Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 545625 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1500 Gepost op: 27 december 2022, 14:17:26 »
Dönsdorf   –   Baubericht 277


Dönsdorf ruimt op – 1

De opruimwerkzaamheden zijn gestart. Het materieel dat nog op de modelbaan staat, rijdt nog rondjes door Dönsdorf, maar dat wordt gauw minder. De eerste fase van de ontmanteling is het laten verdwijnen van rollend materieel in bijbehorende doosjes.
Hoewel… Doosjes?
Voor sommige modeltreinverpakkingen is het predicaat kolossaal nog een understatement. Zo heb ik op dit moment twee exemplaren van Roco’s Baureihe 10. Heeft de ene doos een ietwat aanvaardbare grootte, is de andere aanzienlijk groter. Maak je de grotere open, vind je een vitrine, waarin de loc vastgeschroefd wordt. Dit geeft uiteraard wel een mooie en luxe uitstralende verpakking. Het nadeel is dat dergelijke verpakkingen veel meer opbergruimte vragen dan gangbare doosjes.
Een ander voorbeeld is de  D O O S  van de locomotief uit het noorden, waarmee ik dit forum een tijdje in spanning heb gehouden (zie vijf delen Deining even verderop links). Deze verpakking is zo riant dat er wel drie van deze locomotieven in hadden gekund…


829   Variatie in verpakkingen.

Uiteraard heb ik vaker materieel ingepakt en weet dat hiervoor rustig de tijd moet worden genomen. Zit de ene loc vlot in de doos, ben je met de volgende tien minuten bezig. Een van de oorzaken is verschil in gebruiksvriendelijkheid van de verpakkingen. Een andere is dat modellen niet meer in hun originele dozen passen, als ik het in mijn hoofd heb gehaald om de los meegeleverde onderdelen te monteren. Regelmatig zijn zelfs aangebrachte koppelingen al te veel van het goede. Ik vind dat erg hinderlijk. Het zou fijn zijn als de dozenontwerper hiermee rekening hield. Inmiddels liggen ettelijke stukjes verpakking in de prullenbak, want ik ging uiteraard met een mes in de weer om materieel ongeschonden ingepakt te krijgen.
Alle originele verpakkingen wegsmijten en zelf voor een alternatief zorgen? Dat heb ik bij verschillende hobby-collega’s gezien en ben daarvan niet bijster onder de indruk. De kans op defecten, breuken, krassen en dergelijke schade is meer dan aanwezig.
Gewapend met knip- en snijgereedschap pruts ik nog een tijdje voort.


Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1501 Gepost op: 15 februari 2023, 21:09:13 »
Dönsdorf   –   Baubericht 278


Dagje Houten

Tussen de drukke bedrijven van opruimwerkzaamheden, hulp bij een verhuizing en tijd vretende opdrachten van mijn werkgever door ben ik in Houten geweest. De eerste editie van Houten op Rail(s) om precies te zijn. Ruim voordat de beurs opende, werd op dit forum al gemopperd over deze manifestatie. Halverwege dat gedram haakte ik af en besloot zelf maar eens te gaan kijken, een eigen mening te vormen en de organisatie een kans te geven om er iets moois van te maken. Een van de oorzaken van het geklaag is de samenwerking met Lego-enthousiasten. Aangezien ik in mijn jeugd met Lego veel plezier heb gehad en in de laatste jaren met mijn zoon er veel mee heb gedaan, vind ik dat een leuke afwisseling. Eerlijk gezegd heb ik liever Lego erbij dan al die stands die tot op de rand gevuld zijn met witte dozen met een merknaam in rode letters erop.
Oeps… Schrijf ik nu iets te veel? Gooi ik een knuppel in het hoenderhok? Hierbij mijn welgemeende excuses voor de meelezende pukkelrailgebruiker. Ik heb niet zo veel met dat middenrailsysteem, in de volksmond ook wel wisselstroom genoemd. Dergelijk materieel veroorzaakt alleen maar vonkende kortsluiting op mijn modelbaan.  * smile *
In Houten heb ik me goed vermaakt. Veel gezien, waaronder een paar erg mooie modelbanen, bekenden en onbekenden gesproken en een klein aantal artikelen gevonden voor toekomstige projecten. Kort voordat ik naar huis ging, ontdekte ik een rijtuig van Brawa met een vriendelijk prijsje erop.


