Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 13:55:56
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 13:53:50
Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper  (gelezen 58869 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #150 Gepost op: 26 september 2011, 10:59:04 »
Ja, het is immers een echt kortkoppelmechaniek, dus in de bogen steekt de schacht nog precies even ver uit de baanruimer als op het rechte stuk. De koppeling komt nooit in de buurt van de baanruimer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #151 Gepost op: 26 september 2011, 11:41:21 »
Daar ging ik min of meer al van uit. Goed om nu zekerheid te hebben. Bedankt Henk!
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #152 Gepost op: 21 december 2011, 12:08:27 »
Heel benieuwd.

En daarom plaats ik nu een update!

De etsdelen zijn al bekend en passen ook heel goed:



bijpassend heb ik Puntlagers van GMnS en Kleinmodellbahn Assen van Modellbahn-radsatz.de  ( om dat ik al bij de Plan E heel goede ervaringen gemaakt heb) bezorgt:



Het Trix draaistel moet gesloopt werden en dan heb je nog een afstand-plaatje nodig om de Kleinbahnmodellbahn Assen erin te kunnen zetten. Deze vanmorgen even gefreesd...



De Puntlagerbuisjes in het etsdeel gezolderd en in het draaistel geplakt:



Het afstandsplaatje van 0,3mm eraan geplakt:



Alles in elkaar gezet, wielen zwart gemaakt:



Het draaistel is nu nauwelijks dikker geworden, maar dit maakt mij niets uit, als het dan goed rijdt en detectie geeft..:



Alles onder de bak gezet, ziet heel mooi uit. De rolweerstand is nu te vergelijken met de Rijtuigen van LSM...



Als het goed loopt, dan zal ik naar Kerst nog de rest van de Draaistelen aanpassen en dan zal ik kijken wat het scheelt...

Ik ben heel tevreden met de werk voor vandaag, de delen liggen al enkele manden in de kast, maar nu eerst de tijd gehad...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #153 Gepost op: 21 december 2011, 12:39:10 »
Interessant, Bernd. :)

'Wielen zwart gemaakt,' lees ik. Waarmee ook al weer? Dat doe je toch met een speciale pen? Je hebt het al eens meer verteld, maar ik kan de informatie niet meer terugvinden...

Groet,
Basilicum

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #154 Gepost op: 23 december 2011, 13:36:10 »
Hoi,

Ja, een speciale Pen, heb toen 5 stuks op ebay gekocht, en twee verder gegeven aan vrienden. Werkt echt goed en lekker mat en dekkend... Metal iets schoonmaken, vooral vetvrij en dan kleuren...

Het is een ZIG Posterman Black PMA-50

Groet

Bernd



Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #155 Gepost op: 25 september 2012, 17:14:01 »
Hallo,

Zelf heb ik een Märklin koploper. Nu zit ik met het probleem dat ik massadetectie nodig heb op het aangedreven draaistel. Hier zitten 4ASB's op. Nu zou ik 2 wielen omdraaien van een andere as, echter bij het aangedreven draaistel is de as dikker.

Heeft iemand enig idee of er assen, of wielen te koop zijn zonder asb die passen op de as/in het aangedreven draaistel?

Groet,
Wijbe

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #156 Gepost op: 01 februari 2013, 02:25:11 »
Dag allen,

Ik heb mij rot gezocht maar uiteindelijk dit draadje gevonden. In het begin staat uitgelegd dat je met een diode de binnenverlichting aan F3 hangt. Nu zit er in mijn Trix Koploper een Lokpilot 4, die heeft geen versterkte F3 volgens mij. Kan de binnenverlichting niet gewoon aan F1 of F2 gebakken worden? Toch nog steeds heel vreemd dat er zo'n complexe print in dit stel zit met 21 polige decoder en alleen F0 werkt.

Groet,

Robert

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #157 Gepost op: 05 februari 2013, 16:35:39 »
Nu zit er in mijn Trix Koploper een Lokpilot 4, die heeft geen versterkte F3 volgens mij.

Dat klopt en ik zou niet zomaar de modificatie van René Huibers uitvoeren met een Lopi.


Kan de binnenverlichting niet gewoon aan F1 of F2 gebakken worden?

