Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544422 keer)

jakop

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #465 Gepost op: 30 januari 2012, 20:20:52 »
Dat laatste had ik ook  ;D
Ik ben voornemens het pand van de NedTrain vestiging op m'n baan hier mee samen te stellen (althans de oudbouw)
Nu wordt die gevel ruim 1,5 m' en de teller stond al ruim boven de €150, zonder dak.....nog maar even uitgesteld dus.

Groet,

Jakop

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #466 Gepost op: 18 februari 2012, 17:02:38 »
Dönsdorf   -   Deel 99


Na de Lokleitung, Übernachtung, Kantine, Stellwerk, ringloods en andere, kleinere bouwprojecten staat de Verwaltung op stapel, maar de bouw stagneert. De laatste weken had ik namelijk een bouwdip. De tijdrovende bouw van de ringloods is hier mede debet aan; ik was het bouwen tijdelijk beu. Gisteren maakte ik eindelijk weer eens een bouwdoos open en schilderde een collectie kozijnen.


390   Kozijnen met de eerste laag verf.

Inmiddels zijn de kozijnen voor de tweede keer geverfd.


Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #467 Gepost op: 21 februari 2012, 15:56:48 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 100


Er bestaat maar één constante; deze heet verandering.

Het bouwtopic Dönsdorf heeft vandaag een nieuwe naam gekregen: Dönsdorfer Bauberichte. Verder heeft deze draad zijn stek in het deelforum ‘Wat zijn we aan het bouwen’ verlaten en een nieuwe plek gevonden in ‘Baanbouw en scenery’. Het gaat tenslotte voornamelijk over de bouw van mijn baan met de bijpassende aankleding. :)


391   V200-Parade.


Met vriendelijke groet,
Bas

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #468 Gepost op: 21 februari 2012, 19:28:44 »
Hallo Basilicum,

Mooie foto van die 5 V200. Was het in het echt nog maar zo.

M.vr.gr. Jan K.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #469 Gepost op: 21 februari 2012, 20:30:37 »
Inderdaad een heel fraaie foto!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #470 Gepost op: 22 februari 2012, 09:50:55 »
Dank, heren. :)

Deze foto kreeg Bw-Direktor Waldstein onlangs toegestuurd en is gemaakt door de cameraman van een filmploeg, die twee weken geleden opnames maakte in het Dönsdorfer Bertriebswerk.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #471 Gepost op: 23 februari 2012, 20:23:49 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 101


Verder met de Verwaltung.
De voorgevel is geheel volgens het Baukastenprinzip van Auhagen opgebouwd: het bestaat uit losse onderdelen. Het voordeel is, dat je vrij bent in de keuze van het aantal verdiepingen en de breedte van het pand. De pasnauwkeurigheid van de onderdelen is erg goed en van lichtdoorlatendheid is geen sprake.

   
392 en 393   Voorgevel in losse onderdelen en los in elkaar gedrukt.

De grote deur in de voorgevel, die ik er zelf aan toevoeg, geeft natuurlijk een extra uitdaging. Vooral om de juiste locatie van het gat voor de deur te bepalen. Eén geveldeel snijd ik in tweeën. Het onderste deel verdwijnt in de knutseldoos en wordt vervangen door een stukje muur uit Auhagens set 41205, die ik nog over heb van mijn ringloodsproject. In de nieuwe muur boor ik een paar gaten en met mes, vijlen en geduld verschijnt langzaam maar zeker het gewenste gat voor de dubbele deur.

   
394 en 395   Met een echte hoofdingang.

De deur is ook een Auhagenproduct en is te vinden in set 48647, zoals ik al eerder vermeldde. Deze deur komt hoger te zitten, dan de deuren links en rechts in de gevel. Om dit hoogteverschil te overbruggen kies ik ervoor om een trap uit set 48646 toe te voegen. Deze trap is wel één trede te hoog. Ik snijd de onderste trede af, maar ontdek, dat dit niet mijn gewenste effect geeft. Bovenaan de trap kan een Preiserlein niet fatsoenlijk staan en de snijranden zien er slecht uit. De volgende trap wordt van zijn bovenste trede ontdaan. Er ontstaat nu een gat, maar dat los ik later op.

   
396 en 397   Links de aangepaste gevel en rechts de ‘trappentest’.

