Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

firm ware voor 3 D printer door spock
Vandaag om 13:55:07
3,51° ofzoiets 😉 door rudi van der Craats
Vandaag om 13:48:54
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 546835 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #840 Gepost op: 25 april 2014, 22:55:52 »
A is mooi op afwatering ;)
Je zou ook een verlaging kunnen maken in je baan waar de loods staat
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #841 Gepost op: 25 april 2014, 23:05:31 »
A. Gemorste vloeistoffen lopen af naar het midden en je personeel kan niet struikelen of zich verstappen door opstaande randen.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4527
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #842 Gepost op: 25 april 2014, 23:35:29 »
Bas,

Ik heb gisteren een Eisenbahn Journal van vorig jaar mogen ontvangen. De titel is "Das Dampflok-BW"

Dit is een foto uit deze uitgave.


Bron Eisenbahn Journal 2/2013 1x1 des Anlagenbaus

Ook op andere foto's is de vloer vlak.

Groetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 26 april 2014, 00:09:14 door tuurtje »
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
    • Flickr pagina
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #843 Gepost op: 25 april 2014, 23:50:30 »
Ik zou voor C gaan, mooie gelijke vloer en ook de eerste letter van mijn naam! Gaat ie straks voor B, zal je zien! :)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #844 Gepost op: 26 april 2014, 10:03:32 »
Inderdaad, Arthur. Zo'n vloer heb ik gedachten. Alleen met minder rondslingerend gereedschap. ;)

De aflopende delen van situatie A hebben het nadeel, dat figuren bij de loc ook scheef komen te staan. Als ik een foto wil maken voor een of andere anekdote, kan dat lastig zijn. Situatie B is dan beter, maar heeft struikelrisico. Mijn voorkeur heeft situatie C. Eens kijken hoe ik dat ga doen. Een losse vloer met de loods eroverheen of de nieuwe vloer gemonteerd aan de loods.

Groet,
Bas

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #845 Gepost op: 26 april 2014, 10:39:57 »
Optie C is ook het makkelijkste te bouwen. Je gebruikt de oorspronkelijke bodem eigenlijk als fundament van het gebouw. Best wel echt eigenlijk  :D

Groet,
Michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #846 Gepost op: 27 april 2014, 20:03:30 »
Dönsdorf   –   Baubericht 163


Lange loods – 5

Aan de vloer is niet verder gewerkt; wel aan het dak. Dat klinkt tegenstrijdig, maar soms wordt de bouwvolgorde verstoord door zaken, die minder met de treinenhobby te maken hebben.
Het dak wordt per loodsdeel ondersteund door de muren en één dakspant. Dat is volgens Pola voldoende. Voor de nieuwe lange loods heb ik dus maar liefst twee dakspanten. Om het interieur geloofwaardig over te laten komen, is me dat te weinig. Zeven zou beter zijn. Per pilasterpaar één. Dat wordt dus weer een dagje knutselen.


581   Spanten in productie. De grijze is het origineel.

Met materiaal van Evergreen maak ik vijf spanten. Hiervoor kan ik I- of H-profielen gebruiken, maar daarvan zal later niet meer veel te zien zijn. Ik kies een goedkopere variant: balkjes met een doorsnede van 2,5mm vierkant. Om de vorm van het originele spant te kopiëren, leg ik hem op een stuk karton en lijm er strookjes karton omheen. Een nieuw spant bevat twaalf losse onderdelen, die elk op de juiste maat gebracht moeten worden. De garantie om urenlang zoet te zijn is dus voorgeprogrammeerd.


582   Klaar voor een verfje.


Met vriendelijke groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #847 Gepost op: 27 april 2014, 20:09:21 »
Twee van die dwarsspanten voor die lange loods? Dat is inderdaad wel erg weinig.
Mooie Deutz trouwens, Brekina? Die Nooteboom mag wel wat patina, zou ik zeggen. Maar eerst:

Succes met de spantenbouw (of is dat nu weer een term uit de scheepsbouw?)!

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #848 Gepost op: 28 april 2014, 12:59:10 »
Ja, pas geleverd door Brekina en dus nog schoon. ;)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #849 Gepost op: 11 mei 2014, 10:31:59 »
Dönsdorf   –   Baubericht 164


Lange loods – 6

Er gebeurt van alles rond Dönsdorf, maar de bouw van de loods ligt stil. Motivatie en inspiratie om verder te bouwen zijn in voldoende mate aanwezig; alleen de tijd ontbreekt. Hierin zal de komende weken waarschijnlijk weinig verandering komen. De vloer, wanden en dakspanten wachten veilig opgeborgen op verdere ontwikkelingen.


583   De stand van zaken.

Intussen denk ik na over de binnenverlichting. De grote lijnen zijn me helder; de details zitten nog in de prakkiseerfase. Er zal ledverlichting gebruikt worden. Dezelfde als in de ringloods (zie Baubericht 83).
Binnenkort zal ik eens in een verloren uurtje mijn knutseldoos omkeren. Misschien zitten daar nog leuke onderdelen in om het interieur mee te verfraaien. Werktafels, gereedschap, vaten, kisten, locomotiefonderdelen, noem maar op.


Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #850 Gepost op: 06 juli 2014, 11:25:59 »
Dönsdorf   –   Baubericht 165


Einheitstenderrangierlokomotiven

In mijn jeugd kreeg ik een loc van de Baureihe 80 van Roco cadeau. Dit was de aanleiding om mijn speelbaan in te ruilen voor een modelbaan. Toen maanden later een tafel van een bij twee meter was omgetoverd tot modelbaan, reed het dametje vrolijk rond. Al gauw kwam er versterking in de vorm van een 930 van hetzelfde merk. Deze stoomlocomotieven hebben zich danig mogen bewijzen: ze hebben kilometers gemaakt. Echte, geen schaalkilometers. De verzameling groeide in die tijd gestaag, maar de 80 en 93 bleven hun rondjes rijden. Na een paar jaar begonnen de locjes steeds meer slingerbewegingen te maken. De 93 deed dat altijd al een beetje door de niet al te beste constructie. Beide loc’s bleken compleet versleten koppelstangen te hebben. Er moet meer aan de hand geweest te zijn, want na de montage van nieuwe stangen was de slingerbeweging nog niet acceptabel. De twee modellen werden verkocht. Van de opbrengst kocht ik een nieuwe 80er, die tot op heden nog steeds dienst doet. Jaren later kocht ik weer een 93. Een 935. Een mooi model, maar met eigen kuren (zie Baubericht 41). Ondanks de vervanging beschouw ik de 80er als mijn allereerste Roco-locomotief en heeft in Dönsdorf een vaste plaats. Ze heeft al heel wat verbeteringen en ingrepen moeten ondergaan (zie Deining 239A).


584   80 031 wordt vertroeteld.

In 2006 kwam een model van de vierassige Baureihe 81 uit. Niet van Roco, maar van Fleischmann. Deze is mooier gedetailleerd dan mijn drieasser. Dat mag ook wel, want tussen de ontwikkeling van deze modellen zit ongeveer een kwart eeuw. Plannen om een 81 naar Dönsdorf te halen, kreeg ik pas toen Ruud zijn exemplaar liet optreden in zijn Schwarzburg-topics, zoals hier. Mijn zoektocht duurde langer dan verwacht, want deze loc wordt niet vaak voor een aanvaardbare prijs aangeboden op beurzen, internet of in de winkel. Een paar maanden geleden is het me toch gelukt.
‘Hij heeft altijd in de vitrine gestaan,’ liet meneer de verkoper weten. ‘Niets mee aan de hand.’
Mijn controlerende, maar vluchtige blik leek dat te bevestigen. Thuisgekomen bleek het model over prima rijeigenschappen te beschikken, maar wel onderdelen te missen. Verder ontdekte ik verschillende gebruikssporen, die niet van een vitrinemodel verwacht hoeven te worden. Vandaar die niet al te hoge prijs, ging door mijn hoofd. Jajaa…
Er ging stante pede een bestelling de deur uit richting een inmiddels bij velen van ons bekende heer uit Emmen. Binnen afzienbare tijd viel een envelop op de mat – Dank je, Erwin – en nu is de loc weer compleet.


585   81 006 wacht op nieuwe diensten.

Fleischmann zet regelmatig in de lantaarns van locomotieven kleine kokertjes, zodat de binnenkant mooi wit wordt. Een doeltreffende oplossing met een klein nadeel: de zijkanten van de kokertjes blijven storend in beeld. Bij wijze van proef heb ik deze ‘ringetjes’ zwart (Revell 6 matt) geschilderd. Hieronder het resultaat.


586 en 587   Voor en na de kwast.

Voorlopig komt nog geen personeel op of in mijn 81. Tenslotte zijn nooit alle locomotieven tegelijk in dienst en staan altijd verschillende machines in het depot.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2014, 11:56:41 door Basilicum »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #851 Gepost op: 06 juli 2014, 12:45:53 »
Kijk nou er is weer een teken van leven hier   ;D
Fraaie aanwinst heb je daar Bas,en het verhaal van vitrine modellen kennen vele van ons,incl ikzelf.
Hier is me dat overkomen met mijn laatste aanwinst de 75er van Lilliput,bij mij is er dan nog het geluk dat de onderdelen die missen in een zakje bijgevoegd zitten in de doos,verder is er niks aan de lak of rest van de loc te zien.
Hoe gaat het verder met de bouw van de baan/ baan onderdelen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #852 Gepost op: 06 juli 2014, 19:36:46 »
Nee, aan de baan is niet veel gedaan de laatste tijd. Ook de bouw van de lange loods ligt nog stil. Ik werk wel aan een ander bouwprojectje. Daarover later meer in dit theater.

Groet,
Bas

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #853 Gepost op: 09 juli 2014, 09:04:51 »
Mooie aanwinst inderdaad

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #854 Gepost op: 09 juli 2014, 09:37:47 »
Mooi ding Bas én in een mooie omgeving.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl