Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Hasenwald
Vandaag om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 601335 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1515 Gepost op: 05 September 2023, 21:00:18 »
Dönsdorf   –   Baubericht 282


Dampfkran – 2

De vakantie is reeds voorbij als ik de giek in elkaar zet. De tint groen is iets lichter dan het groen van de cabine. Dat stoort me. Na de montage ontdek ik wat glimmende lijmresten. Ik werk ze weg met transparante, matte verf. Als de verf droog is, is het groen van de giek net iets donkerder geworden en past nu beter bij de rest van de kraan.


839   Giek.

Volgens de handleiding worden de opschriften als laatste aangebracht. Met een bewegende giek en mogelijk in de knoop rakende kabels vind ik dat niet handig en zet de opschriften erop, voordat de giek gemonteerd wordt. Dan wordt de hele cabine in een laagje matte, transparante verf gezet.
Na montage van de giek aan de cabine ga ik met de kabels in de weer. De doos bevat hiervoor een dun garen, in lengte precies genoeg om er een kraan mee uit te rusten. De bouwbeschrijving maakt helder duidelijk hoe de kabels aangebracht moeten worden. De kabel die het meest door allerlei gaten gestoken moet worden, ziet uiteraard op een behoorlijk ongelegen moment kans om volledig los te komen. Mopperend begin ik opnieuw. Toch gaat het al met al beter dan met de Fuchs Bagger jaren geleden.


840   De giek is aangebracht.

Zoals geschreven is het onderstel een 3D-print. Hierdoor zijn de kanten van het ding niet zo glad als dat ik van een ‘traditionele’ bouwset gewend ben. Na een uurtje vijlen en schuren ziet het er een stuk beter uit en krijgt het onderstel een verfbeurt met matzwarte verf. De wielen van de stoomkraam in het DDM zijn rood. Een leuk accent. Toch maak ik de wielen zwart. Dat geeft een rustiger beeld.


841   Onderstel met nog losse schroefkoppelingen (Rivarossi HC8053).

Het onderstel bevat reeds koppelingshaken. Ik denk er nog over na om de haken te verwijderen en modelschroefkoppelingen te monteren. De vraag is of dat nodig is. Veel van deze kranen hadden namelijk enkel haken of überhaupt geen koppelingen en buffers. Van het laatste is de kraan in Rotterdam (zie afbeelding 836) een goed voorbeeld. Vervang ik de haken door schroefkoppelingen?


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 05 September 2023, 21:30:03 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1516 Gepost op: 07 September 2023, 20:37:41 »
Dönsdorf   –   Baubericht 283


Dampfkran – 3

Busch maakt het zilverkleurige dak van golfkarton. De binnenkant van de golven zijn kartonbruin. Dat is aan de zijkanten van het dak goed te zien. Met ijzerkleurige verf is dat eenvoudig op te lossen.


842   Golfplatendak.

Het stukje karton van mijn dak had tijdens de productie een kwart sinus opzij moeten liggen. Nu steken de uiteinden van de voor- en achterkant van de cabine omhoog, in plaats van omlaag. Ik kan Busch vragen of men een beter dak beschikbaar heeft, maar wacht hier nog mee. De reden is de afmetingen van de golven van het dak. Die zijn namelijk vrij grof in vergelijking met het dak van de kraan in het DDM.


843   Stoomkraan in Neuenmarkt-Wirsberg.
Foto: Bahnbilder.de.

Verschillende merken, zoals Auhagen, Evergreen en Faller, hebben losse golfplaten in het assortiment. Ze zijn van kunststof en door hun dikte te star om te buigen tot gebogen dak. In een goed gesorteerde modelspoorwinkel zocht ik naar karton in de vorm van golfplaat, maar dat was niet te koop. Ook in Houten vond ik geen goed alternatief.
Een andere mogelijkheid is een glad dak, zoals ook de Schelde-kranen van Wim Mesu hebben. Tot nu vond ik één DEMAG-Dampfkran met glad dak op het wereldwijde web.