Voordat ik de onderdelen aan elkaar lijm, worden de voegen van het metselwerk als vanouds behandeld met verdunde grijze verf van Revell. Het vervangen stuk muur wordt aan de achterkant zwart geschilderd om ook dit deel lichtdicht te krijgen.


Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #472 Gepost op: 27 februari 2012, 20:10:28 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 102


De muurdelen van de Verwaltung zijn geverfd en aan elkaar gelijmd. Het pand krijgt gelukkig geen interieur. Dat scheelt me veel werk en zo hoef ik aan de binnenkant niet zo netjes te werken. Achter de ramen van de hal en trappenhuis komen kokers (zie deel 58); bij de overige ramen worden gordijnen ophangen. Deze gordijnen worden niet direct achter de ruiten geplakt, maar een paar millimeter er vandaan. Zo krijg je een betere illusie van diepte.

 
398 en 399   Opstaande randen voor de gordijnen.

Naast de kozijnen plak ik repen karton, die later in de hoeken worden ingesmeerd met dikke zwarte verf om lichtlekkage tegen te gaan. Het is de binnenkant, dus ik kan lekker kladderen. Als dit zaakje droog is, wordt het papier met de gordijnimitatie erop gelijmd.

Bij de hoofdingang kon ik me niet inhouden om een figuurtje te plaatsen. Hiervoor is wel een klein vloertje nodig. Geinig, maar daarvan zal ik later nog maar weinig kunnen zien. Zeker als het pand achter de ringloods verdwijnt…

 
400 en 401   Het figuur achter de deur. Even later is hij achter een kokertje verdwenen.

Diverse ramen zijn beplakt met zwart papier. Daar wordt ’s avonds niet gewerkt. Ook alle ramen in de dakkapelen zullen donker blijven. Dat kan vrij eenvoudig door de hele zolder met een stuk zwart papier af te dichten.

 
402 en 403   Het resultaat tot nu toe.

Het kleurverschil van de gevel op de laatste foto’s komt door verschillend licht. Foto 402 werd bij kunstlicht gemaakt en foto 403 bij (winter-)daglicht.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2012, 20:28:08 door Basilicum. Reden: link toegevoegd. »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #473 Gepost op: 27 februari 2012, 20:14:05 »
Geinig zo met dat figuurtje 8). Je had ook de deur een stukkie open kunnen maken, alsof ie dan net uit de deur zou stappen.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1091
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #474 Gepost op: 27 februari 2012, 20:15:13 »
Niet alleen mooi om deze bouw te volgen, ook boordevol tips waarvoor dank! (y) (y) Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #475 Gepost op: 27 februari 2012, 21:08:50 »
Inderdaad, mooi en leerzaam Bas. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #476 Gepost op: 28 februari 2012, 08:16:32 »
Dank jullie wel. :)

Je had ook de deur een stukkie open kunnen maken.
Daar heb ik niet aan gedacht. Misschien bij een volgend pand.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #477 Gepost op: 05 maart 2012, 20:56:14 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 103


Weer verder met de Verwaltung.
De delen van het dak worden alleen met een verdund verfje vervuild. Meestal doe ik dit na de montage van een pand, maar nu kies ik ervoor om de delen los op tafel te behandelen. Zo is de kans kleiner, dat het hele gebouw een bende wordt.
Het gevaar van de onderdelen los ‘weatheren’ is de kans op verschil in de mate van de vervuiling van de onderdelen onderling. Ik maak eerst een bakje met sterk verdunde verf klaar en smeer dat eenvoudig op de dakdelen. De overtollige verf laat ik er vanaf lopen. Een stukje karton als ondergrond is dus wel wenselijk.

 
404 en 405   Het dak zit erop.

