Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544376 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1350 Gepost op: 28 december 2020, 19:50:01 »
Dönsdorf   –   Baubericht 248


De achterkant van hét gebouw – 6

Diverse ramen zijn van binnen voorzien van zwart papier. Hier blijven de kamers dus donker.


765   Afgeplakte ramen.

De leds aan de kartonnen achterwand hebben me behoorlijk beziggehouden. Ik zette hiermee 3 stappen vooruit en 2 terug.
In het vorige Baubericht schreef ik over verschillende tinten licht, ondanks gelijke leds in de hal en de rest van het gebouw. Er zijn diverse oorzaken. Eentje wordt gevormd door de gordijnen waar het licht doorheen schijnt. Een andere is de kleur van de interieurs, die in de hal wit is en in de rest van het gebouw baksteenrood. De derde is het te beperkt aantal leds op de achterwand. In vergelijking met het licht in de hal is de lichtopbrengst namelijk te gering.
Extra leds in de reeds gemaakte serie van 3 blijkt niet de oplossing te zijn. Ik besluit de achterwand opnieuw te maken. Nu met 2 series van elk 3 leds. Verder plak ik op het plafond en de binnenkant van de zijgevels aluminiumfolie om het licht beter te laten weerkaatsen. Nu wordt de verlichting zoals ik dat voor ogen heb.
Maar!
Het nieuwe stuk karton is in x- en y-richting krom en staat dus bol. In een vlaag van verstandverbijsterende naïviteit denk ik dat euvel wel te kunnen ondervangen, als de achterwand aan De achterkant van hét gebouw gelijmd wordt. Het zal de lezer niet verbazen dat me dat niet lukt. Ook niet met een arsenaal gepeperde krachttermen, scherpe verwensingen en dergelijk creatief taalgebruik. Ik maak voor de derde – en laatste! – keer een achterwand met daarop de verlichting. Deze is en blijft gelukkig wel recht.


766   Achterwand versie 3.

Het zou mogelijk zijn om met enkele Preiserlein iets meer leven in het gebouw te krijgen. Mijn idee is om ze achter de gordijnen te monteren, zodanig dat met ingeschakelde binnenverlichting een silhouet op de gordijnen ontstaat. Helaas behaal ik hiermee magere resultaten en laat het dus achterwege.
De achterwand is inmiddels aan het gebouw geplakt. De resterende werkzaamheden zijn dak, schoorstenen, regenpijpen en een onderdeel van de trap naar het souterrain. Als dat klaar is, kan ik verder met de Oberwankler Lokschuppen.


Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1351 Gepost op: 06 januari 2021, 20:00:03 »
Dönsdorf   –   Baubericht 249


Een loc besteld - 1

In de lente van 2020 haal ik het in mijn hoofd om een nieuwe, nog uit te brengen dieselloc van de Baureihe 215 van Roco aan te schaffen. De winkel in de buurt geeft een aantrekkelijke korting, dus daar wordt besteld. De levering wordt medio juli van hetzelfde jaar verwacht. Het lijkt mij leuk om met mijn toen vierjarige zoon ‘ouderwets’ in een fysieke winkel een H0-locomotief te gaan kopen. Vervolgens thuis uitpakken, op de rails zetten en testritten maken. Daarna samen de kap van de loc halen om de binnenkant van een moderne HO-locomotief te bekijken. Misschien kunnen we er sneeuwploegen op te zetten, zoals Roco ze bij verschillende versies van de 218 heeft toegepast. Die zullen ook wel op een 215 passen.


767   DB 215 101-7.  *
Foto: Roco.cc.

Kort voor de levertijd laat Roco weten dat de levering met 2 maanden wordt uitgesteld. Dat worden 4 maanden, maar van mijn winkelier hoor ik niets. In de loop van november zie ik op een forum een exemplaar van de nieuwe 215 verschijnen. Enkele dagen later bezoek ik met mijn zoon de winkel en vraag naar mijn bestelling. ‘Helaas nog niet binnen,’ is het antwoord. Kort na Snieklaas bel ik maar eens op. ‘We verwachten hem volgende week binnen te hebben!’ De kerstdagen gaan voorbij en het wordt 2021. Begin januari neem ik de telefoon weer ter hand. Is het erg als ik schrijf dat het nieuws mij niet verbaasd? Het antwoord op mijn vraag waar mijn loc blijft, is namelijk eenvoudig. Mijn bestelling is door de winkelier half december geannuleerd, want de importeur kan mijn loc kan niet meer leveren. Uitverkocht. De vraag waarom men de klant dan niet even inlicht, wordt vaag beantwoord. Op Roco’s webstek heb ik allang gezien dat de loc bij de fabrikant is uitverkocht. Wat ik niet wist, is dat Roco weer een importeur voor Nederland schijnt te hebben. Klopt dat?
Bestellen van een artikel heeft dus niet altijd zin. Verschillende leveranciers, ook in Nederland, kunnen mijn loc waarschijnlijk nog wel leveren, maar ik heb er even geen zin in en geef mijn geld wel aan iets anders uit. En om met mijn zoon een H0-loc van binnen te bekijken, trek ik wel een ander model uit de kast.


