Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper  (gelezen 61819 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #120 Gepost op: 22 March 2011, 13:59:59 »
Hedenochtend een zenuwbehandeling ondergaan en mezelf maar een uurtje vrijgegeven. Dat levert dan een eerste resultaat op.



 ;D ;D ;D
Het geheel loopt zo goed door Roco R4. Krapper kan ik nu niet proberen. Ik vermoed dat krapper ook gaat, maar dat er dan wat materiaal van de koppelschachten moet worden gevijld.

Vanavond meer info. Nu een paar fikse pijnstillers nemen, zodat ik zo direct fris ende fruitig mijn dochtertje van school kan halen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #121 Gepost op: 22 March 2011, 17:07:58 »
Zeer fraai !

Gaan we ook eens doen (ooit)  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #122 Gepost op: 22 March 2011, 20:01:48 »
Zoals bekend hebben de Mätrix Koplopers een slim bedachte manier om de gesloten kopdeuren te vervangen door open deuren met balg. Vervolgens kunnen de stellen worden gekoppeld met een meegeleverde koppelboom. Helaas koppelt dat niet echt balg aan balg, staat het een beetje raar en wil de koppelboom gemakkelijk loslaten of breken. Het moest toch mogelijk zijn een kortkoppelmechaniek te plaatsen. Bij de Lima ging dat prima.

Het is wat lastiger gebleken, maar wel te doen. De koppelschacht moet door het gat in de baanveger steken en dat bleek alleen te kunnen als de voet van een klein Symoba kortkoppelmechaniek in de bodemplaat werd verzonken. Die bodemplaat is van metaal dus er moet worden gefreesd.

Het uit elkaar halen van de Koploper blijkt bijna net zo eenvoudig als bij de Lima. Nou ja. Het is in ieder geval niet erg lastig. Twee tips. Ik heb alleen de stroomafname en de motor van de printplaat losgesoldeerd. De print kun je er dan compleet met stroomvoerende koppeling en lichtprint vanaf halen.
Verder moet je het afdekplaatje boven het koppelmechaniek eerst naar achter schuiven. Dan is hij er gemakkelijk uit te lichten. Probeer je dat zonder het plaatje naar achteren te schuiven, dan breekt hij gegarandeerd. Dat kun je bedenken als je het ding goed bekijkt, maar ik bedacht het pas achteraf.  ::)



Uiteindelijk hou je het metalen chassis over en daarin moet dus worden gefreesd. Ik kan dat niet, maar anderen gelukkig wel.



Als je de boel weer in elkaar zet, dan ziet het er zo uit.



Het kortkoppelmechaniek past precies op zijn plek.



Ik had het liefst de werkende Scharfenbergs van Artitec gebruikt, maar die zijn los (nog) niet leverbaar. Dus maar Pihlotrain koppelingen in de standaard nem-schacht van Symoba gelijmd.
De baanschuivers kun je terugplaatsen nadat er een beetje meer ruimte is gemaakt voor de beweging van het staafje van het Symoba-mechaniek.



En dan ziet het er uiteindelijk zo uit.




De koppeling moet nog worden gezwart en dat gaatje misschien nog eens dichtmaken of wegsnijden.
Op deze manier is er genoeg bewegingsruimte voor de schacht in het gat van de baanschuiver om gekoppeld door R4 te rijden. Bij krappere bogen moet de koppelschacht misschien wat dunner worden gevijld.

De front- en sluitseinen van de gekoppelde bak moeten apart zijn uit te schakelen. Dat kan vast via de decoder, hoewel het wat ingewikkelder is dan normaal. Het lichtprintje heeft maar twee aansluitdraden en werkt vermoedelijk door ompoling. Ik ga denk ik een klein schakelaartje in de draden naar het lichtprintje zetten. Voor het plaatsen van de geopende deuren moet de bak toch open.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2011, 20:26:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #123 Gepost op: 22 March 2011, 20:20:14 »
Mooi gedaan Henk! Jammer dat ik er geen heb, laat staan twee (y)


grtz,
Niels

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8439
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #124 Gepost op: 22 March 2011, 20:49:11 »
Dat ziet er inderdaad goed uit, alleen moet de koppeling hoger zitten zoals op deze foto van railfaneurope te zien is. Maar dat zal wel lastig zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #125 Gepost op: 23 March 2011, 12:30:06 »
Tja, dat valt denk ik eigenlijk wel mee. Een paar milimeter dieper frezen en dat balkje van de kap snijden. Op die hoogte is er ook meer ruimte voor de beweging van de schacht.
Helaas, te laat, maar een idee voor de volgende.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2011, 12:36:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #126 Gepost op: 23 March 2011, 13:29:24 »
SUPER GAAF Henk!

Dat ziet er heel fraai uit! Ik neem aan dat dit dan ook bi jde stuurstandrijtugien kan, of zou je dan problemen met ontsporen kunnen krijgen vanwege dat de motorwagens zo ver uit elkaar komen te staan?

