Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Dirk
Vandaag om 23:28:28
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
Vandaag om 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
Vandaag om 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 546281 keer)

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Dönsdorf
« Reactie #450 Gepost op: 19 januari 2012, 11:55:40 »
Weet jij toevallig of dingen voor de inrichting zoals werkbanken stellingkasten e.d. ook nieuw los te koop zijn en zo ja van welk merk?
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re:Dönsdorf
« Reactie #451 Gepost op: 19 januari 2012, 15:23:10 »
Hallo Basilicum,

Een week geleden heb ik dit "draadje" ontdekt en heb het nu uitgelezen. Ik ga het
dagelijks volgen, net zoals ik het "draadje" volg van medespoorder Ruud K. Je hebt een
grote baan met vele meters baanlengte. Als ik jouw spoorplan van de hoofdbaan op foto
nr 2 bekijk en de zwarte hoofdlijn volg, vraag ik me af hoe je van de buitenbaan op de
binnenbaan komt, zonder tegen de rijrichting in te rijden. Als een trein vanuit je
"hauptbahnhof" naar rechts rijdt via de kleine zolderruimte, over de spiraal heen, richting
"Bw", dan kom je vanzelf weer uit in het station. Rijdt de trein dan altijd hetzelfde rondje
of laat je de lok omlopen in het station, draaien op de draaischijf en weer terug naar de
wagens in't station? Dan kom je via wissels op de binnenbaan. Want als je naar het
schaduwstation wilt, doe je dit dan altijd vanuit de binnenbaan van de hoofdbaan?
Want als de trein weer terugkomt op de hoofdbaan, komt hij altijd weer terug op de
buitenbaan van de hoofdbaan.
Zoals het nu is heb je geen ompoolproblemen, behalve dan de keerlus van je
opstelsporen en misschien bij de draaischijf.
Was het niet mooier geweest als je vanuit de spiraal ook uitkomt op de binnenbaan. Dan was
de rijlengte nog groter geworden, vooral omdat je met lange treinen rijdt. (ik ben er
jaloers op).
Op foto nr 23 was er vanuit de bovenste spiraal een aftakking naar de binnenbaan te maken,
richting schoorsteen of luchtkoker. IK doe zomaar een suggestie zoals ik het gedaan zou
hebben.

IKzelf ben nu voor de 4e keer een baan aan't bouwen. Ik hou van een hoofdbaan met lange
rijlengte. Nu is het 31m zonder kruisingen. IK weet ook dat de trein altijd weer terug komt
op zijn vertrekpunt. Mijn max treinlengte is 2m. Ikzelf heb ook een "Langer Heinrich"
rijden, maar dan met 15 wagens.

Verder wil ik je complimenteren met de wijze waarop de baan tot stand komt. Chapeau!!!

M.vr.gr. Jan K.

[Patrick]

  • N-Spoor Digitaal, Tijdperk 3, herbeginner na 22 jaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re:Dönsdorf
« Reactie #452 Gepost op: 19 januari 2012, 16:32:12 »
Dit gaat groots worden Basilicum. Persoonlijk zou ik de spiegel weg laten, maar wel gaaf zo'n groot depot.

Groeten,

Patrick

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re:Dönsdorf
« Reactie #453 Gepost op: 19 januari 2012, 18:11:44 »
Basilicum,

Mooie plaatjes van de ringloods met toebehoren. Vooral met de spiegel erachter.
Het lijkt nu wel "Bw" Hamburg-Altona. Nu de stoomlok's er nog in.

M.vr.gr. Jan K.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #454 Gepost op: 19 januari 2012, 19:45:02 »
Wederom dank voor de complimenten. :)

@ Bob: Is Faller 180604 iets voor je?

@ Patrick: Waarom zou je de spiegel weglaten?

@ Jan: Welkom op het forum. :)
Ik heb geprobeerd in de hoofdbaan zo weinig mogelijk wissels te leggen (zie deel 2). De consequentie hiervan is, dat er soms vanuit het station een paar honderd schaalmeters verder gereden moet worden om van hoofdbaan te wisselen. Dat neem ik voor lief. Toch kunnen de treinen op drie plaatsen overlopen van de buiten- naar de binnenbaan. De praktijk heeft inmiddels uitgewezen, dat dit voldoende is.
In het eerste ontwerp van deze baan was er geen keerlus opgenomen, omdat ik van plan was om een tweede Gleiswendel te bouwen, zodat de treinen ook via het schaduwstation door kunnen rijden. Dit plan is bewust verworpen, zodat je nu verplicht bent om de trein van richting te laten veranderen met eventuele rangeerbewegingen om deze naar het schaduwstation te laten terugkeren.

Groet,
Bas

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Dönsdorf
« Reactie #455 Gepost op: 19 januari 2012, 21:07:11 »
Precies wat ik bedoel. Bedankt (y)
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

[Patrick]

  • N-Spoor Digitaal, Tijdperk 3, herbeginner na 22 jaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re:Dönsdorf
« Reactie #456 Gepost op: 19 januari 2012, 21:26:43 »
Basilicum, het is puur mijn eigen smaak hoor. Vind het zelf niet mooi staan ook al lijkt het dieper. Ik zou eerder kiezen voor een 'foto' achtergrond met industrie, huizen of gewoon bos. Diepte vind ik dan mooier.
Of alle achtergronden licht blauw en dus het accent op de baan alleen.
Het blijft jouw keus :-)

grtz
Groeten,

Patrick

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re:Dönsdorf
« Reactie #457 Gepost op: 28 januari 2012, 14:21:43 »
Basilicum,

Het is al ruim een week stil vanuit Dönsdorf. Totaal ingesneeuwd en helemaal van de buitenwereld afgesneden??

M.vr.gr. Jan K.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #458 Gepost op: 28 januari 2012, 16:31:21 »
De Dönsdorfse bouwverslagen verschijnen in een onregelmatig tempo. Soms één keer in de week, dan weer een keer in de maand. Mijn werktempo ligt – noodgedwongen – niet zo hoog als bij een paar andere forumleden. Na het voltooien van de ringloods is mijn eerste prioriteit om mijn hobbyruimte op te ruimen en zoiets levert geen materiaal op voor een nieuwe reportage. Ik begrijp, dat men graag ziet hoe een ander bouwt, maar ik voel me niet verplicht om elke dag te laten zien welk detail ik waar heb aangebracht. ;)   Bovendien heb ik nog een ander topic, die ook aardig wat tijd kan kosten, vooral achter de schermen.

Groet,
Bas

P.S.: Er ligt wel wat in het verschiet. Wacht maar af.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2012, 16:35:14 door Basilicum. Reden: P.S. toegevoegd. »

nero

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #459 Gepost op: 28 januari 2012, 19:33:56 »
je hebt geen haast met een hobby
en het is tot heden een mooie baan met locloods
volg dit draadje ook al een poos net als de andere baan van R.K

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #460 Gepost op: 29 januari 2012, 11:30:44 »
Dönsdorf   -   Deel 98


Tijd voor een nieuw project. Het wordt voorlopig het laatste, grote pand voor het Dönsdorfer Betriebswerk: die Verwaltung. Ik kondigde het al eerder aan. Dit gebouw komt strak tegen de spiegel aan te staan en zal op dezelfde manier gebouwd gaan worden als de Übernachtung en de Kantine (zie deel 76). De achtergevel blijft dus nog in de doos.

   
386 en 387   Auhagen 11424 en 11425.

Als basis gebruik ik bouwset 11424 van Auhagen. Mijn oorspronkelijke plan was om met de overblijvende onderdelen een extra verdieping te creëren. Intussen heb ik set 11425 op de kop getikt, die dat eenvoudiger mogelijk maakt. Auhagen kondigt in de nieuwighedencatalogus van 2012 aan, dat set 11424 en 11425 worden samengevoegd in één nieuwe set 11424 (inderdaad: hetzelfde nummer). Een goede gedachte. De prijs van de nieuwe set is gelijk gebleven aan de oude set 11424.

Ik vind het een mooi gebouw, maar ik mis iets: de hoofdingang. De twee deuren links en rechts in de voorgevel hebben meer iets weg van dienstingangen. In de twee bouwdozen samen zitten voldoende deuren om met een exemplaar een proefje te kunnen doen. Ik verwijderde twee panelen om er vensters in te kunnen zetten.


388   Links de het proefkonijn, rechts het origineel.

Leuk, maar hiermee bereik je nog geen hoofdingangallures. Zou iemand al een oplossing hebben gevonden? Een bekende internetzoekmachine bracht me bij een modelbouwer, die erg in de weer is met het Baukastenprinzip van Auhagen. Zijn bevindingen zijn interessant om eens rustig te bekijken en gaven mij al inspiratie voor een ander project. Zie bladzijde één, twee, drie en vier van zijn bouwactiviteiten. Op de tweede bladzijde kwam ik de oplossing tegen: een echte hoofdingang.


389   Nu met hoofdingang.
Foto is gelinkt van Fuessener-Modellbaublaetter.com.

Deze mooie deur is van Vollmer. Voordat ik me ga melden bij Vollmers Ersatzteildienst, ben ik eerst een uurtje ouderwets op de bank gaan zitten, bladerend door een stapeltje catalogi. Dit leverde een paar mogelijke artikelnummers op. Wederom Auhagen: set 48646 en 48647. Uit de ene komt de trap en de andere de deur.

Voorlopig ben ik weer van de straat. ;)


Met vriendelijke groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #461 Gepost op: 29 januari 2012, 11:45:43 »
Ben heel benieuwd naar de voortgang van dit project, Bas. Inderdaad is de hoofdingang met Vollmer-deur een stuk mooier, maar misschien is ook iets mogelijk met Auhagenonderdelen. Enfin, we zien we wat je gaat knutselen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Dönsdorf
« Reactie #462 Gepost op: 30 januari 2012, 11:58:16 »
Hoi Bas,

Wat een mooi systeem dat van Auhagen! Wist niet dat er zoiets bestond. En wat een leuke dingen kan je ermee samenstellen. Ik ben onder de indruk. Maar ook benieuwd naar jouw resultaat ;)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Dönsdorf
« Reactie #463 Gepost op: 30 januari 2012, 12:06:41 »
Hoi Bas,

Mooi idee met dit gebouw. Het 'Baukasten' systeem heeft ook mij nu even aan het denken gezet. Ik ben benieuwd naar je resultaten bij dit gebouw.

Groet,
Michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #464 Gepost op: 30 januari 2012, 20:14:07 »
Ja, het Baukastensystem geeft wel inspiratie. :)   Ik loop al met een vaag idee rond voor een bedrijfspand.
Het systeem is goed doordacht. Het heeft één nadeel: de losse onderdelen lijken per zakje niet duur, maar je hebt zo een zakje of vier, vijf extra gekocht. Hierdoor wordt het beoogde gebouw niet alleen exclusief, maar ook (iets) duurder, dan 'normale' bouwsets.

Groet,
Bas