstand is geplaatst (tussen printplaat en sleper)?

Is het mogelijk om de verlichting (front/sluit en interieur) in te stellen via decoder?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: IC 2000 op 18 januari 2009, 18:55:36
2 vragen:
1: Iemand al gedacht aan een koppelboom die schanieren heeft voor het door koppelen. (achter de scharfenbergkoppelingen zitten ook nem-schachten.) als dit bestaat, waar kan ik die krijgen?
2: zijn er al transfers verkrijgbaar om het nummer te wijzigen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 18 januari 2009, 18:58:27
Dat kan volgens mij niet, dan moet je dubbelwerkende scharnieren hebben, en hiermee kan de trein al gaan scharen of ontsporen in bochten en wissels.


Jos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: IC 2000 op 18 januari 2009, 19:02:04
waarom zou dat gaan scharen? volgensmij zijn er evenveel bewegingspunten als mij een gewone koppeling. (gaat vanavond eens bouwen met afgeschreven roco koppelingen)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Peter Landsweers op 19 januari 2009, 20:22:37
Beste forumleden,

Even een vervolg op eerdere post:
Trix Koploper rijdt goed met motorbak voorop. Indien stuurstand voorop dan rijdt de trein in de stopsecties door tot motorbak. Dus geen omschakeling?

Heb inmiddels onderdelen voor de bekende diode schakeling besteld en ga deze zo snel mogelijk op de niet-gedecteerde secties aansluiten. Wil dan ook weer Koploper relais overbruggen voor maximale stroomafname.

Koploper rijdt dus nu even alleen met de motorbak voorop.

Wat me ook opvalt is dat met ijken van de Koploper in het programma Koploper ;D, de snelheid ruim boven de 130 km komt, echter op de baan, na een tijdje rijden is die niet meer vooruit te branden. Het programma geeft als snelheid 120 km aan (vrije baan) maar schat dat de snelheid hooguit de helft is. Lijkt wel of de Koploper spontaan in een soort van rangeer mode gaat?
Iemand de gouden tip?

Groeten,
Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Alexander1973 op 19 januari 2009, 21:16:22
@Northlander

Dat is geen Weerstand maar een Ontstoorspoel!

Alexander.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: RobbertJan op 19 januari 2009, 21:20:31
2 vragen:
1: Iemand al gedacht aan een koppelboom die schanieren heeft voor het door koppelen. (achter de scharfenbergkoppelingen zitten ook nem-schachten.) als dit bestaat, waar kan ik die krijgen?
2: zijn er al transfers verkrijgbaar om het nummer te wijzigen?

Puntje 1,
er zit standaard een koppelboom bij het model geleverd, deze werkt uitstekend tussen
2 stellen Koploper in, er is bewijs op film http://www.youtube.com/watch?v=hnBnmxSs0Rs (http://www.youtube.com/watch?v=hnBnmxSs0Rs)
Er zit geen nem schacht achter de scharfenbergs, dit is slechts een schacht waar de scharfenberg
in geklemt zit (deze is er ook voor om de kap op zijn plek te houden)

Punt 2,
Geen idee, Wie !   ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Northlander1983 op 19 januari 2009, 21:43:50
Alexander,

OK bedankt, lijkt bijna hetzelfde te zijn. ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Peter Landsweers op 28 januari 2009, 23:56:03
Beste forumleden,

Wederom vervolg op eerdere posts:

Met de bekende diode schakelingen op de niet gedetecteerde secties nu prima bezetmeldingen (bedankt Henk, Remco en anderen 8)).

Andere probleem blijft dat de Koploper spontaan langzamer gaat rijden, zowel met Koploper als handbediend met de IB.
Wat me wel opviel (toeval?) is dat toen de Koploper door de keerlus heenreed (Funky rail oplossing), bij het omschakelen van de polariteit de Koploper weer langzamer reed? Dit heb ik niet meer kunnen reproduceren. Ook weer sneller gaan rijden is ad-hoc. Meestal na volledig uitzetten en opnieuw aanzetten wil de Koploper wel weer op normale snelheid gaan rijden.

Heb van alles geprobeerd met betrekking tot de Zimo MX64D decoder. Verschillende CV instellingen veranderd volgens hun site, maar helaas geen resultaat.
Laatste mogelijkheid is een software update.
Hoop ook nog steeds op een tip van iemand of ben ik de enige met dit probleem?

Groeten,
Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 03 maart 2009, 09:31:58
ik heb een kleine vraag: Wat is er nodig om een ICM naar ICMm te verbouwen? Zijn er slechts nieuwe ramen en geen kopdeur in?

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Jeroen Water op 03 maart 2009, 10:30:42
Hoi Bernd,

Sowieso is de bestemminsdisplay anders en zal er onder de bak wat gewijzigd zijn, want ICMm heeft airco gekregen.

Daarnaast had ICM naast de koppelingen op de kop een ophangbeugel om de beschermkap van de koppeling aan te hangen. Deze is bij ICMm verwijderd.

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: RobbertJan op 03 maart 2009, 10:32:49
Nieuwe ramen inderdaad alleen let wel op, de ICMm 4 wagenstellen worden
dusdanig verbouwd dat de eerste klas wordt opgesplitst over 2 bakken.
Dus de ICMm zal een mBK mAB AB Mbdk bak krijgen als het ware.
Of iets in deze orde ik ben niet al te bekend met de indeling van het treinstel.

Gezien ik verder nog geen informatie heb over de ombouw van de stellen kan ik
er ook niet verder over uitwijden.

