Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 15:05:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 14:53:29
Orient Express : ervaringen gevraagd door Silver Fox 2512
Vandaag om 14:43:53
Een nieuw begin in 0 door 1795
Vandaag om 14:38:15
Märklin 7051 hijskraan: magneet aansluiten? door zuylen
Vandaag om 14:35:01
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Jan-Peter
Vandaag om 14:26:12
Station Ermelo in model 1:160 door Martin Domburg
Vandaag om 14:09:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullem
Vandaag om 13:53:12
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Rob E.
Vandaag om 13:47:04
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 13:43:52
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 13:40:56
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
Vandaag om 13:39:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 13:25:24
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 13:12:02
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 13:05:58
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
Vandaag om 13:00:58
Modelbaan als virtual background bij videobellen door Reinier Z.
Vandaag om 12:56:26
Roßnitz door NS264
Vandaag om 12:46:04
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:44:20
Videostatief treinen filmen door Menno
Vandaag om 12:35:03
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 12:06:47
Truusje door Hans Reints
Vandaag om 12:04:13
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 11:54:42
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door ingenium secundus
Vandaag om 11:51:25
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Fred
Vandaag om 11:49:37
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rob E.
Vandaag om 11:48:56
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door tothebeach
Vandaag om 11:42:03
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Daan!
Vandaag om 11:29:24
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
Vandaag om 11:25:17
Trix BR 85 door Jan-Peter
Vandaag om 10:41:42
  

Auteur Topic: Stoomkraan van de SHM en de SGB  (gelezen 23868 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Gepost op: 01 juli 2014, 01:45:37 »
Wat ik al lange tijd in de planning heb staan moet nu maar eens opgestart worden.
Een eigen topic voor de stoomkraan

Gebrek aan goede foto's is meestal de bottleneck, dus ben ik maar's aan de slag gegaan.
Het moet nu ook wel, want binnenkort komt er in een landelijk modelspoorblad meer aandacht aan dit apparaat en het bouwset (is toegezegd).




Ik heb het kraantje al een jaar of 6 in mijn leveringspakket.
Niet echt een hot item, maar wel een leuk ding om te zien. En ook om te bouwen.
Het was af en toe ook al eens in andere topics te zien. Maar een eigen topic geeft meer ruimte om alle specifieke eigen zaken bij elkaar te zetten en op te schrijven.

Geschiedenis.
De kranen zijn na de 2e W.O. bij scheepswerf De Schelde in Vlissingen gebouwd, 2 stuks in totaal.
Er reden bij de Schelde na de oorlog nog wel meer van deze kranen rond, ook die met de verticale gieken.
Maar die waren veel ouder en zijn kort na de oorlog allemaal gesloopt.
Alleen de 2 die na de oorlog gebouwd zijn, zijn tot 1972 in gebruik gebleven en in de jaren daarna afgevoerd.
Ik werkte er vanaf 1970 en ben de nodige keren naar de kranen in bedrijf op het platen- en balkenopslagterrein gaan kijken. Ze hadden toen de geel-zwarte outfit, geen buffers, soms gele schrikstrepen en/of hout op de bufferplaat.



Men had ook nog een paar lage platte spoorkarren voor het vervoer van de materialen. Deze konden worden verzet met de kranen, die dus zelfrijdend zijn.
Na 1972 zijn de kranen afgevoerd, waarbij er een exemplaar bij de Stoomtram Goes Borsele terecht is gekomen, waarbij hij lange tijd in de gele outfit is blijven staan. Hij is nu gedemonteerd, geconserveerd. Maar door een veelheid aan andere projecten, gebrek aan mankracht en middelen zal hij nog wel een poos zo blijven.

Het andere exemplaar van de 2 kranen verhuisde naar Hoorn, naar de Stoomtr. Hoorn Medemblik en werd daar in bedrijfsvaardige staat gebracht. Daar werd hij ook voorzien van buffers, de groene, grijze en zwarte outfit, een roodbruine giek en een groot nr. 39 op de cabine.



Tot zover de intro. Wordt vervolgd. WM 

 
« Laatst bewerkt op: 24 september 2014, 12:10:59 door WimM. Reden: beter leesbaar »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4374
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2014, 11:26:16 »
Wat een leuke kraantjes zijn het toch. Echt een meerwaarde voor je emplacement, het is dat ik ze op mijn module niet geloofwaardig in kan zetten maar ik wil er toch wel een keer eentje bouwen.
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3907
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2014, 20:23:40 »
Ik weet niet of ik de vraag mag stellen in dit topic. Toch doe ik het: "Hebben de Nederlandse Spoorwegen ook een aantal kraanlocs gehad?" Dat is een stoomkraam gemonteerd op een standaardloc. In Engeland werden ze wel gebruikt.  Eigenlijk waren dit soort locs ook een complete stoomkraan.
Zie verwijzing: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:NSWGR_Locomotive_Crane_318.jpg
of een modelletje van een Neilson loc met kraan: http://www.roxeymouldings.co.uk/product/310/7l16-neilson-crane-tank/


Overigens zijn die modellen van de twee stoomkranen op de afbeelding prachtige modellen.  (y)
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2014, 20:39:18 door zuylen »

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • TM
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2014, 21:18:28 »
Bij de eerder door Wim genoemde scheepswerf De Schelde heeft wel een kraanloc gereden. Over deze kraanloc en de prototypes van de stoomrailkranen van Wim is in dit artikel meer geschreven.