Met vriendelijke groet,
Bas

*   Waarom ik DB schrijf in plaats van Br. kun je hier nalezen.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2021, 14:36:42 door Reinout van Rees. Reden: Titel op verzoek gewijzigd »

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1352 Gepost op: 07 januari 2021, 08:38:13 »
Bas,

Roco heeft een vertegenwoordiger in Nederland voor zover ik weet en hoor.
En toevallig heb ik hem pas met mijn winkelier besproken, omdat ik een defect in een Roco lok had.
Ik heb nog nooit iets gehoord over een nieuwe importeur in NL.

MvG Peter,

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1353 Gepost op: 10 januari 2021, 20:20:21 »
Dönsdorf   –   Baubericht 250


Baubericht 250

Ik dank iedereen voor de aandacht, tips, trucs, aanvullingen, opbouwende kritiek en hulp tot nu toe.  :)  Dit topic is nog niet vol, dus schrijf ik rustig verder.



De achterkant van hét gebouw – 7

Het dak, schoorstenen en dakramen zijn aangebracht en bewerkt met een vuilkleurig verfje. Bij het bevestigen van de HWA-afvoer is het even opletten geblazen dat de regenpijpen recht op de gevel worden gelijmd. De bovenste trede van de trap wordt met een stukje Evergreen verlengd.
Ik rond dit project af met opruimen van mijn bureau, zodat ruimte ontstaat om foto’s maken van het resultaat.


768   De achterkant van hét gebouw.


769   Ingeschakelde verlichting.


770   Trap naar het souterrain. Het hek is toch weer iets krom getrokken.

Van deze bouwset zijn nog kleine geveldelen, deuren en kozijnen overgebleven. Daarmee is nog wel iets leuks te maken in de toekomst. Wellicht laat ik dat aan mijn zoon over, als hij zover is.


Met vriendelijke groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1354 Gepost op: 10 januari 2021, 23:25:23 »
Het is een gedegen, keurig pand geworden. Hier wordt gewerkt!

Het kromme hek: mijn eerste gedachte ging toch uit naar het rij- en parkeergedrag van een zekere taxichauffeur, geef ik toe. Dus ik vind het wel passen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1355 Gepost op: 11 januari 2021, 12:16:52 »
Bas, onder nummer 70751 is de DB 215 102-5 (ander nummer dus) bij Roco gewoon leverbaar. Alleen analoog, dat wel.
Groet, Frank

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1356 Gepost op: 11 januari 2021, 20:08:00 »
@ Reinout:
Daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben. Manovski is wel tot zoiets in staat. Trouwens… Ook de Pollock-tweeling is hierin niet verschoond van enige verdenking.

@ Frank:
Dat klopt. Ik koos bewust voor 72181, want deze 215 heeft niet dat witte vlekje van de UIC-Steckdose op de neus. Toch kan 70751 een goed alternatief zijn. Het komt wel goed.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1357 Gepost op: 22 januari 2021, 21:23:29 »
Dönsdorf   –   Baubericht 251


Een loc besteld – 2

In Baubericht 249 schreef ik dat mijn voorbestelling van Roco’s nieuwe 215 de mist inging. Ik heb het een paar dagen op zijn beloop gelaten en probeer dan Roco 72181 opnieuw te bestellen. Nu bij een andere winkel, die dezelfde aantrekkelijke korting geeft en de loc kan leveren. Tenminste…, volgens de website. Behalve een ontvangstbewijs voor mijn bestelling lees, zie of hoor ik niets meer. Ook niet na een extra mail, die ik ruim een week later stuur.
‘Dan moet je bellen!’ hoor ik al iemand roepen.
Natuurlijk. Volkomen gelijk. Maar waarom wordt op een mail niet gereageerd? Men heeft het waarschijnlijk te druk. Ik neem dus telefonisch contact op. Wat het is, weet ik niet, maar opnieuw kan ik de loc niet kopen. Weer uitverkocht. Zucht. De website vermeld om een af andere vage reden niet de huidige stand van de voorraad van de winkel.
‘Met welgemeende excuses. Voor veel nieuwe artikelen is het aan te raden om vooraf te bestellen, meneer, kort nadat het model is aangekondigd. Dan loopt u het niet mis.’
Jaja… Dank voor het advies.


771   De echte 215 101-7.
Foto: Railroadpictures.info.

Ga ik voor de derde keer proberen de loc in huis te krijgen? Zal ik de mensen uit de Voorstraat weer eens verblijden met een bestelling? Dat doen ze graag, zeker na 2 (twee) geflopte pogingen bij concullega’s. Als ik hun webstek mag geloven is mijn op dit moment favoriete 215 daar nog voorradig. Uitloopmodel staat erbij. Dat wel. Enkele minuten later is de opdracht de deur uit. Een uurtje later floept de rekening in mijn mailbox, die meteen wordt betaald. Als ik later nog eens op de website dit model opzoek, is hij niet meer te vinden. Uitverkocht. Wellicht was de mijne de laatste in de winkel.
Nu afwachten wanneer de bel gaat en de doos voor de deur staat. Gniffel.