Dus voor het verbouwen ben je wel even wat tijd kwijt, en of je het moet willen
is natuurlijk een heel ander verhaal  :D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Zaanstreekrail op 03 maart 2009, 10:58:32
De ramen is al een groot probleem, vanwege dat er geen juiste ramen beschikbaar zijn
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 03 maart 2009, 11:23:22
Voorlopig zijn er alleen ICMm drietjes. Alleen al om die reden is het spul onder de bakken een probleem, omdat drietjes en viertjes daaronder behoorlijk verschillen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Rick op 03 maart 2009, 14:09:49
Nieuwe ramen inderdaad alleen let wel op, de ICMm 4 wagenstellen worden
dusdanig verbouwd dat de eerste klas wordt opgesplitst over 2 bakken.
Dus de ICMm zal een mBK mAB AB Mbdk bak krijgen als het ware.
Of iets in deze orde ik ben niet al te bekend met de indeling van het treinstel.
Dat lijkt mij niet. Waarom zou dat gedaan worden?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 03 maart 2009, 22:19:23
Dank voor de info, ik denk dit project ga ik niet vooreerst niet met een 4tje maken, ik denk ramen zijn niet het grote problem maar ik wil geen 4tje naar een 3tje verbouwen, wacht ik voor een 3tje in de volgende tijd...

Ik dacht er zijn al 4tjes...

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Zaanstreekrail op 03 maart 2009, 22:41:40
ze begonnen in 2010 toch aan de 4 delige?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 04 maart 2009, 08:51:25
2010 is mij te laat... een model maken van een materiaal wat zelfs nog niet af is, is niet echt handig...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Rick op 04 maart 2009, 16:33:50
ze begonnen in 2010 toch aan de 4 delige?
Ja/nee, de 4205 is al in Haarlem ter voorbereiding.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: IC 2000 op 04 maart 2009, 17:44:57
snel verbouwen dan maar kunnen we er ook een bouwen ;)

[grapmodus]PS: we kunnen er ook even voor zorgen dat de andere 4-tjes ook voorang krijgen. gewoon wat Utrecht, ADO, A*** en Feyenoord supporters uitnodigen ;D [/grapmodus]
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Zaanstreekrail op 04 maart 2009, 18:27:47
ik wacht tot 2010, komt matrix er zelf niet mee, ga ik ook verbouwen, alleen kijken hoe de raamprobleem ga oplossen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: rard op 04 maart 2009, 18:38:16
passen de, ook in lima koplopers gebruikte, KleiNSpoor ICR BDS ramen er niet in?  :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: IC 2000 op 04 maart 2009, 19:51:06
zal toch niet, lima is 1:100, Märklin 1:93.5
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 04 maart 2009, 21:04:13
Zou nog best kunnen. Lima had altijd de gewoonte om de ramen wat minder en de spijlen wat meer te versmallen. Op die manier bleven de ramen redelijk in proportie. Om die reden passen de ramen niet in de Märklin ICR, maar bij ICM zou het per ongeluk best kunnen passen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 04 maart 2009, 21:55:48
Ik had van de week een leuk ideetje opgevangen op dit forum om de motorblok wat meer onzichtbaarder te maken.

Hierover na het weekend meer.


Jos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 27 februari 2011, 21:38:15
Kijk, veel ingewikkelder hoeft het plaatsen van een kleine Symoba op de kop van een Mätrix Koploper niet te zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kkop1.jpg)

Het mechaniek moet alleen een paar milimeter in het chassis zakken, opdat de schacht door de baanschuiver heen kan steken.
Iemand met voldoende freesvaardigheid?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Jeroen Water op 02 maart 2011, 08:32:36
Henk,

heb je dan wel voldoende uitslagmogelijkheid voor de schacht als deze door de baanruimer heen gaat?

Ik ben heel benieuwd!

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 02 maart 2011, 08:45:26
Iemand met voldoende freesvaardigheid?
Ja, stuur maar op... ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 02 maart 2011, 09:27:05
Ja, even kijken wat handig is.
Moet het rijtuig helemaal uit elkaar denk je of valt de rest van het rijtuig voldoende af te schermen?

@Jeroen, bij de Lima ging het altijd prima.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 02 maart 2011, 11:16:45
Ik denk, ja. Alleen de chassis zijn het best...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 02 maart 2011, 11:21:31
Dan duurt het nog even.  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Jeroen Water op 02 maart 2011, 11:32:54
@Jeroen, bij de Lima ging het altijd prima.

En met welke boogstraal dan Henk?

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 02 maart 2011, 21:09:58
Dat weet ik niet meer Jeroen. Ik denk dat ik ze zelf nooit krapper dan R4 heb getest. Maar ik heb er intertijd een paar dozijn gemaakt, waaronder een aantal met baanschuivers, en nooit klachten over krappe boogstralen gehad. Chris had een koppeltje met baanschuivers.

Maar misschien zullen we het snel genoeg merken.

Zo goed Bernd?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koplchassis.jpg)

Ik vind dat toch leuk, zo'n ding uit elkaar halen.  ;D
Morgen nummer 2.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 02 maart 2011, 21:13:59
 (y) Nu nog de juiste plaats en de diepte aantekenen!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 02 maart 2011, 21:23:23
Dat is gemakkelijk. Tegen de rand van voren en dan het mechaniek precies laten verzinken, zodat de baanschuiver er weer op kan. Ik stuur wel een Symoba mee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koplchassis2.jpg)

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Jeroen Water op 09 maart 2011, 08:37:08
Oei, oei, oei, ik ben heel benieuwd Henk en Bernd hoe dit gaat worden! Mocht deze toepassing werken met de boogstraal van 360mm, dan zou dat perfect zijn!

 (y) (y) (y)

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 09 maart 2011, 08:40:54
We zullen het snel weten. De chassis liggen al in Duitsland. Als Bernd zijn carnavalskater heeft weggewerkt, gaat hij frezen, heeft hij beloofd.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 09 maart 2011, 09:20:26
 ;D De Kater is al weg, nu nog een dagje recreatie en dan ga ik aan de slag...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 13 maart 2011, 16:50:59
Frank heeft dus een drietje voor mij gemaakt en dan heb je een hele tussenbak met wieltjes over. Vier wieltjes gebruikt om de wielen met asb op de motordraaistellen van mijn Koplopers te vervangen. Dat gaat probleemloos.

Hoe het zonder asb rijdt weet ik nog niet, want daarvoor heb ik de chassis nodig.  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 14 maart 2011, 20:29:10
deze?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0236_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0236_4.jpg)

Gaan als het goed gaat, helaas eerst vrijdag op de post :-\

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 14 maart 2011, 21:02:09
Ja, die ja.  (y)
Ow, ow wat zijn we hier benieuwd.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 19 maart 2011, 19:52:22
Ze zijn weer thuis Bernd.
Gelijk even geprobeerd of het allemaal past.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koplopers1.jpg)

Kijk toch aan. Mechaniek met schacht en de baanschuiver past er weer netjes op.
Voor de exacte positie moet ik eerst de bakken compleet met kap en balgen weer in elkaar zetten, maar dit ziet er hoopvol uit.

Kijken of ik daar nu al zin in heb. Er begint zich bij mij een vervelende kiespijn te ontwikkelen en dat zijn niet de omstandigheden om vrolijk ende zorgvuldig te werken.  ;D :-\
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 22 maart 2011, 13:59:59
Hedenochtend een zenuwbehandeling ondergaan en mezelf maar een uurtje vrijgegeven. Dat levert dan een eerste resultaat op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koplopers2.jpg)

 ;D ;D ;D
Het geheel loopt zo goed door Roco R4. Krapper kan ik nu niet proberen. Ik vermoed dat krapper ook gaat, maar dat er dan wat materiaal van de koppelschachten moet worden gevijld.

Vanavond meer info. Nu een paar fikse pijnstillers nemen, zodat ik zo direct fris ende fruitig mijn dochtertje van school kan halen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Chris op 22 maart 2011, 17:07:58
Zeer fraai !

Gaan we ook eens doen (ooit)  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 22 maart 2011, 20:01:48
Zoals bekend hebben de Mätrix Koplopers een slim bedachte manier om de gesloten kopdeuren te vervangen door open deuren met balg. Vervolgens kunnen de stellen worden gekoppeld met een meegeleverde koppelboom. Helaas koppelt dat niet echt balg aan balg, staat het een beetje raar en wil de koppelboom gemakkelijk loslaten of breken. Het moest toch mogelijk zijn een kortkoppelmechaniek te plaatsen. Bij de Lima ging dat prima.

Het is wat lastiger gebleken, maar wel te doen. De koppelschacht moet door het gat in de baanveger steken en dat bleek alleen te kunnen als de voet van een klein Symoba kortkoppelmechaniek in de bodemplaat werd verzonken. Die bodemplaat is van metaal dus er moet worden gefreesd.

Het uit elkaar halen van de Koploper blijkt bijna net zo eenvoudig als bij de Lima. Nou ja. Het is in ieder geval niet erg lastig. Twee tips. Ik heb alleen de stroomafname en de motor van de printplaat losgesoldeerd. De print kun je er dan compleet met stroomvoerende koppeling en lichtprint vanaf halen.
Verder moet je het afdekplaatje boven het koppelmechaniek eerst naar achter schuiven. Dan is hij er gemakkelijk uit te lichten. Probeer je dat zonder het plaatje naar achteren te schuiven, dan breekt hij gegarandeerd. Dat kun je bedenken als je het ding goed bekijkt, maar ik bedacht het pas achteraf.  ::)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen1.jpg)

Uiteindelijk hou je het metalen chassis over en daarin moet dus worden gefreesd. Ik kan dat niet, maar anderen gelukkig wel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0236_4.jpg)

Als je de boel weer in elkaar zet, dan ziet het er zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen2.jpg)

Het kortkoppelmechaniek past precies op zijn plek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen4.jpg)

Ik had het liefst de werkende Scharfenbergs van Artitec gebruikt, maar die zijn los (nog) niet leverbaar. Dus maar Pihlotrain koppelingen in de standaard nem-schacht van Symoba gelijmd.
De baanschuivers kun je terugplaatsen nadat er een beetje meer ruimte is gemaakt voor de beweging van het staafje van het Symoba-mechaniek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen5.jpg)

En dan ziet het er uiteindelijk zo uit.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen6.jpg)

De koppeling moet nog worden gezwart en dat gaatje misschien nog eens dichtmaken of wegsnijden.
Op deze manier is er genoeg bewegingsruimte voor de schacht in het gat van de baanschuiver om gekoppeld door R4 te rijden. Bij krappere bogen moet de koppelschacht misschien wat dunner worden gevijld.

De front- en sluitseinen van de gekoppelde bak moeten apart zijn uit te schakelen. Dat kan vast via de decoder, hoewel het wat ingewikkelder is dan normaal. Het lichtprintje heeft maar twee aansluitdraden en werkt vermoedelijk door ompoling. Ik ga denk ik een klein schakelaartje in de draden naar het lichtprintje zetten. Voor het plaatsen van de geopende deuren moet de bak toch open.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Niels B op 22 maart 2011, 20:20:14
Mooi gedaan Henk! Jammer dat ik er geen heb, laat staan twee (y)


grtz,
Niels
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Rick op 22 maart 2011, 20:49:11
Dat ziet er inderdaad goed uit, alleen moet de koppeling hoger zitten zoals op deze foto van railfaneurope (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/ICM/unknown/Doorloopkop.jpg) te zien is. Maar dat zal wel lastig zijn.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 23 maart 2011, 12:30:06
Tja, dat valt denk ik eigenlijk wel mee. Een paar milimeter dieper frezen en dat balkje van de kap snijden. Op die hoogte is er ook meer ruimte voor de beweging van de schacht.
Helaas, te laat, maar een idee voor de volgende.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Jeroen Water op 23 maart 2011, 13:29:24
SUPER GAAF Henk!

Dat ziet er heel fraai uit! Ik neem aan dat dit dan ook bi jde stuurstandrijtugien kan, of zou je dan problemen met ontsporen kunnen krijgen vanwege dat de motorwagens zo ver uit elkaar komen te staan?

Begrijp ik het goed als je de schachten dieper plaatst in het frame, dat je dan krappere bogen kunt rijden? Nu nog iemand zien te vinden die weet te achterhalen of met het diper infrezen de R360mm gehaald kan worden. Dan zijn mijn stellen ook aan de beurt.

Wellicht een idee voor een BNLS actie??

Jeroen

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 23 maart 2011, 13:49:13
Even ingetekend hoe groot de uitslag dan kan zijn Jeroen. Is dat niet genoeg, dan kan er nog wat materiaal van de koppelschacht worden gevijld, zoals ook aangegeven. Ik denk eigenlijk dat dat bij de huidige positie ook genoeg zou zijn om door krappe bogen te komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen4_1.jpg)

Als de koppeling hoger zit, dan kan de grendel van de koppeling niet meer onder de balg draaien bedenk ik net. Zucht.  :-\ ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 23 maart 2011, 19:46:14
Frank heeft dus een drietje voor mij gemaakt en dan heb je een hele tussenbak met wieltjes over. Vier wieltjes gebruikt om de wielen met asb op de motordraaistellen van mijn Koplopers te vervangen. Dat gaat probleemloos.

Hoe het zonder asb rijdt weet ik nog niet, want daarvoor heb ik de chassis nodig.  ;D

Dat is dan weer geen goed idee. Zonder asb wil het treinstel op een vlakke baan niet eens behoorlijk door R4 rijden. Eigenlijk moet de weerstand van het geheel op een of andere manier lager of de aandrijving sterker. Met asb functioneert het wel, maar wordt de aandrijving denk ik vaak overbelast.

Jammer dat het model geen aandrijving op alles assen van de motorbak heeft. Was niet erg ingewikkeld geweest.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 29 maart 2011, 08:48:34
@jeroen, tegen een kleine vergoeding, kan ik het wel frezen, maar de verzendkosten vallen wel tegen...

@henk, mooi gedaan, kan ik met mijn stelen ook beginnen. Ik heb eens bekijkt, waarom ze zo zwaar lopen. De lagering is helemaal niet handig bedacht door de chinezen. 3 keer wrijving op elke as, erbij komt dan nog de slepers van de stroomafname...

De chinezen waren al bezig met iets anders, omdat in de draaistelzijkanten al gaatjes zitten. De idee is, hier "Achlager" uit messing te plaatsen. Een setje van vier kost ruim 3 €, dus ook niet goedkoop... Misschien is zelf draaien een optie...

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Jeroen Water op 29 maart 2011, 09:11:24
Hoi Bernd,

Ik PB je even over het frezen van het chassis!

Jeroen

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Gert1 op 29 maart 2011, 10:30:10
Mooi verslag Henk. En zowaar met een heuse "Len de Vries-ervaring"!   ;D

Probeer je dat zonder het plaatje naar achteren te schuiven, dan breekt hij gegarandeerd. Dat kun je bedenken als je het ding goed bekijkt, maar ik bedacht het pas achteraf.  ::)

mvg,
Gert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 29 maart 2011, 10:51:10

De chinezen waren al bezig met iets anders, omdat in de draaistelzijkanten al gaatjes zitten. De idee is, hier "Achlager" uit messing te plaatsen. Een setje van vier kost ruim 3 €, dus ook niet goedkoop... Misschien is zelf draaien een optie...

Groet

Bernd

Zal eens kijken. Als we hetzelfde bedoelen, dan kan ik die prijs niet helemaal plaatsen. Ten behoeve van de eerste groentewagen van Artitec heb ik wel eens bij GM&S een zakje met 20 of 30 van die lagertjes gekocht voor 6 euro zoiets.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 29 maart 2011, 11:17:04
De catalogus van GM&S heb ik ook bij de hand, maar er staan geen maten is, dus niet erg handig! :(

Het gaatje heeft een diameter van 1,6mm en is 1,5mm diep. De prijs is dan al aardig in de buurt, van wat ik er over heb... :)

Een rijtuig loopt nu heel goed, alles schoongemaakt en wat droppeltjes olie op de plaatsen gegeven waar de wrijving onstaat.

