Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m door SBBcargo
Vandaag om 15:55:04
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door arnout
Vandaag om 15:37:34
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Chris
Vandaag om 15:37:13
Oriënt Express in Nederland, 22 juni 2021 door Thom
Vandaag om 15:29:45
Modelbouw voor gevorderden door Ronald Halma
Vandaag om 15:16:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 15:02:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:37:09
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door spoorijzer
Vandaag om 14:33:05
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 13:49:12
kolen voor in de tender schaaltje iets groter dan 1/87 door stefan88
Vandaag om 13:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:19:38
Nachttreinen vanuit Parijs vanaf 2024 met Midnight trains door Sven
Vandaag om 12:50:53
Openen REE Modeles rijtuig door CC72067
Vandaag om 12:44:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 12:43:16
Van China naar Tilburg door Thom
Vandaag om 12:14:06
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door 44
Vandaag om 11:55:07
Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen door VvKan
Vandaag om 11:51:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 11:44:07
Dienstregeling van 15 mei 1929 - internationale treinen naar het buitenland door Marc tramt
Vandaag om 10:32:36
Albert's fantasie in schaal 0e door BartvD
Vandaag om 10:28:45
Harzwald Hafen Bahn door BartvD
Vandaag om 10:27:24
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door spoorijzer
Vandaag om 09:31:37
Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk? door De eerste Ivo
Vandaag om 09:05:12
Plux22, kun je ESU door Piko-decoder vervangen? door Matthijs vd Schoor
Vandaag om 08:53:42
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:55:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:57:37
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Chris Westerduin
Vandaag om 02:53:48
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door R v/d Hoven
24 juni 2021, 23:54:58
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door damngrazy
24 juni 2021, 23:23:37
Je koopt een oud boek.... door Cc72000
24 juni 2021, 22:55:12
  

Auteur Topic: Een digitale demo pendelbaan  (gelezen 506697 keer)

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1020 Gepost op: 07 december 2012, 19:17:37 »
Het leek dieper, dacht dat het eigenlijk meer zou zijn,
Hartelijk dank voor het snelle antwoord!

Gr
Mark

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8168
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1021 Gepost op: 07 december 2012, 20:09:57 »
Zeer smalle bakken. Niet zo moeilijk te vervoeren Passen goed in een standaard sedan  ;D

Een combinatie van de plaats van de achtergond (iets achter de module, die 18mm) en iets naar benedenlopende maaiveld bij de achtergrond geeft dit mooie effect.  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1022 Gepost op: 07 december 2012, 21:21:55 »
Zit kleine ideejes op te doen voor mijn eigen baan, deze vind ik zeer hollands ogen.
Vandaar de intresse.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9648
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1023 Gepost op: 08 december 2012, 14:47:08 »
Hoi,

Zo... ook de s88LN in elkaar gesoldeerd en alles aangesloten...



... plaatje hadden jullie nog te goed met alle electronica op de plaats ;)

En toen Koploper inrichten voor de nieuwe blokken en wissels(traten). Liep eigenlijk vanaf het begin goed, maar wat stroperig. Omdat er nu nogal lange wisselstraten voor kunnen komen en het pas 'laat' vrijgeven hiervan, geeft veel wachttijden. O.a. daarom KL 8.0p4 gedownload en 'Vrijgeven wisselstraat na cm' aangezet en overal geconfigureerd...

Paul, wat een TOP-FEATURE !!  (y) (y) Superfraai en soepele treinbewegingen nu ! Alle 5 de loks rijden nu soms tegelijk ! Alle lange wachttijden behoren tot het verleden !



... vier van de vijf hoofdrolspelers :)


Een paar plaatjes die wat beweging suggereren...







De baan draait nu alweer ruim 3 uur op de nieuwe versie. En gewoon probleemloos... 1 storinkje gehad, omdat ik op de KL laptop ook even ging 'Surfen' naar de nieuwe PDF helpfile... niet doen dus ;)

Grtzz,

Karst

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3344
    • Zeedoorn
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1024 Gepost op: 08 december 2012, 14:51:35 »
Mooi hoor!

"Bewegende" plaatjes vragen natuurlijk om een filmpje :).

Groet,
Chris

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1025 Gepost op: 09 december 2012, 03:39:04 »
Lijkt een sprint baan zo met die bewegende foto's
en inderdaad filmpje is  zeker hier van toepassing  (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9648
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1026 Gepost op: 09 december 2012, 22:56:54 »
Hoi,

Zo... de baan staat en loopt !! ( als een tiet );D ;D ;D

Het meeste werk vandaag was het vervangen van de elektrische moduleverbindingen van schroefklemmen naar multistekkers. Daartoe moest er hier en daar opgravingswerk verricht worden op de oudste modules... Verder, toen de grond toch open lag, ook de laatste wissel gedetecteerd gemaakt.



... grondwerk tbv de nieuwe connectors



... al sinds het begin van de DDPB gebruik ik deze connectors voor de stroomtoevoer. Ik heb meerdere centrales met meerdere aansluitingen en meerdere modules, programmeerrails, decodertester etc. Dus alles hier in huis heeft dit spul...



... reuze handig. Hier ingeklikt.



... het lag dus voor de hand ook de meerpolige variant van deze te gaan gebruiken. Hier de 4 polige...



... De oude modules beschikken niet allemaal over een eigen bezetmelder, dus daar loopt navenant meer draad :( Gelukkig is er ook een 9-polige variant.



... en geklikt.



