Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Helaas geen EUROSPOOR2023 door Ronaldk
Vandaag om 14:13:16
Frans loodsje et cetera door Biessendorf
Vandaag om 14:08:51
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models door Ivo tB
Vandaag om 14:06:34
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Floris
Vandaag om 14:03:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:51:15
US dieselmaterieel H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:27:11
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door HuubvG
Vandaag om 13:23:16
Herstellen ramen mastica bus na spuiten met matte lak door Biessendorf
Vandaag om 13:17:46
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:58:06
Opeldorf in TT door V200-G2000
Vandaag om 12:28:11
Tenderdraaistel Rivarossi br10 H0 door jans
Vandaag om 12:07:14
IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit) door Huup
Vandaag om 12:04:06
Spoor op industrieterrein Lage Weide door ErikvanR
Vandaag om 11:58:56
LAgjmms goederenwagen in HO door Floris
Vandaag om 11:53:11
Hoekstenen door HeRo
Vandaag om 11:33:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:17:01
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door iarnrod
Vandaag om 11:09:57
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 11:06:19
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door tothebeach
Vandaag om 10:57:11
Station Kandersteg door janvanbemmel
Vandaag om 10:50:39
Een messing dak walsen, maatje groter door FritsT
Vandaag om 10:46:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:14:56
NS700/ Nedtrain door wouter-
Vandaag om 09:59:55
Rangeersein door maclion
Vandaag om 09:48:08
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eelco Storm
Vandaag om 09:36:26
Een "werkende"sluis door Huib
Vandaag om 09:22:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 09:18:21
Mijn rijdend materieel door hrp
Vandaag om 08:57:15
Brawa 2023, nieuws fabrikant (H0) door Arjan6511
Vandaag om 08:34:46
Hornby International 2023 door Arjan6511
Vandaag om 08:31:07
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 509170 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5263
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1485 Gepost op: 21 november 2022, 09:04:01 »
Dönsdorf   –   Baubericht 275


Index – 4

Dit is het vervolg van de inhoudsopgave. De voorgaande inhoudsopgaven zijn te bereiken via de eerste regel van de onderstaande lijst. Mocht dit bericht opgaan in de andere bijdragen, staat onderaan het openingsbericht van dit topic de link naar het begin van de index.



824   



825   



826   


Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6968
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1486 Gepost op: 21 november 2022, 12:00:37 »
... onderaan het openingsbericht van dit topic de link naar het begin van de index

Ik heb maar even de vrijheid genomen om die ene link uit te breiden tot alle vier de indexen/indices/enfinjesnapthetwel. Dan is de index ook goed geïndexeerd :)

Reinout-als-moderator
« Laatst bewerkt op: 24 november 2022, 10:43:00 door Reinout van Rees. Reden: geïndext => geïndexeerd »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5263
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1487 Gepost op: 21 november 2022, 12:41:49 »
Dank voor de spontane service.
Ziet er goed uit. (y)

Groet,
Bas

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1488 Gepost op: 21 november 2022, 16:05:30 »
Hoi Bas,

Ik had toch ergens gelezen dat jij bij KM1 de mooie BR 03-10 besteld had zou zonde zijn om niks te doen met spoor 1 . Met een kleine rangeer baan kan je in spoor 1 of spoor nul al heel veel plezier hebben.

Succes met de keuze.  Ik zou gewoon alle twee de schalen houden.

gr bernhard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5263
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1489 Gepost op: 21 november 2022, 20:01:41 »
Ja, deze bestelling staat nog steeds open. KM1 stelt de levering van de 03.10 al jaren en jaren uit. Verwachtte ik de loc in 2020 op mijn reeds aanwezige, bescheiden spoor 1-baantje te kunnen zetten, stelde ik mijn verwachting later bij tot 2024. Inmiddels heb ik het donkerbruine vermoeden dat er nog langer op gewacht moet worden. In mijn opinie heeft navraag doen bij Herr Krug geen zin. Hij neemt toch de tijd. Niet alleen voor de Baureihe 03.10, ook voor alle andere – ruim vijftig – openstaande projecten van KM1. Er is een troost: KM1 heeft nog maar weinig modellen aangekondigd, die nooit geproduceerd zijn.
Kortom: ik probeer geduldig te wachten en hoop mijn 03.10 ergens in de loop van dit decennium geleverd te krijgen. Stoppen met mijn koningsspooravontuur is dus niet aan de orde. De vraag die ik de komende tijd hoop te beantwoorden is of ik opnieuw in H0 zal bouwen of alleen in spoor 1 verder ga.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 21 november 2022, 20:17:25 door Basilicum »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1490 Gepost op: 22 november 2022, 12:16:33 »
Hoi Bas,

Nou als ik in jou schoenen zou staan dan zou ik kiezen voor spoor 1 alleen al in details bouwen kan zo mooie zijn. Als je tenmniste naar spur 1 en 0 treff kijk wat daar soms voor mooie kleine spoor 1 baantjes staan.

groetjes van Bernhard

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1799
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1491 Gepost op: 22 november 2022, 13:22:46 »
Heb een beetje hetzelfde. AL heb ik nog niet gedurft om een lok te bestellen bij KM1, juist vanwege die onduidelijkheid. Heb graag dat ik iets koop en liefst gelijk me kan nemen, of in elk geval binnen afzienbare tijd.

Toch zou ik nooit mijn H0 weg doen. Heb een behoorlijke verzameling intussen. Dat wegdoen leverd nooit op wat je er voor neer geteld hebt.
Bovendien geeft het afwisseling, en de mogelijkheid om met langere treinen te rijden. En ook in H0 kun je best mooie details maken.
Dus als je de ruimte hebt om beide te houden zou ik dat zeker doen.

Roelco

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1492 Gepost op: 22 november 2022, 13:33:39 »
Bestellen bij KM-1 is een zaak van de lange adem. Ik zit al sinds 2014 op een wagon te wachten bijvoorbeeld, en de meeste loks zien pas het levenslicht ergens tussen de 4 en 7 jaar na aankondiging, sommigen nog veel langer. Je kan ook bij een aantal winkeliers terecht, die hebben van sommige modellen nog wel een exemplaar op voorraad. Je kan bv kijken bij Seyfried. Verder is er gelukkig meer dan alleen maar KM-1: Wunder, Fine Models en MBW leveren veel sneller, in 1 à 2 jaar. Ook Märklin is zeer vlot. Bij KM-1 en Marklin wordt je opgezadeld met huiseigen decoders, de andere hebben ESU decoders aan boord, en soms zelfs keuze tussen ESU en Zimo.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5263
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1493 Gepost op: 22 november 2022, 19:57:52 »
Het hoeft niet altijd nieuw te zijn. De grote V60 in bericht #1480 is een tweedehandsje en stond binnen een week op mijn bureau. Wachttijd vrijwel nul.

Groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1494 Gepost op: 23 november 2022, 13:06:41 »
Misschien een idee om de grote baan langs de muren te leggen,en de H0 ervoor langs  ???

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5263
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1495 Gepost op: 23 november 2022, 20:25:56 »
Dat is een mogelijkheid.
Boven elkaar zou ook kunnen.

Groet,
Bas

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1496 Gepost op: 24 november 2022, 09:02:05 »
Het hoeft niet altijd nieuw te zijn. De grote V60 in bericht #1480 is een tweedehandsje en stond binnen een week op mijn bureau. Wachttijd vrijwel nul.

Groet,
Bas

Da‘s inderdaad de beste manier!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5263
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1497 Gepost op: 16 december 2022, 21:05:16 »
Dönsdorf   –   Baubericht 276


H0 exit?
 
Nu de H0-baan Dönsdorf ontmanteld gaat worden, merkte Floris terecht op dat dit wel het moment is om na te denken over mijn verzameling. Blijft dat in de schaalverhoudingen H0 (1:87) en 1 (1:32) of maak ik een keuze tussen een van deze twee. Beide hebben natuurlijk hun voor- en nadelen.

Voordelen
  • [1:87]   Rijden met lange treinen is mogelijk in mijn zolderkamer.
  • [1:87]   Er kan rondgereden worden.
  • [1:87]   Relatief meer ruimte voor een locdepot.
  • [1:87]   Bouwen in H0 geeft me nog veel plezier.
  • [1:32]   Nog grotere detailrijkdom dan bij H0.
  • [1:32]   Een loc in spoor 1 geeft een betere, vollere indruk dan eentje in H0.
  • [1:32]   Het geluid van een spoor 1-loc klinkt veel realistischer dan het geluid van een loc in H0.
  • [1:32]   Ruimtelijk gezien goedkoper dan H0. A

Nadelen
  • [1:32 en 1:87]   Met de keuze voor twee schaalverhoudingen dien ik mijn hobbybudget te verdelen.
  • [1:32 en 1:87]   Met de keuze voor twee schaalverhoudingen moet ook mijn hobbyruimte verdeeld worden.
  • [1:32]   Rondrijden op mijn zolder is alleen mogelijk met een railovaal met rechtstanden van ongeveer 70 cm. Oorzaak is een beperkende factor, die ik mezelf opleg. B


827   Rijp beraad.

Wat wordt nu mijn keuze?
H0 geeft mij de mogelijkheid met lange treinen rond te kunnen rijden. Spoor 1 is zo mooi dat ik er geen afscheid van wil nemen. Ik blijf dus bij mijn eerder gemaakte beslissing en behoud zowel 1:87 als 1:32.



A

‘Is spoor 1 goedkoper dan H0?! Echt niet!’
‘Toch wel, als je het per kubieke centimeter bekijkt.’


De modellen in de onderstaande voorbeelden beschikken over alle digitale snufjes, die spoor 1 en H0 op dit moment te bieden hebben.


828   



B

De minimale boogstraal voor 1:32 heb ik vastgelegd op 2321 mm. Dit is een standaardstraal, die onder andere Hübner, Märklin en KM1 toepassen of toegepast hebben (Hübner is opgegaan in Märklin). Met deze straal is het nog net mogelijk modelkoppelingen toe te passen.



Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6968
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1498 Gepost op: 17 december 2022, 21:31:13 »
Leuke berekening. Kosten per kuub...

En mooi dat in zekere zin David en Goliath op jouw zolder gezellig samen gaan wonen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5263
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1499 Gepost op: 27 december 2022, 14:17:10 »
‘Oh?! Reeds begonnen met opruimen?’


640 (herhaling)

‘Jazeker, de dozen stapelen zich inmiddels op.’