Zit er bij jouw een geluidsprint in? zo niet dan kan je AUX1 vinden op verbinding A8 en AUX2 vinden op A9 van je print. Wel nog zelf even doorverbinden met A10 (met een diode ter becherming van je decoder), R22 naar R21 en de genoemde diode van René Huibers NIET plaatsen (deze diode vebind de AUX3 (pin 13 van de MTC21 connector) rechtstreeks naar A10.)  F1 of F2 kan je dan zelf mappen.

Aux3 kan werken maar dan moet je de juiste T1 weten te vinden en daarnaast de juiste R18 moeten berekenen en plaatsen.

Toch nog steeds heel vreemd dat er zo'n complexe print in dit stel zit met 21 polige decoder en alleen F0 werkt.

Dit heeft te maken met het gebruik van een 5 polige verbindingsstekker tussen de rijtuigen en het gebruik willen maken van stoomafname van de beide stuurstanden. Al met al kwamen ze een pen te kort in de koppelingsstekker om de front en sluitlichten schakelbaar te maken. (wel eens opgevallen dat er maar 2 draden naar de front en sluitlichten gaan?) Waar je normaal voor 2 functies 3 draden nodig hebt heeft MaTrix de eigenschap gebruikt dat een LED ook maar gewoon een diode is en heeft maar 2 draden nodig. Maar daardoor wel een iets aangepaste print. Daarnaast hebben sommige ICMs een geluidsprint waarbij AUX1 en AUX2 de geluidsfuncties aansturen en er schijnt zelfs een derde geluidsfunctie (ventilator) naar boven te halen te zijn.


Voor de rest nog wat vraagjes aan één ieder.

Welke decoder zit er bij jullie standaard in? Ik heb een Märklin versie en als ik deze door een ESU LokProgrammer laat uitlezen dan komt er zo af en toe een ESU LoPi 3.0 M4 naar voren en kan ik alle functies en instellingen bekijken. Laat ik de programmer vervolgens de ICM nog een keer uitlezen dan geeft deze aan dat het geen ESU decoder is. Heeft iemand deze ervaring ook.

Daarnaast ben ik van plan om een LokSound v4 in mijn ICM in te bouwen aangezien ik erg slecht te spreken ben over het functioneren van de bestaande losse soundmodule. Om te begrijpen waar ik exact de nodige verbindingen moet maken, probeer ik de gebruikte componenten van de print te achterhalen. Het meeste lukt me wel maar heb nog niet de juiste datasheets kunnen achterhalen van T11 (AS3 P89)  T7 (SA∟) en T6 (491). Iemand enig idee?

Alvast bedankt

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #158 Gepost op: 06 februari 2013, 01:32:58 »
Dag yeti, bedankt voor je antwoord  ;D

Is het werkelijk zo simpel? Ik heb geen geluid in dit geval zitten dus ik hoef alleen maar A8 te verbinden met a10 en alles werkt? Ik ben zelf niet zo goed in printplaten lezen en zo. een ledje solderen gaat nog wel maar deze printplaat is erg verwarrend.

Ik kan de printbaan van a10 teruglezen naar de aansluiting T1, er lijkt verder niks op aangesloten te zijn. Of lees ik het verkeerd en moet ik de R22 naar R21 juist wel en de diode dus niet plaatsen? Nogmaals: ik ben een leek met elektronische schakelingen en transistoren en zo. Ook lijkt me dat ik nog steeds de aanpassingen moet doen in de kop en tussenbak(ken).

Beter nog even vragen voor de zekerheid dan mijn decoder af laten fikken :P

Vriendelijke groet,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #159 Gepost op: 06 februari 2013, 03:22:45 »
Nadat ik wat gegeten had en mijn hersenen wat beter werkten aan de slag gegaan. A8 met een diode aangesloten op een soldeereilandje van A10 en in alle 3 de bakken (ik vind 3 lang zat voorlopig) de SMD soldeerbrugjes verplaatst. En toen werkte het gewoon! Meteen aan de lokprogrammer gehangen en interieurverlichting gedimd.