Of de NS ooit zulke kranen gehad heeft? Ik weet het niet. Maar als, dan zullen deze waarschijnlijk geen volledige toelating tot het net hebben gehad.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2014, 21:42:11 »
Qua profiel pasten deze 2 kranen niet op het spoorwegnet.
Ze zijn in ieder geval te hoog en ik dacht ook te breed.



Er volgen nog wel meer kranen die wel op het landelijk net zullen kunnen.
Mvrgr. Wim M

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2014, 22:25:31 »
Zijn deze kleine kraantjes dan hoger dan de grote ongevallen kranen die de NS vroeger had?
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk

guest7823

  • Gast
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2014, 22:52:49 »
Yep, AANZIENLIJK hoger  ;D

Zal er vrijdag even een foto van maken als ik op het dak van de LTM 26 de bel zit te poetsen (mits de 39 er dan naast staat  :-\)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2014, 07:20:19 »
De kraan bij de SHM in actie:



Stoomfestival, 20 mei 2007
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2014, 11:25:03 »
... "Hebben de Nederlandse Spoorwegen ook een aantal kraanlocs gehad?" ...

De Waldorp al geraadpleegd? Of het boek van Remmo Statius Muller? Gezien het enthousiasme waarmee in het algemeen exoten in het materieelpark benaderd worden hadden die een eigen hoofdstuk gekregen. Denk het niet dus.

Maar back on topic; jammer dat ik geen havenemplacement heb, mooi kraantje Wim!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1364
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2014, 20:08:54 »
Zijn deze kleine kraantjes dan hoger dan de grote ongevallen kranen die de NS vroeger had?
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Zeker als ik de ex NS ongevallenkraan naar de plan E zie staan,lijkt me dat ook geen kleine kraan.
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2082
http://www.sleutelspoor.nl/diversen/hoekselijn%2001b.html

Mvg jamie diks


P.s hier nog wat stoomkranen van nederlandse spoorwegen.
http://www.industriespoor.nl/Stoomrailkranen.htm
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2014, 20:19:54 door Jamie »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19708
    • Pagina van klaas
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2014, 22:00:31 »
De kranen van "de Schelde" die als voorbeeld dienen voor de modellen van Wim zijn geen echte spoorkranen.
Ze reden wel op spoorrails, maar dienden niet als ongevallenkranen. Ze werden op de scheepswerf gebruikt voor het hijsen van staalplaten en ander scheepsbouwmateriaal.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3907
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #11 Gepost op: 03 juli 2014, 09:21:31 »
Voor mij is het eigenlijk niet belangrijk dat een spoorwegkraan-modelletje specifiek bij de NS gereden heeft. Als ik het maar verantwoord op Nederlands grondgebied kan inzetten. Al is het maar bij een bedrijf die die dingen vroeger in inzet had. Sloper bijvoorbeeld of een haven, ijzerpletterij enz. (zoals de stoomkraan De Schelde).

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #12 Gepost op: 08 juli 2014, 01:32:24 »
Hallo,
Bij het zien van de foto van de Krupp-kraan met de stalen D ga je toch wel twijfelen.
Daarom even tekeningen bij elkaar gevoegd op dezelfde schaal. En er een foto van geschoten.
Op de foto beide kranen met de achterkant bij elkaar. De gele lijn is top van de Krupp.
De tekeningen kloppen met de werkelijkheid, want ik ze allebei persoonlijk ingemeten.


Het is dus duidelijk wie de hoogste is.

Maar genoeg hierover.

Ik wil het ook nog even over het bouwset van de kraan hebben. Met name over het dak, uit één stuk.
Er zijn mensen die denken dat het dak op bepaalde punten doorgesneden moet worden. Maar is niet nodig.
Je moet gewoon de vlakken, die rechtop komen te staan, beetje bij beetje, om en om, in de goede richting tornen.
Draaien of buigen dus.
En voor je het weet heb je een "compleet" dakopbouw.
Voor aanvang buig ik eerst de smalle strookjes, aan de achterkant van het dak, voorzichtig naar beneden weg.



Bij begin kijken waar de buiggroeven zijn. Deze behoren aan de binnenzijde van de bocht te zitten. Dus in de binnenbocht van de buig.




Van onderen af gezien. Steeds verder..



Toen waren we er al. Hieronder nog een plaatje van hetzelfde resultaat. Zie de buiggroeven?



Nu de andere kant van het dak nog. Hetzelfde verhaal.
Wordt vervolgt. WM.



 


WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2014, 00:32:06 »
Hallo,
Op de laatste open dagen bij de S.G.B. in Goes heb ik nog de volgende foto's geschoten.



Je ziet hier links (tussen wat andere zaken) de onderwagen, met er op de cabinevloer met opbouw en rechts de stoomketel van de stoomkraan. De giek zag ik ergens aan de andere kant van het terrein liggen.



Hier nog een plaatje vanuit een andere hoek. In ieder geval goed geconserveerd, zo te zien. W.M.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Stoomkraan van de SHM en de SGB
« Reactie #14 Gepost op: 15 juli 2014, 11:46:24 »
Wim,

Is het de bedoeling om de Krupp kraan ook nog eens als model (bouwpakket) uit te brengen?

m.vr.gr.

Rob
Rob Moerkerken