830   Brawa 46191 – DSG restauratierijtuig 555.

Meestal houd ik me in bij de mogelijke aankoop van restauratierijtuigen. Ze zijn prachtig, maar ze dienen in mijn verzameling wel de krenten in de pap blijven. Dit exemplaar trok me toch snel over de streep. Ik had het nog niet eerder gezien, op een vluchtige blik in een Brawa-catalogus na. Het model is mooi gedetailleerd, al valt het karige interieur toch wel op. Verder heeft dit rijtuig buisbalgen, niet de vouwbalgen die Brawa toonde bij de aankondiging hiervan in 2018. Een zoektochtje op het wereldwijde web brengt al snel meer informatie over dit model. Volgens dit Duitse bericht heeft Brawa een fikse voorraad fantasie toegepast bij dit schaalmodel. Tot het tegendeel is bewezen, neem ik dit voor waar aan, want mijn kennis hieromtrent is wat karig. Ondanks de onvolkomenheden ben ik blij met deze wagen. Als Dönsdorf 2.0 in bedrijf komt, zal hij zijn rondjes wel gaan maken.


Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1502 Gepost op: 15 februari 2023, 21:21:39 »
Eet smakelijk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1503 Gepost op: 14 maart 2023, 23:22:28 »
Misschien een idee om de grote baan langs de muren te leggen,en de H0 ervoor langs  ???

Of net andersom; de grote trein op de voorgrond en een kleine op de achtergrond, voor de dieptewerking.
Zo heb ik zelf, met dat in gedachte naast m'n H0 materiaal ook wat in schaal Z klaar liggen, misschien komt dit idee nog 's tot uitvoering.

Overigens bestaat er ook nog sp 0, evt een mooie middenweg.

Het zou natuurlijk heel rigoureus zijn om al het H0 weg te doen en totaal om te schakelen naar een groter formaat, maar als dit al langer ligt te smeulen, is nu wel het moment.

De H0 lok's en rijtuigen die speciaal zijn, zou ik dan een mooie plek in een vitrine geven. Een ovaaltje om ze dan af en toe uit te laten als optie.
De groeten van Rob

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1504 Gepost op: 15 maart 2023, 10:02:58 »
Hoi Bas,

Misschien kom ik wat te laat met mijn idee. Maar je zou bijvoorbeeld de spoor 1 baan op hoogte van 1,20 of 1,10 kunnen bouwen

en daaronder een HO 1/87 modelbaan kunnen bouwen of net anders om .  Heer Joop Ewijk heeft dat ook gedaan  staan fimpjes van zijn spoor nul baan op You tube te zien.  Zijn spoor nul baan heeft hij op de vloer bebouwd en daar boven heeft hij een 1/87 baan gebouwd.

Ik zou dan de 1/87 op hoogte van 65 cm bouwen en de spoor 1 baan op hoogte van 1.20 dan heb je voor de 1/87 baan nog genoeg hoogte over voor gebouwen en landschap

Met vriendelijke groeten.

Bernhard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1505 Gepost op: 15 maart 2023, 17:53:00 »
Dank voor de suggesties.
De ene baan voor de andere of opgestapeld: de mogelijkheden staan nog open. H0 en 1 samen vervangen door spoor 0 is een stap die ik (voorlopig?) niet zal zetten. Of ik de zolder te zijner tijd werkelijk voor twee modelbanen in verschillende schaalverhoudingen ga gebruiken is ook nog niet zeker. Ik stel de besluitvorming hierover bewust uit, totdat de renovatie van onze woning achter de rug is en ik precies weet hoeveel ruimte voor de spoorhobby beschikbaar zal zijn.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1506 Gepost op: 11 april 2023, 20:50:26 »
Dönsdorf   –   Baubericht 279


Dönsdorf ruimt op – 2

Is er nog iets te melden over Dönsdorf?
Niet veel.
De modelbaan bestaat niet meer. Veel delen zijn gesorteerd en ingepakt om er later een nieuwe baan mee te kunnen bouwen. Niet alles kan behouden blijven. Zo zijn verschillende tafels richting milieustraat verdwenen. Denkend aan mijn schetsmatige plannen voor een nieuwe modelbaan heb ik besloten om ook de baanverlichting volledig te demonteren. Te zijner tijd verzin ik daarvoor wel iets nieuws.
Het opruimen duurt lang. Een van de oorzaken is dat ik alle spullen op mijn zoldertje meteen uitzoek. Onbruikbare spullen gaan weg; de rest wordt gesorteerd opgeborgen. Ik kwam nog gebouwen tegen uit mijn pre-Dönsdorf-periode. Alle panden waar mijn zoon en ik geen toekomst in zien, zijn met plezier gesloopt en in de vuilnisbak verdwenen. Jammer? Ach, het lucht lekker op. Weg met die oude troep!


831   Een inmiddels opgeborgen stapel rails.

De railspiraal ‘Donsdorfer Steige’ probeer ik te behouden. Een nieuwe bouwen zou veel tijd kosten. Toch is niets zeker in het leven. Zo is het mogelijk, dat het stijgende spoor van de Gleiswendel in het toekomstige baanplan rechtsom zou moeten zijn in plaats van linksom, zoals nu. Dan is verherbouw helaas noodzakelijk.


210 (herhaling)   Dönsdorfer Steige.


Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1507 Gepost op: 26 april 2023, 23:33:43 »
"Dönsdorfer Steige"... hoog tijd om je verhalen allemaal weer een keertje te lezen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1508 Gepost op: 27 april 2023, 19:19:20 »
Dank je, Reinout.  :)

Ik lees ook wel eens terug. Bijvoorbeeld over het leermoment van Joachim Klätzmaier, dat hij met Dieter Hellwig meemaakte. Deze episode begint in Schwarzburg, de inmiddels al jaren geleden ontmantelde modelbaan van Ruud K. Klätzmaier is een machinist uit Lümmeln en was een tijdje te gast in Dönsdorf. Dergelijke samenwerkingsverbanden werkten vaak erg verfrissend. Als ik weer meer tijd voor modelbouw kan nemen, lijkt het me leuk zoiets weer op te zetten.

Dönsdorf   -   Deel 48


209   Over de Dönsdorfer Steige.


Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1509 Gepost op: 26 mei 2023, 20:35:56 »
Dönsdorf   –   Baubericht 280


Werksbahnlokomotive

In Eisenbahn-Kurier nummer 06-2023 las ik een artikel over de Breitenauerbahn. Dit is de spoorlijn van de Lokalbahn Mixnitz-St. Erhard AG, de laatste smalspoorlijn (760 millimeter) in Oostenrijk met goederenvervoer, op de Zillertalbahn na. Reeds vanaf het begin in 1913 wordt elektrisch gereden. De eerste twee locomotieven zijn tweeassig. In 1957, respectievelijk 1963 werden ze vervangen door twee vierassige locomotieven. Tweeasser nummer 2 is nog steeds in dienst voor rangeerwerkzaamheden; de andere is inmiddels gedegradeerd tot plukloc. Het wereldwijde web heeft uiteraard meer informatie.


832   Rechts rijdt E4 langs E2 en VHL 2.
Bron: 760net.heimat.eu.

De dieselloc links op bovenstaande afbeelding deed me een belletje rinkelen. Uiteraard volgde een tweede zoekopdracht. Op Alpenbahnen.net vond ik meer informatie. Zij blijkt een van twee normaalspoorlocomotieven voor rangeerwerkzaamheden te zijn, die in het overlaadstation in Mixnitz dienst doen, en is een Werksbahn-Ausführung der ÖBB Reihe 2060. Liliput heeft deze industriële loc in H0 uitgebracht en daarvan bevindt zich een exemplaar in mijn verzameling.


833   VHL 2, Liliput 16090. Machinist en rangeerder zijn eigen aanvullingen.

Dit is een van mijn spontane aankopen geweest. Ik heb het altijd een mooi dingetje gevonden. Het manco van dit model is dat er geen kortkoppeling aan bevestigd kan worden. Het heeft wel iets wat lijkt op een NEM-schacht, maar die is veel te kort voor genormeerde koppelingen en kan niet draaien. De loc voldoet dus niet aan de Dönsdorf-standaard. Hierdoor heeft zij al vaker op mijn verkooplijst gestaan. Aangezien de rijeigenschappen van dit exemplaar erg goed zijn en de loc een pendelas heeft, dat voor goede stroomafname zorgt, bevindt het zich nog steeds in mijn verzameling. Ik kan een paar wagens met twee verschillende koppelingen uitrusten, zodat de locomotief met een trein kan rijden. In mijn ogen werkt dat belemmerd, want zo kan het dametje alleen met deze wagens rijden. Voor een rangeerloc vind ik dat wel wat beperkt. Om toch te kunnen koppelen met de Roco-kortkoppeling heb ik aan de beugelkoppelingen lipjes gelijmd. Dit functioneert aardig op rechte rails; in bogen wordt het al snel kritisch, zeker bij kleinere boogstralen.
Voor de kleur van het chassis heeft Liliput zwart gekozen. In hoeverre dat authentiek is, kan ik niet zeggen. Het is mogelijk dat het origineel wel zo geleverd is en later een andere kleurstelling heeft gekregen.


834   Aangepaste koppeling.

Liliput heeft dit model later opnieuw uitgebracht. Nu wel met NEM-schacht, zodat andere koppelingen eenvoudig aangebracht kunnen worden. De mijne vervangen door een nieuwe versie zou een logische stap zijn. Dat heb ik nog niet gedaan, want ik betwijfel of de nieuwe loc net zo mooi en gelijkmatig rijdt als de oude. De tweede reden is dat dit model eigenlijk niet meer zo goed past in mijn huidige kijk op mijn verzameling. Het mag blijven, maar na eventuele verkoop zal ik geen vervangend exemplaar kopen. Zolang verstand en gevoel geen overeenstemming hebben, blijft het machientje in mijn verzameling. Voorlopig staat het weer een tijdje op een spoortje onder de monitor van mijn thuiswerkplek.


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2023, 21:13:21 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1510 Gepost op: 03 september 2023, 21:12:08 »
Dönsdorf   –   Baubericht 281


Dampfkran – 1

Tijdens de vakantie ging een bouwpakket mee. De nog steeds in aanbouw zijnde Maschinenfabrik is te groot en te lastig voor op reis. Het werd dus een klein setje. Ik koos voor een bouwset van Busch met daarin een stoomkraan, die te zijner tijd een plaatsje zal krijgen bij de aangehaalde machinefabriek.


835   DEMAG Dampfkran – Busch 1397.
Foto: Busch.

Voordat de bouw begint, kijk ik eerst rond op internet en zie een afbeelding van de stoomkraan in het Maritiem Museum te Rotterdam. Met de Busch-bouwset in het achterhoofd heb ik al eens wat rondjes om deze kraan heen gelopen en hem aandachtig bekeken. Ik maakte er ook foto’s van, maar om de een of andere vage reden vind ik ze in mijn archief nog niet terug.


836   Stoomkraan in Rotterdam.
Foto: Marco de Swart.

Even verderop op het wereldwijde web ontdek ik bewegende beelden van de Dampfkran van de Deutsche Machinenbau Aktien Gesellschaft, kortweg DEMAG. Deze kraan bevindt zich in het Deutschen Dampflokmuseum in Neuenmarkt-Wirsberg. Er valt me het een en ander op, zoals verschillende handgrepen en dergelijke details, die de bouwset niet bevat.


837   Stoomkraan in Neuenmarkt-Wirsberg.
Foto: Bahnbilder.de.

De onderdelen van de kraan van Busch zijn gemaakt van gelasterd hout en karton; het onderstel en diverse kleine onderdelen zijn 3D-printen van kunststof, assen en de wielstellen zijn van metaal. De onderdelen passen erg goed en met de juiste lijm verloopt de montage vrij vlot. Zoals vaker volg ik niet strikt de bouwvolgorde van de handleiding. Zo stelt Busch voor om de kozijnen pas aan te brengen als de cabine compleet gemonteerd is. Dat deed ik bewust niet, want de kans op ongewenste lijmresten op ruiten of groene wanden is dan behoorlijk groot. Ik lijmde eerst de witte kozijnen in de groene wanden en lijmde daarna het geheel tegen het bruingele binnenwerk aan, waar het doorzichtig plastic van de ruiten al tegenaan is gelijmd.


838   Voortgang van de bouw.

Behalve een likje zwart is, volgens de handleiding, geen verf nodig bij de bouw van de Dampfkran. Toch gebruik ik meer tinten verf. Zo worden de rode onderdelen van hun glans ontdaan met matte, rode verf en de schoorsteen met mat zwart. Ook de kozijnen zijn gelaserd. Hierdoor zijn de zijkanten niet wit, maar hebben een bruinachtige kleur. Met witte verf is dit te verhelpen. Het dak vraagt ook om verf. Daar kom ik nog op terug.


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 04 september 2023, 11:33:15 door Basilicum »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1511 Gepost op: 03 september 2023, 23:09:37 »
Met het groene houten "huisje" is het een opvallend model. Ik zou automatisch een staalplaten ding verwachten. Leuk!
De rode wielen/katrollen maken 'em fraai.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1512 Gepost op: 04 september 2023, 07:03:05 »
Zo, dit wel een heel leuk bouwpakket  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1513 Gepost op: 04 september 2023, 07:44:42 »

833   VHL 2, Liliput 16090. Machinist en rangeerder zijn eigen aanvullingen.
dit bericht was me nog niet eerder opgevallen. Soms zie ik op ebay deze machines voor weinig langskomen. Maar ik wist niet wat de rijeigenschappen waren. Dank je wel voor deze informatie, want het zijn inderdaad leuke lokjes.

Dat kraantje is ook een snoepje trouwens.

Groet,
michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1514 Gepost op: 04 september 2023, 20:27:37 »
Dank!  :)
Het is een leuk ding om in elkaar te zetten.

Groet,
Bas