844   DEMAG-Dampfkran met glad dak (groter wordt de afbeelding helaas niet).
Foto: Horst Marquardt, Eisenbahndienstfahrzeuge.de.

Kortom: het golfplatendak uit de bouwset vind ik te grof en een goed alternatief heb ik nog niet gevonden.
Wie weet raad?


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 08 September 2023, 15:37:17 door Basilicum »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1517 Gepost op: 07 September 2023, 21:20:13 »
Aluminium folie....
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1518 Gepost op: 07 September 2023, 23:21:50 »
Dat zou je kunnen doen, mits je de mail al van te voren rond kunt buigen, in de vorm van het dak. Mijn ervaring met golfplaten uit aluminium, is dat dit kwetsbaar is en dus niet zo vorm vast.
Een auhagen golfplaat is wel te buigen, dus het is het proberen waard. Margarine folie, of dat van presenteer schalen gebruiken, dat is stevig genoeg. Ik kan het zaterdag wel even proberen.

Groet,
Michel

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1519 Gepost op: 08 September 2023, 06:16:01 »
Volgens mij heeft redutex ook zoiets als golfplaat? Staat me iets van bij. Wat je ook kan proberen is het plastic verwarmen en dan buigen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1520 Gepost op: 08 September 2023, 08:30:29 »
Dank voor de respons!

Aluminiumfolie is erg kwetsbaar. Ik denk niet dat dit materiaal geschikt is voor het doel dat ik voor ogen heb. Om de juiste vorm te krijgen, is een mal nodig en die maak ik niet 1-2-3.
Golfkarton of -papier, zoals dat in de verpakking van beschuit zit, is me iets te grof.
Bouwplaten van Auhagen, Vollmer en Faller zijn mooi, maar te dik. Buigen is wel mogelijk, maar de dikte blijf je zien, zeker bij de stoomkraan.
Redutex is voor mij nieuw. Een kijkje op de webstek leert me dat het een Spaans bedrijf is. Google laat weten dat de Nederlandse webwinkel PeArd.nl dit merk in het assortiment heeft. Voor mijn lopende project zou ribbelplaat in N-schaal een goede mogelijkheid kunnen zijn. Dit is in de vorm van zelfklevende folie. Ik denk aan artikel 160PO111.

Nogmaals dank. :) (y)

Groet,
Bas

Toevoeging: De zelfklevende folie is inmiddels besteld.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2023, 15:33:10 door Basilicum »

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1521 Gepost op: 08 September 2023, 18:31:48 »
Flatcable misschien ......................???

Vr. gr. Freek

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1522 Gepost op: 08 September 2023, 20:07:24 »
Redutex is inderdaad een goede optie. Dat is ook lekker te verwerken en is een goede stevige folie. Ik werk alleen met de dakpannen van dit merk, ik denk dat ik daarom niet aan deze optie gedacht heb. Maar dit is zeker de oplossing.

Groet,
michel

Rob S.

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1523 Gepost op: 09 September 2023, 09:10:58 »
Hallo Bas,

Onderstaande is wellicht iets te grof met 1mm maar wel een mooi product om mee te werken. Is wat dikker dan aluminium folie op de rol en daarmee goed te bewerken:

https://www.architekturbedarf.de/metal/corrugated-sheets/corrugated-sheet-aluminium-wave-1-mm

Groet Rob.
Groet Rob.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1524 Gepost op: 10 September 2023, 12:25:46 »
Dönsdorf   –   Baubericht 284


Dampfkran – 4

Het voorstel om flatcable te gebruiken zet ik voorlopig in de koelkast. Het lijkt mij al snel te dik voor het dak van de stoomkraan. Ook ziet het er minder uit als golfplaat, want dit heeft wel ‘bovengolven’, geen ‘ondergolven’.
Het voorstel van Rob biedt zeker mogelijkheden. Na kijkje op de site ontdek ik ook Wellblech van polystreen. Dit is in lengterichting van de golven waarschijnlijk iets beter te buigen.

Gisteren kwam het velletje van Redutex al binnen. Erg vlotte levering door PeArd.nl! Dit materiaal ga ik eerst proberen. Geeft het toch niet het gewenste resultaat, dan overweeg ik om materiaal van Architekturbedarf in huis te halen.


845   Redutex 160PO111 (schaal 1:160).

Dit ziet er goed uit, maar echt golfplaat is het niet. Hopelijk heb ik komende week tijd om hiermee een eerst poging te doen zelf een dak te maken.


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 10 September 2023, 18:23:00 door Basilicum »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26088
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1525 Gepost op: 10 September 2023, 12:43:05 »
Als ik het zo zie moet het met deze golfplaat wel goed komen.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1526 Gepost op: 10 September 2023, 12:49:15 »
Dat spul (ik ken het niet.) ziet er wel veelbelovend uit. Met een beetje roestkleur er op zie ik het wel zitten. (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1527 Gepost op: 17 September 2023, 17:00:03 »
Dönsdorf   –   Baubericht 285


Dampfkran – 5

Volgens de bouwbeschrijving bestaat het dak van de cabine uit twee delen. Het groene deel zou precies tussen de wanden van de cabine moeten passen. Gelukkig is dat bij mijn kraantje ook het geval. Ik heb dus nauwkeurig gewerkt.
Ik haalde het in mijn hoofd om de cabine regengoten te geven. Deze details vallen namelijk wel erg op bij de voorbeeldfoto’s. De bouwdoos bevat geen hemelwaterafvoer, dus maak ik dat zelf. Ik gebruik hiervoor profiel 261 van Evergreen. Daarvan maak ik een L-profiel, schilder het grijs en snijdt het ruim af. Als het golfplatendak erop zit, maak  ik de goten pas op juiste lengte.


846   Plafond en regengoten.

Het golfkarton vormt het tweede deel van het dak en dat ga ik niet gebruiken, zoals ik al schreef. Het nieuwe materiaal van Redutex is rubberachtig en zelfklevend. Het handigste is om dit materiaal vlotjes ruim op het dak te plakken en dan het overtollige materiaal eraf te snijden. Hiervoor wordt een stokje gestoken door de schoorsteen, die door een gat in het dak naar buiten komt. Met alleen een reeds geboord gat in het materiaal ben ik er nog niet, want de kans is aanwezig dat het niet recht op de cabine terecht komt.
Wat nu?
Ik snijd een stuk Redutex af en plak dat op dik papier. Niet al te dik, want dan wordt het buigen weer te lastig. Ik neem 120 gramspapier, waarvan een voorraadje aanwezig is. Het beplakte papier leg ik tussen twee stukken hout en maak met de kolomboor door dit pakket een gat van op de ongeveer juiste plek. Helemaal tevreden ben ik niet, want het rubberachtige materiaal vervormd net genoeg om goed te kunnen zien. Het volgende stuk beplakte papier leg ik ondersteboven tussen de stukken hout en boor een nieuw gat. Nu gaat het beter. Het kartonnen golfplatendak van Busch dient als mal voor het nieuwe dak. Ik zorg er wel voor dat de achterkant van de cabine minder dakoverstek krijgt. Dat komt meer met de werkelijkheid overeen. En aan de zijkanten van de cabine vervallen de dakoverstekken helemaal door de regengoten.


847   Het dak zit erop.

Het geheel zou nog wat patina kunnen krijgen, maar voorlopig laat ik hem zo.


848   En hiermee krijgt dit project…


849   … de status ‘afgerond’.

Het was een leuk project om uit te voeren, wat vooral is te danken aan de goede pasnauwkeurigheid van de onderdelen en duidelijke bouwbeschrijving. Alleen voor het golfplatendak zou Busch iets beters moeten verzinnen.


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 18 September 2023, 06:30:02 door Basilicum »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26088
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1528 Gepost op: 17 September 2023, 17:15:29 »
Heel erg geslaagd  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1529 Gepost op: 17 September 2023, 17:23:14 »
Aluminium folie....

En dan aan de onderkant de golfjes vullen met prut.
Pva lijm oid. Dat blijft misschien net flexibel genoeg en verstevigt de golven.

Ik roep maar wat
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly