Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:59:23
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 545572 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #855 Gepost op: 15 juli 2014, 20:14:56 »
Dönsdorf   –   Baubericht 166


Fuchs Bagger – 1

Citaat
Over een paar maanden zal een nieuwe “Fuchs” arriveren. Eentje met een verhoogde cabine.

Dit schreef ik iets meer dan een paar maanden geleden. Namelijk in november 2009 (zie Baubericht 30). Nog veel langer ligt een klein bouwdoosje van Kibri op de plank in afwachting van montage. Het geduld van Horst Hausmann wordt dus danig op de proef gesteld (zie Deining 262).


588   Kibri 11162 – Fuchs Mobilseilbagger.
Foto: Kibri.

Met de onderdelen in deze set kunnen acht variaties gemaakt worden. Er is keuze uit de soort giek, grijper en cabine. Ik maak een graafmachine met verhoogde cabine, vakwerkgiek en overslaggrijper.
Het lijkt een klein klusje, maar daarvan is – zoals bijna altijd – zonder moeite een grote klus te maken. Deze keer zorgt de kleurkeuze voor extra werk. Ik kies voor een veel voorkomende kleurcombinatie bij deze Fuchs: blauw met rood chassis. Helaas zijn de onderdelen in het genoemde setje grijs en zwart. Dat levert dus schilderwerk op, dat dagen kan duren. Schilderen, drogen, schilderen, drogen, fouten herstellen, schilderen, drogen, nog meer fouten herstellen, schilderen, drogen…
Intussen ontdekte ik dat Kibri in set 11281 wel de gewenste kleuren heeft gebruikt. Alleen de plasticglans vraagt om verf of transparante, matte lak.


589   Deze originele Fuchs heeft een lage cabine en wacht op groot onderhoud.
Foto: Basilicum.   

Voordat met schilderwerk kan worden begonnen, zoek ik verf met de juiste tint blauw. Fuchs-blau. Dat ik die niet in mijn voorraad heb, verbaast me niet. Een bezoekje aan de dichtstbijzijnde modelbouwwinkel levert niets op. De juiste kleur zit er niet bij en dat komt niet alleen doordat in het rek met verf meer vakken leeg zijn, dan gevuld. De volgende winkel heeft wel voldoende voorraad, maar niet de juiste kleur. Pas in de vijfde winkel – of is het de zesde? – vind ik een potje met een aanvaardbare kleur: Humbrol 109 mat. Aanvaardbaar, want de echt gewenste kleur is het niet, al scheelt het maar weinig. Zelf mengen kan ook, maar ik meng veel te veel of veel te weinig en een potje is toch veel handiger? Als ik dan toch te weinig mocht hebben, ga ik gewoon naar die dichtstbijzijnde modelbouwwinkel en… Oh ja…
Internet? Ja, bestellen op internet is ook een optie. Misschien wel een betere, maar ik ben zo iemand die de pot verf in de winkel in zijn handen wil houden en zien of die de juiste kleur toont. Een foto op internet kan door allerlei oorzaken een andere indruk geven. Denk bijvoorbeeld maar aan beeldscherminstellingen, foto gemaakt bij kunst- of daglicht of instellingen van de gebruikte camera.


590   Schilderwerk.

Schilderen met matte verf levert mij regelmatig glansverschillen op. Zeker bij grotere oppervlakken. Het zal wel komen, doordat ik de ene keer de verf minder goed roer dan de andere keer. Om dit te verhelpen, krijgt de kraan na montage nog een laagje transparante, matte lak. Deze laag breng ik in één keer aan, zodat de verschillen verdwijnen. Spuiten in plaats van schilderen geeft waarschijnlijk mooiere resultaten, maar ik heb daarvoor geen gereedschap en afplakken van de ruiten zie ik helemaal niet zitten.


591   De bouw vordert.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2014, 20:35:51 door Basilicum. Reden: een link verbeterd. »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #856 Gepost op: 16 juli 2014, 14:11:53 »
Altijd een mooi ding gevonden, zo'n Fuchs. Je hebt de kleur trouwens beter getroffen dan deze:





Het is het model van Weinert. Iets andere (oudere ?) variant, maar ook niet verkeerd.

Verder treft het mij dat ik niet de enige ben die zoveel moeite moet doen om het gewenste materiaal in huis te krijgen. Of het nu verf is of ballaststeentjes,....veel is slecht leverbaar.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #857 Gepost op: 16 juli 2014, 15:01:21 »
leuk ding
zullen ze wel blij van worden  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #858 Gepost op: 16 juli 2014, 19:51:42 »
Wat is er mis met de kleur van de Weinert-Fuchs?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #859 Gepost op: 16 juli 2014, 21:12:34 »
Omdat dat niet de tint is, die ik zocht.
In welke kleuren de graafmachines geleverd zijn in de loop der jaren, is me niet bekend.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #860 Gepost op: 16 juli 2014, 21:17:19 »
Voornamelijk blauw, als ik het zo eens bekijk.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #861 Gepost op: 17 juli 2014, 01:00:48 »
Quod Erat Demonstrandum !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #862 Gepost op: 18 juli 2014, 19:48:14 »
Dönsdorf   –   Baubericht 167


Fuchs Bagger – 2

De kraan is bijna klaar. Alleen de kabels moeten nog aangebracht worden. Een uitdaging. De eerste hindernis wordt gevormd door de bouwtekening, die pas na grondige bestudering enigszins tot begripvorming leidt. Belemmering twee veroorzaak ik zelf door de bouwvolgorde aan te passen. De bouwinstructie volgend, moeten drie kabels aan de katrollen geknoopt worden, voordat de onderdelen aan elkaar worden gelijmd. Voor mij een ongewenste volgorde, want zo is het veel te lastig om de transparante lak aan te brengen na montage van de kraan. Dat draai ik dus om.


592   Fuchs nog zonder ‘touwen’.

Kibri heeft niet bedoeld om de kraan functioneel te maken; giek en grijper blijven dus op een niveau hangen. Om alle kabels strak te houden, combineer ik de twee kabels van de grijper tot een kabel. Dat zou tevens een vereenvoudiging moeten opleveren.


593   Schematisch bovenaanzicht van mijn ‘kabelwerk’.

Met kunst- en vliegwerk, geduld en een enkele verwensing wordt het meegeleverde naaigaren door de openingen van de kraan gehaald. Hiervoor gebruik ik een strengetje uit een stukje snoer, waaraan het garen vastgeknoopt wordt. Het dunne metalen draadje is stijver dan garen, waardoor het minder lastig door de juiste gaatjes te halen is. Vervolgens knoop ik het garen op de gewenste plaatsen vast en besprenkel dat met dunne lijm, zodat de knoopjes niet meer losraken.


594 en 595   Gemonteerde kabels.

Hiermee is dit project afgerond en kan Hausmann met deze Fuchs aan het werk (zie Deining 265).


Met vriendelijke groet,
Bas

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #863 Gepost op: 19 juli 2014, 06:57:33 »
leuk weer hoor! :)
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #864 Gepost op: 19 juli 2014, 08:08:06 »
Hallo Bas

Weer geweldig gedaan en vooral beschreven.
ga binnen kort dezelfde kraan bouwen, heb mijn Kibri pakketten bij
Fa. Lippe in Duitsland gekocht.
ben weer zo vrij geweest om jouw artikel te kopieëren in een word file.
Die gebruik ik dan als werk omschrijving voor mijn eigen bouwsels.

ben zeer benieuwd naar je volgende project
gr,
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #865 Gepost op: 19 juli 2014, 08:16:16 »
Heb je niet per ongeluk een giek over,Bij het Bw van Jan kunnen ze er nog 1 gebruiken  ;D
Overigens knap freubelwerk zo  (y)
Heb je er nooit aangedacht om te bekijken of je de kraan wel functioneel had kunnen maken ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #866 Gepost op: 19 juli 2014, 21:01:47 »
Dank voor de complimenten.

@ Herwim: Doe er je voordeel mee. Ik ben benieuwd naar jouw Fuchs te zijner tijd.

@ Floris:  Lümmeln heeft gieken zat, geloof ik. ;)  De Fuchs is met enige moeite wel functioneel te maken, maar ik vond dat voor mijn machine niet nodig.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2014, 21:06:55 door Basilicum. Reden: link toegevoegd. »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7182
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #867 Gepost op: 19 juli 2014, 21:14:44 »
Jou Fuchs is ook erg fraai Bas.
Mvh Steef

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #868 Gepost op: 23 juli 2014, 20:48:42 »
Dönsdorf   –   Baubericht 168


Lange loods – 7

Nu ik met vlag en wimpel ben geslaagd het Fuchsvirus aan minstens vijf forumgebruikers over te dragen, kan ik vol goede moed verder met de lange loods. Eerst maar eens met touw en elastiek de wanden tegen elkaar zetten voor een overzicht.


596   Loods als kaartenhuis.

De witte delen zijn stroken van Evergreen. Die zullen later niet meer te zien zijn door een laag karton of verf. Is het nodig een grondverf te gebruiken, voordat ik met matte verf op oliebasis van Revell aan de gang ga? Zo ja: welke?

Citaat
Binnenkort zal ik eens in een verloren uurtje mijn knutseldoos omkeren.

Dat is inmiddels gebeurd. Opvallend hoe weinig dat opleverde. Veel van de voorraad is natuurlijk in de ringloods verdwenen (zie Baubericht 90).


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2014, 15:21:05 door Basilicum. Reden: letter gekocht. »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #869 Gepost op: 23 juli 2014, 20:54:50 »
Wat een mooie loods eigenlijk. Zou ook best dienst kunnen doen als BWw, hoewel ik betwijfel of er in Lümmeln nog plaats is voor zo'n lange lummel...