Begrijp ik het goed als je de schachten dieper plaatst in het frame, dat je dan krappere bogen kunt rijden? Nu nog iemand zien te vinden die weet te achterhalen of met het diper infrezen de R360mm gehaald kan worden. Dan zijn mijn stellen ook aan de beurt.

Wellicht een idee voor een BNLS actie??

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #127 Gepost op: 23 March 2011, 13:49:13 »
Even ingetekend hoe groot de uitslag dan kan zijn Jeroen. Is dat niet genoeg, dan kan er nog wat materiaal van de koppelschacht worden gevijld, zoals ook aangegeven. Ik denk eigenlijk dat dat bij de huidige positie ook genoeg zou zijn om door krappe bogen te komen.



Als de koppeling hoger zit, dan kan de grendel van de koppeling niet meer onder de balg draaien bedenk ik net. Zucht.  :-\ ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #128 Gepost op: 23 March 2011, 19:46:14 »
Frank heeft dus een drietje voor mij gemaakt en dan heb je een hele tussenbak met wieltjes over. Vier wieltjes gebruikt om de wielen met asb op de motordraaistellen van mijn Koplopers te vervangen. Dat gaat probleemloos.

Hoe het zonder asb rijdt weet ik nog niet, want daarvoor heb ik de chassis nodig.  ;D

Dat is dan weer geen goed idee. Zonder asb wil het treinstel op een vlakke baan niet eens behoorlijk door R4 rijden. Eigenlijk moet de weerstand van het geheel op een of andere manier lager of de aandrijving sterker. Met asb functioneert het wel, maar wordt de aandrijving denk ik vaak overbelast.

Jammer dat het model geen aandrijving op alles assen van de motorbak heeft. Was niet erg ingewikkeld geweest.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #129 Gepost op: 29 March 2011, 08:48:34 »
@jeroen, tegen een kleine vergoeding, kan ik het wel frezen, maar de verzendkosten vallen wel tegen...

@henk, mooi gedaan, kan ik met mijn stelen ook beginnen. Ik heb eens bekijkt, waarom ze zo zwaar lopen. De lagering is helemaal niet handig bedacht door de chinezen. 3 keer wrijving op elke as, erbij komt dan nog de slepers van de stroomafname...

De chinezen waren al bezig met iets anders, omdat in de draaistelzijkanten al gaatjes zitten. De idee is, hier "Achlager" uit messing te plaatsen. Een setje van vier kost ruim 3 €, dus ook niet goedkoop... Misschien is zelf draaien een optie...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #130 Gepost op: 29 March 2011, 09:11:24 »
Hoi Bernd,

Ik PB je even over het frezen van het chassis!

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert1

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #131 Gepost op: 29 March 2011, 10:30:10 »
Mooi verslag Henk. En zowaar met een heuse "Len de Vries-ervaring"!   ;D

Probeer je dat zonder het plaatje naar achteren te schuiven, dan breekt hij gegarandeerd. Dat kun je bedenken als je het ding goed bekijkt, maar ik bedacht het pas achteraf.  ::)

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #132 Gepost op: 29 March 2011, 10:51:10 »

De chinezen waren al bezig met iets anders, omdat in de draaistelzijkanten al gaatjes zitten. De idee is, hier "Achlager" uit messing te plaatsen. Een setje van vier kost ruim 3 €, dus ook niet goedkoop... Misschien is zelf draaien een optie...

Groet

Bernd

Zal eens kijken. Als we hetzelfde bedoelen, dan kan ik die prijs niet helemaal plaatsen. Ten behoeve van de eerste groentewagen van Artitec heb ik wel eens bij GM&S een zakje met 20 of 30 van die lagertjes gekocht voor 6 euro zoiets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #133 Gepost op: 29 March 2011, 11:17:04 »
De catalogus van GM&S heb ik ook bij de hand, maar er staan geen maten is, dus niet erg handig! :(

Het gaatje heeft een diameter van 1,6mm en is 1,5mm diep. De prijs is dan al aardig in de buurt, van wat ik er over heb... :)

Een rijtuig loopt nu heel goed, alles schoongemaakt en wat droppeltjes olie op de plaatsen gegeven waar de wrijving onstaat.

Edit: De Zijkanten van de draaistelen laten echt goed los, dus zal een ander diameter geen problem zijn!
« Laatst bewerkt op: 29 March 2011, 11:26:57 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #134 Gepost op: 29 March 2011, 20:28:41 »
Ja, ook even geprobeerd en de rolweerstand lijkt me toch ook weer niet het grootste probleem. De tussenrijtuigen rollen eigenlijk vrij goed, de stroomafname op de koprijtuigen is wat problematischer, maar ik denk niet dat een andere lagering heel veel gaat uitmaken.
Het probleem is primair de aandrijving zelf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.