... Overzichtje van de nieuwe modules. Hier al 7 van de 8 simultaan rijdende treinen. En dan is het depot nog helemaal leeg...  Of ik er echter zoveel zal gaan laten rijden op de tentoonstelling, weet ik nog niet. Er komen nog andere gimmicks bij die wat vrije sporen vereisen ;)


Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9648
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1027 Gepost op: 10 december 2012, 11:42:19 »
Citaat van: Ronald Koerts
Zeer smalle bakken. Niet zo moeilijk te vervoeren Passen goed in een standaard sedan  ;D

 ;D ;D Yep !

Heb by the way het ideetje van Leipzig om de stationssporen op te splitsen in twee blokken ook gerealiseerd. Gevolg: Het rangeren in het depot kan nu mooi doorgaan terwijl er andere treinen langs het perron staan/binnenkomen (y)  ;D Ook de wisselstraat vrijgave voor het inrijwissel aangepast, waardoor hier ook vloeiender gereden wordt. Rest nu nog hetzelfde te doen bij de draaischijf... ;) ( even een stukkie lastiger :P )

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 10 december 2012, 11:45:22 door Karst Drenth »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9826
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1028 Gepost op: 10 december 2012, 14:05:27 »
" even" wat lastiger zegt tie dan,ik heb het voorgaande net 3x zitten lezen maar daar zou ik al niet uitkomen  :o
Zie ik het trouwens goed dat je koppelstukjes om de modules te koppelen afkomstig zijn van kabels die je ziet in pc's op bepaalde plekken ?  ;)
Handige vinding is dat  ;D
Fraaie update overigens  (y)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9648
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1029 Gepost op: 10 december 2012, 19:30:47 »
Hoi,

Ja, 'even' want er zit een probleempje in het depot vanwege de draaischijf. Koploper kan locs keren en evt. in een bepaalde richting van de schijf laten rijden. Werkt allemaal feilloos ! ( in Koploper (y) )

Alleen.... als de schijf 180' gedraaid is tov de 'inbouwstand', verwisselen de gedetecteerde en de niet gedetecteerde rail van positie... Dus krijg je een 'harde' railspanning tegen een 'zachte' ( = via diodebrug gevoede ) railspanning te staan. Probleem daardoor is, dat je ( net als bij ongedetekteerde secties die niet van diodeschakeling zijn voorzien ) bezetmelding niet meer betrouwbaar op de juiste tijd komt. En aangezien dit van levensbelang is voor het correct oprijden van de brug, kon ik tot nu toe het 180' draaien en 'achteraf de brug af' niet gebruiken op bv een tentoonstelling waar de baan 8 uur per dag probleemloos en betrouwbaar moet lopen...

Na best wat denkwerk heb ik afgelopen ochtend vroeg een oplossing bedacht, die ik zo eens ga proberen ;) De uitslag horen jullie zo hier ;)

Grtzz,

Karst

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1030 Gepost op: 10 december 2012, 19:55:11 »
Bij mijn draaischijf heb ik o.a. daarom een lichtsluis aangebracht in het midden van de brug.
Dat was goed te realiseren op mijn zelfbouwbrug met HK aandrijving.

Gerrit

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9648
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1031 Gepost op: 10 december 2012, 19:58:14 »
Oh ja.... de connectors komen niet van computerspullen. Ze werken wel ongeveer op dezelfde manier, maar zijn volgens mij afkomstig uit de automobielwereld. Rechelt.de levert het hele programma, zoeken naar MUM ( Mini Mate)

@Gerrit, ja, ook een oplossing. Bij een standaard flm schijf erg lastig ;)

Grtzz,

Karst

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8168
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1032 Gepost op: 10 december 2012, 22:16:54 »
Heb by the way het ideetje van Leipzig om de stationssporen op te splitsen in twee blokken ook gerealiseerd. Gevolg: Het rangeren in het depot kan nu mooi doorgaan terwijl er andere treinen langs het perron staan/binnenkomen (y)  ;D

Dat is goed om te horen. :) Het was zomaar een ideetje Goed dat dat zo uitpakt. Het lijkt mij ook natuurlijker uitzien. Een losse lok op een deel van het spoor en daarnaast een treinstel.

Ook de wisselstraat vrijgave voor het inrijwissel aangepast, waardoor hier ook vloeiender gereden wordt. Rest nu nog hetzelfde te doen bij de draaischijf... ;) ( even een stukkie lastiger :P )

Inderdaad dat is een stukkie lastiger. Ik las dat je een oplossing had voor het draaischijf probleem. Het zal wel iets worden met een keerlusoplossing achtig iets. :) Dit om een deel van de spanning te "verlagen" en in de juiste polariteit te houden.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9648
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1033 Gepost op: 11 december 2012, 00:11:31 »
Zo...

Probleem opgelost  ;D (y)  Oplossing was nogal simpel: Alle rails die vast met 'Massa' verbonden waren (inclusief de brug), ook van een diode schakeling voorzien !

Probleem dat daarna nog bleef, was dat de eerstvolgende aan- en afrijsectie richting het vaste deel van de baan nog wel een 'harde' Massa heeft en blijft houden... Oplossing is ook daar eenvoudig: De Massarail van die sectie in het midden van de sectie isoleren en het deel dat naar de draaischijf leidt ook voeden via een diodeschakeling. Van weerskanten worden dan de correcte 'potientialen gezien. Voorwaarde is dan natuurlijk wel, dat er geen overbrugging richting draaischijf mag zijn, en dat het deel richting draaischijf lang genoeg is voor de langste loc.

Zal het geheel eens in AnyRail kloppen en het schema er bij tekenen ;)

Grtzz,

Karst

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9826
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1034 Gepost op: 11 december 2012, 20:29:57 »
En die abracadabra die ik lees noemt hij simpel  :o
Fraai dat de abracadabra is opgelost,euh t probleem bedoel ik,euh ja afijn je snapt m wel  ;D
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0