Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 599497 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Dönsdorf
« Reactie #435 Gepost op: 11 January 2012, 21:40:39 »
Hey Bas,
Ik zou ook voor het midden gaan!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #436 Gepost op: 12 January 2012, 07:15:41 »
Dank voor de reacties. :)
Ik ga met jullie mee en zal de nummers in het midden monteren.

Groet,
Bas

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Dönsdorf
« Reactie #437 Gepost op: 12 January 2012, 10:04:17 »
Tja,
Ik weet het zonet nog niet. Rijden de loks voor of achteruit erin? Aan welke zijde staat de machinist? welk uitzicht heeft de draaischijfbediende op de nummers? Als daar een regelmaat in zou zitten (zoals bij een 3/4 schijf) dan zou je er rekening mee kunnen houden door de nummers of rechts of links te plaatsen.
In het midden,is zo...., in het midden ;), beetje saai en voorspelbaar.
Je zou (mits het 2 cijferige nummers zijn) de cijfers iets uit elkaar kunnen plaatsen om het beroken van de nummers tegen te gaan. Wat stond er eigenlijk op de nederlandse depots voor "nicht qualmen", niet rooken???

Groet,
Michel

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Dönsdorf
« Reactie #438 Gepost op: 12 January 2012, 11:39:28 »
Michel, een beetje schijf heeft daar een apart mannetje voor! :)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #439 Gepost op: 12 January 2012, 19:39:20 »
Inderdaad. In de Dönsdorf wordt de draaischijf in de regel door dezelfde personen bediend. Die kan dus bijna blind zeggen waar spoor 6 is in de loods. ;) Maar voor figuren, die hier de weg niet zo goed kennen, is een heldere nummering natuurlijk wel aan te raden.

@Michel: De nummering loopt van 1 tot en met 9. Eéncijferig, dus.

Groet,
Bas,
die nu bezig is de nummers in het midden te plakken.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #440 Gepost op: 17 January 2012, 21:29:13 »
Dönsdorf   -   Deel 96


Afgelopen weekend zijn de nummers boven de deuren gemonteerd. Om de borden allemaal op dezelfde plek boven de deur te krijgen, maakte ik hiervoor een mal van karton.


381   Nummers boven de deuren

Nadat de lijm een dagje heeft kunnen drogen, zijn deze nummers met een verdunde verf een beetje vuiler geworden.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 18 January 2012, 07:34:03 door Basilicum. Reden: fotonummer verbeterd. »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #441 Gepost op: 18 January 2012, 19:30:23 »
Dönsdorf   -   Deel 97

Jawel, het is zover: de ringloods is klaar!  

De laatste onderdelen zijn gemonteerd, zoals de schoorstenen, regengoten en regenpijpen. Hierna is het hele dak behandeld met een zeer verdunde zwarte verf. Voor dit laatste klusje moet ik altijd de nodige hoeveelheid moed verzamelen. Vaak ben ik bang, dat het mis gaat. Zoals verf, die precies daar terechtkomt, waar ik het niet wil of een te vlekkerig effect geeft en meer van dat soort narigheden. Toch gaat het meestal goed. Ook deze keer. Ik hoef de loods dus niet helemaal opnieuw te bouwen. ;)
De panden in Dönsdorf worden over het algemeen minder vervuild, dan de panden in Schwarzburg, bijvoorbeeld. Het is eigenlijk een kwestie van smaak. Zo ook de ringloods: hier en daar een paar gebruikssporen vind ik voldoende. Eventueel kan ik later nog een paar verfstreken met vuile verf aanbrengen.


382   De nieuwe ringloods op de kale baan.


383   Met enige aankleding.


384   De loods is klaar, maar de omgeving nog niet.

De binnenverlichting van veel gebouwen in het Bw is nog niet aangesloten. Ook de ringloods is nog donker. Nachtelijke foto’s volgen dus op een later tijdstip.
 

385   Achter de loods.

De ruimte achter de ringloods zal, zoals ik al eerder aankondigde, gebruikt gaan worden door de Betriebswerk-Verwaltung, het hoofdkantoor van het locdepot (zie deel 87). Ik had achteraf beter eerst dit pand kunnen bouwen, dan de loods, maar het idee van een Verwaltung kreeg ik later, toen de ringloods al een te groot deel van mijn bureau opeiste. Om het pleintje tussen dit pand en de ringloods te verlichten, heb ik al een lichtmast geplaatst. Behalve een paar bomen wordt er verder niets aan dit plein toegevoegd. Er is toch niet veel van te zien.


Met vriendelijke groet,
Bas

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Dönsdorf
« Reactie #442 Gepost op: 18 January 2012, 19:39:00 »
Prachtig Bas! (y)
Wat een zee van ruimte.....Die spiegel doet wonderen!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Dönsdorf
« Reactie #443 Gepost op: 18 January 2012, 20:15:17 »
Zijn de sporen wel lang genoeg? Passen grote stoomloks als een 01.10, 10, 50/52 of 44er wel in die loods?
De sporen lijken me wat aan de korte kant, maar misschien is het gezichtsbedrog.

Groet Peter,

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #444 Gepost op: 18 January 2012, 20:55:13 »
Dank je wel. :)

Deze loods kun je bouwen voor sporen met een lengte van 220 of 290 millimeter. Ik heb met een beetje extra knutselwerk alle sporen 290mm gemaakt (zie deel 66). De grotere Duitse stoomloc's kunnen dus veilig binnen staan op elk gewenst spoor.

Groet,
Bas


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12177
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #445 Gepost op: 18 January 2012, 21:08:50 »
Werkelijk indrukwekkend, Bas (y) (y)! Ziet er zeer professioneel gebouwd uit.

Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Dönsdorf
« Reactie #446 Gepost op: 18 January 2012, 21:53:59 »
Indrukwekkend inderdaad 8),
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Dönsdorf
« Reactie #447 Gepost op: 18 January 2012, 23:07:22 »
Altijd mooi zo'n grote locloods en erg strak gebouwd (y)
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Dönsdorf
« Reactie #448 Gepost op: 18 January 2012, 23:10:20 »
Ziet er gaaf uit!
Vooral die spiegel geeft wel een ruimtelijk effect. (y)


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #449 Gepost op: 19 January 2012, 08:33:49 »
Dank voor de complimenten. :)

De bouw van deze ringloods duurde natuurlijk veel langer, dan gedacht. Ik gebruikte hiervoor ongeveer 780 onderdelen van Faller, die allemaal een likje verf kregen en produceerde zelf een gelijk aantal extra onderdelen. Zo werd het een puzzel van 1560 stukjes.
Met 'extra onderdelen' bedoel ik bijvoorbeeld de complete binnenverlichting, stukken karton om lichtlekkage tegen te gaan en voor de vloer. In de drie gebruikte bouwsets zitten ook werkbanken en gereedschapskasten voor de inrichting. Dit breidde ik uit met kisten, vaten en losse locomotiefonderdelen, die ik onder andere in Houten kocht. Een paar Preiserlein mogen natuurlijk niet ontbreken.

Groet,
Bas