Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper  (gelezen 63489 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #135 Gepost op: 03 April 2011, 21:35:56 »
Zo, nog een kleinigheidje.
Schakelaar gemonteerd, zodat de verlichting uitschakelbaar is.



Als ik nog eens zin heb, vervang ik de schakelaar door een opto-coupler, zodat een en ander vanuit de decoder is te besturen. Maar die had ik even niet.
Het zou ook zo maar kunnen dat er ergens op die ingewikkelde print al een voorziening voor uitschakelen zit, maar dat heb ik niet uitgezocht.
Het lichtprintje direct op de decoder aansluiten heeft dus weinig zin, omdat het met ompolen werkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #136 Gepost op: 07 April 2011, 22:31:36 »
Ja, ook even geprobeerd en de rolweerstand lijkt me toch ook weer niet het grootste probleem. De tussenrijtuigen rollen eigenlijk vrij goed, de stroomafname op de koprijtuigen is wat problematischer, maar ik denk niet dat een andere lagering heel veel gaat uitmaken.
Het probleem is primair de aandrijving zelf.

Momenteel gaat het goed zonder asb.
Zonder de motorloze kopbakken ging het prima, maar zodra ik één kopbak aankoppelde schoot de aandrijving tekort. Ik heb nu de stroomafname van die kopbakken verwijderd, telkens op één wielstel na in verband met de detectie. Dat scheelt genoeg rolweerstand om de stellen nu goed door R4 te krijgen. Bij een helling zal de aandrijving wel weer tekort schieten, maar daar doe ik niet aan.
De stroomafnemertjes zitten op een kunststof plaatje dat je gemakkelijk in zijn geheel uit het draaistel kan losklikken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #137 Gepost op: 09 April 2011, 10:09:43 »
Tja, met zo'n oplossing zal ik dan niet blij werden. Ik wou de stroomafname zelfs nog uitbreiden op de midden rijtuigen...

Hier loopt inmiddels alles met zo'n 2-3 jaar vertraging, anders zou ik direct mijn koplopers uit elkaar halen om de aandrijving aan te passen. Door de andere lagering kan je direct ook de stroomafname aanpassen, ik heb deze week de onderdelen bestelt om een poging te doen...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #138 Gepost op: 09 April 2011, 16:31:20 »
Ben benieuwd.

Maar waarom wil je meer stroomafname Bernd? Het motorrijtuig heeft van zichzelf al goede stroomafname, zeker zonder asb.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #139 Gepost op: 09 April 2011, 17:17:42 »
Momenteel gaat het goed zonder asb.
Zonder de motorloze kopbakken ging het prima, maar zodra ik één kopbak aankoppelde schoot de aandrijving tekort. Ik heb nu de stroomafname van die kopbakken verwijderd, telkens op één wielstel na in verband met de detectie. Dat scheelt genoeg rolweerstand om de stellen nu goed door R4 te krijgen. Bij een helling zal de aandrijving wel weer tekort schieten, maar daar doe ik niet aan.
De stroomafnemertjes zitten op een kunststof plaatje dat je gemakkelijk in zijn geheel uit het draaistel kan losklikken.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #140 Gepost op: 11 April 2011, 08:08:18 »
Het gaat mij meer om detectie op alle draaistelen dan meer stroomafname Bernd. Het laatste levert het eerste dan wel op...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #141 Gepost op: 27 April 2011, 22:21:39 »
Voor de vakantie nog iets kunnen regelen voor mijn Koploper projectje, wat ik nu toch begonnen ben... De Aslagers had ik al van GM&S in huis bekomen, dus even een messingplaat getekend voor de draaistelen, omdat ik sowieso nog wat printplaten nodig had. Vandaag zat dit dan in de brievenbuis, dus lekker snel gedaan door mijn etser  (y):



misschien kan ik nog eentje deze week in elkaar zetten voor een test...

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #142 Gepost op: 27 April 2011, 23:20:19 »
Heel benieuwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #143 Gepost op: 22 September 2011, 15:55:37 »
Zoals bekend hebben de Mätrix Koplopers een slim bedachte manier om de gesloten kopdeuren te vervangen door open deuren met balg. Vervolgens kunnen de stellen worden gekoppeld met een meegeleverde koppelboom. Helaas koppelt dat niet echt balg aan balg, staat het een beetje raar en wil de koppelboom gemakkelijk loslaten of breken. Het moest toch mogelijk zijn een kortkoppelmechaniek te plaatsen. Bij de Lima ging dat prima.

Het is wat lastiger gebleken, maar wel te doen. De koppelschacht moet door het gat in de baanveger steken en dat bleek alleen te kunnen als de voet van een klein Symoba kortkoppelmechaniek in de bodemplaat werd verzonken. Die bodemplaat is van metaal dus er moet worden gefreesd.

Het uit elkaar halen van de Koploper blijkt bijna net zo eenvoudig als bij de Lima. Nou ja. Het is in ieder geval niet erg lastig. Twee tips. Ik heb alleen de stroomafname en de motor van de printplaat losgesoldeerd. De print kun je er dan compleet met stroomvoerende koppeling en lichtprint vanaf halen.
Verder moet je het afdekplaatje boven het koppelmechaniek eerst naar achter schuiven. Dan is hij er gemakkelijk uit te lichten. Probeer je dat zonder het plaatje naar achteren te schuiven, dan breekt hij gegarandeerd. Dat kun je bedenken als je het ding goed bekijkt, maar ik bedacht het pas achteraf.  ::)



Uiteindelijk hou je het metalen chassis over en daarin moet dus worden gefreesd. Ik kan dat niet, maar anderen gelukkig wel.



Als je de boel weer in elkaar zet, dan ziet het er zo uit.



Het kortkoppelmechaniek past precies op zijn plek.



Ik had het liefst de werkende Scharfenbergs van Artitec gebruikt, maar die zijn los (nog) niet leverbaar. Dus maar Pihlotrain koppelingen in de standaard nem-schacht van Symoba gelijmd.
De baanschuivers kun je terugplaatsen nadat er een beetje meer ruimte is gemaakt voor de beweging van het staafje van het Symoba-mechaniek.



En dan ziet het er uiteindelijk zo uit.




De koppeling moet nog worden gezwart en dat gaatje misschien nog eens dichtmaken of wegsnijden.
Op deze manier is er genoeg bewegingsruimte voor de schacht in het gat van de baanschuiver om gekoppeld door R4 te rijden. Bij krappere bogen moet de koppelschacht misschien wat dunner worden gevijld.

De front- en sluitseinen van de gekoppelde bak moeten apart zijn uit te schakelen. Dat kan vast via de decoder, hoewel het wat ingewikkelder is dan normaal. Het lichtprintje heeft maar twee aansluitdraden en werkt vermoedelijk door ompoling. Ik ga denk ik een klein schakelaartje in de draden naar het lichtprintje zetten. Voor het plaatsen van de geopende deuren moet de bak toch open.

Ik zal de volgende weken nog aardig wat Koploper-bodems bewerken, als iemand nog interesse heeft in gefreesde bodems (volgens de Henk-Methode), dan graag reactie via PB....
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #144 Gepost op: 22 September 2011, 16:10:58 »
Kijk dan eens of het mogelijk is een paar milimeter dieper te frezen Bernd, in verband hiermee.

Dat ziet er inderdaad goed uit, alleen moet de koppeling hoger zitten zoals op deze foto van railfaneurope

Met de Philotrain koppelingen heeft dat geen zin, omdat het grendeltje de balgen dan niet meer kan passeren, maar de komende Rivarossi functionerende Scharfenbergs bieden perspectieven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #145 Gepost op: 22 September 2011, 18:45:53 »
Zijn die niet veel te breed?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #146 Gepost op: 24 September 2011, 22:58:48 »
Hmm, ze zijn er nog niet, maar misschien heb je gelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #147 Gepost op: 26 September 2011, 08:19:27 »
Ik ga deze week ook mijn kopbakken demonteren en naar Bernd sturen voor het freeswerk. Moet nu alleen nog een oplossing bedenken hoe ik straks de 360mm bogen kan berijden.

Henk hoe schat jij dit in met jouw koppeling? Hoeveel mm zou de schacht dunner moeten worden?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #148 Gepost op: 26 September 2011, 08:48:20 »
Weet ik niet Jeroen. Het timmermansoog zegt dat het kan, maar ja, dat is maar een timmermansoog. Het heeft overigens niets met de koppeling te maken, dat maakt niet uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #149 Gepost op: 26 September 2011, 09:48:13 »
De koppeling zelf bloijft voor de baanruimer neem ik aan, dus het gaat puur om de schacht?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974