Met vriendelijke groet,
Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1358 Gepost op: 22 januari 2021, 21:26:12 »
Misschien wordt er morgen al aangebeld Bas  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1359 Gepost op: 30 januari 2021, 20:50:02 »
Dönsdorf   –   Baubericht 252


Een loc besteld – 3

Toch gelukt!
Van de week stonden twee dozen voor de deur. In de ene zaten onderdelen voor verschillende locomotieven en in de andere de langverwachte 215 van Roco. Bw Dönsdorf staat al een veel ouder model van dezelfde Baureihe. Deze loc kocht ik meer dan 25 jaar geleden en is een doorontwikkeling van Roco, die hem oorspronkelijk in 1975 uitbracht. De nieuwe zet ik er natuurlijk naast. Leuk ter vergelijking.


772   De nieuwe voor de oude.


773   Zoek de verschillen.

Uiteraard zijn bij de nieuwe 215 allerlei losse deeltjes meegeleverd. Die zal ik binnenkort aanbrengen, samen met onderdelen uit de andere aangekomen doos.


Met vriendelijke groet,
Bas

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1360 Gepost op: 30 januari 2021, 21:05:52 »
Zie er goed uit Bas. Verschillen op detail nivo? Ik zie trouwens dat er een schroef waar de rails me vastgezet is niet helemaal ingeschroefd is steekt nogal uit (tweede foto)

Grt. Ric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1361 Gepost op: 30 januari 2021, 22:41:32 »
Ik zal de foto's eens naast die van mij leggen. Ik heb er eentje uit 1973, volgens mij de tweede versie die ze uitbrachten. Zichtbare nokken in de zijwand waarmee de behuizing op het frame vastzit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1362 Gepost op: 30 januari 2021, 22:56:41 »
Hallo Bas,
Dus eindelijk dan toch de gewenste 215 in huis.
Opties zie ik niet veel verschillen met het model van 45 jaar terug.
Het grote voordeel van de nieuwe is dat er nu met de lok buffer aan buffer kan worden gereden.
Dat was bij de oude series niet mogelijk.
Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1363 Gepost op: 31 januari 2021, 11:24:09 »
De nieuwe 215 heeft kortkoppelmechaniek, vrijstaande handgrepen en mooier gedetailleerde draaistellen, om wat te noemen. Ook zijn cabines in de nieuwe 215 ruimer. De machinist in de oude 215 zit wel heel erg dicht tegen het raam aan.

@ Ric:
Goed gezien. De spijker krijgt nog een klap met de hamer.

@ Reinout:
Volgens Modellbau-wiki heeft Roco de 215 vanaf 1975 in het assortiment. Dus niet in 1973. In hoeverre deze site volledig is, is me niet bekend.

@ Erwin:
Dat je weinig onderscheid ziet tussen de locomotieven is een compliment voor het oude model.

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1364 Gepost op: 31 januari 2021, 14:04:51 »
Ik had destijds een andere pagina gevonden. En ik heb een tweede reden om van 1973 uit te gaan, zie hieronder:

Tijd voor archeologie!

Ik heb de roco 215 uit 1973 gedigitaliseerd. Uit 1973? Ja, volgens het 215 modeloverzicht in ieder geval wel. Het is de "Erstserie mit sichtbaren Rastnocken" en heeft het nummer "215 031-6". Ook staat er bij die versie Modelle von 1973 haben noch einen anderen Innenaufbau mit fliegender Verdrahtung ohne Schwungmasse. Auch Versionen mit zwei oder ganz ohne Schwungmassen bekannt. Erstversionen mit matten Scheiben. Dat klopt ook met mijn versie. Als extra hint heeft een vorige eigenaar "11-1973" onderop één van de draaistellen gezet, wat nogal een stevige hint is dat 'ie in november 1973 is aangekocht.

Ik zou een ander onderstel met betere motor eronder kunnen zetten, maar ergens vind ik het gewoon gaaf een lok te hebben die net een jaartje jonger is dan ikzelf. Zeker als 'ie nog zo slecht niet rijdt. Dit is hoe 'ie er van binnen uitziet:



Matte ruiten, geen ruimte voor een machinist, lichtlekkage... dat is een groot verschil inderdaad.
Heel groot visueel verschil zijn die vrijstaande handgrepen. Daar is misschien nog wel wat mee te doen. Aan de andere kant vind ik het ook een leuk idee om zo'n oeroude lok te hebben rijden. Alleen heb ik de rijeigenschappen op m'n baan nooit heel lekker gekregen. Gebroken tandwiel, missende antislipringen (ook 'bullfrog snot' hielp nog niet echt), enz.

Maar goed, gefeliciteerd met je aanwinst!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)