Edit: De Zijkanten van de draaistelen laten echt goed los, dus zal een ander diameter geen problem zijn!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 29 maart 2011, 20:28:41
Ja, ook even geprobeerd en de rolweerstand lijkt me toch ook weer niet het grootste probleem. De tussenrijtuigen rollen eigenlijk vrij goed, de stroomafname op de koprijtuigen is wat problematischer, maar ik denk niet dat een andere lagering heel veel gaat uitmaken.
Het probleem is primair de aandrijving zelf.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 03 april 2011, 21:35:56
Zo, nog een kleinigheidje.
Schakelaar gemonteerd, zodat de verlichting uitschakelbaar is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen7.jpg)

Als ik nog eens zin heb, vervang ik de schakelaar door een opto-coupler, zodat een en ander vanuit de decoder is te besturen. Maar die had ik even niet.
Het zou ook zo maar kunnen dat er ergens op die ingewikkelde print al een voorziening voor uitschakelen zit, maar dat heb ik niet uitgezocht.
Het lichtprintje direct op de decoder aansluiten heeft dus weinig zin, omdat het met ompolen werkt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 07 april 2011, 22:31:36
Ja, ook even geprobeerd en de rolweerstand lijkt me toch ook weer niet het grootste probleem. De tussenrijtuigen rollen eigenlijk vrij goed, de stroomafname op de koprijtuigen is wat problematischer, maar ik denk niet dat een andere lagering heel veel gaat uitmaken.
Het probleem is primair de aandrijving zelf.

Momenteel gaat het goed zonder asb.
Zonder de motorloze kopbakken ging het prima, maar zodra ik één kopbak aankoppelde schoot de aandrijving tekort. Ik heb nu de stroomafname van die kopbakken verwijderd, telkens op één wielstel na in verband met de detectie. Dat scheelt genoeg rolweerstand om de stellen nu goed door R4 te krijgen. Bij een helling zal de aandrijving wel weer tekort schieten, maar daar doe ik niet aan.
De stroomafnemertjes zitten op een kunststof plaatje dat je gemakkelijk in zijn geheel uit het draaistel kan losklikken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 09 april 2011, 10:09:43
Tja, met zo'n oplossing zal ik dan niet blij werden. Ik wou de stroomafname zelfs nog uitbreiden op de midden rijtuigen...

Hier loopt inmiddels alles met zo'n 2-3 jaar vertraging, anders zou ik direct mijn koplopers uit elkaar halen om de aandrijving aan te passen. Door de andere lagering kan je direct ook de stroomafname aanpassen, ik heb deze week de onderdelen bestelt om een poging te doen...

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 09 april 2011, 16:31:20
Ben benieuwd.

Maar waarom wil je meer stroomafname Bernd? Het motorrijtuig heeft van zichzelf al goede stroomafname, zeker zonder asb.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 09 april 2011, 17:17:42
Momenteel gaat het goed zonder asb.
Zonder de motorloze kopbakken ging het prima, maar zodra ik één kopbak aankoppelde schoot de aandrijving tekort. Ik heb nu de stroomafname van die kopbakken verwijderd, telkens op één wielstel na in verband met de detectie. Dat scheelt genoeg rolweerstand om de stellen nu goed door R4 te krijgen. Bij een helling zal de aandrijving wel weer tekort schieten, maar daar doe ik niet aan.
De stroomafnemertjes zitten op een kunststof plaatje dat je gemakkelijk in zijn geheel uit het draaistel kan losklikken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen8.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 11 april 2011, 08:08:18
Het gaat mij meer om detectie op alle draaistelen dan meer stroomafname Bernd. Het laatste levert het eerste dan wel op...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 27 april 2011, 22:21:39
Voor de vakantie nog iets kunnen regelen voor mijn Koploper projectje, wat ik nu toch begonnen ben... De Aslagers had ik al van GM&S in huis bekomen, dus even een messingplaat getekend voor de draaistelen, omdat ik sowieso nog wat printplaten nodig had. Vandaag zat dit dan in de brievenbuis, dus lekker snel gedaan door mijn etser  (y):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0302_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0302_1.jpg)

misschien kan ik nog eentje deze week in elkaar zetten voor een test...

Groet

Bernd

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 27 april 2011, 23:20:19
Heel benieuwd.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 22 september 2011, 15:55:37
Zoals bekend hebben de Mätrix Koplopers een slim bedachte manier om de gesloten kopdeuren te vervangen door open deuren met balg. Vervolgens kunnen de stellen worden gekoppeld met een meegeleverde koppelboom. Helaas koppelt dat niet echt balg aan balg, staat het een beetje raar en wil de koppelboom gemakkelijk loslaten of breken. Het moest toch mogelijk zijn een kortkoppelmechaniek te plaatsen. Bij de Lima ging dat prima.

Het is wat lastiger gebleken, maar wel te doen. De koppelschacht moet door het gat in de baanveger steken en dat bleek alleen te kunnen als de voet van een klein Symoba kortkoppelmechaniek in de bodemplaat werd verzonken. Die bodemplaat is van metaal dus er moet worden gefreesd.

Het uit elkaar halen van de Koploper blijkt bijna net zo eenvoudig als bij de Lima. Nou ja. Het is in ieder geval niet erg lastig. Twee tips. Ik heb alleen de stroomafname en de motor van de printplaat losgesoldeerd. De print kun je er dan compleet met stroomvoerende koppeling en lichtprint vanaf halen.
Verder moet je het afdekplaatje boven het koppelmechaniek eerst naar achter schuiven. Dan is hij er gemakkelijk uit te lichten. Probeer je dat zonder het plaatje naar achteren te schuiven, dan breekt hij gegarandeerd. Dat kun je bedenken als je het ding goed bekijkt, maar ik bedacht het pas achteraf.  ::)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen1.jpg)

Uiteindelijk hou je het metalen chassis over en daarin moet dus worden gefreesd. Ik kan dat niet, maar anderen gelukkig wel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0236_4.jpg)

Als je de boel weer in elkaar zet, dan ziet het er zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen2.jpg)

Het kortkoppelmechaniek past precies op zijn plek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen4.jpg)

Ik had het liefst de werkende Scharfenbergs van Artitec gebruikt, maar die zijn los (nog) niet leverbaar. Dus maar Pihlotrain koppelingen in de standaard nem-schacht van Symoba gelijmd.
De baanschuivers kun je terugplaatsen nadat er een beetje meer ruimte is gemaakt voor de beweging van het staafje van het Symoba-mechaniek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen5.jpg)

En dan ziet het er uiteindelijk zo uit.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppen6.jpg)

De koppeling moet nog worden gezwart en dat gaatje misschien nog eens dichtmaken of wegsnijden.
Op deze manier is er genoeg bewegingsruimte voor de schacht in het gat van de baanschuiver om gekoppeld door R4 te rijden. Bij krappere bogen moet de koppelschacht misschien wat dunner worden gevijld.

De front- en sluitseinen van de gekoppelde bak moeten apart zijn uit te schakelen. Dat kan vast via de decoder, hoewel het wat ingewikkelder is dan normaal. Het lichtprintje heeft maar twee aansluitdraden en werkt vermoedelijk door ompoling. Ik ga denk ik een klein schakelaartje in de draden naar het lichtprintje zetten. Voor het plaatsen van de geopende deuren moet de bak toch open.

Ik zal de volgende weken nog aardig wat Koploper-bodems bewerken, als iemand nog interesse heeft in gefreesde bodems (volgens de Henk-Methode), dan graag reactie via PB....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 22 september 2011, 16:10:58
Kijk dan eens of het mogelijk is een paar milimeter dieper te frezen Bernd, in verband hiermee.

Dat ziet er inderdaad goed uit, alleen moet de koppeling hoger zitten zoals op deze foto van railfaneurope (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/ICM/unknown/Doorloopkop.jpg)

Met de Philotrain koppelingen heeft dat geen zin, omdat het grendeltje de balgen dan niet meer kan passeren, maar de komende Rivarossi functionerende Scharfenbergs bieden perspectieven.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Jeroen Water op 22 september 2011, 18:45:53
Zijn die niet veel te breed?

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 24 september 2011, 22:58:48
Hmm, ze zijn er nog niet, maar misschien heb je gelijk.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Jeroen Water op 26 september 2011, 08:19:27
Ik ga deze week ook mijn kopbakken demonteren en naar Bernd sturen voor het freeswerk. Moet nu alleen nog een oplossing bedenken hoe ik straks de 360mm bogen kan berijden.

Henk hoe schat jij dit in met jouw koppeling? Hoeveel mm zou de schacht dunner moeten worden?

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 26 september 2011, 08:48:20
Weet ik niet Jeroen. Het timmermansoog zegt dat het kan, maar ja, dat is maar een timmermansoog. Het heeft overigens niets met de koppeling te maken, dat maakt niet uit.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Jeroen Water op 26 september 2011, 09:48:13
De koppeling zelf bloijft voor de baanruimer neem ik aan, dus het gaat puur om de schacht?

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 26 september 2011, 10:59:04
Ja, het is immers een echt kortkoppelmechaniek, dus in de bogen steekt de schacht nog precies even ver uit de baanruimer als op het rechte stuk. De koppeling komt nooit in de buurt van de baanruimer.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Jeroen Water op 26 september 2011, 11:41:21
Daar ging ik min of meer al van uit. Goed om nu zekerheid te hebben. Bedankt Henk!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 21 december 2011, 12:08:27
Heel benieuwd.

En daarom plaats ik nu een update!

De etsdelen zijn al bekend en passen ook heel goed:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0574.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0574.jpg)

bijpassend heb ik Puntlagers van GMnS en Kleinmodellbahn Assen van Modellbahn-radsatz.de  ( om dat ik al bij de Plan E heel goede ervaringen gemaakt heb) bezorgt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0575.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0575.jpg)

Het Trix draaistel moet gesloopt werden en dan heb je nog een afstand-plaatje nodig om de Kleinbahnmodellbahn Assen erin te kunnen zetten. Deze vanmorgen even gefreesd...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0576.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0576.jpg)

De Puntlagerbuisjes in het etsdeel gezolderd en in het draaistel geplakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0578.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0578.jpg)

Het afstandsplaatje van 0,3mm eraan geplakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0579.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0579.jpg)

Alles in elkaar gezet, wielen zwart gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0580_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0580_1.jpg)

Het draaistel is nu nauwelijks dikker geworden, maar dit maakt mij niets uit, als het dan goed rijdt en detectie geeft..:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0581_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0581_1.jpg)

Alles onder de bak gezet, ziet heel mooi uit. De rolweerstand is nu te vergelijken met de Rijtuigen van LSM...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0584_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0584_1.jpg)

Als het goed loopt, dan zal ik naar Kerst nog de rest van de Draaistelen aanpassen en dan zal ik kijken wat het scheelt...

Ik ben heel tevreden met de werk voor vandaag, de delen liggen al enkele manden in de kast, maar nu eerst de tijd gehad...

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Basilicum op 21 december 2011, 12:39:10
Interessant, Bernd. :)

'Wielen zwart gemaakt,' lees ik. Waarmee ook al weer? Dat doe je toch met een speciale pen? Je hebt het al eens meer verteld, maar ik kan de informatie niet meer terugvinden...

Groet,
Basilicum
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 23 december 2011, 13:36:10
Hoi,

Ja, een speciale Pen, heb toen 5 stuks op ebay gekocht, en twee verder gegeven aan vrienden. Werkt echt goed en lekker mat en dekkend... Metal iets schoonmaken, vooral vetvrij en dan kleuren...

Het is een ZIG Posterman Black PMA-50

Groet

Bernd



Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Wijbe op 25 september 2012, 17:14:01
Hallo,

Zelf heb ik een Märklin koploper. Nu zit ik met het probleem dat ik massadetectie nodig heb op het aangedreven draaistel. Hier zitten 4ASB's op. Nu zou ik 2 wielen omdraaien van een andere as, echter bij het aangedreven draaistel is de as dikker.

Heeft iemand enig idee of er assen, of wielen te koop zijn zonder asb die passen op de as/in het aangedreven draaistel?

Groet,
Wijbe
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Biesje op 01 februari 2013, 02:25:11
Dag allen,

Ik heb mij rot gezocht maar uiteindelijk dit draadje gevonden. In het begin staat uitgelegd dat je met een diode de binnenverlichting aan F3 hangt. Nu zit er in mijn Trix Koploper een Lokpilot 4, die heeft geen versterkte F3 volgens mij. Kan de binnenverlichting niet gewoon aan F1 of F2 gebakken worden? Toch nog steeds heel vreemd dat er zo'n complexe print in dit stel zit met 21 polige decoder en alleen F0 werkt.

Groet,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Yeti op 05 februari 2013, 16:35:39
Nu zit er in mijn Trix Koploper een Lokpilot 4, die heeft geen versterkte F3 volgens mij.

Dat klopt en ik zou niet zomaar de modificatie van René Huibers uitvoeren met een Lopi.


Kan de binnenverlichting niet gewoon aan F1 of F2 gebakken worden?

Zit er bij jouw een geluidsprint in? zo niet dan kan je AUX1 vinden op verbinding A8 en AUX2 vinden op A9 van je print. Wel nog zelf even doorverbinden met A10 (met een diode ter becherming van je decoder), R22 naar R21 en de genoemde diode van René Huibers NIET plaatsen (deze diode vebind de AUX3 (pin 13 van de MTC21 connector) rechtstreeks naar A10.)  F1 of F2 kan je dan zelf mappen.

Aux3 kan werken maar dan moet je de juiste T1 weten te vinden en daarnaast de juiste R18 moeten berekenen en plaatsen.

Toch nog steeds heel vreemd dat er zo'n complexe print in dit stel zit met 21 polige decoder en alleen F0 werkt.

Dit heeft te maken met het gebruik van een 5 polige verbindingsstekker tussen de rijtuigen en het gebruik willen maken van stoomafname van de beide stuurstanden. Al met al kwamen ze een pen te kort in de koppelingsstekker om de front en sluitlichten schakelbaar te maken. (wel eens opgevallen dat er maar 2 draden naar de front en sluitlichten gaan?) Waar je normaal voor 2 functies 3 draden nodig hebt heeft MaTrix de eigenschap gebruikt dat een LED ook maar gewoon een diode is en heeft maar 2 draden nodig. Maar daardoor wel een iets aangepaste print. Daarnaast hebben sommige ICMs een geluidsprint waarbij AUX1 en AUX2 de geluidsfuncties aansturen en er schijnt zelfs een derde geluidsfunctie (ventilator) naar boven te halen te zijn.


Voor de rest nog wat vraagjes aan één ieder.

Welke decoder zit er bij jullie standaard in? Ik heb een Märklin versie en als ik deze door een ESU LokProgrammer laat uitlezen dan komt er zo af en toe een ESU LoPi 3.0 M4 naar voren en kan ik alle functies en instellingen bekijken. Laat ik de programmer vervolgens de ICM nog een keer uitlezen dan geeft deze aan dat het geen ESU decoder is. Heeft iemand deze ervaring ook.

Daarnaast ben ik van plan om een LokSound v4 in mijn ICM in te bouwen aangezien ik erg slecht te spreken ben over het functioneren van de bestaande losse soundmodule. Om te begrijpen waar ik exact de nodige verbindingen moet maken, probeer ik de gebruikte componenten van de print te achterhalen. Het meeste lukt me wel maar heb nog niet de juiste datasheets kunnen achterhalen van T11 (AS3 P89)  T7 (SA∟) en T6 (491). Iemand enig idee?

Alvast bedankt

Yeti
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Biesje op 06 februari 2013, 01:32:58
Dag yeti, bedankt voor je antwoord  ;D

Is het werkelijk zo simpel? Ik heb geen geluid in dit geval zitten dus ik hoef alleen maar A8 te verbinden met a10 en alles werkt? Ik ben zelf niet zo goed in printplaten lezen en zo. een ledje solderen gaat nog wel maar deze printplaat is erg verwarrend.

Ik kan de printbaan van a10 teruglezen naar de aansluiting T1, er lijkt verder niks op aangesloten te zijn. Of lees ik het verkeerd en moet ik de R22 naar R21 juist wel en de diode dus niet plaatsen? Nogmaals: ik ben een leek met elektronische schakelingen en transistoren en zo. Ook lijkt me dat ik nog steeds de aanpassingen moet doen in de kop en tussenbak(ken).

Beter nog even vragen voor de zekerheid dan mijn decoder af laten fikken :P

Vriendelijke groet,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Biesje op 06 februari 2013, 03:22:45
Nadat ik wat gegeten had en mijn hersenen wat beter werkten aan de slag gegaan. A8 met een diode aangesloten op een soldeereilandje van A10 en in alle 3 de bakken (ik vind 3 lang zat voorlopig) de SMD soldeerbrugjes verplaatst. En toen werkte het gewoon! Meteen aan de lokprogrammer gehangen en interieurverlichting gedimd.

Yay! Bedankt! ;D

het was me wel opgevallen inderdaad dat de sein printjes maar 2 draden hebben. Ik vermoedde all dat een deel van de transistor meuk op de printplaat deze seinen 'ompoolt' Apart schakelbare sluitverlichting vind ik niet echt nodig. Ik heb maar één rijvaardig exemplaar. De andere gaat de versnipperaar in en van de stukjes die overblijven worden een paar LSM ICR rijtuigen omgebouwd tot 1:87 Koploper. Mocht deze operatie slagen, dan maak ik de ander ook 1:87. Eentje moet een Aegon versie worden, gewoon nostalgie omdat ik dit treinstel ook van Lima ergens heb liggen (helaas flink bespeeld).

Zoveel plannen, zo weinig tijd... En door de knik in de zijwanden een hele uitdaging waar ik al maanden over pieker. Maar intussen heb ik een mooi model van dit markante treinstel met normale verlichting zodat de Preisertjes geen factor 20 zonnebrand mee hoeven nemen 8)

Zal de stroomafname ook doorverbinden maar een andere keer. Heb net de boel weer dicht, was het vergeten om ook even te doen.

Nogmaals bedankt  (y)

Vriendelijke groet,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: ruudns op 06 februari 2013, 08:51:27
Of..... je sluit een mosfet aan op F3/F4, zie hier ;) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49108.0.html)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Yeti op 06 februari 2013, 09:38:47
@ Biesje,

Zo dat is snel. Is op zich natuurlijk een relatief kleine ingreep maar zo snel had ik het niet verwacht. Veel plezier ermee, en ik volg je project met belangstelling.

@ Ruudn,

Dat kan ook


Ik zelf ben een voorstander om alles (ook onder de kap) er netjes er uit te laten zien. Als je dus de orginele printbanen kan gebruiken door alleen maar enkele SMD componenten toe te voegen heeft dat mijn voorkeur. Ook ik heb nog enkele IRF7103 liggen maar helaas zijn ze net te groot om op de positie van T1 aan te sluiten. Ik ga dus op zoek naar T1 en R18. Heeft iemand nog een sugestie?

Mvg

Yeti
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Yeti op 06 februari 2013, 10:29:34
Het meeste lukt me wel maar heb nog niet de juiste datasheets kunnen achterhalen van T11 (AS3 P89)  T7 (SA∟) en T6 (491).

Gevonden :)
T11 = 80V NPN transistor
T7 = N-Channel enhancement mode field effect transistor
T6 = NPN medium power transistor

Yeti
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: jurrie-burrie op 10 februari 2013, 18:55:55
hallo

ik heb een probleem met mijn trix koploper nr22355.

zal het zo goed mogelijk beschrijven.

stap 1 haal treinstel uit de doos.
stap 2 decoder ingebouwd (trix 21 polige decoder)
stap 3 bij het op de baan zetten MOETEN eerst de 2 motorbakken tegen elkaar aan gezet worden, dan gaan alle lampjes branden en kan ik de trein bedienen.
stap 4 tussenwagons (als ik de motorbakken loshaal blijft de bak met de motor aan staan) ertussen en alles werkt.

zo ver alles goed

alleen moet ik dit kunstje iedere keer herhalen bij het opstarten van de baan, of na het krijgen van kortsluiting in de baan.
het geldt ook als ik de baan aan en uit zet.

nu heeft iemand mij verteld dat het misschien aan de decoder ligt.

heb ik een esu 54615 21 polige decoder ingezte(v4)

nu moet ik weer beide motorbakken aan elkaar zetten, en dan gaat alles branden en kan ik de trein bedienen.
als ik de tussenbakken ertussen wil zetten. maak ik ze los maar gaat gelijk alles uit en kan ik helemaal niet rijden.
dus die valt helaas weer af.

nu wil ik weten hoe het probleem opgelost kan worden door niet iedere keer de motorbakken aan elkaar te hoeven zetten om het treinstel te activeren.

groet jurgen

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: henk op 10 februari 2013, 19:09:53
Vermoedelijk een probleem met het relais dat bepaalt van welke bak er stroom wordt afgenomen. Een zeer bekend probleem. Ik heb ooit een Koploper voor 200 euro van een handelaar gekocht, omdat hij geen zin had het zoveelste exemplaar met dit probleem terug te sturen.  ;D
Als dat het is, dan is het op te lossen door het relais te overbruggen. Daarmee is dit draadje begonnen.  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: jurrie-burrie op 10 februari 2013, 19:44:29
hallo henk

ja dat had ik wel gezien inderdaad maar begreep niet goed waar het relais voor diende.

hartstikke bedankt voor de uitleg en dat ga ik even proberen.

groet jurgen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: fissy op 28 januari 2019, 19:56:36
Normaal is deze doorlooptijd niet voor mijn projecten maar nu is het eerste stel naar ruim 8 jaar bouwtijd af ::)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-01-28-19.51.54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-01-28-19.51.54.jpg)

Groet

Bernd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: Martijn193 op 28 januari 2019, 20:34:35
Bernd is back!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
Bericht door: NS 1607 op 28 januari 2019, 20:54:10
Bernd, ook hier zijn 2 koplopers stellen technisch aangepast om in dubbeltractie te kunnen rijden.
Hiervoor heb ik de wielen met antislipbanden van de aandrijfassen verwijderd, en geplaatst op de loopassen van de 2e wagen van de stellen.
Nu kan een dubbele koploper combinatie zonder horten en stoten over de baan.


Jos.