Yay! Bedankt! ;D

het was me wel opgevallen inderdaad dat de sein printjes maar 2 draden hebben. Ik vermoedde all dat een deel van de transistor meuk op de printplaat deze seinen 'ompoolt' Apart schakelbare sluitverlichting vind ik niet echt nodig. Ik heb maar één rijvaardig exemplaar. De andere gaat de versnipperaar in en van de stukjes die overblijven worden een paar LSM ICR rijtuigen omgebouwd tot 1:87 Koploper. Mocht deze operatie slagen, dan maak ik de ander ook 1:87. Eentje moet een Aegon versie worden, gewoon nostalgie omdat ik dit treinstel ook van Lima ergens heb liggen (helaas flink bespeeld).

Zoveel plannen, zo weinig tijd... En door de knik in de zijwanden een hele uitdaging waar ik al maanden over pieker. Maar intussen heb ik een mooi model van dit markante treinstel met normale verlichting zodat de Preisertjes geen factor 20 zonnebrand mee hoeven nemen 8)

Zal de stroomafname ook doorverbinden maar een andere keer. Heb net de boel weer dicht, was het vergeten om ook even te doen.

Nogmaals bedankt  (y)

Vriendelijke groet,

Robert

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #160 Gepost op: 06 februari 2013, 08:51:27 »
Of..... je sluit een mosfet aan op F3/F4, zie hier ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #161 Gepost op: 06 februari 2013, 09:38:47 »
@ Biesje,

Zo dat is snel. Is op zich natuurlijk een relatief kleine ingreep maar zo snel had ik het niet verwacht. Veel plezier ermee, en ik volg je project met belangstelling.

@ Ruudn,

Dat kan ook


Ik zelf ben een voorstander om alles (ook onder de kap) er netjes er uit te laten zien. Als je dus de orginele printbanen kan gebruiken door alleen maar enkele SMD componenten toe te voegen heeft dat mijn voorkeur. Ook ik heb nog enkele IRF7103 liggen maar helaas zijn ze net te groot om op de positie van T1 aan te sluiten. Ik ga dus op zoek naar T1 en R18. Heeft iemand nog een sugestie?

Mvg

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #162 Gepost op: 06 februari 2013, 10:29:34 »
Het meeste lukt me wel maar heb nog niet de juiste datasheets kunnen achterhalen van T11 (AS3 P89)  T7 (SA∟) en T6 (491).

Gevonden :)
T11 = 80V NPN transistor
T7 = N-Channel enhancement mode field effect transistor
T6 = NPN medium power transistor

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

jurrie-burrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #163 Gepost op: 10 februari 2013, 18:55:55 »
hallo

ik heb een probleem met mijn trix koploper nr22355.

zal het zo goed mogelijk beschrijven.

stap 1 haal treinstel uit de doos.
stap 2 decoder ingebouwd (trix 21 polige decoder)
stap 3 bij het op de baan zetten MOETEN eerst de 2 motorbakken tegen elkaar aan gezet worden, dan gaan alle lampjes branden en kan ik de trein bedienen.
stap 4 tussenwagons (als ik de motorbakken loshaal blijft de bak met de motor aan staan) ertussen en alles werkt.

zo ver alles goed

alleen moet ik dit kunstje iedere keer herhalen bij het opstarten van de baan, of na het krijgen van kortsluiting in de baan.
het geldt ook als ik de baan aan en uit zet.

nu heeft iemand mij verteld dat het misschien aan de decoder ligt.

heb ik een esu 54615 21 polige decoder ingezte(v4)

nu moet ik weer beide motorbakken aan elkaar zetten, en dan gaat alles branden en kan ik de trein bedienen.
als ik de tussenbakken ertussen wil zetten. maak ik ze los maar gaat gelijk alles uit en kan ik helemaal niet rijden.
dus die valt helaas weer af.

nu wil ik weten hoe het probleem opgelost kan worden door niet iedere keer de motorbakken aan elkaar te hoeven zetten om het treinstel te activeren.

groet jurgen


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: BNLS-Werkspoor - Mätrix Koploper
« Reactie #164 Gepost op: 10 februari 2013, 19:09:53 »
Vermoedelijk een probleem met het relais dat bepaalt van welke bak er stroom wordt afgenomen. Een zeer bekend probleem. Ik heb ooit een Koploper voor 200 euro van een handelaar gekocht, omdat hij geen zin had het zoveelste exemplaar met dit probleem terug te sturen.  ;D
Als dat het is, dan is het op te lossen door het relais te overbruggen. Daarmee is dit draadje begonnen.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.