De volgende stap is de binnenverlichting. Het gebouw blijft alleen aan de onderkant open. De warmte van een paar gloeilampjes kan dus moeilijk weg. Of loopt de temperatuur niet zo snel op in deze kleine ruimte? Dat zal wel meevallen. Toch probeer ik eerst wat anders.
Een tijdje geleden kocht ik een paar LED’jes van Brawa om ze eens uit te proberen. Deze zijn uitgerust met een fitting. Handig als ze vervangen zouden moeten worden. Hoewel… Hoe vaak gaan LEDjes eigenlijk kapot? Bijna nooit. Op de verpakking staat ‘Weißlicht’. Dit zou dus een illusie van TL-verlichting kunnen geven. Ik sluit zo ’n LED aan en doe het licht om mij heen uit. Inderdaad: wit licht. Echt wit. Eigenlijk te wit voor het doel, dat ik voor ogen heb. Zeker in vergelijking met de omliggende bebouwing. Met gele lampenverf de LED geel maken? Klets! Dan kan ik net zo goed gele LED’s gebruiken. Toch probeer ik het en behaal slechte resultaten.
Wat nu? Ik zak onderuit op mijn bureaustoel en kijk rond. Mijn oog valt op de testschakeling, die ik voor de ringloods heb gemaakt een paar maanden geleden. Het zijn die warmwitte LED’s, afkomstig van een gedemonteerde set kerstverlichting. Kamer weer donker, LED’jes aan. Dit is veel beter. Met enige moeite bepaal ik hoeveel lichtpunten nodig zijn en op welke plek. Ik plak de schakeling direct op de achterwand van het gebouw met houten blokjes en messingdraad (zie deel 83).

 
406 en 407   Achterwand met de gemonteerde binnenverlichting. Ja, het werkt!


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2012, 16:54:37 door Gert van den Heuvel. Reden: Nummers bij foto\'s aangepast op verzoek van Bas. »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #478 Gepost op: 11 maart 2012, 16:08:53 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 104


De bouw van het Verwaltungsgebäude voor het Betriebswerk is bijna afgerond.
Voordat de trap aan de gevel wordt gemonteerd, lijm ik eerst een plaatje plastic erop om het gat te dichten (zie deel 101, foto 397). Ik gebruik hiervoor het doorzichtige plastic, dat voor de ruiten wordt gebruikt. Dat is dun en vlak. Ik maak er een ‘lipje’ aan, zodat de trap direct aansluit aan de deur. De hoogte blijkt toch niet helemaal goed te zijn. Dit los ik op met een extra plaatje karton onder de trap. Nu kan het geheel in de grijze verf gezet worden, gevolgd door een goed verdund, zwart laagje.

 
408 en 409   De trap voor de hoofdingang.

Het puntje op de i is de buitenverlichting. De lantaarns, die ik hiervoor gebruik, komen uit set 41202. Wederom van Auhagen. Hierin zitten twintig lantaarns zonder lamp of led, die staand of hangend gemonteerd kunnen worden. Ik kies bewust voor niet-brandende lantaarns, want ik heb hiermee nog geen goede ervaringen opgedaan, zoals met die kleintjes van Viessmann. Die gaan pas branden als je ze even aantikt, ze branden bibberend of helemaal niet.

 
410 en 411   Het resultaat bij dag…

 
412 en 413   … en bij nacht. Eigenlijk jammer, dat dit pand achter de ringloods verdwijnt.

De onderdelenteller bleef deze keer steken op 344. Daarvan is meer dan de helft uit eigen productie.
Ik ben erg tevreden met dit product van Auhagen. De pasnauwkeurigheid is prima; de lichtdoorlatendheid van de muren is nul en de mogelijkheid om het pand naar eigen inzicht te vergroten is voorgeprogrammeerd.
Het nadeel is de prijs. Door de extra onderdelen liep het totaalbedrag natuurlijk op.

Tot slot nog een lijst met artikelnummers:
  • Auhagen 11424   Verwaltungsgebäude *
  • Auhagen 11425   Erweiterung Verwaltungsgebäude *
  • Auhagen 41202   20 Gaslaternen
  • Auhagen 41205   Ziegelmauern mit Zahnfries
  • Auhagen 48686   17 Verschiedene Treppen
  • Auhagen 48687   Fenster, Fenstergewände, Türen
  • Verf van Revell   5, 8, 43, 47 en 84.
  • Verder nog een voorraadje karton in diverse kleuren en diktes.
  • Oh ja: een figuur van Noch.

* Vanaf 2012 levert Auhagen sets 11424 en 11425 gecombineerd in de nieuwe set 11424.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2012, 16:28:57 door Basilicum. Reden: een link verbeterd. »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #479 Gepost op: 11 maart 2012, 16:27:26 »
Vakwerk, Bas (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus